Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begge foreldrene mine var lærere. De er pensjonister nå men har innimellom vært vikar. Den ene i 5–7. klasse, og den andre på ungdomsskolen. Og de er helt sjokkerte over elevene, og mener at det er skjedd en enorm endring bare siste tiåret pluss at endringen eskalerte voldsomt under korona.

Elevene er helt opphengt i skjerm og vil ikke gjøre noe uten skjerm. Selv i kreative fag vil de ha skjerm. Før koste elevene seg i musikk- og håndverkstimen, men nå er de sure fordi de ikke får bruke skjerm. Elevene blir hissige når de ikke får sitte med skjerm. Det er et dop for hjernen vår. Utrolig skummelt. 

Anonymkode: 5994b...9b1

Er enig med dine foreldre. Elevene er kjapt inne på ting de ikke skal, kjeder seg fort, har ikke håndskrift, mister kreativitet, sitter og trykker seg frem til riktig svar på ulike apper med 0 refleksjon over egen læring, kimen til mange unødvendige konflikter mellom lærer og elev. Håper det forsvinner. De pliktoppfyllende elevene fikser det i større grad, men også for dem er det utfordrende. Ikke gir dette noe høyere digital kompetanse heller. 

1 time per dag på skolen hadde vært nok. Men brett har gått på bekostning av lærebøker. Kunne vært innført på ungdomskolen da elevene kanskje er mer modne for gode valg for seg selv. 

Anonymkode: 68d34...9f2

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke gitt nettbrett til vår 5 åring, føler ikke at han er utenfor på noe vis. Han har en del venner som er 6-8 år, men spill og YouTube er ikke noe samtaleemne uansett. YouTube ser han litt på på tv

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ektefellen og jeg har ikke barn, men jeg tenker at dere gjør noe riktig. Barn i barnehagealder trenger ikke stimuli fra nettbrett. Jeg er helt trygg på at vi vil holde samme linje som dere i forhold til nettbrett, hvis vi kommer til det punktet å få barn. Mye på grunn av en årvåkenhet vi allerede har, og valg som vi allerede har tatt for oss selv i forhold til operativsystem, sosiale medier, bruk av apper og så videre.

Barn bør eksponeres for fysisk aktivitet, brettspill, kortspill, hjelpe til med oppgaver hjemme osv. Nettbrett, konsollspill og TV virker passiviserende og er lett å ty til når foreldre er opttatt og for å motvirke kjedsomhet. Kjedsomhet trengs vel for at barnet skal presses til å finne på ting selv, aktivisere seg selv?

Det er jo bare snakk om å vente med nettbrett til barnet er eldre og mer mondent. Det er heller ikke slik at det ikke skal få IT-kompetanse når tiden er inne for dette. Ved tidlig ungdomsalder kan man gjøre mye for å ordne denne biten. Jeg er litt tilhenger av tanken om å la ungdommen få bygge en stasjonær PC, installere operativsystem og lære seg OSet å kjenne. Ikke bare Windows men aller helst også Linux.

Anonymkode: ebcd7...542

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungar lærer nettbrett i løpet av ti minutt; det dei ein dag vil trenge å øve seg på, er å bruke ein PC med mus og tastatur (eg er læraren som får dei digitalt analfabete på vidaregåande). Den norske skulen kan ikkje leggje opp opplæringa med den antakinga at alle elevane har lært seg engelsk på Youtube før skulestart, så det er heller ikkje grunn til bekymring - og om så skulle vere: Youtube kan ein bruke på PC óg, og dokker som foreldre vil ha mykje betre kontrol over kva han gjer der. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg grøsser over å lese at barna introduseres for nettbrett allerede i første klasse.

Har ikke foreldrene noen mulighet til å legge føringer for bruken av nettbett, Chrome-PCer og så videre? Kan foreldrene velge å kjøpe fysiske skolebøker eller må man da i praksis undervise ungene selv og se på skolen som oppbevaring og en slags bonus?

Anonymkode: ebcd7...542

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med I-Pad og skjerm er ikke hvorvidt det egentlig er skadelig for barna, men det sosiale fellesskapet som vokser frem rundt ungene når "alle" har i-pad.

F.eks spiller de roblox sammen på i-pad, de spiller minecraft, ser på de samme youtuberne... dette leder til roblox/minecraft-tema bursdager og leker, merch i form av hettegensere og sekker fra favorittyoutuberne, og selvsagt massevis av snakking om alt dette i friminuttene.

Samtaler dine barn vil holdes utenfor i.

Andre barn verken forstår eller respekterer det at dine ikke har skjerm. Det er ingen tvungen inkludering eller "klassefelleskap" når lærer har lunsj og barna må leke for seg selv i friminuttene. I første og andre klasse er det kanskje ikke særlig merkbart, men fra tredje og oppover er det klare skiller mellom de "kule" og de "ukule" i klassen. Jeg antar at hvis dere er såpass strenge på pad vil dere også innføre strenge regler rundt telefonbruk, så man kan anta at deres barn vil holdes utenfor hele skoletiden. Ingen andre barn vil gidde å leke med dem fordi de har jo ingenting til felles - sønnene/døtrene dine vet jo ikke hvem mr.beast eller pewdiepie er, de skjønner ikke hvorfor det er kult med diamanter i minecraft og har ingen relasjon til de kuleste minigamene i roblox. 

Jeg ville personlig ikke gjort det kun pga dette. Jeg ville gitt dem i-pad og gitt frie tøyler med noen rammer (f.eks lov å spille hvis det er i stua, etter lekser, sammen med venner), for å sørge for at de ikke falt helt utenfor. Også passe på at jeg hadde stått frem som et godt eksempel - hvis du er typen til å se serier eller game selv når du vil slappe av er det jo ekstremt hypokritisk å fortelle barnet at det kan "bygge Lego og tegne" i sin egen fritid. Skjermfri familietid er nok det beste man kan gjøre uten å gå på kompromiss med barnas sosiale liv.

Anonymkode: b0296...9a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn fikk når han var 5..fikk da bestefaren din gamle nettbrett, når denne til kvelden ( nettbrett var da 8 år gammel) fikk han ny 

Lillesøster fikk bror din da ny/ gamle når hun var 4/5 år og bror gikk over til data maskin.

Begge to har regler når de får bruke og hvor lenge. Begge to har mange venner og veldig sosialt liv. Bror spiller mye med sine venner på nett

Datter på 6 snakker kjempe bra Engelsk pga youtube. Hun er kjempe interessert i kjemi og prøve forskjellige ting pga youtube.

Sønnen min fikk data på skolen når han gikk i 2 klasse...men denne ble brukt mest på sko..men de fikk den også med hjem for å gjøre lekser i....dette var da Salaby etc. De hadde rgenr konto og kunne ikke bruke YouTube etc.

Jeg tenker alt på måte:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får du nesten spørre denne 9-åringen om, evt. foreldrene.

De spiller stort sett de samme spillene på nettbrett, konsoll og PC. Noen ganger spiller de på sammen på hver sin duppeditt. 🤷‍♀️ Barnet som ikke får spille hjemme blir ikke invitert med av kameratene sine lenger fordi han ikke fungerer i lek (vil bare spille og begynner å gråte hysterisk dersom han får nei) De andre barna klarer fint å legge fra seg skjermen og leke ute, med Lego eller andre ting. 

Anonymkode: 21538...094

Jeg var niåringen uten nintendo hjemme en gang på nittitallet, men jeg dreiv ikke å grein om spilling når jeg var hos de som hadde, samme hvor lyst jeg hadde til det. Den ungen har andre problem enn manglende skjerm. 

Anonymkode: 608b2...8dd

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å snu på det; er et miljø der en 5-åring må ha nettbrett og kjennskap til YouTube kids "for å ikke falle utenfor sosialt", et miljø man ønsker at barna tar del i? Min erfaring er at foreldregrupper nesten alltid er delte her. Du finner de ukritiske som begynner tidlig, men også ressurssterke som holder igjen på skjermbruk og etter hvert sosiale medier. Går an å tenke litt mer langsiktig enn at det er om å gjøre å være "kul" i tredje klasse fordi man har vært altfor tidlig ute på diverse plattformer. 

Anonymkode: c1f34...36d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet med I-Pad og skjerm er ikke hvorvidt det egentlig er skadelig for barna, men det sosiale fellesskapet som vokser frem rundt ungene når "alle" har i-pad.

F.eks spiller de roblox sammen på i-pad, de spiller minecraft, ser på de samme youtuberne... dette leder til roblox/minecraft-tema bursdager og leker, merch i form av hettegensere og sekker fra favorittyoutuberne, og selvsagt massevis av snakking om alt dette i friminuttene.

Samtaler dine barn vil holdes utenfor i.

Andre barn verken forstår eller respekterer det at dine ikke har skjerm. Det er ingen tvungen inkludering eller "klassefelleskap" når lærer har lunsj og barna må leke for seg selv i friminuttene. I første og andre klasse er det kanskje ikke særlig merkbart, men fra tredje og oppover er det klare skiller mellom de "kule" og de "ukule" i klassen. Jeg antar at hvis dere er såpass strenge på pad vil dere også innføre strenge regler rundt telefonbruk, så man kan anta at deres barn vil holdes utenfor hele skoletiden. Ingen andre barn vil gidde å leke med dem fordi de har jo ingenting til felles - sønnene/døtrene dine vet jo ikke hvem mr.beast eller pewdiepie er, de skjønner ikke hvorfor det er kult med diamanter i minecraft og har ingen relasjon til de kuleste minigamene i roblox. 

Jeg ville personlig ikke gjort det kun pga dette. Jeg ville gitt dem i-pad og gitt frie tøyler med noen rammer (f.eks lov å spille hvis det er i stua, etter lekser, sammen med venner), for å sørge for at de ikke falt helt utenfor. Også passe på at jeg hadde stått frem som et godt eksempel - hvis du er typen til å se serier eller game selv når du vil slappe av er det jo ekstremt hypokritisk å fortelle barnet at det kan "bygge Lego og tegne" i sin egen fritid. Skjermfri familietid er nok det beste man kan gjøre uten å gå på kompromiss med barnas sosiale liv.

Anonymkode: b0296...9a3

Om du så skulle ha rett, så er jeg helt sikker på at det ikke kommer til å være sånn så mye lenger. De typisk ressurssterke er mer og mer forsiktige med skjerm til barna sine. Barnet mitt er to, og ingen i vår krets med småbarn lar de se på nettbrett eller TV enda. Jeg er med andre ord ikke så veldig bekymret for at mitt barn er den eneste som har vokst opp uten nettbrett når han begynner på skolen. 

Anonymkode: 347e0...092

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker innlegget ditt er «pick me». Du mener jo det dere gjør er best. Og du vet du har med deg en mengde ressurssterke og gode foreldre der. Dette er fisking etter «dere-er-superforeldre-og svigers-og alle andre-er-hjerneføde-dårlige-foreldre». 
Det er ikke kG-gjengen du trenger bekreftelse fra.

Anonymkode: e1931...2f3

Helt ok for meg at mener det, og jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg mener at ingen pad er best, det stemmer, men ungene får det uansett av skolen til høsten og vi har aldri hatt skolebarn før. Uansett hvor mye bekreftelse eller kritikk jeg får, så vil jeg gjerne høre andres erfaringer rundt skolestart og bruk av nettbrett. 

Anonymkode: 471e5...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

YouTube er absolutt ikke noe krav å se på. Men de spiller minecraft, Roblox, brawl stars. Her hadde ungene dine vært utenfor om de ikke fikk spille det. Minecraft får se på skoleiPaden, men de andre spillene må dere ha privat iPad for å spille. 

Anonymkode: ff0bb...614

Hvor gamle er barna dine?

Det visste jeg ikke, men godt poeng! Har hørt om Roblox og trodde det var et skoleprogram. Ok, da høres det ut som det kan bli et press på å ha både skole-pad og privat. For et kjøpepress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre unger hadde heller ikke nettbrett , de hadde hver sin PC:)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her hadde vi en ipad ingen brukte, så ungen fikk bruke det. Han endte fort opp med å se på youtube. Youtube kids er absolutt ikke noe for barn å fylle hodet med. Vi merket etterhvert endring i oppførsel og mønster i lek. Da tok vi vekk igjen ipaden. Det ble aldri noe diskusjon, ungen har spurt et par ganger og da svarer vi at vi ikke har ipad lenger. Den dårlige attituden, frekke fraser og alt det andre forsvant etter en stund, evnen til å leke på egenhånd kom tilbake og. En annen ting var at da han så på youtube kids hadde han lyst på alt mulig, er så mange unger som er sponset så vanvittig og stadig viser frem nye leker, klart en unge tenker at sånn skal det være. 

Eneste positive med youtube var at han plukket opp litt engelsk, men vi ser en og annen Disneyfilm på engelsk, trenger ikke youtube for det

Anonymkode: fcf64...781

Huff, takk for at du delte den erfaringen. Kan jeg spørre hvordan leken endret seg? Hvilke frekke fraser lærte barnet seg fra YouTube? Har sett noen av de videoene du snakker om, de er kvalmende. 

Bra tips med film på engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig fornuftig og klokt valg. De går ikke glipp av noen ting. 

Jeg jobber som spesialpedagog og ser mye av det motsatte- barn som har dårlig lek-kompetanse og selvregulering. Barn sim ikke sendes "ut igata" for å leke med jevnaldrende, men sitter firan en skjerm. Barn som får i-pad i stedet for tilgang på foreldrenes hjelp til å regulere følelsene er det triste jeg vet.

Stå stødig i valget ditt.

Anonymkode: 5cd85...73a

❤️ Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, og takk for tips. ❤️ 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror du vet godt at dere ikke er dårlige foreldre, men ønsker litt applaus for at dere holder igjen på digitale plattformer.

Som mor til barn både gjennom frislipp-perioden (da nettbrett, some osv begynte) og nå, så ser jeg at det stort sett er best med en middelvei. Det er all grunn til å holde igjen mer enn hva vi gjorde for 15 år siden før vi visste alt vi nå vet, men samtidig ser jeg at de som har veldig rigide regler ofte faller litt utenfor. 

Her, som ellers, er det stort sett fint å være et sted i midten.

Anonymkode: 5892a...de5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk fint til oss hvert fall. Vi hadde ikke pc hjemme. Vi skaffet oss en familie iPad etter hvert. Men den brukte den ikke mye. Så fikk den mobil når dem var 10 år. Men da bare for ring oss. Ikke noe tilgang til nettet. Husker ikke helt når dem fikk seg iPhone jeg. Men noen år etter det hvert fall. Men dem hadde ikke tid til å drive med iPad. Den begynte på ishockey når dem var tre år. Så gikk mye tid der. Vi hadde en reise vei. Men da hadde vi mange samtaler og hørte på lydbok. Så dem satt aldri å så på iPad når vi kjørte bil. 

Anonymkode: 9cbd5...651

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har heller ikke det nei. Og mine har gått på Montessoriskole, både der og Steiner slipper man unna pad. 

Anonymkode: 46567...d34

Det er et bra innspill 

. Har hørt at de slipper nettbrett der ja. Hadde det ikke vært for lang reisevei og ingen kjente barn,  så hadde vi vurdert Steinerskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tech-folka i silicon valley lar ikke sine barn ha skjerm.  De som har utviklet faenskapen vil altså  ikke utsette egne barn for det. Det sier sitt for meg. 

https://www.independent.co.uk/life-style/tech-free-silicon-valley-parents-raising-children-red-flag-a8256166.html

https://daddysdigest.com/silicon-valley-billionaires-say-no-to-screen-time-for-kids/

Anonymkode: 7215f...c53

Det er ekkelt, også lar politikerne apple slippe til å selge produktene sine og holde kurs for barneskolene. Massenes barn er det ikke så nøye med 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...