Gå til innhold

Ansatte på sykehjem løper beina av seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, jeg har jobbet på slakteri. Da står du på betonggulv hele dagen, i støvler, med beskyttelsesutstyr i varierende grad og det er bråk rundt deg hele tiden. Du gjør de samme bevegelsene hele tiden, tempoet er høyt. Du jobber med kniver, er du uheldig står du på en bevegelig plattform uten rekkverk foran. Faller du ned, er det 2-3 meter rett ned i betongen, og det er bare å håpe på at du ikke faller oppå kniven du har i hånda. Men poenget var pausene: Matpausen var delt i to, hver på 15 minutter. Hvordan dette kunne være lovlig aner jeg ikke. Det er da 15 minutter som inkluderer tiden det tar å få opp/ned to trapper, sluse seg ut og inn, hive i seg maten, gå på do. I beste fall rekker du 7-8 minutter med spising. Du kan ikke være så mye som ti sekunder for sent tilbake på plassen din. 
Jeg har også jobbet innen helse, og det var ikke engang i nærheten. 

Anonymkode: 9c815...acc

Tror ikke sykepleiere og andre pleiere har kapasitet til å skjønne hvor behagelig de egentlig har det. Jo, de må tåle mye mas og sutring og tunge løft og de risikerer å få juling av pasienter. Men utover det? De burde prøve noen dager i en lavtlønnet industri-jobb. Jeg tror de hadde blitt glade for å komme tilbake til kaffekoppen sin på et varmt og godt vaktrom. 

Anonymkode: 0cb07...743

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig i dine betraktninger. Jobber selv 12-timers hver 4. helg. Det går, selv om det kan være hektisk. Kan også være rolig. Jobber opp mot eldre, men ikke i stell. Har heller en slags akuttfunksjon. Kjenner meg veldig godt igjen i at det er lett å falle ut når man har vært på jobb i 8 timer. 
Problemet med langvakter knyttet til pleiere på avdeling er at man til tider har ekstremt krevende beboere, som fotfølger deg, plager andre pasienter, roper, er aggressive you name it. Har du 8 søte, sterkt demente men ellers rolige beboere er det kjempetrivelig, og fordelen er at ansatte kan legge opp dagen etter behov. Vil ikke dusje før lunch? Det er greit, da tar vi det før du legger deg. Slipper også den typiske uroen rundt vaktskifte midt på dagen. 
Men som sagt, problemet er at du nesten alltid har den ene urolige, stygt sagt «slitsomme» beboeren. Det er jo ikke vedkommendes feil, men det er noe med å være innestengt med en ufin, aggressiv og kanskje tom suicidal pasient i 12 timer, med en bemanning som er en brøkdel av den i DPS fex. 

Anonymkode: 1e2b0...05c

Så enig i dette. Jeg syns de i større grad skulle delt opp demens avdelingene. De rolige og de med mer utfordrende psykiatri inni bildet. Så burde demensavdelingene med mer utfordrende psykiatri (psykoser, utageringer osv) ha flere ansatte.

Anonymkode: 7f056...e98

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror ikke sykepleiere og andre pleiere har kapasitet til å skjønne hvor behagelig de egentlig har det. Jo, de må tåle mye mas og sutring og tunge løft og de risikerer å få juling av pasienter. Men utover det? De burde prøve noen dager i en lavtlønnet industri-jobb. Jeg tror de hadde blitt glade for å komme tilbake til kaffekoppen sin på et varmt og godt vaktrom. 

En lavtlønnet industri-jobber er fortsatt bedre betalt enn en gjennomsnittlig jobb i helsebransjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En lavtlønnet industri-jobber er fortsatt bedre betalt enn en gjennomsnittlig jobb i helsebransjen.

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville heller gått langvakter enn mange overganger kveld/dag som en del har. Da funker jeg ikke verken på jobb eller etter jobb og trenger dagen etter for å hente meg inn. 

Alle er forskjellige, og det er vel poenget med en 365-dagersturnus. Det er lettere å tilpasse det folk vil ha, og man slipper å tvinge alle inn i samme forma. På tide at det kommer til helsevesenet også. 

Anonymkode: 8abe1...3e4

Feil. Hensikten med 365 dagers turnus/årsturnus for arbeidsgiver er å ha færrest mulig folk på jobb mest mulig. Men helst satt i system sånn at de ansatte jobber flere helger, kvelder, netter og helligdager i gjennomsnitt.

Man må telle antall timer på jobb i løpet av året: pr dag, timer på dagvakt/kveldsvakt/nattevakt + helligdager og helger. Også må man se på hvor mye hviletid man får mellom hver vakt og hver friperiode. Om du virkelig er dedikert så ser man på planlagt grunnbemanningen som må være tilstede og faktisk bemanning som er satt opp + hvilke fagressurser som er tilstede hver vakt. Viktig å også se på hvor tilgjengelig ledere og koordinerende funksjoner er. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber turnus selv og det er belastning i seg selv. Dag, kveld og hver 3.helg. Aldri fri en hel uke bortsett fra 4 uker på sommeren. Når man alltid jobber 4-6 dager hver eneste uke hele året, alltid jobber påske, jul og alle skoleferier så blir man trøtt. Jeg er trøtt etter 7 år i 100 % turnus uten fravær. Jeg sover dårlig, er blitt rynkete og fæl, mistet venner og blitt kronisk dårlig humør. Når man gir og gir og gir av seg selv, dårlig lønn og aldri fri så blir man matt og sur. 

Drømmer om 80 % og full lønn. 😭

Anonymkode: 590d5...6a2

Hva med å jekke ned på levestandarden på fritiden? I din situasjon høres det ut som det kan være en god livs investering. Heller bo litt kjipt med en enkel bil og føle seg glad og uthvilt, enn en flott bolig, bil og føle seg utbrent. For det er jo det du høres ut som. Utbrent. Og som skjer med urovekkende mange som jobber 100% i helsebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ordningen med langvakter er for så vidt fortsatt bare et prøveprosjekt. Vi vet enda ikke om dette vil fungere i lengden. Over flere år. Feks ser vi allerede at det er det vanskelig å få inn vikar på kort varsel til å ta en langvakt. Det ble også en oppvekker for mange nå i julen der man plutselig ikke bare mistet julaften dagen eller kvelden. Man mistet både julaften dag og kveld. Og samme dillemma ser vi 17.mai, påske osv. Småbarnsforeldre ser ikke barna sine hele dagen. Det hadde jeg ikke orket med mindre jeg hadde delt omsorg og fikk gå langvakter når barnefar hadde barna.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (6 timer siden):

Jobber lærere skift? De jobber knapt halve året, underviser 3 dager i uka og avspaserer halve året omtrent

Gjør vi? Det skulle jeg likt å se, gitt! Jeg underviser nemlig mandag til og med fredag. Så kommer alt det andre i tillegg, som møter, planlegging og foreldrekontakt. 

Vi har komprimert arbeidsår, men det er visst vanskelig å forstå, tydeligvis. 

--

Over til saken. Min mor jobbet i helsevesenet hele sitt liv, til hun til slutt ble ufør av belastningsskader og hjerteproblemer. Jeg husker hun hadde mange langvakter da jeg var liten, og hun jobbet mye natt. Det var et slitsomt og stressende liv. En ting er å jobbe langvakter over et kortere tidsrom, men spent å se hvordan dette blir over lengre tidsrom. For min mors del medførte det til høyt stressnivå. Hun var sjeldent eller aldri syk, helt til hun nesten døde av hjerteinfarkt. Antagelig grunnet sin stressende jobbsituasjon hun sto i over så mange år.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva med å jekke ned på levestandarden på fritiden? I din situasjon høres det ut som det kan være en god livs investering. Heller bo litt kjipt med en enkel bil og føle seg glad og uthvilt, enn en flott bolig, bil og føle seg utbrent. For det er jo det du høres ut som. Utbrent. Og som skjer med urovekkende mange som jobber 100% i helsebransjen.

Jeg er alene med hus og barn, så må jobbe fullt. Har ikke stor gjeld, og det går rundt. Etter renter og strømpriser steg så merker jeg selvsagt at pengene akkurat går rundt. Jeg synes jeg jobber veldig mye, men lønnen samsvarer ikke. Jeg kan selge huset og leie, men her koster det å leie en leilighet fra 10 000 kr mnd. Ikke aktuelt. Håper jeg klarer 25 år til i dette racet, men det skal holde hardt.

Anonymkode: 590d5...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er selve arbeidet som er årsak til syemeldinger, men arbeids forhold.

Jeg kjenner flere som er helse arbeidere i en eller annen form. De som trives dårligst, som ender opp mest sykmeldte og bytter jobb bla er der ledelsen er litt  arrogant, ikke tar tak i ting som ikke fungerer og eller der det er mye baksnakking på jobb. 

Dårlige arbeidsforhold fører til høye skuldre og mye stress. Sykepleiere har høye krav og kan få store konsekvenser for feil bla. Også legger man på minimum av resurser og arbeids kapasitet og dårlig vakter. Selv har jeg ikke jobbet i helsevesenet. Men i butikk.  Og vi løper jo beina av oss vi også, og jobber til alle døgnets tider, bortsett fra natt. Ikke gitt vi får fri på høytider etc. 

Men jeg har opplevd at vi har arbeidsoppgaver vi styrer selv, og at vi blir hørt iht ferieønsker etc. Men så er vi også instilt på at slikt deler vi på.vi kunne absolutt  vært litt flere på jobb vi også til tider, men med bedre trivsel så går det greit.

Butikker jeg har jobbet det ikke er sånn, så merket jeg at jeg var mer sliten, nedstemt etc, og byttet jobb raskt. Oht litt sur sjef, det smitter også over på ansatte, som sladrer og kritiserer hverandre, og lager dårlig arbeidsmiljø. 

Et sted jeg vet om, er det stadig nye ansatte, fagfolk er rømt for lenge siden, og er stort sett ufaglærte der. Dette er iht voksne med utfordringer.  Ene der skal man ikke være alene på jobb med. Men de blir satt på vakter alene med han. Så flere har fått juling på jobb, og slitt med å komme tilbake i jobb etterpå. Enda hører jeg om nye som blir satt på han alene, på natt. Sjefen beskrives som ufin. Gir ikke faste stillinger.  Og de blir straffet eller belønnet med timer  alt fra 10% til 150%. 

Har du jobbet 100% og blir bedt om nei til vakter, da blir det mye ufinheter og neste mnd får du kanskje 10%.

Så tenker det er mye sånt  som ikke er sagt høyt. Fordi å varsle om sånt er ikke så lett, uten at det får konsekvenser.  Pg da bak tallene på sykmeldinger. På det stedet jeg vet om er det nesten ingen som ikke innen ett år ender opp sykmeldt eller bare slutter

Anonymkode: 23b78...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes langvakter er topp, men etter tre langvakter på rad ble jeg skikkelig, skikkelig sliten. Type utmattet både psykisk og fysisk på en måte jeg sjeldent har opplevd senere. Dette var en sommer jeg jobbet i helsevesenet som ung, sprek 23-åring. Så stusser litt på hvor bærekraftig det er for eldre ansatte. Men påfølgende 5-7 fridager er jo virkelig helt herlig. 

Anonymkode: cc654...19e

Syns du langvakter ER topp eller IKKE topp? Det skjønte jeg nemlig ikke helt etter å ha lest hele kommentaren din😅

Men antar du har konkludert med at det ikke er så topp siden du ble utmattet av det selv🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ordningen med langvakter er for så vidt fortsatt bare et prøveprosjekt. Vi vet enda ikke om dette vil fungere i lengden. Over flere år. Feks ser vi allerede at det er det vanskelig å få inn vikar på kort varsel til å ta en langvakt. Det ble også en oppvekker for mange nå i julen der man plutselig ikke bare mistet julaften dagen eller kvelden. Man mistet både julaften dag og kveld. Og samme dillemma ser vi 17.mai, påske osv. Småbarnsforeldre ser ikke barna sine hele dagen. Det hadde jeg ikke orket med mindre jeg hadde delt omsorg og fikk gå langvakter når barnefar hadde barna.

Det finnes arbeidsplasser hvor dette har vært praktisert lenge. Blant annet min tidligere arbeidsplass hvor det har vært langvakter i over ti år.

Langvaktene var veldig populære, og det var faktisk kamp om å få langvakttutnus, for det fantes også kortvaktturnus parallelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns du langvakter ER topp eller IKKE topp? Det skjønte jeg nemlig ikke helt etter å ha lest hele kommentaren din😅

Men antar du har konkludert med at det ikke er så topp siden du ble utmattet av det selv🙂

Jeg hadde valgt det på nytt hvis jeg skulle begynne i helsevesenet igjen. Det hadde absolutt vært verdt det for meg pga. mye det oppleves som å ha mye mer fritid.

Men om jeg hadde klart det rent fysisk som 50 år ++ vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som sagt, mange må jobbe turnus og helligdager for lav lønn.

Anonymkode: 8fe2b...d4a

Jepp !   Vi bussjåfører bl.a. + mange andre i tansportsektoren.

Anonymkode: e11f1...fca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp !   Vi bussjåfører bl.a. + mange andre i tansportsektoren.

Anonymkode: e11f1...fca

En bussjåfør/lastebilsjåfør har jo også langt større ansvar og håndterer større risiko på jobb enn en sykepleier.

Anonymkode: 07fe6...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det eneste jeg liker med langvakter er at da har vi krav på én times pause ute av avdelingen i løpet av dagen. På en vanlig 7,5-timers vakt er vi på avdelingen hele tiden uten noe pause... Lurer på hvor mange andre yrker som hadde godtatt det?

Anonymkode: b45ef...cdf

Det er da mange andre som må oppholde seg på arbeidsplassen hele arbeidstiden? Og dere har rett på en pause, selv om dere må oppholde dere på arbeidsplassen:

Sitat

Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.

Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes et godt nok pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid.

Anonymkode: 79ef0...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Byttet jobb nå nettopp for å få langvakter. Mye heller intensiv jobbing med lengre fri enn 7.5 timers vakter og mange bytter mellom sein/tidlig.

Anonymkode: 85d80...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er selve arbeidet som er årsak til syemeldinger, men arbeids forhold.

Jeg kjenner flere som er helse arbeidere i en eller annen form. De som trives dårligst, som ender opp mest sykmeldte og bytter jobb bla er der ledelsen er litt  arrogant, ikke tar tak i ting som ikke fungerer og eller der det er mye baksnakking på jobb. 

Dårlige arbeidsforhold fører til høye skuldre og mye stress. Sykepleiere har høye krav og kan få store konsekvenser for feil bla. Også legger man på minimum av resurser og arbeids kapasitet og dårlig vakter. Selv har jeg ikke jobbet i helsevesenet. Men i butikk.  Og vi løper jo beina av oss vi også, og jobber til alle døgnets tider, bortsett fra natt. Ikke gitt vi får fri på høytider etc. 

Men jeg har opplevd at vi har arbeidsoppgaver vi styrer selv, og at vi blir hørt iht ferieønsker etc. Men så er vi også instilt på at slikt deler vi på.vi kunne absolutt  vært litt flere på jobb vi også til tider, men med bedre trivsel så går det greit.

Butikker jeg har jobbet det ikke er sånn, så merket jeg at jeg var mer sliten, nedstemt etc, og byttet jobb raskt. Oht litt sur sjef, det smitter også over på ansatte, som sladrer og kritiserer hverandre, og lager dårlig arbeidsmiljø. 

Et sted jeg vet om, er det stadig nye ansatte, fagfolk er rømt for lenge siden, og er stort sett ufaglærte der. Dette er iht voksne med utfordringer.  Ene der skal man ikke være alene på jobb med. Men de blir satt på vakter alene med han. Så flere har fått juling på jobb, og slitt med å komme tilbake i jobb etterpå. Enda hører jeg om nye som blir satt på han alene, på natt. Sjefen beskrives som ufin. Gir ikke faste stillinger.  Og de blir straffet eller belønnet med timer  alt fra 10% til 150%. 

Har du jobbet 100% og blir bedt om nei til vakter, da blir det mye ufinheter og neste mnd får du kanskje 10%.

Så tenker det er mye sånt  som ikke er sagt høyt. Fordi å varsle om sånt er ikke så lett, uten at det får konsekvenser.  Pg da bak tallene på sykmeldinger. På det stedet jeg vet om er det nesten ingen som ikke innen ett år ender opp sykmeldt eller bare slutter

Anonymkode: 23b78...a57

Arbeidsmiljø kan absolutt være en faktor til hvorfor folk møter veggen i helseyrker. På sykehjem kan det være mye intriger, baksnakking, sladring til sjefen eller flink-pike mentalitet. Det er også mange dominante personer som ønsker å bestemme mest mulig og være på toppen av hierarkiet, som går og hakker og overvåker kollegaene sine.

Dette i tillegg til underbemanning og den mentale belastningen det kan være å jobbe med mennesker med demens f.eks. gjør at sykefraværet er så høyt i helseyrker, de som jobber der er ikke late, i allefall ikke latere enn folk i andre yrker.

Anonymkode: 2a76a...f32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.53):

Ja, det er det vi får servert, at det er en utrolig hard og travel jobb og sykefraværet er skyhøyt veldig mange steder 

Hvordan er det mulig å klare en 14 timers vakt når det er så grusomt travelt? 

Argumentasjonen med at det går fordi man har flere dager fri etterpå holder ikke. Når man må sykemelde seg fordi 7,5 timer er for belastende, gir det ikke mening at doble vakter er helt overkommelig og til og med sett på som en forbedring fra mange.

Dette går på troverdigheten løs.

https://www.nrk.no/sorlandet/arbeidsliv_-sykehjem-halverte-sykefravaer-med-ny-turnus-1.17175098

Anonymkode: 20645...932

Hver gang jeg leser slike innlegg som dette må jeg virkelig bruke all selvkontroll jeg har for og ikke komme med diverse fornærmelser fordi det virker som vedkommende ikke skjønner noen ting. Skal prøve å beherske meg...

Har du tenkt på at man har lengre pause? På 7.5 timers vaktene får man ofte ikke pause i det hele tatt. Man får gjort ferdig ting istedenfor og sitte konstant overtid for å rekke å dokumentere eller lignende oppgaver man ikke fikk tid til tidligere på vakt. Man slipper også helseskadelig sen/tidlig vakter. Man får flere fridager til å hvile (og færre dager man må reise til og fra jobb ).  Har man arbeidshelg uke jobber man med vanlige vakter 6 dager den uka! Tenk litt på det ...Det er fortsatt utrolig travelt når man er på jobb. 

Anonymkode: 1d85f...188

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 2.03):

Du tror det bare er mas og sutring? Hva med vold... Aner du hvor mye helsepersonell er utsatt for vold? Særlig i psykiatri, legevakt og lignende.  I tillegg ser man folk dø daglig om man jobber på kreftavdelingen, intensiv osv..  hold kjeft du vet ingenting om arbeidshverdagen til helsearbeidere

Anonymkode: 1d85f...188

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...