AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:42 #21 Del Skrevet lørdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har vært ute i 5 timer idag. Nei hun er ikke skjermavhengig Anonymkode: 06f94...26a Er jo litt rar prioritering å være ute i fem timer uten å ta tak i snøen når dere står midt i et snøkaos på Vestlandet…? Litt bedre planlegging neste gang, så slipper du dette dilemmaet. Men en på 5,5 år burde normalt sett klare seg helt fint alene på sofaen foran tv/pad mens du måker snø. Om dere ikke har øvd på å være alene før, så hadde jeg titta innom jevnlig - og - hyppigere dess lengre tid du holder på ute. Første stunda er de oppslukt av det de ser på, er etter at det har gått litt tid de kan begynne å kjede seg og finne på ting. Anonymkode: 0add6...e30 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:43 #22 Del Skrevet lørdag kl 15:43 Altså, barn begynner på skolen når de er 5 1/2 år. Det går virkelig HELT FINT at du måker snø 3 meter unna. Du er hardt skadet av dagens intense foreldreoppfølging, hvor barna skal bæres rundt på silkeputer helt til de tipper 18 år og havner på Ung Ufør fordi de ikke takler krav eller ubehag. Anonymkode: 8d7bf...023 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:44 #23 Del Skrevet lørdag kl 15:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo litt rar prioritering å være ute i fem timer uten å ta tak i snøen når dere står midt i et snøkaos på Vestlandet…? Litt bedre planlegging neste gang, så slipper du dette dilemmaet. Men en på 5,5 år burde normalt sett klare seg helt fint alene på sofaen foran tv/pad mens du måker snø. Om dere ikke har øvd på å være alene før, så hadde jeg titta innom jevnlig - og - hyppigere dess lengre tid du holder på ute. Første stunda er de oppslukt av det de ser på, er etter at det har gått litt tid de kan begynne å kjede seg og finne på ting. Anonymkode: 0add6...e30 Altså… vi har måkt tidligere også men det snør og snør? Må gjerne måke flere ganger vet du Anonymkode: 06f94...26a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:45 #24 Del Skrevet lørdag kl 15:45 Angrer litt på at jeg lagde denne tråden… 😅 Men det gikk fint, gikk ut å måkte i 20 minutter mens hun var alene inne. Så takk for innspill, da vet jeg det til neste gang Anonymkode: 06f94...26a 3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:49 #25 Del Skrevet lørdag kl 15:49 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): For et idiotisk svar Anonymkode: 33497...a01 Nei. Hun kan gå ut til gårdsplassen hvis det er noe. Anonymkode: 9d602...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:50 #26 Del Skrevet lørdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er jo litt rar prioritering å være ute i fem timer uten å ta tak i snøen når dere står midt i et snøkaos på Vestlandet…? Litt bedre planlegging neste gang, så slipper du dette dilemmaet. Men en på 5,5 år burde normalt sett klare seg helt fint alene på sofaen foran tv/pad mens du måker snø. Om dere ikke har øvd på å være alene før, så hadde jeg titta innom jevnlig - og - hyppigere dess lengre tid du holder på ute. Første stunda er de oppslukt av det de ser på, er etter at det har gått litt tid de kan begynne å kjede seg og finne på ting. Anonymkode: 0add6...e30 Eh, man måker gjerne flere ganger 😅 Snøen tar sjelden hensyn og lander andre steder enn der man søt har måkt.. Eller? Anonymkode: 3d52a...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet lørdag kl 15:53 #27 Del Skrevet lørdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Overskrift for oppmerksomhet,kind of. Greia mi er: Hun er 5,5 år. Sånn som nå er det snøkaos på Vestlandet. Jeg burde vært ute å måkt,men hun er drittlei av å være ute å ake, hun er sliten og vil kose seg i sofa med pledd og pad. 100% forståelig så jeg vil ikke dra henne med meg ut. Det er ikke sikt ifra leiligheten til parkeringsplassen og føler derfor at jeg ikke kan gå ifra henne alene inne. Gjør dere det med så små barn? Jeg føler meg heller ikke trygg på å gå ifra henne inne når hun sover,da jeg ikke har noen slags form for å høre henne om hun våkner f.eks. og blir redd og er alene. Det skal ikke barn oppleve. Hva gjør man? Jeg har ikke babycall,og den hadde uansett vært utenfor rekkevidde da det er såpass bort til parkeringsplassen. Anonymkode: 06f94...26a Herregud, når hun er våken og vet hvor du er så er det jo null problem å gå ifra en så stor unge en liten stund. Hun begynner jo på skolen til høsten! På den alderen var min eldste alene hjemme mens vi var på butikken en halvtime uten problem. Sett på TV eller musikk og fram med tegnesaker. Anbefaler å skaffe henne en xplora eller noe sånt til slike situasjoner. Det er kjekt når hun skal gå hjem fra skolen selv også. Da trenger du ikke skaffe babycall heller. Men å gå fra henne sovende er uforsvarlig og det føles veldig utrygt for barn å våkne opp og være alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:54 #28 Del Skrevet lørdag kl 15:54 Du tar en pause. Hun er sliten og lei, så da kler dere av dere uteklær, og så lager dere mat og så tar dere noen timers pause. Dersom du har MYE å måke og selv har krefter så kan du gå ut igjen. Hun kan ringe deg ved behov (for du har lært barnet hvordan det ringer ut, ja? Et barn på 5,5 skal og må vite hvordan det ringer far, mor, besteforeldre, øvrige nødkontakter og nødnummerne. Og det skal ha tilgang på en telefon det er mulig å gjøre dette fra. Og så tar dere en tur ut etterpå. Barnet kan du først følge bort i bakken der de andre barna aker, og så kan du selv måke videre. Anonymkode: b39c1...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:56 #29 Del Skrevet lørdag kl 15:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tar en pause. Hun er sliten og lei, så da kler dere av dere uteklær, og så lager dere mat og så tar dere noen timers pause. Dersom du har MYE å måke og selv har krefter så kan du gå ut igjen. Hun kan ringe deg ved behov (for du har lært barnet hvordan det ringer ut, ja? Et barn på 5,5 skal og må vite hvordan det ringer far, mor, besteforeldre, øvrige nødkontakter og nødnummerne. Og det skal ha tilgang på en telefon det er mulig å gjøre dette fra. Og så tar dere en tur ut etterpå. Barnet kan du først følge bort i bakken der de andre barna aker, og så kan du selv måke videre. Anonymkode: b39c1...556 Takk for fine innspill men jeg forstår ikke hvor du tar akebakke ifra? Eller andre barn? Fins ikke det i nærheten her Anonymkode: 06f94...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:58 #30 Del Skrevet lørdag kl 15:58 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Angrer litt på at jeg lagde denne tråden… 😅 Men det gikk fint, gikk ut å måkte i 20 minutter mens hun var alene inne. Så takk for innspill, da vet jeg det til neste gang Anonymkode: 06f94...26a Det er fin øvelse å la henne være alene inne mens du er ute å gjør ting til når hun skal være hjemme alene mens du er enda lengre unna feks butikken eller når hun kommer hjem fra sfo og du er enda på jobb. Da slipper du havne en slik sitasjon om 13 år: Husk også å lær henne opp (ta henne med på) huslige ting som å lage mat og rengjøring Min tankegang er at barnet mitt forberedes på en framtid uten meg i den. Anonymkode: 90999...808 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet lørdag kl 16:00 #31 Del Skrevet lørdag kl 16:00 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja er nok sikkert sant,føler meg bare ikke trygg på at hun er alene. Men sikkert bare jeg som er hønemor 🥹 Anonymkode: 06f94...26a Så lenge hun er en normal 5åring og ikke en sånn en som kan finne på å sette fyr på huset så hadde jeg latt henne være alene i den situasjonen du beskriver Gå heller inn å sjekk til henne med jevne mellomrom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:01 #32 Del Skrevet lørdag kl 16:01 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Angrer litt på at jeg lagde denne tråden… 😅 Men det gikk fint, gikk ut å måkte i 20 minutter mens hun var alene inne. Så takk for innspill, da vet jeg det til neste gang Anonymkode: 06f94...26a Så bra at det ordnet seg 😊. Min gutt kunne også være litt alene når han var 5,5, han gikk i 1 klasse da , kunne gå på butikken som er 2 min unna, men jeg følte alltid at jeg måtte skynde meg . Men det gikk alltid fint, gutten min merket ikke at jeg var borte engang 🤣 så det går ofte bedre for barna, en oss foreldre. Anonymkode: 3ca2f...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:05 #33 Del Skrevet lørdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Altså… vi har måkt tidligere også men det snør og snør? Må gjerne måke flere ganger vet du Anonymkode: 06f94...26a AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eh, man måker gjerne flere ganger 😅 Snøen tar sjelden hensyn og lander andre steder enn der man søt har måkt.. Eller? Anonymkode: 3d52a...409 Fremdeles en rar prioritering. Det har jo snødd i løpet av de fem timene de har vært ute og gjort andre ting. Så TS ble ikke overraska over snøen, Hadde jeg vært usikker på om barnet mitt ville fikse å være alene inne, så hadde jeg sørget for å dra hjem før og fått måkt det som måtte måkes før barnet var utslitt og lei av å være ute. Overlevelsestips fra en som er vant med mere snø enn på Vestlandet det hjelper alltid å være i forkant om en er aleneforelder og har ting som bare må gjøres Anonymkode: 0add6...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi2 Skrevet lørdag kl 16:05 #34 Del Skrevet lørdag kl 16:05 Hvis hun har walkie talkie så kan det jo bli til en gøy lek for henne 😄 Du kan jo kjøpe inn så du har til neste gang du trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet lørdag kl 16:19 #35 Del Skrevet lørdag kl 16:19 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Angrer litt på at jeg lagde denne tråden… 😅 Men det gikk fint, gikk ut å måkte i 20 minutter mens hun var alene inne. Så takk for innspill, da vet jeg det til neste gang Anonymkode: 06f94...26a Så bra! Syns hun selv det var fint å få være inne selv om du skulle ut? Det er så deilig når barna vokser litt til, og man får tilbake frihet til å bare kunne gjøre ting uten at alt må planlegges så veldig nøye rundt hvor barna og hva de vil. Det gir deg litt mer pusterom, særlig når du er alene med henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:21 #36 Del Skrevet lørdag kl 16:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det vet jeg men vil uansett være tilgjengelig for henne om det skulle være noe. Anonymkode: 06f94...26a Hun klarer vel å rope ut døren? Evt Explora klokke og ringe deg? Anonymkode: 13fc3...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet lørdag kl 16:26 #37 Del Skrevet lørdag kl 16:26 5-åringen min venter stadig inne mens vi følger eldre søsken til skolebussen (tar rundt 15 minutter), så ville ikke nølt med å måke snø og så sjekke innom med 15-30 minutters mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:37 #38 Del Skrevet lørdag kl 16:37 Jeg tenker du kan gå ut å måke når hun er lagt. Pleier hun å sovne raskt og våkner sjeldent, så er det ikke noe problem. Gå evt inn et par ganger og lytt hvis du er bekymret. Kan hun sitte i bilen med bok, leke, musikk, evt iPad hvis du tillater det? Så kan du måke. Hvis hun er lei aking, hva med en liten tur ut for å male på snøen, lage snøball-lykt, snømann, snøhule, snøengler. Lag fuglemat og heng opp i trærne. Gå til butikken og handle til kakao. Inne kan dere spille, lese, se film, perle, tegne, male, lage middag sammen, tenne lys og gjøre det koselig, bake boller, vaske leker i en balje på badet. Anonymkode: 5ba70...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet lørdag kl 16:44 #39 Del Skrevet lørdag kl 16:44 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fremdeles en rar prioritering. Det har jo snødd i løpet av de fem timene de har vært ute og gjort andre ting. Så TS ble ikke overraska over snøen, Hadde jeg vært usikker på om barnet mitt ville fikse å være alene inne, så hadde jeg sørget for å dra hjem før og fått måkt det som måtte måkes før barnet var utslitt og lei av å være ute. Overlevelsestips fra en som er vant med mere snø enn på Vestlandet det hjelper alltid å være i forkant om en er aleneforelder og har ting som bare må gjøres Anonymkode: 0add6...e30 Nå har jo små barn en tendens til å bli utslitt i det øyeblikket man slutter å gjøre det som er gøy da. 😉 De kan være opplagte i akebakken, og kollapse i det man sier man skal hjem og måke. På vestlandet er vi gode til å prioritere skal jeg si deg! Når det endelig er snø så er det lek og moro som står på planen! Det kan være ett år til neste gang man opplever dette, så måking kan gjerne vente et par timer. Det har jo ordna seg fint for ts så skjønner ikke hva du egentlig maser om. (Hilsen nordlending som skjønner verdien av snø på vestlandet 😅) 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:53 #40 Del Skrevet lørdag kl 16:53 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Fremdeles en rar prioritering. Det har jo snødd i løpet av de fem timene de har vært ute og gjort andre ting. Så TS ble ikke overraska over snøen, Hadde jeg vært usikker på om barnet mitt ville fikse å være alene inne, så hadde jeg sørget for å dra hjem før og fått måkt det som måtte måkes før barnet var utslitt og lei av å være ute. Overlevelsestips fra en som er vant med mere snø enn på Vestlandet det hjelper alltid å være i forkant om en er aleneforelder og har ting som bare må gjøres Anonymkode: 0add6...e30 Hvordan mener du jeg ikke har vært i forkant når jeg måkte det som kunne måkes idag tidlig, var ute i flere timer å lekte med datteren min etterpå, for å så sitte med denne problemstillingen ang å måke på nytt mens det har snødd de timene jeg gjorde noe annet enn å måke? Fortell meg gjerne hvordan jeg skulle gjort det annerledes? Ikke belær meg om å være i forkant,er du grei. Jeg lever livet mitt i forkant Anonymkode: 06f94...26a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå