Gå til innhold

Gitt bort leker til barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har garantert solgt lekene på finn. 

Anonymkode: 2ba5c...39c

Jeg tenkte også på dette. 

Eller at hun kan ha gitt deler av lekene til andre barn enn sine egne, f.eks. barna til slektninger eller venner. 

Og da blir det plutselig mye vanskeligere når man blir bedt om å levere tilbake…

Vet ikke hva jeg ville gjort i denne situasjonen, men av ren nysgjerrighet ville jeg nok ha sjekket Finn og salgsgrupper på Facebook 😅

Jeg er også vikar (og dårlig betalt), og tenker at man ikke kan legge vekt på det. 

Jeg følte meg litt fæl da jeg skulle på piknik i parken rett etter jobb. Jeg hadde glemt å ta med bestikk hjemmefra, og lånte én kniv og én gaffel fra kjøkkenskuffen på kontoret. Som jeg vasket og returnerte til skuffen dagen etterpå. Sjefen min hadde gått fra jobb og er en travel dame, og jeg ville ikke bry henne med å spørre om lov til noe hun med all sannsynlighet ville tenke at var greit. Alternativet var å kjøpe enorme pakker med engangsbestikk på den lokale matbutikken 🤷🏼‍♀️

En annen gang skulle jeg sende en pakke rett etter jobb, og innså at jeg hadde teipet for dårlig. Jeg lånte litt teip fra teipdispenseren på kontoret. Det slo meg at dette kanskje var en tilsnikelse, så jeg kjøpte en ny teiprull og satte den på rekvisitarommet dagen etter.

Det norske arbeidslivet er basert på tillit.  Det drar de fleste av oss nytte av.

I denne saken forstår jeg at TS reagerer. Hun ville jo bare være grei mot barna i barnehagen! 

Hun overlater barna (det mest dyrebare hun har!) til barnehagen hver dag. Det krever mye tillit.

Når hun opplever at en av de ansatte gjør en feil og ikke rydder opp etter seg, er ikke det spesielt tillitvekkende. At pedagogisk leder opptrer unnvikende når hun forteller om dette, gir det selvsagt en dårlig følelse.

Anonymkode: de5e1...903

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte også på dette. 

Eller at hun kan ha gitt deler av lekene til andre barn enn sine egne, f.eks. barna til slektninger eller venner. 

Og da blir det plutselig mye vanskeligere når man blir bedt om å levere tilbake…

Vet ikke hva jeg ville gjort i denne situasjonen, men av ren nysgjerrighet ville jeg nok ha sjekket Finn og salgsgrupper på Facebook 😅

Jeg er også vikar (og dårlig betalt), og tenker at man ikke kan legge vekt på det. 

Jeg følte meg litt fæl da jeg skulle på piknik i parken rett etter jobb. Jeg hadde glemt å ta med bestikk hjemmefra, og lånte én kniv og én gaffel fra kjøkkenskuffen på kontoret. Som jeg vasket og returnerte til skuffen dagen etterpå. Sjefen min hadde gått fra jobb og er en travel dame, og jeg ville ikke bry henne med å spørre om lov til noe hun med all sannsynlighet ville tenke at var greit. Alternativet var å kjøpe enorme pakker med engangsbestikk på den lokale matbutikken 🤷🏼‍♀️

En annen gang skulle jeg sende en pakke rett etter jobb, og innså at jeg hadde teipet for dårlig. Jeg lånte litt teip fra teipdispenseren på kontoret. Det slo meg at dette kanskje var en tilsnikelse, så jeg kjøpte en ny teiprull og satte den på rekvisitarommet dagen etter.

Det norske arbeidslivet er basert på tillit.  Det drar de fleste av oss nytte av.

I denne saken forstår jeg at TS reagerer. Hun ville jo bare være grei mot barna i barnehagen! 

Hun overlater barna (det mest dyrebare hun har!) til barnehagen hver dag. Det krever mye tillit.

Når hun opplever at en av de ansatte gjør en feil og ikke rydder opp etter seg, er ikke det spesielt tillitvekkende. At pedagogisk leder opptrer unnvikende når hun forteller om dette, gir det selvsagt en dårlig følelse.

Anonymkode: de5e1...903

Jeg lånte en skje fra jobben en gang, og da var lederen min veldig snar med å påpeke at den måtte jeg levere tilbake dagen etter. Syns det var ganske unødvendig å påpeke det siden jeg jo hadde alle planer om å gjøre nettopp det. 

Anonymkode: 4c149...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at grunnen til at jeg gjerne ville gi bort, var at jeg har opplevd godt samarbeid med bhg i mange år, jeg liker de ansatte det har vært veldig stabilt og trygt for ungene mine og ønsket å gi noe tilbake. 

Anonymkode: 34c5e...6ea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! 

Jeg søker råd her for er så utrolig skuffa og sint hvis det er slik jeg tror det er. 

Saken er den at mitt eldste barn går nå i sitt siste år i barnehagen. Den kommunale barnehagen har ikke så mye ressurser og vi har skapene fulle av leker som ikke brukes lenger. jeg sorterte og fikk klarsignal fra leder i bhg at de gjerne tok i mot leker som var hele. Jeg ga to digre  esker til en ansatt og sa at de kunne si fra om jeg skulle hente noe igjen om det var noe de ikke ville ha. 

Noen uker senere lurte jeg på om de ville ha alt eller om jeg skulle ta med noe tilbake,  men pedleder hadde ikke fått med seg at jeg hadde levert leker. Av erfaring tenkte jeg bare at beskjed var glemt gitt. Enden på visa er at det viser seg at barnehageansatte har tatt alt med  hjem til sine barn! Den ansatte er ikke norsk opprinnelig og snakker litt gebrokkent og skylder på at hun trodde det bare var å ta! 
Jeg sa at det var til barnehagen, og at hun kunne ta det med neste gang hun var på jobb. Den ansatte sier at  nå har hun jo gitt det bort til sine barn! Leder er informert, men virker unnvikende til å ta tak i problemet! 
Lekene er nå 2 uker etter at jeg oppdaget det fremdeles ikke levert til barnehagen! Hva hadde dere gjort? Hva kan jeg gjøre? 
Det var myyyye leker. 

En gang i blant blir hele og pene leker donert til barneavdelingen på sykehuset her, skulle likt å sett at en ansatt tok det med hjem til egen familie.... du kan si fra, dette er ikke greit. Frekt. 

Anonymkode: a3545...b86

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan hun ikke ha misforstått. Håper du ikke  lar dette ligge, for om vikaren slipper unna med å stjele donerte leker tar det neppe lang tid før andre ting forsvinner sporløst fra barnehagen.

Anonymkode: 45758...ad3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal sies at grunnen til at jeg gjerne ville gi bort, var at jeg har opplevd godt samarbeid med bhg i mange år, jeg liker de ansatte det har vært veldig stabilt og trygt for ungene mine og ønsket å gi noe tilbake. 

Og det er veldig fint av deg! Men nå står du litt ved et veiskille da pedleder har  signalisert ganske tydelig hva de tenker å gjøre med saken. Så da er det å fortsette å mase (evt true om du ønsker å følge noen av rådene her inne) og risikere å forspille det gode samarbeidet eller å tenke at det tross alt var leker du tenkte å kvitte deg med og at det tross alt har kommet noen barn til gode, selv om det ikke var de barna du hadde tenkt.

Anonymkode: a0df6...837

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan det være at barnehagen ikke hadde behov for lekene og at hun derfor tok dem med seg hjem? Kanskje litt usannsynlig, men jeg har jobbet i bhg i mange år og vi har ofte fått mye "ræl" av foreldre som selvfølgelig handler i god tro, men så er det ikke alt som egner seg i en bhg. Feks leker med lyd. Og hvis styrer i bhg har sagt ja så er ikke de veldig oppdaterte på hva avdelingene trenger.

Men for all del, jeg forstår at du ble irritert.

Tenker uansett at dette ikke er en så stor sak og at barna som fikk det mest sannsynlig har enda mer glede av det enn en bhg som har haugevis av leker fra før.

Anonymkode: d7640...8e1

Derfor jeg var tydelig på at om noe ikke trengtes så kom jeg tilbake for å hente det da jeg var usikker på om noe var passende. Og at jeg selvfølgelig skal kaste mitt eget «ræl». 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det babyleker eller spill, Lego, duplo, bondgårdsdyr, perler, farger, puslespill, dukkevogn og dukkeseng? 

Anonymkode: 1ef10...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole og har ansvar for kunst og håndverk. Mange som donerer garn, stoff osv til skolen. De skal alltid kontakte meg og levere til meg hvis de ønsker å donere, aldri gi til noen andre på skolen. Det er så det kommer til riktig plass og jeg har kontroll. Neste gang får du møte styrer eller ped leder selv.

Jeg hadde ikke orket politianmeldelse og masse styr med dette, men du gjør jo som du vil.

Anonymkode: df9e7...d78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var det babyleker eller spill, Lego, duplo, bondgårdsdyr, perler, farger, puslespill, dukkevogn og dukkeseng? 

Anonymkode: 1ef10...46d

Hva har det med saken å gjøre? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hva med å sende en mail til bhg-styrer med kopi til barnehageleder i kommunen? 

Greit at slikt blir dokumentert skriftlig. 

Skjønner du er irritert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! 

Jeg søker råd her for er så utrolig skuffa og sint hvis det er slik jeg tror det er. 

Saken er den at mitt eldste barn går nå i sitt siste år i barnehagen. Den kommunale barnehagen har ikke så mye ressurser og vi har skapene fulle av leker som ikke brukes lenger. jeg sorterte og fikk klarsignal fra leder i bhg at de gjerne tok i mot leker som var hele. Jeg ga to digre  esker til en ansatt og sa at de kunne si fra om jeg skulle hente noe igjen om det var noe de ikke ville ha. 

Noen uker senere lurte jeg på om de ville ha alt eller om jeg skulle ta med noe tilbake,  men pedleder hadde ikke fått med seg at jeg hadde levert leker. Av erfaring tenkte jeg bare at beskjed var glemt gitt. Enden på visa er at det viser seg at barnehageansatte har tatt alt med  hjem til sine barn! Den ansatte er ikke norsk opprinnelig og snakker litt gebrokkent og skylder på at hun trodde det bare var å ta! 
Jeg sa at det var til barnehagen, og at hun kunne ta det med neste gang hun var på jobb. Den ansatte sier at  nå har hun jo gitt det bort til sine barn! Leder er informert, men virker unnvikende til å ta tak i problemet! 
Lekene er nå 2 uker etter at jeg oppdaget det fremdeles ikke levert til barnehagen! Hva hadde dere gjort? Hva kan jeg gjøre? 
Det var myyyye leker. 

Det er jo kjipt, men høres litt ut som du leverte det hjem til en ansatt i stede for å levere det rett i barnehagen?  Siden du tok det med til en ansatt og sa at hun kunne ta det med neste gang hun var på jobb. Da har du lært at det gjør du ikke igjen. Synes det er veldig spesielt å gå hjem til en ansatt med det. Det er mer naturlig at dere hadde gått direkte til barnehagen med det, noe som du burde gjort. 

Om hun ikke er så god i norsk, så skjønner jeg godt at hun kunne misforstått. 

Anonymkode: 8187d...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo kjipt, men høres litt ut som du leverte det hjem til en ansatt i stede for å levere det rett i barnehagen?  Siden du tok det med til en ansatt og sa at hun kunne ta det med neste gang hun var på jobb. Da har du lært at det gjør du ikke igjen. Synes det er veldig spesielt å gå hjem til en ansatt med det. Det er mer naturlig at dere hadde gått direkte til barnehagen med det, noe som du burde gjort. 

Om hun ikke er så god i norsk, så skjønner jeg godt at hun kunne misforstått. 

«Enden på visa er at det viser seg at barnehageansatte har tatt alt med  hjem til sine barn! Den ansatte er ikke norsk opprinnelig og snakker litt gebrokkent og skylder på at hun trodde det bare var å ta! 
Jeg sa at det var til barnehagen, og at hun kunne ta det med neste gang hun var på jobb.»

Hun har levert det til barnehagen og ba den ansatte ta det med tilbake til jobb. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! 

Det var myyyye leker. 

Kanskje denne utenlandske damen ikke har stort og det ble fornøyde barn hjemme hos henne. 

Anonymkode: 6eaba...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da burde selfølgelig den barnehage ansatte være svært flau å komt tilbake med det fort. Veldig rart de andre ikke har sett hun at hun tok med seg så mye hjem og kommentert på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje denne utenlandske damen ikke har stort og det ble fornøyde barn hjemme hos henne. 

Anonymkode: 6eaba...0f3

Jeg har heller ikke stort. Etter å ha lest denne tråden, forstår jeg at jeg bare kan forsyne meg av gaver som egentlig er ment for andre. Om noen skulle reagere, så bare later jeg som om jeg ikke forstår at jeg ikke kan ta med meg all maten som er blitt levert til én matstasjon, eller lekene som er blitt levert til barnekreftavdelingen, barnehagen...

Trodde det bare var å forsyne seg jeg! 😃👍

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har heller ikke stort. Etter å ha lest denne tråden, forstår jeg at jeg bare kan forsyne meg av gaver som egentlig er ment for andre. Om noen skulle reagere, så bare later jeg som om jeg ikke forstår at jeg ikke kan ta med meg all maten som er blitt levert til én matstasjon, eller lekene som er blitt levert til barnekreftavdelingen, barnehagen...

Trodde det bare var å forsyne seg jeg! 😃👍

Smålig forsøk på latterliggjøring😃👍

Forøvrig stor forskjell på mat og leker, barnekreftavdeling og barnehage. Det er ikke barnehagebarna som blir «skadelidende» her, det er de ansatte i avdelingen som ikke får nye (passiviserende) leker inn til å oppta barna og heller må være mer i lek og bruke fantasi. Og så ts da, som må kjenne på irritasjon og ikke får følt på at hun har gitt noe tilbake til barnehagen, men akkurat dèt er en treningssak å komme seg rundt.

Anonymkode: a0df6...837

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.48):

Tøff i språket du. Veldig bra dobbeltmoral. 

Men nå er det ikke jeg som leker barmhjertig samaritan og blir muggen når mitt gavedryss av storsinnethet og barmhjertighet havner på feil barn, så jeg vet ikke hvorfor du mener mitt direkte språk er oppe til debatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med barnehagen igjen TS? Har det vært noen utvikling i saken?

Anonymkode: 6d1dc...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (2 timer siden):

Men nå er det ikke jeg som leker barmhjertig samaritan og blir muggen når mitt gavedryss av storsinnethet og barmhjertighet havner på feil barn, så jeg vet ikke hvorfor du mener mitt direkte språk er oppe til debatt.

Du leker jo selv barmhjertig samaritan som tar denne ansatte i forsvar for at det kunne jo bare være en misforståelse og mener man går alt for hardt ut mot denne, og så velger du selv å skrive så nedsettende og filleriste andre her inne. Samtidig påstår du at andre er hyklerske. Hvis du først skal «redde» noen fra hets så gir det virkelig ingen mening å hetse andre i samme slengen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...