Gå til innhold

En leder som nærmest nekter legetime

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner jeg gruer meg langt inn i ryggmargen. Har lenge slitt og endelig fått innkalling til å få litt hjelp med plager. Har time til uka, midt på dagen. Leder kommer til å bli pottesur. Hun misliker alt som heter velferdspermisjon. Før har jeg alltid vært hos legen/ tannlegen før eller etter arbeidstid. Ikke alltid lett å få til. Nå har jeg endelig fått en time hos spesialist og vil helst ikke avlyse timen. Lederen kommer til å reagere på at jeg sier ifra om timen sent, altså på mandag når jeg har time tirsdag. Hun finner alltid på noe å hakke på meg for. Nå har det vært juleferie og leder har hatt lang ferie, hun kommer på mandag. Jeg fikk innkalling rett før jul.

Hjelp jeg blir så redd, skal jeg utsette timen eller bare stå i kjeften? Nervesystemet tåler ikke en dritt lengre, ikke en gang himling fra leder. Hun har en tendens til å småkjefte foran andre, da blir jeg redd og på gråten. Må bruke hele energien på å holde tilbake tårene i stedet for å svare leder.

Har noen gode tips?

Anonymkode: 28ae0...68f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste arbeidsgivere har jo ordninger som velferdspermisjon for slike ærend som ofte må tas i arbeidstid. I statlig og kommunal sektor er jo dette til og med dette tariffestet. Nei gi beskjed du og gå på den timen med god samvittighet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kunne ha sendt mail før jul eller sagt ifra til noen andre. Jeg skjønner godt at leder blir sur dersom du jobber et sted der man må sette inn vikar, om det er arbeid du kan ta igjen selv er det jo ikke så ille. Neste gang si ifra før, med en gang du får legetime, det er opp til leder om han/hun ønsker å lese mail. Ellers bør du ikke bry deg så veldig mye da spesialist timer ofte ikke har valgfrie tidspunkt. Si ifra fortest mulig til leder og så får du stå i det om hen blir sur. Dette går bra :)

Anonymkode: 92a47...6cd

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kunne ha sendt mail før jul eller sagt ifra til noen andre. Jeg skjønner godt at leder blir sur dersom du jobber et sted der man må sette inn vikar, om det er arbeid du kan ta igjen selv er det jo ikke så ille. Neste gang si ifra før, med en gang du får legetime, det er opp til leder om han/hun ønsker å lese mail. Ellers bør du ikke bry deg så veldig mye da spesialist timer ofte ikke har valgfrie tidspunkt. Si ifra fortest mulig til leder og så får du stå i det om hen blir sur. Dette går bra :)

Anonymkode: 92a47...6cd

Ikke behov for vikar. Jeg kan ta igjen jobben på kvelden. Det er ikke det det går på, men at hun blir så innmari lite hyggelig når noen skal til legen..

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk også innkalling til en legetime før jul og glemte å si fra da. Tok en hvit løgn da jeg kom tilbake på jobb og sa at det var en hastetime. 🙈

Anonymkode: 2a698...4e4

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde jo sagt fra med en gang du fikk timen.

Anonymkode: 66701...f94

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke dropp timen, men neste gang sender du sms med en gang du får timen. 

Anonymkode: 67fc6...87c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke behov for vikar. Jeg kan ta igjen jobben på kvelden. Det er ikke det det går på, men at hun blir så innmari lite hyggelig når noen skal til legen..

Da er det jo bare vrang vilje fra hennes del. Bare si at det er en hastetime, og hentyd til at det er noe i de nedre deler som trenger å sjekkes, så ber hun i hvertfall ikke om detaljer😉

Anonymkode: d7b38...ff7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt meg pille på nesen, selv ikke fra en leder.

Hadde bedt henne dra en viss plass.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke dropp timen. Hvem vet når du får time neste gang hos spesialisthelsetjenesten?

Leder burde dessuten være glad for at de ansatte tar helsen sin på alvor. Hva om du ble gående med plagene enda lenger, da kunne du risikere å bli dårligere å måtte ty til sykemelding.

Nei gå til den timen med god samvittighet. 

Anonymkode: bbb1f...6d9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du burde jo sagt fra med en gang du fikk timen.

Anonymkode: 66701...f94

Det kan så være, men det er uansett uprofesjonell oppførsel av leder. 

Anonymkode: f0cc4...ba0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kan så være, men det er uansett uprofesjonell oppførsel av leder. 

Anonymkode: f0cc4...ba0

Da var hun på ferie, hadde ikke blitt glad uansett. Hun liker ikke sånt. Jeg må bare slutte å være en tøffel.. Skulle ønske jeg kunne være litt mer normal.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (44 minutter siden):

Hadde aldri latt meg pille på nesen, selv ikke fra en leder.

Hadde bedt henne dra en viss plass.

Skulle ønske jeg var litt tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke være tøff, bare klar over egenverdi. Si at du fikk innkallelse i jula. Hvis lederen din blir sur så kan du himle med øynene tilbake, også kan du si at det er ikke alltid man har kontroll over slike ting. Dette går bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv har jeg bevisst bestilt legetime i arbeidstiden og det har alltid blitt godtatt av leder. Jeg har selvfølgelig sagt at jeg bare fikk time.

Men greit å bruke arbeidstida på det av og til🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du gruer deg på grunn av tidligere erfaring. Jeg hadde ikke lagt ut, eller kommet med noen holdning i retur, bare sagt i fra om at jeg hadde fått time, som jeg måtte på. 
Er dette en stor arbeidsplass? Og er dette et generelt problem? Er det et generelt problem tenker jeg verneombud må inn i bildet. 

Lykke til både med sjefen og med timen 💚 Dette fikser du 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De aller fleste ledere syntes dette er upopulært, og de fleste blir sure, men det må man forsøke å heve seg over. Har man ikke helse, kan man til slutt heller ikke jobbe, så det at man går til lege er noe som også kommer arbeidsgiver til gode til syvende og sist. Selv om de fleste tenker kortsiktig og ikke ser det selv. 

Anonymkode: f63ab...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ignorer kjeften, og søk ny jobb. Man trenger ikke jobbe for elendige ledere. 

Anonymkode: e548e...ee2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lederen din er ei fitte.

Gå til timen med god samvittighet. ❤️

Anonymkode: e55e8...65d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De aller fleste ledere syntes dette er upopulært, og de fleste blir sure, men det må man forsøke å heve seg over. Har man ikke helse, kan man til slutt heller ikke jobbe, så det at man går til lege er noe som også kommer arbeidsgiver til gode til syvende og sist. Selv om de fleste tenker kortsiktig og ikke ser det selv. 

Anonymkode: f63ab...ad5

Javel?

Aldri opplevd med noen av mine ledere. Når jeg gir beskjed om legetime kunne de nesten ikke brydd seg mindre, og har et kroppsspråk og svarer på en måte som uttrykker «hvorfor sier du dette til meg? Dette ordner du som du vil»😄. Heldigvis.

Anonymkode: 74f5a...711

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...