Gå til innhold

Arbeidstid - skifte og låse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

jeg jobber med kjemikalier og har derfor verneutstyr osv jeg bruker mens jeg er på jobb.

Har de siste 7 årene skiftet på jobb før jeg var ferdig for dagen (tar 4-5 min). I høst kom ledelsen ut med beskjeder om at dette ikke er tillatt og at skifting må gjøres etter og før arbeidstid. Føler egentlig ikke dette er greit når jobben krever verneutstyr og vi må oppbevare tøyet på jobb, men bryr meg ikke så mye om de minuttene egentlig.

Derimot er det ikke alle som kan låse, og vi med nøkkel må da vente til alle er ferdig med å skifte før vi kan låse. Folk bruker ulik tid og noen må jo på do osv før de kjører hjemover, så fort kan det gå 10 min før alle er ute. Da er det plutselig litt mer tid. Er dette virkelig innafor? Samtidig er det verdt å nevne at for å ikke risikere overtid rydder vi litt før i tilfelle noe skjer som tar tid, og sitter ofte klare til å dra 5 min før, men går noen å skifter da får vi kjeft. For det første virker det jo unødvendig, men har blitt skikkelig irritasjonsmoment for meg de siste ukene… er det virkelig innafor? Noen som vet om noe reglement man kan sende med en klage? Føler jeg gir 10-15 min av min tid hver eneste dag, blir jo mye i løpet av et år.

Anonymkode: d1322...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skifting gjør man før skift, låsing etter. Burde være et ekstra tillegg for å være låseansvarlig som godtgjør de minuttene som blir brukt til dette. 

Anonymkode: 290b7...056

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skifting gjør man før skift, låsing etter. Burde være et ekstra tillegg for å være låseansvarlig som godtgjør de minuttene som blir brukt til dette. 

Anonymkode: 290b7...056

Enig, ville tatt det opp med nærmeste leder.

Anonymkode: 55616...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei,

jeg jobber med kjemikalier og har derfor verneutstyr osv jeg bruker mens jeg er på jobb.

Har de siste 7 årene skiftet på jobb før jeg var ferdig for dagen (tar 4-5 min). I høst kom ledelsen ut med beskjeder om at dette ikke er tillatt og at skifting må gjøres etter og før arbeidstid. Føler egentlig ikke dette er greit når jobben krever verneutstyr og vi må oppbevare tøyet på jobb, men bryr meg ikke så mye om de minuttene egentlig.

Derimot er det ikke alle som kan låse, og vi med nøkkel må da vente til alle er ferdig med å skifte før vi kan låse. Folk bruker ulik tid og noen må jo på do osv før de kjører hjemover, så fort kan det gå 10 min før alle er ute. Da er det plutselig litt mer tid. Er dette virkelig innafor? Samtidig er det verdt å nevne at for å ikke risikere overtid rydder vi litt før i tilfelle noe skjer som tar tid, og sitter ofte klare til å dra 5 min før, men går noen å skifter da får vi kjeft. For det første virker det jo unødvendig, men har blitt skikkelig irritasjonsmoment for meg de siste ukene… er det virkelig innafor? Noen som vet om noe reglement man kan sende med en klage? Føler jeg gir 10-15 min av min tid hver eneste dag, blir jo mye i løpet av et år.

Anonymkode: d1322...93a

Et problem du kan samhandle med tillitsvalgt og fagforeningen din. 

Anonymkode: 44438...4ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å måtte skifte før og etter jobb utenfor arbeidstid er vanlig for mange, så det tror jeg ikke du kommer noen vei med.

Låseansvarlig derimot, der hadde jeg absolutt krevd et tillegg for det. Det er et ekstra ansvar, og du bør ikke "straffes" fordi dine kollegaer er trege med å skifte (noe de har all rett til å være, siden skiftingen faktisk foregår på deres fritid). 

Anonymkode: a16e7...ae2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jobber i helse, helt vanlig å skifte før og etter vakt. Skal være ferdig skiftet klar for rapport når vakten starter og går til garderoben når vakten er over. 

Anonymkode: 2ad82...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er sykepleier, og jeg må selvsagt møte ferdig skiftet når vakten starter. 
Det gjør jo at jeg må være på job. Kanskje 20 min før vakten starter, gå og hente tøy, går til garderoben, skifter, så går jeg til avdelingen. 

Får selvsagt ikke betalt for tiden før vakten starter.

Anonymkode: feb61...cd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låseansvarlig bør ha eget tillegg. Resten er nok tapt sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykepleier, og jeg må selvsagt møte ferdig skiftet når vakten starter. 
Det gjør jo at jeg må være på job. Kanskje 20 min før vakten starter, gå og hente tøy, går til garderoben, skifter, så går jeg til avdelingen. 

Får selvsagt ikke betalt for tiden før vakten starter.

Anonymkode: feb61...cd8

Hvorfor er egentlig dette så selvsagt? Å skifte må vi for å kunne utføre jobben vår så hvorfor ikke få betalt?

Anonymkode: 5f5f4...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...