Gå til innhold

Søke styre i borettslag om å få ha husdyr før budgivning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg, lille venn. De har regler her for husdyrhold i borettslaget, men jeg søkte ikke om det. Jeg flyttet rett inn. Hva skal noen fjoller i styret gjøre med det? Be meg flytte, ta hunden med makt? De er ikke så mye det kan  gjøre med det. 

Anonymkode: 5cf17...c7e

Blir jo nesten det samme som å si at jeg fester hver natt, lager mye støy, men hva skal styret gjøre med det? Dem har regler, forholder man seg ikke til det så kan man faktisk få beskjed om å flytte. 

Anonymkode: de830...b4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontakt med styreleder, så går du ihvertfall i linjer. Det er gamle og latterlige regler når alt skal være forbudt i borettslag. Generelt skal en ikke være til sjenanse med sin livsstil, hund eller ei. Ingen er så allergiske mot hund (eller nøtter….) at de får anafylaktisk sjokk av å passere de i fellesareal, da hadde de vært døde for lenge siden.

Anonymkode: ee38b...d27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyrehold er ofte ikke lov verken i brl eller sameier. Bodde et sted hvor det ikke ble lov. Var lov i starten men en som bodde der hadde tre store hunder han bare slapp ut og de dreit overalt rundt blokka. Eier plukket ikke opp og ødela for alle.

Anonymkode: a5aa3...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt borettslag står det i reglene at man må søke. Men «søkingen» er egentlig bare at man må skrive under på et papir om at man har forstått at man er ansvarlig for dyret og at det ikke skal være til plage for naboene. Så det er ikke noen vurdering med i bildet om hvem som får og ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 10.45):

De fleste vedtekter, basert på standard formular av vedtekter for brl, har en formulering om at dyr ikke skal være til sjenanse for naboene. Så kan man tolke dette opp og i mente. Å flytte et sted og så skulle begynne å krangle om å få med seg en hund eller katt er en dårlig start på et nytt naboskap. 

Anonymkode: fff82...47b

Dårlig start eller ei så handler det til syvende og sist om at styret kan sette så mange vedtekter og regler de bare vil uten at det nødvendigvis er slik at de har retten på sin side.

For ordens skyld, jeg har alltid søkt selv og har nå bodd i tre ulike borettslag med samme hund, to av tre hadde det i vedtektene at dyrhold var forbudt som utgangspunt men at man kunne søke. Det siste hadde forbehold om at man kunne risikere utkastelse mm om dyret er til plage for andre. Jeg har brukt å legge ved referanser fra tidligere naboer på at hunden er rolig og veloppdratt så jeg er en av de som går langt for å tekkes naboer og styre. Samtidig er jeg veldit klar over at ingen av borettslagene rent juridisk kunne nekta meg å ha hund helt uten videre seøv om det står i vedtektene. 

Anonymkode: fa173...717

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir jo nesten det samme som å si at jeg fester hver natt, lager mye støy, men hva skal styret gjøre med det? Dem har regler, forholder man seg ikke til det så kan man faktisk få beskjed om å flytte. 

Anonymkode: de830...b4e

Det stemmer ikke da man har en lovverk som regulerer støyete aktiviteter. 

Anonymkode: 7333c...616

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...