AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:00 #61 Del Skrevet lørdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal vi finne opp ett nytt ord, da? Deltidsmamma? Anonymkode: b3825...608 Man er ikke deltidsmamma selv om barna ikke bor 100% man har fremdeles tittelen mamma når barna er hos den andre forelderen. Anonymkode: 3d0e5...728 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:01 #62 Del Skrevet lørdag kl 18:01 Jeg tenker at det er de som er 100% alene med barna uten noen form for støtte fra en partner som må finne opp et nytt begrep. Solomor har jeg hørt om mødre som velger å få barn alene. Finn på noe nytt som ikke allerede er brukt i steden for å bli krenket. Anonymkode: 3d0e5...728 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:58 #63 Del Skrevet lørdag kl 18:58 Man er jo ALENE med barna når dem er hjemme får jo ikke hjelp da😅 å ja jo dem som har far involvert er jo heldigere siden dem får fri dager! Anonymkode: da310...f78 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:01 #64 Del Skrevet lørdag kl 19:01 Ts er Sjalu er ikke vanskeligt å se. Alltid ska folk rakke ned på dem som har et hakk bedre livssituasjon enn dem selv. Anonymkode: da310...f78 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:02 #65 Del Skrevet lørdag kl 19:02 Jeg har barna 100% og er både alene om omsorgen og alene som i singel. Foreldre som ikke har barna 100% og dermed ikke er alene om omsorgen, og ansvaret, anser jeg ikke som aleneforeldre. Anonymkode: 88e56...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:32 #66 Del Skrevet lørdag kl 20:32 SPOCA skrev (20 timer siden): Poenget mitt er ditt utsagn: "Det er tabu å være alenemor, det er faen ikke status.". Dette er feil. For noen er det dessverre det. Og ts skriver om de med delt omsorg, gjerne 50/50. De er ikke alenemødre. Ei alenefedre. De har noen å dele foreldrerollen med. Ja, for noen er det «status», for de fleste av oss er det det stikk motsatte. Igjen; hva har dette med din opplevesle som bonusmamma for din mann sine barn å gjøre når diskusjonen her er når man kan kalle seg alenmor? Du er åpenbart ikke det og vet heller ikke hvordan det er å være det. Du misliker moren til ditt bonusbarn og svartmaler alle alenemødre basert på din opplevelse av hvordan du opplever å være bomusmor til et barn som har en far som ønsker å stille opp mer enn hva fedre til barn av alenemødre gjør? Det gir virkelig ingen mening. Opprett en egen tråd og slutt å tro at du vet hva dette fenomenet handler om. Det gjør du helt åpenbart ikke. Anonymkode: a7f62...427 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:39 #67 Del Skrevet lørdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var vel akkurat det som var poenget. At kvinner som kaller seg alenemødre, når far har delt omsorg, kun er ute etter sympati. Når de i realiteten er som andre skriver "enslige mødre" - Ikke alenemødre. Synes ikke det er greit der hvor eksmann bidrar, å kalle seg alenemor. Da får de det til å fremstå som at de er alene om alt, og faren til barna er udugelig. I noen tilfeller stemmer dette, og de er i praksis alenemødre, men i mange tilfeller stemmer det ikke. Mødre med menn med reiseturnus har mye mer ansvar for barna enn de som har barna 50/50. De mødrene har barna 100% gjerne 2/3 deler av tiden, og 50% resten når mannen er hjemme. Man kan likevel ikke si man er alene om alt. For mannen har de i praksis 1/6.. Anonymkode: c9a20...8c7 Det kan jo ikke sammenlignes. Når man er to så har man jo to lønninger osv. man har gjerne hus sammen osv. som enslig så har man ikke disse godene. Anonymkode: a4dc1...064 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:40 #68 Del Skrevet lørdag kl 20:40 Det er uansett fint å være alenemor, beste år i mitt liv. Anonymkode: b9abc...f04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:41 #69 Del Skrevet lørdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan jo ikke sammenlignes. Når man er to så har man jo to lønninger osv. man har gjerne hus sammen osv. som enslig så har man ikke disse godene. Anonymkode: a4dc1...064 Er penger alt da? Å være sjef i eget liv er viktigere. Anonymkode: b9abc...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:49 #70 Del Skrevet lørdag kl 20:49 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man er alene om man bor alene med barnet. Anonymkode: 58f25...318 Man er ikke alene, når man bor sammen med noen, nei. Men trådens tema er ikke om man er alene/enslig men om man er aleneforsørger med barn med delt omsorg. Anonymkode: b3825...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:50 #71 Del Skrevet lørdag kl 20:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man er ikke deltidsmamma selv om barna ikke bor 100% man har fremdeles tittelen mamma når barna er hos den andre forelderen. Anonymkode: 3d0e5...728 Flisespikkeri. Anonymkode: b3825...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:59 #72 Del Skrevet lørdag kl 20:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det er de som er 100% alene med barna uten noen form for støtte fra en partner som må finne opp et nytt begrep. Solomor har jeg hørt om mødre som velger å få barn alene. Finn på noe nytt som ikke allerede er brukt i steden for å bli krenket. Anonymkode: 3d0e5...728 Ja for det er jo ikke sånn at det er de som ikke er alenemødre som er tatt i bruk et begrep som allerede eksisterer… Anonymkode: 68816...8a8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:49 #73 Del Skrevet lørdag kl 21:49 Jeg er alenemamma. Har to barn, men bare aleneomsorg for et av dem. Slik jeg ser på begrepet alenemamma: da er man mamma, og alene. Uansett om det er 50, 90, eller 20 % Aleneomsorg: da er man alene, forelder OG 100 % omsorg uten en barnefar/mor i bildet. Anonymkode: fd5c2...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet lørdag kl 21:50 #74 Del Skrevet lørdag kl 21:50 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, for noen er det «status», for de fleste av oss er det det stikk motsatte. Igjen; hva har dette med din opplevesle som bonusmamma for din mann sine barn å gjøre når diskusjonen her er når man kan kalle seg alenmor? Du er åpenbart ikke det og vet heller ikke hvordan det er å være det. Du misliker moren til ditt bonusbarn og svartmaler alle alenemødre basert på din opplevelse av hvordan du opplever å være bomusmor til et barn som har en far som ønsker å stille opp mer enn hva fedre til barn av alenemødre gjør? Det gir virkelig ingen mening. Opprett en egen tråd og slutt å tro at du vet hva dette fenomenet handler om. Det gjør du helt åpenbart ikke. Anonymkode: a7f62...427 Jeg svartmaler overhodet ikke alenemødre. For noe tøv fra ende til annen. Jeg forslår at du leser hva jeg faktisk skriver. Dette er helt feil, rett og slett. Jeg misliker ikke mødre eller fedre, alene eller ikke. Jeg misliker derimot foreldre som misbruker andre eller som på andre måter gjør det vanskelig for andre mennesker å leve sine liv med barna de er glade i. Dessverre er det slik i dag at kvinner i mye større omfang enn menn blir favorisert i barnefordelingssaker. Betyr det at jeg mener at kvinner er dårlige foreldre? Selvfølgelig ikke. Majoriteten gjør ikke det, heldigvis. Men, det er et faktum at kvinner favoriseres over menn når det gjelder barn, sånn er det bare. En av mange grunner til at jeg giftet meg med min mann er at det faktisk styrker hans rettigheter som far. Og det burde ikke vært slik, men så fort jeg kom inn i bildet ble det mye lettere for min mann å være far. Og da snakker jeg ikke hjemme, for han er en fantastisk far, men i møte med andre i den store vide verden. Og jeg har et helt greit forhold til barnets mor. Jeg synes hun oppfører seg og har oppført seg helt forjævlig mot min mann, men sånn er det når hun har vært psykisk voldelig og er en diagnosert narsissist. Jeg steiler over mange av hennes valg som mor, men jeg har et helt ok forhold til henne. Hun stoler mer på meg enn far når det gjelder min stesønn. I hverdagen har vi like mye ansvar og er like involvert i oppdragelsen av min stesønn. Selvfølgelig gir det mening, men du ønsker ikke å se det. Det er helt greit. Jeg har like stor rett til å svare i tråden som det du har. Jeg foreslår at du oppretter egen tråd om du ikke tåler at en kvinne også forsvarer menn. Og jeg skal si deg hvorfor jeg svarer her: fordi jeg er lei av kvinner som svartmaler menn. Og jeg mener det er ganske degraderende og setter ikke akkurat menn til ansvar (man ønsker veldig gjerne at menn skal ta ansvar, men blir sjokkert over at menn ikke gjør det når de ikke blir stilt til ansvar) hvis man kaller seg alenemor når man har omsorgen 50/50. Igjen, kaller man da disse mennene alenefedre? For det har jeg faktisk aldri hørt noen si. Man er ikke alene om barnet hvis man deler omsorgen 50/50. Kaller man seg aleneforelder, så betyr det at man faktisk ikke vedkjenner seg at den andre parten også har en del av omsorgen. Jeg tenker at har man 90% av omsorgen er det noe annet, fordi all fornuft tilsier at man faktisk er alene om ansvaret for barnet stort hele tiden, men det kan ikke sies om 50/50. For min del handler det også om ansvarliggjøring. Hvis man velger å si at man tar alt ansvaret, så tar man også vekk ansvaret fra den andre part. Og jeg tenker det er innmari dumt, ikke rart den andre part (da gjerne mannen) ikke er sitt ansvar bevisst. Stilles det ikke krav, står man heller ikke til rette for det ansvaret som ligger der. Endret lørdag kl 21:51 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:50 #75 Del Skrevet lørdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er alenemamma. Har to barn, men bare aleneomsorg for et av dem. Slik jeg ser på begrepet alenemamma: da er man mamma, og alene. Uansett om det er 50, 90, eller 20 % Aleneomsorg: da er man alene, forelder OG 100 % omsorg uten en barnefar/mor i bildet. Anonymkode: fd5c2...a24 Rettelse. Aleneforsørger ikke aleneomsorg Anonymkode: fd5c2...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:55 #76 Del Skrevet lørdag kl 21:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er ikke alene, når man bor sammen med noen, nei. Men trådens tema er ikke om man er alene/enslig men om man er aleneforsørger med barn med delt omsorg. Anonymkode: b3825...608 Å gud bedre Anonymkode: 58f25...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:57 #77 Del Skrevet lørdag kl 21:57 Alenemor er noe av det mest flåsete ord som finnes i samfunnet, at på til selv erklært. Å være alenemor tolker jeg mer som at ekte far ikke vil ha noe med barn å gjøre, og har rømt. Anonymkode: 0127e...586 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:08 #78 Del Skrevet lørdag kl 22:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at det er de som er 100% alene med barna uten noen form for støtte fra en partner som må finne opp et nytt begrep. Solomor har jeg hørt om mødre som velger å få barn alene. Finn på noe nytt som ikke allerede er brukt i steden for å bli krenket. Anonymkode: 3d0e5...728 Det hjelper jo ingenting - da vil bare uekte aleneforeldre begynne å bruke det også, for å sanke sympatien som å være alenemor/far. Folk som har barn med to aktive foreldre føler seg like gjerne som annenhver uke som solomor/far som de idag gjør som alenemor/far. Det er situasjonen hvor en ikke bor sammen med eller er partner med den andre foreldren, men likevel deler ansvaret og omsorgen for barna og tildels samarbeider i hverdagen vi per idag ikke har et godt og dekkende begrep for. Før vi finner og innfører et bra ord for den livssituasjonen, så vil det aldri bli slutt på at ord som er ment å beskrive andre typer foreldreskap blir tatt feilaktig i bruk og forringer verdien av dem, uansett hva en måtte finne på. Anonymkode: a24c3...23e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:18 #79 Del Skrevet lørdag kl 22:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det hjelper jo ingenting - da vil bare uekte aleneforeldre begynne å bruke det også, for å sanke sympatien som å være alenemor/far. Folk som har barn med to aktive foreldre føler seg like gjerne som annenhver uke som solomor/far som de idag gjør som alenemor/far. Det er situasjonen hvor en ikke bor sammen med eller er partner med den andre foreldren, men likevel deler ansvaret og omsorgen for barna og tildels samarbeider i hverdagen vi per idag ikke har et godt og dekkende begrep for. Før vi finner og innfører et bra ord for den livssituasjonen, så vil det aldri bli slutt på at ord som er ment å beskrive andre typer foreldreskap blir tatt feilaktig i bruk og forringer verdien av dem, uansett hva en måtte finne på. Anonymkode: a24c3...23e Vi har, etter min mening, flere gode og dekkende begrep for å beskrive en forelder som bor alene med sitt barn deler av tiden. Alenemor/-far, enslig mor/far, helgemamma/-pappa, delt omsorg for barn. At enkelte mødre som bor alene sammen med sitt/sine barn 100% av tiden mener man ikke er alenemor godt nok dersom man har delt samvær/omsorg er irrelevant for det faktum at ordet aleneforelder er definert som en familieenhet bestående av en enslig forelder og mindreårig(e) barn hele eller deler av tiden. Jeg er 100% alene med barn, og har null motforestillinger mot at naboen som har barna sine 50% av tiden også kaller seg alenemor. Anonymkode: 264e8...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:25 #80 Del Skrevet lørdag kl 22:25 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alenemor er noe av det mest flåsete ord som finnes i samfunnet, at på til selv erklært. Å være alenemor tolker jeg mer som at ekte far ikke vil ha noe med barn å gjøre, og har rømt. Anonymkode: 0127e...586 Ja, det er jo sånn det har vært brukt til alle tider. Så hvorfor skal det endres nå? Anonymkode: 09440...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå