Gå til innhold

De som kaller seg "Alenemødre" men har delt omsorg for barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svært få fedre med 50% som kaller seg alenefar. Så ordet alenemor er noe kvinner bruker, av en eller annen grunn. Vi hadde 60/40, men jeg kalte meg aldri alenemor. Barnet har jo en far. Pluss at det har vokst opp med en super stefar.

Anonymkode: c8ef7...204

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skal man heller kalle seg da? For meg er jeg oppvokst med at en alenemor eller alenefar er en forelder som bor alene med sine barn, det var aldri et krav om at den andre forelderen ikke skulle være inni bildet. 

Så jeg er oppriktig nysgjerrig på hvilket oss som er "godkjent".

Anonymkode: eb5db...403

Kan du ikke bare kalle deg mor? Evt si at du er singel.

Anonymkode: c8ef7...204

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir rart å kalle meg alenefar med 50/50.

Men noen mødre med 50/50 som kaller seg alenemor er redd for å få for lite sympati? 

Anonymkode: 09440...f08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet egentlig? Hva i all verden galt skjer i verden fordi en skilt mor kaller seg alenemor? Du trenger noe å fylle fritiden din med.

Anonymkode: e90b1...e16

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt 😅 Far har barna annen hver lørdag til søndag. Jeg ser på meg som alenemamma. Jeg er alene om de daglige rutinene, matpakkene, klesvasken, sorger og gleder, lekser, treninger, cuper og kamper. Jeg ser også på de som har barna 50/50 som aleneforeldere, uavhengig om de er mor eller far. 

Anonymkode: 914b1...a78

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (13 timer siden):

Men veldig mange menn med samvær er jo ikke slik du beskriver. De som har 50/50-omsorg er jo ikke alene om omsorgen. Og hva tenker du fedrene som faktisk har 50/50-ordning tenker da. Tenker du at det er greit de kaller seg alenefedre da, eller?

Mannen min har 50/50. De har barnet annenhver uke. Han har barnet like mye som mor, hvilket han også kjempet seg til, fordi mor til barnet bedrev samværssabotasje i årevis. For å bruke et litt "røft språk", hva faen tror du han føler når "alenemødre" som deg beskriver kvinner som henne som "alenemor?". Hun er for pokker ingen alenemor, selv om hun liker veldig gjerne å fremstille seg slik. Mannen min er derimot den som stiller opp, igjen og igjen, mens hun aldri gjør det samme.

For det er dessverre slik at det er en del kvinner, ikke mange, men mange nok, som liker å leke martyr og vise hvordan de "ofrer seg for barnet". De maler mannen i svart, og de er SÅ alene om omsorgen. Det gjorde nemlig mor til min stesønn. Samtidig som min mann kjempet for samvær søkte hun om avlastning, bare for å være litt ekstra jævlig mot min mann. Hun fikk heldigvis avslag, og hun tapte på absolutt alle punkt da det ble rettslig prosess.

Sånn seriøst. Det er ikke bare alenemødre som kjemper i motvind. Det er nok av menn der ute som veldig gjerne skulle ønske de hadde bedre rettigheter rundt sitt barn. Det aller verste for min mann er at det hadde vært så innmari enkelt for han å bare drite i barnet sitt. For ingenting går automatisk i mannens favør når det gjelder foreldrerollen (dette er ett av få punkt hvor det går i kvinnens favær): det er mor helsepersonell ringer til for et eller annet, barnehage og skole gjorde det samme (men det har far fått rettet opp i, og krever å være med på alle møter), alle ulike instanser favoriserer mor i så stor grad at det er til å grine av. Mannen må ukentlige ringe til alskens ulike instanser for å forsikre seg om at han har fått all informasjon, for de gis kun til én part, og det er gjerne mor, for systemene er ofte laget slik at det kun står en kontaktperson. Og mor hun liker ikke å dele informasjon, hun vil helst gjøre livet mest mulig jævlig.

Sorry, jeg ble litt frustrert i innlegget mitt, men jeg kjenner jeg blir litt oppgitt, når man tror at det kun er menn som kan være idioter. 

Det var vel akkurat det som var poenget. At kvinner som kaller seg alenemødre, når far har delt omsorg, kun er ute etter sympati. Når de i realiteten er som andre skriver "enslige mødre" - Ikke alenemødre. Synes ikke det er greit der hvor eksmann bidrar, å kalle seg alenemor. Da får de det til å fremstå som at de er alene om alt, og faren til barna er udugelig. I noen tilfeller stemmer dette, og de er i praksis alenemødre, men i mange tilfeller stemmer det ikke.

Mødre med menn med reiseturnus har mye mer ansvar for barna enn de som har barna 50/50. De  mødrene har barna 100% gjerne 2/3 deler av tiden, og 50% resten når mannen er hjemme.  Man kan likevel ikke si man er alene om alt. For mannen har de i praksis 1/6..

Anonymkode: c9a20...8c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var vel akkurat det som var poenget. At kvinner som kaller seg alenemødre, når far har delt omsorg, kun er ute etter sympati. Når de i realiteten er som andre skriver "enslige mødre" - Ikke alenemødre. Synes ikke det er greit der hvor eksmann bidrar, å kalle seg alenemor. Da får de det til å fremstå som at de er alene om alt, og faren til barna er udugelig. I noen tilfeller stemmer dette, og de er i praksis alenemødre, men i mange tilfeller stemmer det ikke.

Mødre med menn med reiseturnus har mye mer ansvar for barna enn de som har barna 50/50. De  mødrene har barna 100% gjerne 2/3 deler av tiden, og 50% resten når mannen er hjemme.  Man kan likevel ikke si man er alene om alt. For mannen har de i praksis 1/6..

Anonymkode: c9a20...8c7

Altså, ordbokdefinisjonen kom allerede i andre innlegg her. Det blir jo rimelig sprøtt å påstå at folk som holder seg til normert norsk kun er ute etter sympati.

Anonymkode: 7b7d7...4c7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å være enslig selv om man er alenemor. Hvis jeg er kjæreste med noen som aldri har møtt barnet mitt så er jeg jo ikke enslig

Anonymkode: 9171d...d85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir da F*** i hva folk sier! Jeg var alenemor og far hadde samvær en dag i uka,anna hver helg og noen ferier. 

Er i grunn komisk at folk blir krenket av sånn!

Anonymkode: b9abc...f04

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er problemet egentlig? Hva i all verden galt skjer i verden fordi en skilt mor kaller seg alenemor? Du trenger noe å fylle fritiden din med.

Anonymkode: e90b1...e16

Enig 

Anonymkode: 58f25...318

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enslig mor (eventuelt enslig far, enslig forelder osv.). 

Anonymkode: 6b5d4...02e

Enslig betyr det samme som alene 

Anonymkode: 19c32...d8a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt et vanlig begrep å bruke i språket vårt når man bor alene med barn, verre er det ikke. Jeg irriterer meg mer over begrepet skilt f.eks, hvor lange må man man ha det vedhenget? Til man får en ny samboer/mann? I noen skjemaer er svaralternativene gift, samboer, skilt eller enslig. Hvorfor ikke bare enslig? 

Anonymkode: fd276...c7b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man omsorg for barn 50 % av tiden er man vel ikke alenemor/alenefar reelt sett, da er det jo to foreldre som deler ansvaret likt. 
Men folk får kalle seg hva de vil. Men for min egen del kaller jeg meg ikke alenemor når barnas far har like mye omsorg og ansvar for barna. Han kaller seg heller ikke alenefar. 

Anonymkode: 350a9...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gir da F*** i hva folk sier! Jeg var alenemor og far hadde samvær en dag i uka,anna hver helg og noen ferier. 

Er i grunn komisk at folk blir krenket av sånn!

Ikke krenket, men du innser at det er en forskjell? Derav burde det vært to betegnelser.

Anonymkode: 693ba...b6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke krenket, men du innser at det er en forskjell? Derav burde det vært to betegnelser.

Anonymkode: 693ba...b6e

Så lenge man ikke samboende med barnefar så er man alenemor i betegnelsen. 

Praktiske forskjeller finns jo enten barnet har kontakt med far eller ikke. 

Hva betyr det hva folk kaller seg?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da er han alenefar da. 

Anonymkode: 7e65a...260

Han er tivolipappa, gøypappa og surrer i sitt eget univers... så er barna hos han noen dager i måneden, er som å være hos en kompis for foreldrerollen har han ihvertfall ikke tatt innover seg. Til og med barnevernet var oppgitt, men de kan ikke tvinge noen til å ville være en bedre forelder. De kunne ikke tvinge han til å ta til seg råd, tips og opplæring. Jeg var så heldig at jeg fikk dette til hjelp: "bare gjør som du gjør, så kompenserer det for det han ikke gjør". Omfg.. 

Anonymkode: eb4a7...706

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er alenemor, det at faren har sporadisk samvær med barna sine når det passer han, fratar ikke meg mengden av hverken arbeid , oppdragelsen, tilstedeværelsen eller økonomisk hovedvekt av ansvaret som han aldri har eller er villig til å ta for barna. 

Det er tabu å være alenemor, det er faen ikke status.
Vi blir sett ned og rakket ned på av absolutt alle andre i samfunnet. Gifte mødre misunner oss «friheten» vår og at vi slipper å stresse med en ubrukelig mann, menn tror at vi er konstant på utkikk etter pikk eller penger og forsøker å utnytte oss, arbeidsgivere ser på oss som av lavere verdi fordi vi ikke har en mann som aldri støttet oss uansett, vi har dårligere arbeidsvilkår, dårligere lånevilkår og muligheter, vi blir stigmatisert på et nivå som tilhører 1940-tallet og møter vel så mange fordømmer som innvandrere og ikke-etnisk norske i det daglige. Hver dag er en kamp når du er mer eller mindre alene med barn og i tillegg står i full jobb og bruker alt du har av ressurser til å følge opp barn like bra som dem som alltid er to om det.

Så hva faen er det du skriver her egentlig? Er du ikke vel bevart eller klok?

Anonymkode: a7f62...427

Jøss, det var da voldsomt til å nedsnakke seg sjøl da, er du sikker på at alt er så svart-hvitt? 
Jeg er alenemor og har oppdratt barnet mitt 100% på egenhånd. Kan ikke si at jeg syns det er tabu, status er det jo heller ikke…

Jeg eier egen bolig, har ok lønn, hyggelig arbeidsgiver, og blir sjelden stigmatisert så jeg merker det i hvert fall. Aldri følt meg underlegen unntatt av og til økonomisk, men har alltid funnet en utvei. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i er at mine medsøstre som er lei av gubben hjemme er litt misunnelige på at jeg slipper, men da sier jeg at det er fordeler og ulemper med alt! 
kun en gang på 20 år har jeg møtt på en person som diskriminerte alenemødre, og det var fordi han mente at de «farløse» ungene ødela nærmiljøet 🤔😆Han fikk høre det for å si det sånn…. 
Jeg mener at du ikke kan kalle deg aleneforelder med 50/50 løsning, da er du deltidsaleneforelder 😉

Anonymkode: 1288a...489

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor alene med barna mine så jo jeg er alenemor, akkurat som faren er alenefar. 

Endret av Dojakitty
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...