the1andonly Skrevet 9. januar #121 Del Skrevet 9. januar Har en mann som går på jobb torsdags morgen og kommer hjem etter en uke torsdag formiddag. Altså 1-1 turnus. Men med reising til og fra (1 time reising unna men må møte tidligere for å handle og skifte team på båt osv) starter planleggingen på onsdags ettermiddag og tar tid på å lande og være utslitt når han kommer på torsdager så er han mye borte. Siden han er mye borte og ofte så lander alt av organisering med ungene på meg. Jeg er jo der 100%! Jeg sier ikke at jeg er alenemor fordet om jeg er helt alene med barna i 8 dager i strekk og så 6 dager 50% (i realiteten så føles det ikke som 50% siden ungene er små og de er vant til at jeg bestemmer siden jeg er mye alene så de henvender seg jo alltid til meg, spør alltid meg om hjelp, all familie avtaler ting med meg, planlegging av møter med venner skjer med meg, all kontakt med skole og barnehage er mitt ansvar). Mannen har jo og hobbyer, jobbreiser, fritidsaktiviteter når han er hjemme. Så jeg forventer ikke at han tar 100% når han er hjemme. Hvilket liv er det? Vi deltar på litt sosialt hver og er litt sammen når han er hjemme. Jeg passer på å få en tur ut av huset en kveld alene. Jobber med å bli flinkere på å gjøre ting for meg selv og ikke bare være hjemme hele tiden når han er hjemme. Så ja jeg sier jeg er mye alene med barna. Jobber jo og 100% og bor ikke i samme by som min familie. Ingen avlastning og lite hjelp. Kan delta på ting annenhver uke. Låst til hjemmet annenhver uke på kveldene. Sånn er det. Så jeg har stor forståelse for de som er 100% alenemødre. Veldig stor forståelse. Jeg vet hvordan de har det i perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #122 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 23.38): Hvorfor gjør dere dette? Dere er jo virkelig ikke alenemødre. Jeg synes dere prøver å fremme dere selv, og få det som å fremtså som at dere har fullt ansvar for barnet, og eksen er ikke tilstedeværende. Men så stemmer det jo ikke i det hele tatt siden dere altså har delt omsorg. Synes det er å misbruke "alenemor" tittelen, å at det er en tittel de som faktisk er alene med barna sine burde ha i fred. Anonymkode: c9a20...8c7 Alenemor er ingen beskyttet tittel😊 Tenker at med delt omsorg så er mor alenemor og far er alenefar som nettopp deler omsorgen hver for seg. Anonymkode: e3736...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #123 Del Skrevet 10. januar Hva skal man ellers kalle det, delt mor? Anonymkode: fae03...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #124 Del Skrevet 10. januar Jeg er helt enig med deg! Jeg var "alenemor" i mange år og ble virkelig stigmatisert over det begrepet. På bygda der jeg bodde var det verste du kunne være en alenemor. Jeg synes det er skikkelig synd at jeg ikke skjønte før at jeg ikke var alenemor iom faren hadde en viss kontakt/noe samvær. Det skulle vært så deilig å si; jeg er da ikke alenemor. Vi er to foreldre! Anonymkode: 44877...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #125 Del Skrevet 10. januar Betyr det at jeg ikke er aleneforelder siden det på papiret er delt ansvar? Merk at den andre forelderen ikke er i barnets liv selv om papiret sier noen annet. Jeg tenker aleneforelder er en forelder som er alene om barnet i hverdagen. Så kan man heller sette grader på det. Aleneforelder med delt omsorg, 100% aleneforelder o.s.v. Anonymkode: 945dc...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #126 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 6.53): Jeg er egentlig enig med TS. Jeg misunner de som har barnefri 50 % og kan leve som tenåringer halvparten av livet sitt, uten annet ansvar enn å gå på jobb. Friheten til å gå på butikken eller på trening eller møte venninner for et glass vin ute. Mitt liv er liksom så fullstendig fjernt fra deres. Det føles urettferdig at de skal mene vi er i samme båt, for det er vi definitivt ikke. Heldigvis jeg jeg for travel til å bruke mye tid på å tenke på det. 😅 Anonymkode: 3d723...595 Håper du slipper å oppleve det. Du aner ikke verdien av å være to om ting. Livet til skilte med barn er oftest langt i fra det du forestiller deg. Anonymkode: 945dc...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #127 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 4.29): Jeg bryr meg ikke så mye om definisjonen, men hva tenker dere om meg? Jeg er skilt, på papiret har vi 50/50, men far er syk så han klarer ikke ha barnet, klarer ikke følge opp og klarer ikke ha en helg annet enn i ny og ne. Jeg inviterer han hit til jul, 17 mai og bursdager og en søndagsmiddag i ny og ne. Han får halve barnetrygden, og jeg bryr meg ikke om pengene. Jeg ønsker at barnet vårt skal ha det trygt, og jeg leger til rette for kontakt, jeg er åpen for annenhver jul, påske, ferier osv, men han ber ikke om det, han sier ja dersom jeg spør om hun kan være der en helg om jeg skal noe. Jeg er alenemor eller hva kaller man det? Jeg syns det er vanskelig når folk spør, for i prinsippet så har vi 50/50, men i virkeligheten har jeg 100% aleneansvar selv. Anonymkode: 7eb4d...ed2 Jeg tenker du kan som alle andre som er alene med barn uansett grad kalle deg aleneforelder / hovedomsorgsforelder / eller rett og slett forelder. Det er jo det du er. Men forsiktig med å bruke forelder, da bruker man en tittel man ikke har krav på i følge enkelte 😅 Jeg lurer på hvem alle NAV skjemaene er for hvis vi som har delt foreldreansvar på papiret ikke kan krysse av for alene med barn. Anonymkode: 945dc...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #128 Del Skrevet 10. januar Alenemødre = de som har barna alene 100% av tiden. Dvs ikke de som har annenhver uke med barnefri. Anonymkode: 4860d...b69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #129 Del Skrevet 10. januar Surriball skrev (På 4.1.2025 den 17.22): Gift med særkullsbarn. Oh my freaking god. Anonymkode: 2ac41...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #130 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Håper du slipper å oppleve det. Du aner ikke verdien av å være to om ting. Livet til skilte med barn er oftest langt i fra det du forestiller deg. Anonymkode: 945dc...a9e Er ikke hun i innlegget du refererer til alenemor, da? Og har barna 100 prosent i motsetning til venninner som har dem 50 prosent? Anonymkode: 2ac41...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå