AnonymBruker Skrevet 4. januar #41 Del Skrevet 4. januar Det er faktisk forskjell, fordi vi som samfunn gjerne legger ekstra innsats i og har egne ordninger for foreldre som er alene om omsorgen/har hovedomsorg for barn. Vi oppfatter at foreldre som står helt alene om omsorg for barn er i en særskilt sårbar posisjon, og trenger ekstra støtte. At foreldre som da har 50-50 og er to om å dele gleder og sorger for barn, to å spille på når avgjørelser skal tas, ting skal betales eller unger blir syke bruker begrepet om seg selv som vi som samfunn bruker om foreldre som står helt alene om alt - det er både dypt uærlig og gjør det vanskeligere å nå de personene som faktisk trenger hjelp og omtanke. Anonymkode: a24c3...23e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #42 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor gjør dere dette? Dere er jo virkelig ikke alenemødre. Jeg synes dere prøver å fremme dere selv, og få det som å fremtså som at dere har fullt ansvar for barnet, og eksen er ikke tilstedeværende. Men så stemmer det jo ikke i det hele tatt siden dere altså har delt omsorg. Synes det er å misbruke "alenemor" tittelen, å at det er en tittel de som faktisk er alene med barna sine burde ha i fred. Anonymkode: c9a20...8c7 Skal vi finne opp ett nytt ord, da? Deltidsmamma? Anonymkode: b3825...608 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #43 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Enslig betyr det samme som alene Anonymkode: 19c32...d8a Nei. Enslig betyr uten partner. Alene betyr, vel, alene - og i konteksten aleneforeldre at en ikke har en co-foreldre å dele foreldreansvar og daglig omsorg med. En kan fint få seg en ny kjæreste, som ikke er introdusert for barna og ikke har noen foreldrerolle. Eller - en kan ha 50-50 med barnas andre forelder og ikke være alene om omsorgen, samtidig som en er enslig. Anonymkode: a24c3...23e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #44 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal vi finne opp ett nytt ord, da? Deltidsmamma? Anonymkode: b3825...608 Den var slettes ikke dum! Deltidsmamma/pappa/foreldre funker fint med alle varianter Anonymkode: a24c3...23e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #45 Del Skrevet 4. januar Jeg hadde blitt kjempeforærmet om oen hadde kalt meg "deltidsmamma" for det er jeg ikke! Jeg er mamma 24/7, også når de er hos faren sin. Anonymkode: eb4a7...706 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #46 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor gjør dere dette? Dere er jo virkelig ikke alenemødre. Jeg synes dere prøver å fremme dere selv, og få det som å fremtså som at dere har fullt ansvar for barnet, og eksen er ikke tilstedeværende. Men så stemmer det jo ikke i det hele tatt siden dere altså har delt omsorg. Synes det er å misbruke "alenemor" tittelen, å at det er en tittel de som faktisk er alene med barna sine burde ha i fred. Anonymkode: c9a20...8c7 Definisjonen din er feil, aleneforeldre er de som bor alene med barna sine, uavhengig om barnet har en forelder til det er hos fra tid til annen. Aleneforeldre er ALENE om omsorg, oppdragelse, grensesetting, husarbeid osv i sitt hus. Anonymkode: e69e6...ce2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 4. januar #47 Del Skrevet 4. januar Det heter jo alenemor om man er mor og singel 🤷 det er jo sånn. Ihvertfall om man har barna mest - minst 60%. Det sagt, så kan det skje hvem som helst uavhengig av sosial status. Alt som skal til er et samlivsbrudd, og det er det veldig mange i alle samfunnslag som går igjennom. De årene jeg var alenemor syntes jeg det var provoserende å høre alenemødre omtales som en ressurssvak gruppe i media. Vi er da faen meg ulike. Jeg var ikke ressurssvak. Jeg er høyt utdannet, hadde god jobb, stort nettverk og vi klarte oss utmerket. Det er ikke noe stress å være alenemor i Norge hvis man har jobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #48 Del Skrevet 4. januar Surriball skrev (23 minutter siden): Det heter jo alenemor om man er mor og singel 🤷 det er jo sånn. Ihvertfall om man har barna mest - minst 60%. Det sagt, så kan det skje hvem som helst uavhengig av sosial status. Alt som skal til er et samlivsbrudd, og det er det veldig mange i alle samfunnslag som går igjennom. De årene jeg var alenemor syntes jeg det var provoserende å høre alenemødre omtales som en ressurssvak gruppe i media. Vi er da faen meg ulike. Jeg var ikke ressurssvak. Jeg er høyt utdannet, hadde god jobb, stort nettverk og vi klarte oss utmerket. Det er ikke noe stress å være alenemor i Norge hvis man har jobb. Hva heter det når man er skilt fra far men gift på nytt da? Anonymkode: 7eb4d...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #49 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøss, det var da voldsomt til å nedsnakke seg sjøl da, er du sikker på at alt er så svart-hvitt? Jeg er alenemor og har oppdratt barnet mitt 100% på egenhånd. Kan ikke si at jeg syns det er tabu, status er det jo heller ikke… Jeg eier egen bolig, har ok lønn, hyggelig arbeidsgiver, og blir sjelden stigmatisert så jeg merker det i hvert fall. Aldri følt meg underlegen unntatt av og til økonomisk, men har alltid funnet en utvei. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i er at mine medsøstre som er lei av gubben hjemme er litt misunnelige på at jeg slipper, men da sier jeg at det er fordeler og ulemper med alt! kun en gang på 20 år har jeg møtt på en person som diskriminerte alenemødre, og det var fordi han mente at de «farløse» ungene ødela nærmiljøet 🤔😆Han fikk høre det for å si det sånn…. Jeg mener at du ikke kan kalle deg aleneforelder med 50/50 løsning, da er du deltidsaleneforelder 😉 Anonymkode: 1288a...489 Kjekt å høre at du ikke har opplevd fordommer. Har bra økonomi selv, så jeg klager ikke over tilværelsen på det grunnlaget og trives med å ha barna mye. Faren i min aktuelle situasjon har barna 10-15% av tiden. Jeg er alenemor. Anonymkode: a7f62...427 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 4. januar #50 Del Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva heter det når man er skilt fra far men gift på nytt da? Anonymkode: 7eb4d...ed2 Gift med særkullsbarn. Endret 4. januar av Surriball 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #51 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor gjør dere dette? Dere er jo virkelig ikke alenemødre. Jeg synes dere prøver å fremme dere selv, og få det som å fremtså som at dere har fullt ansvar for barnet, og eksen er ikke tilstedeværende. Men så stemmer det jo ikke i det hele tatt siden dere altså har delt omsorg. Synes det er å misbruke "alenemor" tittelen, å at det er en tittel de som faktisk er alene med barna sine burde ha i fred. Anonymkode: c9a20...8c7 Tja. At eksen ser ungen annenhver helg(lørdag noen timer og overnatting fra søndag til mandag) er å være alenemor. I juleferien på 14 dager sa han seg villig til 2 overnattinger i romjulen. Sommerferien hadde han ungen én overnatting og et par dager på dagtid. Jeg tar meg av ALT som har med barnet å gjøre og er alene om foreldreansvaret. Så jo: jeg er alenemor. Anonymkode: b1d03...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #52 Del Skrevet 4. januar Synes det er litt pussig, men det plagar meg ikkje. Anonymkode: 89156...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #53 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk forskjell, fordi vi som samfunn gjerne legger ekstra innsats i og har egne ordninger for foreldre som er alene om omsorgen/har hovedomsorg for barn. Vi oppfatter at foreldre som står helt alene om omsorg for barn er i en særskilt sårbar posisjon, og trenger ekstra støtte. At foreldre som da har 50-50 og er to om å dele gleder og sorger for barn, to å spille på når avgjørelser skal tas, ting skal betales eller unger blir syke bruker begrepet om seg selv som vi som samfunn bruker om foreldre som står helt alene om alt - det er både dypt uærlig og gjør det vanskeligere å nå de personene som faktisk trenger hjelp og omtanke. Anonymkode: a24c3...23e Tullete svar Anonymkode: 58f25...318 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #54 Del Skrevet 4. januar Man er alene om man bor alene med barnet. Anonymkode: 58f25...318 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #55 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er egentlig enig med TS. Jeg misunner de som har barnefri 50 % og kan leve som tenåringer halvparten av livet sitt, uten annet ansvar enn å gå på jobb. .. Anonymkode: 3d723...595 "Som tenåringer" 😄 Anonymkode: 28f16...046 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 4. januar #56 Del Skrevet 4. januar Er det virkelig noe å henge seg opp i? 🤔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #57 Del Skrevet 4. januar Jeg tar det ikke automatisk som at de ikke har delt omsorg, men at de er single og mødre så bor alene med barn. Anonymkode: 1ca91...82b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #58 Del Skrevet 4. januar Det er ikke nødvendigvis lett bare fordi det er delt omsorg, mye rart der ute. Da får de mer tid for seg en gang i blandt, men så er det også kanskje konflikt osv. Anonymkode: 1ca91...82b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #59 Del Skrevet 4. januar De som har barna annenhver uke er ikke alenemødre nei. Anonymkode: af7ab...2df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #60 Del Skrevet 4. januar Jeg har mine barn 50%. Utenom barnetrygden (som alle får) er jeg alene om alt det økonomiske i vår husholdning. Jeg er ikke singel, jeg har kjæreste. Jeg ser ikke på meg selv som alenemor. Men, ingen banker vil gi meg boliglån eller billån fordi jeg er «alene med to barn» som de skriver. Jeg forstår at de mener rundt det økonomiske. Spiller det noen rolle hva man kaller seg? Noen mennesker kaller seg empatiske og snille, og er ikke det 🤪 Anonymkode: affbc...2c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå