Gå til innhold

Barn som er engstelig av seg, og ikke ønsker å lære seg å sykle/svømme/gå på ski

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hun er bare fire år, men skulle ønske at hun, for sin egen del, blir interessert i fysiske aktiviteter som ski, sykling, svømming. I forbindelse med disse aktivitetene virker det som at det er mest frykt som stopper henne, men også aktiviteter som å gå i motbakke er hun lite glad i da hun ikke har så god utholdenhet. Hun er rett og slett ikke så interessert i fysiske aktiviteter. Når vi er på trampolineland så liker hun å hoppe, men det går raskt over til at hun heller ønsker å leke rollelek på trampolinene 😂 Så ja, blanding av frykt, utholdenhet og interesse. Så hva gjør man? Leser at man bør gjøre feks skigåingen til en lek i starten, noen som har tips til hva det kan være? Og ellers hvordan minske frykten hennes for fall og vann. 

Anonymkode: 8896c...def

Det kommer. Husker mi var forsiktig i den alderen. 
Hun lærte seg å svømme klatre i klatrevegg og stå i slalombakken. 
Men ikke press ungen. Det fører ikke noe godt med seg. 

Anonymkode: 48557...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv et engstelig barn. Vi har pushet henne en god del, men god pedagogisk oppbacking i hvorfor det er bra å utfordre dem når de er små. For det første er hjernen yttersk plastisk i den alderen, og frykt får større grobund dersom man ikke utfordrer den i tidlig alder. Vår strategi var å til stadighet minimere de tiltenkte farene hennes. Hun var også redd for vann, og da vi var på standen så ville jeg og mannen bevisst være med i vannet (selv om jeg selv er pyse i kaldt vann). Vi tok med badeballen ut og lekte  sammen med eldstemann. Hun var i nærheten av oss på stranden mens vi var i vannet og lurte seg omsider bort hun også. Vi gjorde ingen big deal med at hun kom seg uti hun også. Det var en naturlig del av samholdet. 

Samme med aktivitetsparker og trampoliner og vinteraktiviteter som aking og ski. Jeg var med i leken (noe som faktisk var litt gøy!) og hele familien hoppet, akte og smørte ekstra på med å vise at dette er gøy. Hun ble med etter hvert hun også. 

Det er noe med å etablere aktivitet som en helt naturlig del av familielivet. Nå gjør vi dette og har det gøy. Små barn er av natur ekstremt formbare, og vil være med på det de voksne gjør. 

Men vinduet vil lukke seg mer og mer jo eldre barnet blir. Jeg ser det hos venner som har dillet med barna uten å utfordre engstelsene. De fester seg utrolig fort. 

I tillegg er fysisk aktivitet angstforebyggende i alle aldre: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/fysisk-form-og-risiko-for-psykiske-lidelser-hos-barn-og-ungdom

Datteren min er nå 12 år, er med i 3 idretter og er blitt ganske fryktløs 😄 

Anonymkode: c6071...489

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp løpesykkel til henne. Det er lettere, hun vil føle hun har kontroll. Og når hun har brukt den en stund, så har hun 80% lært seg å sykle, da bare legger hun til pedalene til det hun kan. 

Våre barn bare satte seg på vanlig sykkel og tråkket ivei på første forsøk, etter å ha hatt løpesykkel først. 

Anonymkode: 1d47a...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek med vann i dusjen (uten å bade og dusje håret). Øv litt i badekar hjemme om dere har. Ha god flytevest/badering/det som gjør barnet mest trygg..utforsk i små basseng. Gjerne lokale. Mindre folk og billigere om dere bare er der 5min...

Dere må ellers trygge,motivere, heie. Små steg av gangen.

Anonymkode: c8215...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun prøvd seg på løpesykkel? Mange små begynner med de og får øvd seg på balansen og da blir det lettere å lære seg på vanlig sykkel etterpå. Det viktigste her er å ikke pushe for hardt, men gi barnet tid. Rose små fremskritt barnet gjør, så vil det gjerne bli mer og mer trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...