AnonymBruker Skrevet 3. januar #1 Del Skrevet 3. januar Jeg er en jente på 18 år og føler en stor trang til å slutte med sosiale medier. Men detter var ikke like enkelt som jeg trodde kom til å bli. jeg finner meg selv i å skrolle på telefonen min i flere timer om dagen og greier ikke stoppe. Jeg er ofte 2-4 timer om dagen bare på tiktok. Jeg har prøvd å slette appen opp til flere ganger men ender alltids opp med å laste den ned igjen fordi jeg føler jeg mister ut av hva som skjer i verden og med vennene mine. På skolen bruker vennene mine å sitte på tiktok i friminuttene som ender opp med at jeg bare sitter nesten alene selv om jeg er med venner. Dermed føler jeg meg utenfor og ender opp med å laste ned appen igjen. Når jeg ikke har hatt tiktok bytter jeg ut tiktok med å se på reels. jeg vil gjerne lære meg å slutte å sitte så lenge på telefonen hver dag og heller gjøre ting jeg bryr meg om, som å spille på pc, tegne og begynne å lese bøker mer men pga min dårlige telefon avhengighet får jeg det bare ikke til. Når jeg finner meg i å doom skrolle på tlf tenker jeg på å gjøre noe annet men dette varer ikke lenge før jeg er tilbake på telefonen. Telefon min stjeler livet mitt og jeg vet ikke hvordan jeg kan stoppe. på helger er jeg med kjæresten min, da bruker jeg tlf mye mindre, nesten bare 1-2 timer om dagen. Men på hverdager hvor jeg er alene mesteparten av dagen utenom på skolen er skjerm tiden fort opp i 5-6 timer om dagen. Jeg legger også merke til at telefonen avhengigheten min gjør meg mer sliten og lat en på helgene når jeg ikke bruker telefonen like mye. har noen tips til hvordan jeg kan slutte å bruke telefonen min så mye?? Jeg har på skjermfri tid og appgrenser men finner meg i å skru de av oftest. Anonymkode: 1066d...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Del Skrevet 4. januar Tror nesten alle trenger hjelp med detox fra sosiale medier. Det er ekstremt sterke krefter i sving..telefonen din blir skreddersydd til deg og dine interesser. Det er skummelt. Omtrent så den kjenner oss bedre enn vi gjør. Så det er vanskelig. Vet om noen få som har klart det. De måtte kjøpe seg en gammel tlf uten skjerm . Blir for fristende uten. Anonymkode: eb544...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 4. januar #3 Del Skrevet 4. januar Jeg slettet alt av apper, og det tok ikke lang tid før jeg innså at det var det beste jeg har gjort. Husk, sosiale medier er ikke noe du trenger. Du går ikke glipp av noe viktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 4. januar #4 Del Skrevet 4. januar Skru av alt av varsler på dine sosiale medier, apper og diverse. Skru av lydvarsling på alt du ikke MÅ ha på. Legg tlf fysisk bort (gjerne en litt ukurant plass) og bestem deg for å la den ligge 1-2 timer først... deretter litt lenger mens du GJØR noe annet. Etter hvert vil du kunne konsentrere deg om og gjøre andre ting uten å scrolle på tlf (dette er en vanesak - uvane egentlig). Du må rett og slett bestemme deg og være hard. Har gjort det selv fordi jeg mistet evnen til å fokusere og konsentrere meg om å (særlig) lese bøker, en aktivitet jeg alltid har likt. Må allikevel detoxe med (ujevne) mellomrom 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar Du ver at KvinneGuiden/nettforumer også er sosiale medier? Ikke finn på å bytte ut appene med å sitte her inne og scrolle. Da har du bare enda en uvane på toppen av de andre (som om mulig er enda verre å bli kvitt) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Del Skrevet 5. januar Knirke skrev (14 minutter siden): Du ver at KvinneGuiden/nettforumer også er sosiale medier? Ikke finn på å bytte ut appene med å sitte her inne og scrolle. Da har du bare enda en uvane på toppen av de andre (som om mulig er enda verre å bli kvitt) Forum er et nettsamfunn og ikke sosiale medier. Anonymkode: 34b30...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. januar #7 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Forum er et nettsamfunn og ikke sosiale medier. Anonymkode: 34b30...845 Hva er forskjellen?🤨 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #8 Del Skrevet 5. januar Kjøp en sånn boks du kan låse med timer. Men da ville jeg også kjøpt en flipptelefon i tilfelle du må ha kontakt med noen, eller noen med deg. Greit å ha muligheten til å ringe nødnummeret f.eks Anonymkode: 03edf...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #9 Del Skrevet 6. januar Knirke skrev (14 timer siden): Du ver at KvinneGuiden/nettforumer også er sosiale medier? Ikke finn på å bytte ut appene med å sitte her inne og scrolle. Da har du bare enda en uvane på toppen av de andre (som om mulig er enda verre å bli kvitt) Jeg bruker ikke å se på innlegg hær, første gangen jeg har skrevet hær også. Anonymkode: 1066d...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 6. januar #10 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg bruker ikke å se på innlegg hær, første gangen jeg har skrevet hær også. Anonymkode: 1066d...107 Velkommen i klubben😉 Jeg må gi meg selv KG-forbud med jevne mellomrom, for det stjeler alt for mye tid og energi. Redd deg selv i tide!😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #11 Del Skrevet 6. januar Knirke skrev (7 timer siden): Hva er forskjellen?🤨 Sosiale medier er «like and share”. Det er platformer bygget for at ting kan deles og gå viralt med et trykk. Anonymkode: 34b30...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #12 Del Skrevet 6. januar Føler med deg. Vi er på prosjekt redd barna. Men det er utrolig vanskelig når «ingen andre» tenker likt. Hadde vært så mye lettere om alle vennene hadde tilnærmet like regler. Har du snakket med dine venner om det eller ser de ikke problemet? Kanskje finner du en å teame opp med i friminuttene? Du er superflink som har kommet dit hen at du vil! Kjempeklapp på skulderen. Mitt tips er å holde på med noe. Yoga, trene, strikke, hekle. Hør på podcast eller se tv mens du strikker. Se you tube filmer om pensum relaterte tema. Hør på lydbok. Flere tips: Sett av tid til å se på tlf. Men helst ikke friminuttene. Hjernen får ikke hvile mellom timene og det trenger den. Snakk deg selv opp. Jo flinkere du er til å følge med i timen jo lettere går resten av skolearbeidet. Du er smart som tar tak. Gå heller en tur. Se om du får med deg noen. Ikke se på tlf siste timen før du skal legge deg. Pass på å få 8 timer søvn og spis sunt. Jo bedre rustet du er, jo lettere blir kampen. Heier på deg! Anonymkode: 982eb...4b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå