Gå til innhold

Hvorfor har utforkjøringer med buss,vogntog etc økt i omfang ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjenn har en buss kjørt av  det norske veinettet  med tragisk utfall, og  en av  flere utforkjøringer  med busser, vogntog etc  de senere årene.

Mine tanker går til dem som ble råka  i den tragiske bussulykken, og ein påminnelse om at selv om ein sitter i en buss så er m.a. sikkerhetsbelte viktig sikkerhetsfaktor,

Har selv førerkort på buss,og  kjørt buss,og   vet litt om hvilke  ansvar som ofte  hviler på en buss-sjåfør  både på overfor   matriell,  og ikkje minst passasjerer

  Busser,  vogntog, godsbiler  er etterhvert blitt både høyere, lenger, bredre  en tidligere. Samtidig har ikkje veistandarden endret seg stort dei fleste steder rundt om i Norge, og det er ofte små marginer.  Veret får ein ikkje gjordt noe med selv om det  er spådd mer såkalt    ekstremver, og  de  typografiske vindforholde når ein er  omgitt av høye  fjell  er det ingen som har noen  som helst  kontroll over.   

Mange sjåfører  lever under eit konstant press, og må forholde  deg til  rutetidene  når de  kjører  rute fra A til B. Samtidig kjører de ofte på vekslende føreforhold, og  de  skal håndtere  bagasje, og  ivareta servicen overfor  passasjerer.  De senere årene er "dobbeldekker busser" blitt vanleg syn på stamrutenettet, og det inneberer også ein økning av passasjertallet, bagasje,m.m.

De som planlegger innkjøp av matriell, og legg opp rutetider har kanskje aldri kjørt ein buss, og  er kontorpersonell som planlegger utifra eit veikart utan å ta høyde for vekslende verforhold.  

 

 

 

Anonymkode: 3eae6...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke, snakket med bussjåføren her hun dagen, så sikkert påvirket av han. Han fortalte at de nye bussene er fantastisk bra på snø og is. Han listet alt som gjorde dem så bra. Dette var en eldre kar, som hadde kjørt buss i flere tiår, både lokalt, langdistanse og i by, 

De har veldig knappe marginer på å holde ruten, samme med lastebiler de kjører på veldig knappe marginer. Kanskje det kan ligge noe der?

Anonymkode: 2d414...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke, snakket med bussjåføren her hun dagen, så sikkert påvirket av han. Han fortalte at de nye bussene er fantastisk bra på snø og is. Han listet alt som gjorde dem så bra. Dette var en eldre kar, som hadde kjørt buss i flere tiår, både lokalt, langdistanse og i by, 

De har veldig knappe marginer på å holde ruten, samme med lastebiler de kjører på veldig knappe marginer. Kanskje det kan ligge noe der?

Anonymkode: 2d414...8ef

Det er jo rart for alle andre sjåfør av buss jeg snakker med sier det motsatte, at de er dritt på is og snø, de drar bare på en aksling og klarer ikke å dra seg frem i tunge forhold, samt at mange sjåfører ikke kan å ta på kjettinger. Eller kjøre på is og snø... i byene altså. 

Anonymkode: 38f72...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før var sjåføren ansvarlig. Var det glatt tok man på kjetting. Nye busser har ikke mulighet for kjetting, og det er jo en skam å bruke piggdekk. I tillegg skal jo alt av vinterføre saltes bort og det gir mange ganger overraskelser og lunefullt føre. 

Anonymkode: 4f51c...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har blitt veldig mange sjåfører de siste årene som ikke akkurat er født med ski på beina, de mangler rett og slett instinkt for snø og is. Kjørekulturen er også helt anderledes og det går i rykk og napp, det akselereres raskt og det bremses raskt. Vinglete kjøring rett og slett, det gjelder også for taxi næringen.

De nye leddbussene er også en katastrofe på vanlig vinterføre med tre akslinger og drift bare på den bakerste.

Anonymkode: e0457...a19

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i en bygd på østlandet, med svingete og bratte veier. Før kjørte bussene her med kjetting om vinteren. Nå kjører de med helårsdekk. Det er helt krise!

Anonymkode: cffdd...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vel, en busstur jeg hadde der satt bussjåføren 20 minutter i den nye el bussen for å finne ut hva knappene var til og kjørte avgårde...

 

Anonymkode: f9779...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsom historie - buss for tog på Rørosbanen. Buss-sjåføren kjørte rett forbi alle stasjonene men stoppet på bensinstasjon. De tar tydeligvis all mulig ukvalifisert arbeidskraft. Billig skal det være.

Anonymkode: 98cd3...59a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ordentlige tall som bekrefter at det er en økning i antall ulykker per kjørte kilometer eller snakker vi om en følelse av økt ulykkeshyppighet her?

Anonymkode: 614bc...d7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ordentlige tall som bekrefter at det er en økning i antall ulykker per kjørte kilometer eller snakker vi om en følelse av økt ulykkeshyppighet her?

Anonymkode: 614bc...d7c

Det er vel ikke så mye statistikk på dette, men ta f.eks Trondheim som har opplevd snøfall de siste dagene, og hvor veldig mange bussruter har vært innstilt og busser har stått på kryss og tvers. Jeg har bodd i denne byen i nesten 50 år og det har vært heftige snøfall før, men kan ikke huske at det har vært i nærheten av slikt kaos som nå. Det er noe som har kommet de senere årene.

Anonymkode: 4f51c...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På fredag var det to utforkjøringer med buss her i nabolaget. Felles for dem begge var at det var nok første gang sjåførene så snø... 

At de også kjørte med kun friksjonsdekk, uten kjettinger, er nok også en faktor. 

Anonymkode: 00ec5...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 9.57):

Det er jo rart for alle andre sjåfør av buss jeg snakker med sier det motsatte, at de er dritt på is og snø, de drar bare på en aksling og klarer ikke å dra seg frem i tunge forhold, samt at mange sjåfører ikke kan å ta på kjettinger. Eller kjøre på is og snø... i byene altså. 

Anonymkode: 38f72...fa3

Dette var utenfor by. 

Anonymkode: 2d414...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fire grunner til flere utforkjøringer.

- Flere kjøretøy på veien

- Dårligere brøyting

- Mer salting

- Men aller viktigst: Flesteparten kjører på piggfrie dekk som polerer veiene. Det er ikke nok med pigger som rasper opp og lager bedre grep for alle.

Anonymkode: aede4...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan det hende sjåførene var utenlandske og ikke vandt med glatt føre?

Anonymkode: 302b9...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når ble det verre? Jeg kan nok ikke skrive det jeg tenker, for det blir "spekulasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det var bedre føre på veiene før i tiden, og jeg har hatt førerkort for vanlig bil i snart 30 år.

De som skal brøyte, snø og salte har fått stadig større områder å holde vedlike, og mulig bevilgningene som er satt av til slikt også har gått ned.

Når det er holkeføre tar det langt tid før noen kommer og strør, mens tidligere var det ofte strødd før man skulle ut om morgenen. 

Anonymkode: 5044e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...