Gå til innhold

Jeg er så LEI av kommentarene til mannen om turnusjobbing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og jeg mener at hvis ts alltid tydeligvis tar alt husarbeidet resten av uken og de helgene hun ikke jobber, så burde mannen klare å ta alt husarbeidet akkurat den helgen hun jobber.

Anonymkode: f069e...7f1

Ja, det er jeg enig i. Som sagt skrev jeg det innlegget før jeg leste et senere innlegg om at TS er den som gjør omtrent alt husarbeidet. Men han tar seg jo fri det sekundet TS kommer inn døra virker det som, så da blir det verre. 

Anonymkode: b8e00...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Last ned en av de husarbeidappene, så ser han raskt hvor mye du gjør og hvor lite han gjør. 

Anonymkode: 026c8...557

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Med fem stykker i huset er det faktisk masse husarbeid som må gjøres. I ukedagene er det ikke tid til mer enn det som må gjøres hver dag (matlaging, oppvask etc). Og når partner ikke bidrar 50%, men kanskje 5%, blir det desto mer på den som da må gjøre jobben. Jeg bruker fort en hel arbeidsdag på å ukehandle og få huset under kontroll i løpet av helga. 
Her var ikke poenget at man skal ha et pinlig nøyaktig antall timeregnskap med partner, men at begge parter skal bidra i hjemmet. Noe TS sin partner ikke gjør i tilstrekkelig grad, og ikke min heller. Og det må også anerkjennes at både det å ha vakt OG å holde fortet hjemme med barn og husarbeid faktisk krever noe og er ikke “fri”. Her var poenget at mannen til TS bare sjekker ut når TS kommer hjem, og overlater alt ansvaret for ungene til henne. Som allerede har vært på jobb. De må bidra begge to

Anonymkode: b8e00...13a

Vi er 5 stykk vi også, bruker overhode ikke så mye tid som du forklarer her. Stort hus, stor tomt, tenåringer. Så dette med å ta igjen tid for å gjøre opp for turnus jobb forstår jeg ikke. 
Du skrev at ts skulle ta igjen på hennes fridager, nå har du endret hva du skrev. 
Så klart bør mannen til ts gjør enda mer enn det lille han gjør. 

Anonymkode: e3643...d9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv sykepleier og jobber turnus. All honnør Til de som jobber 8-16, de hadde tatt livet av meg. 
Jeg tar ekstra på hjemmebane når jeg jobber aftenvakter, skal På Natt eller helg. Jobber langvakter i helger. Vi har 3 barn og får dE til å funke. Vi har vært I lag i 20 år så han vet ikke om noe annet liv han heller, og han vet at jeg ikke er en 8-16 type, jeg er noe mere ustrukturert. 
Han får ekstra de ettermiddagene, helger og røde dager, men huset er da rent, vaskerommet er halveis tømt, dagens middag er halveis på gang, jeg forsøker å legge de til rette, da en 8-16 jobb ruinerer min alenetid, som jeg dør uten samt at ungene alltid har hatt en fridag fra bhg hver 14 dag og at noen er hjemme av og til iallefall når de er tidlig ferdig på skolen, noe som også har vært viktig for oss. 
Vi har valgt å bosette oss rimelig sentralt så logistikken i sin tid skulle bli bedre. De kan gå til skole, trening, venner,bussen og butikken er 2 min unna, vaskehjelp 1-2 ganger hver mnd og han reiser med sin jobb annenhver mnd og får seg litt alenetid der, så han klager ikke så mye..kanskje mest på røde dager, men de er vonde for alle oss som jobber turnus. 

Anonymkode: 93167...942

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke jeg tatt som irriterende.

Hadde sikkert sagt:Så deilig for deg. Kos deg

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: jeg forstår begge to. Altså, jeg har ingen problem med å forstå at helger der du er på jobb er en ekstra belastning på mannen (i forhold til helger der begge har fri). Litt dårlig gjort å sutre, for det endrer ingenting. Det gjør kun ting verre for deg og ikke bedre for noen. Skal dere endre noe ang dette - som å diskutere om du skal endre din jobb på noe vis - så må det diskuteres saklig og rolig. Jeg synes også det er «kave» når mannen plutselig skal reise vekk en uke..selv om jeg vet at aleneforeldre har det slik alltid. Vårt familieliv er på alle måter lagt opp til at vi er to.

Når det er sagt, så høres det ut som om mannen her trenger en skikkelig realitetsorientering på hva som er av oppgaver og belastninger i Familien AS. Jeg tror han har litt skylapper for seg og sitt, slik at den høyst reelle ekstrabelastningen disse helgene er, tar enormt stor plass for han?

Bare et forslag..kunne dere hver for dere laget en oversikt over to uker (en med helgejobbing og en uten, bare bli enige om at du har kveldsvakt mandag og torsdag f.eks. noe realistisk)? Time for time, dag for dag. Kanskje de siste to ukene som var?

Når er dere på jobb?
Hvem leverer og henter i bhg? Hvem handler når? Planlegger middag? Lager middag? Vasker klær, fikser bilen, slår plenen, planlegger uka med aktiviteter/besøk/presanger +++  Når er dere alene med ansvar for ungene? Når var dere ute av huset alene? 

Ser for meg et slags skjema som kan fylles ut og fargelegges med fargekoder for de ulike tingene. 

Avtal en kveld der dere skal snakke sammen over et glass vin, se på skjemaene og diskutere hvilke grep dere kan/skal ta for å gjøre ukene bedre for begge to.

Forhåpentligvis vil det komme ganske tydelig frem hvordan totalbelastningen er for hver av dere..og dere bør jo diskutere om din jobb med turnus er noe som bør endres (annen type jobb, bare ta vakter som noen foreslo eller noe). For all del, kanskje er denne turnusjobbingen blitt noe mannen er drittlei av..det er nå en ærlig sak..Men den diskusjonen bør jo også ta for seg ting som: alt du gjør i dag som du ikke vil kunne gjøre med en 8-16 jobb (og som vil tvinge frem at han tar mer i hverdagen), din emosjonelle tilknytning til jobben evt, økonomi/trygghet/pensjon +++ 

Vi kvinner er ganske gode til å ta dette her tredje skiftet, og ofte på en slik måte at mannen ikke egentlig er klar over det eller bare er vant med det. Urettferdig? Ja. Delvis vår egen skyld også? Ja. Snakker til meg selv også her altså! 

Anonymkode: f7752...fb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS: oppdater gjerne om du/dere gjør noe som fører til endring i oppførsel eller praktiske løsninger 😅

Anonymkode: f7752...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tråden er ryddet for latterliggjøring og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 19.59):

Turnus var en av hovedgrunnene til at jeg slo opp med eksen. Jeg orker ikke å skulle bære hovedvekten av barneansvaret alene. Skjønner mannen din godt.

Anonymkode: dac85...cbb

Her er det nok ulike erfaringer.

Kona elsker at jeg jobber turnus. Jeg gikk tilbake til turnus fra dagjobb, fordi det letter hverdagen vår.

Hun setter stor pris på dager jeg jobber kveldsvakter eller har turnusfri og står opp med barna, ordner frokost, matpakker, levering, handler, forbereder middag for dem, vasker klær etc hjemme, før jeg drar på kveldsvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...