Gå til innhold

Hvorfor får man nesten ikke ta opp boliglån som alenemor!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

700 000kr er 40 000kr mer enn en det var gjennomsnittslønna i 2023. Og 60 000kr mer enn det en gjennomsnittlig kvinne i alderen 30-34 tjener. Jeg er kvinne i den kategorien. Sier ikke at jeg tjener veldig mye eller har høy lønn, men dette er ikke ganske lav lønn, statistisk sett.

Anonymkode: ca09f...b00

700 000 er lav lønn for en husholdning. To voksne samboere med 350 000 i inntekt hver, vil faktisk ha bedre betjeningsevne pga av at de deler mange utgifter på 2. Det er dyrt å bo alene...Ts kan høre med ulike banker, og kanskje få et bedre tilbud, men det er lav inntekt i forhold til utgifter som begrenser hva hun kan låne. Det er det ingen tvil om.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt spørsmål. Jeg har vært alene med mine 3 siden de var små. Jeg skulle kjøpe min første bolig for ca 15 år siden.  Hadde på det tidspunktet utbetalt 14000 kr/ mnd i bidrag, 600 000-700 0000 i årslønn,  i tillegg dobbel barnetrygd.  På den tiden var dette mye penger.  Fikk avslag i alle banker uten begrunnelse.  Fikk heldigvis 100% finansiering gjennom kommunen.  Her fikk jeg beskjed om at bankene egentlig ikke hadde lov til å gi meg avslag pga min høye inntekt.  

Hadde på den tiden en mannlig venn med samme lønn som meg.  Hadde to barn han betalte bidrag for.  Fikk lån i første bank han gikk til.  For han var dette også første bolig,  og heller ikke egenkapital. 

I dag eier jeg flere boliger som leies ut, i tillegg til de boligen jeg selv bor i. Beste råd er å ikke gi opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ett av Norges dyreste områder? Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo, det er langt ifra «ett av Norges dyreste områder». 

Jo? Det er blant de dyreste områdene i Norge. Det er mange områder utenfor Oslo det er mulig å få seg bolig med tre soverom for den prisen. Bor du ikke i en av de, bor du feil sted(eventuelt har for lav lønn).

Anonymkode: e562c...b22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er 2 og en mister jobben går det akkurat men med bare 1 blir det tvangssalg. Så enkelt er det.

Anonymkode: 3ef57...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.35):

Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? 

Hvorfor søker du om eit lån på  1,6 mill når du har  3 mill i egenkapital, og tjener kr 700. 000  ?

Bankene har  skjerpet utlånskravene, og de må ha sikkerhet for pengene de låner ut  uansett om ein er enslig er lever i parforhold. 

Du som alle andre som  tar opp gjeld må  ta høgde for at ein kan bli syk, arbeidsledig, ufør,  og hvordan ser du da for deg betjening av lånet.  Da eneforsørgerstatusen var vanleg var 3 x brutto inntekt makslån, men idag etterhvert forhøyet til 5 x brutto inntekt ettersom 2 inntektsfamilien er vanleg. 

Anonymkode: 363df...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor søker du om eit lån på  1,6 mill når du har  3 mill i egenkapital, og tjener kr 700. 000  ?

Bankene har  skjerpet utlånskravene, og de må ha sikkerhet for pengene de låner ut  uansett om ein er enslig er lever i parforhold. 

Du som alle andre som  tar opp gjeld må  ta høgde for at ein kan bli syk, arbeidsledig, ufør,  og hvordan ser du da for deg betjening av lånet.  Da eneforsørgerstatusen var vanleg var 3 x brutto inntekt makslån, men idag etterhvert forhøyet til 5 x brutto inntekt ettersom 2 inntektsfamilien er vanleg. 

Anonymkode: 363df...b82

Du vet at 1,6 millioner er under 2x årsinntekt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
anonym111111 skrev (På 5.1.2025 den 0.53):

700 000 er lav lønn for en husholdning. To voksne samboere med 350 000 i inntekt hver, vil faktisk ha bedre betjeningsevne pga av at de deler mange utgifter på 2. Det er dyrt å bo alene...Ts kan høre med ulike banker, og kanskje få et bedre tilbud, men det er lav inntekt i forhold til utgifter som begrenser hva hun kan låne. Det er det ingen tvil om.

Kan du forklare hvordan 2 voksne samboere med 350 000kr hver, vil ha bedre betalingsevne? Forutsatt at den totale inntekten forblir den samme? Tvert imot trur jeg at 2 voksne med den inntekten vil ha høyere utgifter, for da må 4 personer forsørges på 400 000kr, versus 3. En husholdning bestående av to voksne og 2 barn har mye høyere utgifter enn en husholdning bestående av 1 voksen og 2 barn. Bare matutgifter, strøm, klær og mobil for en ekstra voksen utgjør over 9000kr per måned i følge ssb, så kommer utgifter til transport, eventuell ferie, fritid i tillegg til dette. Så her må du utdype hva du mener…

Er klar over at mann har bedre råd som par, en av fordelene er nettopp høyere inntekt, samt utgifter som deles på to. Men hvis inntekten forblir det samme, slik du eksemplifiserer i ditt innlegg, så får man derimot dårligere råd. For da har man flere munner å mette, for dem samme inntekten. Enkel matematikk

700 000:4 < 700 000:3 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange svar og jeg har ikke lest hele tråden.

Vær obs og sjekk disse tingene:

- har de beregnet riktig ift hvor mye omsorg du har for barna? Har du 50/50, har du i realiteten bare ett barn på "papiret" (da din eksmann i tilfelle betaler for ett barn). IKKE alle banker får dette riktig, jeg har selv opplevd at de beregner full omsorgskostnad på enslige mødre, mens de "glemmer" omsorgskostnaden på enslige fedre

- har du barnebidrag fra din eksmann? Det må inn i regnestykket og kan utgjøre en del

- har du bil? De trekker masse for bil. Har du mulighet til å selge bilen og leve uten bil en periode mens du søker boliglån?

- søk flere banker! Det kan varierere veldig, og en bank er ikke fasiten. 

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du forklare hvordan 2 voksne samboere med 350 000kr hver, vil ha bedre betalingsevne? Forutsatt at den totale inntekten forblir den samme? Tvert imot trur jeg at 2 voksne med den inntekten vil ha høyere utgifter, for da må 4 personer forsørges på 400 000kr, versus 3. En husholdning bestående av to voksne og 2 barn har mye høyere utgifter enn en husholdning bestående av 1 voksen og 2 barn. Bare matutgifter, strøm, klær og mobil for en ekstra voksen utgjør over 9000kr per måned i følge ssb, så kommer utgifter til transport, eventuell ferie, fritid i tillegg til dette. Så her må du utdype hva du mener…

Er klar over at mann har bedre råd som par, en av fordelene er nettopp høyere inntekt, samt utgifter som deles på to. Men hvis inntekten forblir det samme, slik du eksemplifiserer i ditt innlegg, så får man derimot dårligere råd. For da har man flere munner å mette, for dem samme inntekten. Enkel matematikk

700 000:4 < 700 000:3 

En enkelt skattebetaler som tjener 700.000 vil vel betale noe mer skatt enn to som tjener 350.000 pga progressiv skatt. Det koster imidlertid mer å transportere to mennesker til jobb enn en.

Hvordan dette spiller ut hjemme er mer komplisert enn enkel matte. Hus er dem største utgiften i manges liv, og to voksne + to barn trenger nesten ikke mer plass enn en voksen + to barn. Det er tilstrekkelig med ett bad og ett kjøkken selv om man legger til en voksen.

Det å være to voksne - ofte med litt forskjellige interesser og evner øker også sjansen for at man kan fikse hus og bil selv, heller enn å leie dyr hjelp.

Anonymkode: 251ac...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 21.53):

Helt ubegripelig å kalle det en lav lønn ja! Skjønner ikke helt økonomien til folk her inne. Mistenker en del folk som er ufør som sittet mye hjemme og kjeder seg. Skriver tull for å provosere. 

Anonymkode: 6cdb9...12d

Jepp, det tror jeg også 😅 Med mindre det bare er toppsjiktet av Norges befolkning som henger her på KG. Hvis du går inn på en av sparetrådene her inne så har samtlige spart godt over 500 000kr i året, mange oppgir 100 000-150 000kr i bare renteutbytte. Går du inn på familieforumet så jobber mange redusert for å gi ungene korte dager i barnehage, for der er alle som har unga mer en 6 timer i barnehagen ansett som barnemishandlere. Så det er bare kremen av kremen som er på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 19.09):

Jo, jeg får definitivt kjøpt noe for 4,6 millioner, men jeg må ha noe med minst 3 soverom og OK størrelse ettersom jeg har to barn. Så må man ta hensyn til både demografi og skolekretser her i Oslo-området. Og da er 4,6 millioner ganske lite. 

Du må ikke ha 3 soverom, du kan klare deg med 2 kanskje tilogmed 1 om du har sovesofa i stua. Hvertfall en periode til du får spart mer egenkapital. Jeg ville kjøpt noe mindre dersom jeg måtte holde meg i området for barna. Evt. kan du flytte til et billigere område, f.eks en av forstadene utenfor Oslo med kollektiv forbindelse til Oslo. Kunne blitt bedre for barna til og med.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En enkelt skattebetaler som tjener 700.000 vil vel betale noe mer skatt enn to som tjener 350.000 pga progressiv skatt. Det koster imidlertid mer å transportere to mennesker til jobb enn en.

Hvordan dette spiller ut hjemme er mer komplisert enn enkel matte. Hus er dem største utgiften i manges liv, og to voksne + to barn trenger nesten ikke mer plass enn en voksen + to barn. Det er tilstrekkelig med ett bad og ett kjøkken selv om man legger til en voksen.

Det å være to voksne - ofte med litt forskjellige interesser og evner øker også sjansen for at man kan fikse hus og bil selv, heller enn å leie dyr hjelp.

Anonymkode: 251ac...a52

Beregn sifo-kostnader på 2 voksne vs 1 så ser du.

Anonymkode: 45d1f...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...