Gå til innhold

Hvorfor får man nesten ikke ta opp boliglån som alenemor!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bare 1.3 i egenkapital, 600.000 i lønn og fikk låne 2.9.

Prøv en annen bank TS.. 

Anonymkode: 86776...96a

Fikk låne 2,9? Og du har to barn å forsørge?

Anonymkode: e562c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barn trekker ekstremt ned, spesielt om det er snakk om alene mor/far, dette er jo for så vidt ganske forståelig, dyrt med barn.
Og ja de som er alene og har dårlig råd og nesten ingen egenkapital må leie. Slik er livet og merkelig at dette se ut som kommer som en overraskelse på deg.

Men med 4.6 og kjøpe for så ligger jo du veldig godt an da TS, du får mye for de pengene om du ikke skal bo i Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fikk låne 2,9? Og du har to barn å forsørge?

Fikk 3.250 mill i Husbanken med 560K, 1 mill i EK og 1 unge.

Anonymkode: a80d2...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (48 minutter siden):

Men med 4.6 og kjøpe for så ligger jo du veldig godt an da TS, du får mye for de pengene om du ikke skal bo i Oslo.

…. Og det er akkurat det hun skal/må

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2 mill i egenkapital og 640.000 i i inntekt, med ett barn, og fikk låne 1,7 mill. Ingen bidrag. Det er lite, men fikk hjelp av medlåntaker til å låne 2,3 millioner i stedet. Må innrømme at det er mye for meg, så skjønner godt at de ikke låner ut i hytt og pine til folk med én inntekt og barn. 

Det er en vanskelig situasjon, vil jo gjerne eie og ikke leie for stabilitet. Men det er dyrt, særlig i storbyene. 

Anonymkode: bc943...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa boliglånskalkulatoren til dnb, sp1 og nordea med forskjellige variasjoner.

Inntekt lik på 600k og ingen andre lån.

Sp1:
Ingen barn, ingen bil: 2,981 mill.
Ingen barn, 1 bil: 2,475 mill
1 barn, ingen bil: 2,151 mill
1 barn, 1 bil: 1,645 mill

Dnb:
Ingen barn, ingen bil: 2,90 mill.
Ingen barn, 1 bil: 2,40 mill
1 barn 10 år, ingen bil: 1,45 mill
1 barn 10 år, 1 bil:  950k
(de ba om alder, men ikke bidrag)

Nordea:
Ingen barn, ingen bil: 3,0 mill.
Ingen barn, 1 bil: 2,9 mill
1 barn, ingen bil: 2,85 mill
1 barn, 1 bil: 2,36 mill

Anonymkode: 97c17...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkerhet er fullstendig irrelevant for betjeningsevnen og vil ikke ha betydning om det ikke er sikkerheten lånesaken stopper opp på.

Nei kausjonist har ingen betydning i denne saken, TS har 3 mill I egenkapital og trenger ikke mer sikkerhet.

Anonymkode: 45d1f...127

Det er jo akkurat det jeg skriver, så hvorfor siterer du også meg??? For ts så er det betjeningsevnen det står på, altså inntekter og utgifter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du forstår ikke? Du er sitert av den andre brukeren uten å få med deg det vesentlige, pant i boligen. 

Anonymkode: d0b00...255

Det er du som ikke forstår! For ts er det jo kun pga betjeningsevnen hun ikke får mer lån, det hjelper ikke med kun mye egenkapital eller pant i bolig!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de siste åras voldsomme økning i strømpriser, matpriser og renter, er ikke 700 000 i årslønn hva det var. Det er ikke en dårlig lønn, men den rekker jo mye kortere enn for litt siden. Hør med flere banker, men kanskje først og fremst se på kravene dine. Kan dere starte med noe mindre? Barna er så små at det burde være en smal sak med to soverom i noen år. Kan du øke inntekten din? Kan dere bosette dere et billigere sted, dersom 3 soverom er veldig viktig for deg?

Anonymkode: 9e61c...22b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tjener for dårlig til å bo i ett Norges dyreste områder. Det sier seg selv at du får mindre i lån når du har barn. Du er heldig som har så mye i egenkapital. Du blir vel nødt til å flytte lengre utenfor Oslo, feks Slemmestad, Ås, Drammen, Nittedal etc. Eller til et nytt sted. 

Ett av Norges dyreste områder? Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo, det er langt ifra «ett av Norges dyreste områder». 

Anonymkode: ca09f...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oppdiktet? Nettopp en venninne som fikk den beskjeden hos sin bank. Hvor jobber du da, så kan jeg sende henne din vei?

Anonymkode: fcfd1...b17

Det du skrev virker ganske oppdiktet. Jeg snakket selv med en finansrådgiver og de regner barnetrygd, barnebidrag og eventuelt utvidet barnetrygd som en like sikker inntektskilde som lønna di. Du kan forøvrig sende henne til en hvilken som helst bank og hun vil få det samme svaret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.42):

Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. 

700 000kr er 40 000kr mer enn en det var gjennomsnittslønna i 2023. Og 60 000kr mer enn det en gjennomsnittlig kvinne i alderen 30-34 tjener. Jeg er kvinne i den kategorien. Sier ikke at jeg tjener veldig mye eller har høy lønn, men dette er ikke ganske lav lønn, statistisk sett.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bilen trekker ned uavhengig av om den er belånt. Bilen trekker ned betjeningsevnen.

Ett eventuelt billån trekker ned både betjeningsevne og regnes mot 5* inntekt grensen.

Men du har altså ikke studielån, kredittkort eller handlekontoer?

Anonymkode: e4f1f...338

Jeg forstår at bil trekker ned, men kan dessverre ikke greie meg uten bilen nå som jeg er alene med 2 barn. 

Nei, jeg har ingen studielån. Kredittkort har jeg aldri hatt, har bare helt vanlig bankkort. Jeg vet ikke hva en handlekonto er, så ganske sikker på at jeg ikke har det. Har helt vanlig brukskonto og sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår at bil trekker ned, men kan dessverre ikke greie meg uten bilen nå som jeg er alene med 2 barn. 

Nei, jeg har ingen studielån. Kredittkort har jeg aldri hatt, har bare helt vanlig bankkort. Jeg vet ikke hva en handlekonto er, så ganske sikker på at jeg ikke har det. Har helt vanlig brukskonto og sparekonto.

Igjen; prøv Husbanken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.42):

Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer.

Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. 

Anonymkode: 69ce7...c41

700.000 er ikke en "ganske lav lønn". 

Anonymkode: 5e3ce...a7e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

700.000 er ikke en "ganske lav lønn". 

Anonymkode: 5e3ce...a7e

Helt ubegripelig å kalle det en lav lønn ja! Skjønner ikke helt økonomien til folk her inne. Mistenker en del folk som er ufør som sittet mye hjemme og kjeder seg. Skriver tull for å provosere. 

Anonymkode: 6cdb9...12d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen; prøv Husbanken.

Jeg vet ikke. Har man god lønn så får man vel beskjed om at man kan spare! Hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt ubegripelig å kalle det en lav lønn ja! Skjønner ikke helt økonomien til folk her inne. Mistenker en del folk som er ufør som sittet mye hjemme og kjeder seg. Skriver tull for å provosere. 

700.000 er en helt normal lønn. At noen synes det er «ganske lavt» er da ikke noe å hisse seg opp over🤷‍♀️. De som mener det tjener helt sikkert mer selv, men man kan ikke kalles høytlønnet før man er over millionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sa den bitre og dømmende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prøv en liten lokal sparebank! 

Anonymkode: 3b57a...b08

Hva heter de små, lokale sparebankene på Oslo vest? 

Eller kan man søke små lokale sparebanker som ligger langt unna?

Hvordan finner man i så fall dem?

(lurer oppriktig) 

Anonymkode: d1ed4...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...