Gå til innhold

Hvorfor får man nesten ikke ta opp boliglån som alenemor!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kaller meg alenemor fordi jeg faktisk er det. Eksen har barna annenhver helg… 

Anonymkode: ca09f...b00

Da er du ikke alenemor, men har delt omsorg? Aleneforeldre er vel strengt tatt alene om all omsorgen.

Anonymkode: 3b94c...109

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk riktignok lån for 3 år siden, men var vel ganske like regler da? 

Jeg hadde 700.000 i ek. Rundt 600.000 i inntekt og fikk 2.3 i lån. 

Har en lokalbank, som jeg alltid har vært kunde hos. Skulle flytte lånet for å få bedre renter, men fikk avslag. Det er jo hakket mye i lån (har økt inntekt til 800.000 nå, så går greit). Så jeg tror at enkelte lokalbanker er litt rausere. 

Anonymkode: 88245...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med en inntekt på 700’ mener nok banken at du ikke kan takle mer enn det du har blitt tilbudt, det er jo ganske opplagt.
2 barn som bare vil koste mer og mer, i tillegg til andre utgifter og generelt livsopphold…. Sier seg jo selv 

Anonymkode: 92660...850

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror de regner ganske mye mer enn 500k pr unge. Jeg har bil, men ikke billån. 

Bilen trekker ned uavhengig av om den er belånt. Bilen trekker ned betjeningsevnen.

Ett eventuelt billån trekker ned både betjeningsevne og regnes mot 5* inntekt grensen.

Men du har altså ikke studielån, kredittkort eller handlekontoer?

Anonymkode: e4f1f...338

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som trekker ned er at du har to barn og skal betjene lånet alene. Jeg tjener mye mindre enn deg og får mer enn deg i lån. Men jeg har hverken barn eller bil.

Anonymkode: fe533...573

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg fikk over halvannen mill mer i lån når jeg ikke hadde barn å forsørge lenger 

Anonymkode: 768ab...405

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? 

Så rart. Jeg har samme lønn som deg, har tre barn og fikk låne inntil 3 mill. Har tre ganger så mye egenkapital da, men tror ikke det har så mye å si

Anonymkode: cae98...137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så rart. Jeg har samme lønn som deg, har tre barn og fikk låne inntil 3 mill. Har tre ganger så mye egenkapital da, men tror ikke det har så mye å si

Trengte du så høyt lån med så høy EK?

Anonymkode: a80d2...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trengte du så høyt lån med så høy EK?

Anonymkode: a80d2...661

Det koster å bo på Oslo vest med tre barn, så ja. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer.

Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. 

Anonymkode: 69ce7...c41

Kutt ut.

Anonymkode: 8094b...3da

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg også som skilt alenemor fikk maks beløp 1 million hos Nordea. I en annen bank fikk jeg 2,5. Så du må prøve fler, gjerne litt mindre banker :) 

Anonymkode: 9053c...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rummyking skrev (5 timer siden):

Nordea er jo en av de vanskeligste bankene å få lån i. Prøv en lokal bank istedenfor 

Enig med dette. Det er bare å søke videre, hos andre banker. Vil nok gå bedre der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kutt ut.

Anonymkode: 8094b...3da

Det er jo lavt når man er aleneforsørger 

Anonymkode: 385d2...fcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, jeg får definitivt kjøpt noe for 4,6 millioner, men jeg må ha noe med minst 3 soverom og OK størrelse ettersom jeg har to barn. Så må man ta hensyn til både demografi og skolekretser her i Oslo-området. Og da er 4,6 millioner ganske lite. 

Du kan ikke kjøpe det du har lyst på, du må kjøpe det du har råd til. Det betyr enten å redusere kravene, f.eks trenger ikke alle ett soverom hver, eller så må du kjøpe i et billigere område. Og ja det kan bety endring av skolekrets, men sånn er det faktisk når man har middels inntekt og vil bo ett dyrt sted man ikke har råd til. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har barna nesten hele tiden. Eksen har barna annenhver helg. Han betaler barnebidrag og jeg mottar barnetrygda + småbarnstillegg og utvidet barnetrygd. Har ikke tatt med småbarnstillegg og barnebidrag i beregningen av årsinntekt. Det må jeg huske på! 

Barnebidrag er ikke sikker inntekt, det kan du miste i morgen hvis han plutselig ikke er bidragsdyktig, så det hjelper deg ingenting.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Anonymkode: fcfd1...b17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nylig blitt skolt og har to små barn (5 og 1 år). Vi har endelig fått solgt huset vi bodde i. Jeg søkte nå om boliglån hos Nordea, der jeg har vært kunde hele mitt voksne liv. Ble sjokkert da de bare vil låne meg 1,6 millioner til boligkjøp. Jeg trodde jeg lå godt an, har 3 millioner i egenkapital og tjener nesten 700 000kr i året. Fikk beskjed om at det som trekker meg ned er at jeg er alenemor. Hva er greia? Blir man automatisk dømt nord og ned fordi du er alene med barn? Uavhengig av årsinntekt over gjennomsnittet og godt med egenkapital. Hva med de alenemødrene som faktisk har dårlig råd, altså lav årsinntekt og lite egenkapital. Får de aldri kjøpt seg bolig da? Ettersom bankene nesten ikke gir boliglån til oss single med barn? 

Stikk fingeren i jorden og realitetsorienter deg!

Du harmer enn nok til å kunne kjøpe en nøktern bolig, dersom du vil. 
Trekker barna for mye ned, så får du overlate barna til faren. 
Ingen banker er opptatt av at kunden har vært trofast over tid, når kunden søker lån. De er opptatt av økonomi og at tallene skal gå opp.

Anonymkode: d0b00...255

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke forstår kostnadene som kommer ved å forsørge 2 barn alene og hvordan det skal gå opp økonomisk når du må tåle rente i lånesaken på over 8% så er det kanskje greit at du ikke får høyere lån? Den økonomiske forståelsen er åpenbart mangelfull, og 700k i årslønn er så og si akkurat på snittet og en helt normal lønn.

Og det at du tror at det handler om å bli dømt som alenemor... Det blir så dumt at jeg ikke engang har ord.

Anonymkode: 45d1f...127

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan ikke kjøpe det du har lyst på, du må kjøpe det du har råd til. Det betyr enten å redusere kravene, f.eks trenger ikke alle ett soverom hver, eller så må du kjøpe i et billigere område. Og ja det kan bety endring av skolekrets, men sånn er det faktisk når man har middels inntekt og vil bo ett dyrt sted man ikke har råd til. 

Barnebidrag er ikke sikker inntekt, det kan du miste i morgen hvis han plutselig ikke er bidragsdyktig, så det hjelper deg ingenting.

Anonymkode: fcfd1...b17

Joda, vi regner med både barnebidrag og barnetrygd i sin helhet i lånesakene så det er bare svada, tull og tøys. Barnebidrag fra den andre forelderen er ikke mindre sikker inntekt enn søkerens lønn. Med denne oppdiktede tankegangen kunne vi jo ikke hensyntatt noen inntekt.

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 45d1f...127

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er i 40 årene, og har mange venninner som etterhvert er skilt. Alle har da fått lån, og eier egen bolig, uten problemer.

Men 700 000 er en ganske lav lønn, da. Så det er nok årsaken. Mulig du ikke har bil heller, da regner de inn det. 

Anonymkode: 69ce7...c41

700 000 kr er ikke lav lønn, det er gjennomsnittslønna i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er alenemor og har betjent 16000 i husleie i leid bolig i lang tid.

men å få lån og betale 14000 i mnd det får jeg ikke :) har ikke god inntekt men har kausjonist 

Anonymkode: adecb...c87

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv en liten lokal sparebank! 

Anonymkode: 3b57a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...