AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:52 #121 Del Skrevet tirsdag kl 16:52 AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 10.21): Kan du forklare hvordan 2 voksne samboere med 350 000kr hver, vil ha bedre betalingsevne? Forutsatt at den totale inntekten forblir den samme? Tvert imot trur jeg at 2 voksne med den inntekten vil ha høyere utgifter, for da må 4 personer forsørges på 400 000kr, versus 3. En husholdning bestående av to voksne og 2 barn har mye høyere utgifter enn en husholdning bestående av 1 voksen og 2 barn. Bare matutgifter, strøm, klær og mobil for en ekstra voksen utgjør over 9000kr per måned i følge ssb, så kommer utgifter til transport, eventuell ferie, fritid i tillegg til dette. Så her må du utdype hva du mener… Er klar over at mann har bedre råd som par, en av fordelene er nettopp høyere inntekt, samt utgifter som deles på to. Men hvis inntekten forblir det samme, slik du eksemplifiserer i ditt innlegg, så får man derimot dårligere råd. For da har man flere munner å mette, for dem samme inntekten. Enkel matematikk 700 000:4 < 700 000:3 Anonymkode: ca09f...b00 Haha, så bra du tok deg tid til å svare! Reagere også på innlegget. Vedkommende var åpenbart ikke først i køen da matematiske ferdigheter ble utdelt. Anonymkode: cae98...137 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:54 #122 Del Skrevet tirsdag kl 16:54 AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 10.32): En enkelt skattebetaler som tjener 700.000 vil vel betale noe mer skatt enn to som tjener 350.000 pga progressiv skatt. Det koster imidlertid mer å transportere to mennesker til jobb enn en. Hvordan dette spiller ut hjemme er mer komplisert enn enkel matte. Hus er dem største utgiften i manges liv, og to voksne + to barn trenger nesten ikke mer plass enn en voksen + to barn. Det er tilstrekkelig med ett bad og ett kjøkken selv om man legger til en voksen. Det å være to voksne - ofte med litt forskjellige interesser og evner øker også sjansen for at man kan fikse hus og bil selv, heller enn å leie dyr hjelp. Anonymkode: 251ac...a52 Hjelp. Du er ute på ville veier. Litt av en kinamatte Anonymkode: cae98...137 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:56 #123 Del Skrevet tirsdag kl 16:56 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei…?! Da jeg ble skilt i 2020, overtok jeg et flott rekkehus som jeg hadde eid sammen med eksmannen. Siden jeg hadde rikelig med egenkapital, trengte jeg boliglån på 1,4 mill. Huset var da verdt 4,4 mill. Har i senere tid økt boliglånet litt for å investere i fritidseiendom. Bor i by på Vestlandet med gangavstand til sentrum. Alle bor ikke i Oslo… Anonymkode: 132f9...a57 Det er ikke er sentralt. I Oslo får du et krypinn med muligens ett sov for «ditt flotte rekkehus». Anonymkode: cae98...137 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:00 #124 Del Skrevet tirsdag kl 17:00 TinaChristina skrev (På 3.1.2025 den 15.39): Du har 3 millioner i egenkapital og vil ha sympati her? Det er jo ingenting om hun skal kjøpe en 4-roms i Oslo innenfor en ok (ikke kjempebra) skolekrets. Anonymkode: 633eb...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå