AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:31 #21 Del Skrevet søndag kl 09:31 Følg helsedirektoratets anbefalinger. Forrige svangerskap spiste jeg mye usunt. Var sykemeldt på slutten og var bare hjemme. Ble mye godteri og god mat. Spkste også noe røkelaks, klarte å spise en rå burger en gang og litt sånn. Drakk kaffe hver dag og pepsi max i helgene. Har en frisk og fin unge. Nå har jeg svangerskapsdiabetes og må være veldig forsiktig med kostholdet 😅. Men tar meg en røkelaks, pepsi max og litt god ost innimellom. Eller så blir jeg gal. Bare man ikke får i seg mengder, så går det nok bra! Anonymkode: 39877...131 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet søndag kl 16:43 Forfatter #22 Del Skrevet søndag kl 16:43 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mye av dette kommer fra hysteriske influensere som tjener penger på at du blir hysterisk. Fakttum er at i begrensede mengder så er ikke aspartam, prosessert mat eller leverpostei farlig. Anbefalingen om A-vitamin gjelder barn, ikke gravide mødre. Aspartam gjelder barn under 3, ikke gravide mødre. At prosessert mat skal være sååååå farlig er fordi den ofte er fet, kaloririk og lett å spise mye av, ikke fordi den er prosessert i seg selv. Det er ikke nødvendig å leve helt perfekt, og heller ikke mulig. Da hadde jo jordmor mast mye mer om det. Anonymkode: 6632d...ddd Fant dette blant annet på vitamin A: Gravide bør opplyses om at tilskudd av vitamin A i tillegg til høyt inntak av matvarer med mye vitamin A (fra f.eks. lever og tran) kan føre til skade på fosteret.» Men helt enig, blir endel raske løsninger for har ikke så mye overskudd til å lage middager osv, men er vel de overordnede tingene som bør være på plass Men er lett å få dårlig samvittighet når man ser på sosiale medier hvor perfekt alt er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet søndag kl 16:45 Forfatter #23 Del Skrevet søndag kl 16:45 AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 16.27): Du er hysterisk. Kanskje du trenger noen timer med en psykolog? Anonymkode: d257e...f1c Det behøver jeg ikke, er vel helt normalt å bli forvirret av alt man leser på nettet. Man vil jo bare det beste for babyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet søndag kl 16:47 Forfatter #24 Del Skrevet søndag kl 16:47 AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 16.51): Du overanalyserer og må slappe mer av rundt mat. Viktigste er at du spiser godt og variert. At du stresser sånn med mat er ikke bra i det hele tatt. Hvordan skal dette gå når ungen skal begynne med fast føde? Mini her i hus får både tubeost, fiskepinner osv på ukentlig basis servert i barnehagen. Jeg er selv gravid i uke 14, spiser akkurat hva jeg har lyst på. I dag var det en liten McDonald’s meny til lunsj fordi det var det jeg hadde lyst på der og da. Har absolutt null dårlig samvittighet av den grunn. Til middag blir det hjemmelaget løvbiff med pommes og litt salat. Til kvelds spiser jeg gjerne kokt egg på rundstykke. Viktigste er at du spiser jevnlig og koser deg med mat og at den hovedsakelig er sunn. Anonymkode: bdf00...f6e Det blir mye raske løsninger for jeg har ikke så mye overskudd til å kokkelere, blir både burgere, ferdigmiddager osv. Litt søtt, og salt hører også med 😉 Men forsøker supplere frukt, grønnsaker samt å gjøre så godt jeg kan 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet søndag kl 16:50 Forfatter #25 Del Skrevet søndag kl 16:50 Mandagsunge skrev (På 3.1.2025 den 21.13): Eg hadde eit OK sunt kosthald frå før ("rein" mat utanom pålegg, mykje grønnsaker og grove kornprodukt), så eg endra minimalt. Fortsatte å drikke svar te, fortsatte å drikke lettbrus (aspartam i svangerskapet er like tynt linka til autisme som aspartam elles i livet er linka til kreft, og ja eg har lese studien), held meg unna spekepølse og mjuke ostar. Det var ein dag eller to med hysterisk googling etter at eg hadde ete osten på eit rundstykke etter at eg fjerna salamien som låg oppå, så eg veit korleis det kjennst (om du lurer, norsk salami var gravidtrygg før når alle produsentane frøys kjøttet før produksjon, men i dag er det visstnok berre ein som gjer det). Mitt råd er å vere føre var med listeria og toksoplasma, og elles senke skuldrane. Takk for gode råd 🙂 Ja, tar meg et par glass med lettbrus i løpet av uka. Så har jeg vært så sliten og dårlig, dermed endel raske løsninger. Men forsøker så godt jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet søndag kl 16:50 Forfatter #26 Del Skrevet søndag kl 16:50 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Følg helsedirektoratets anbefalinger. Forrige svangerskap spiste jeg mye usunt. Var sykemeldt på slutten og var bare hjemme. Ble mye godteri og god mat. Spkste også noe røkelaks, klarte å spise en rå burger en gang og litt sånn. Drakk kaffe hver dag og pepsi max i helgene. Har en frisk og fin unge. Nå har jeg svangerskapsdiabetes og må være veldig forsiktig med kostholdet 😅. Men tar meg en røkelaks, pepsi max og litt god ost innimellom. Eller så blir jeg gal. Bare man ikke får i seg mengder, så går det nok bra! Anonymkode: 39877...131 Takk for gode råd🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:20 #27 Del Skrevet søndag kl 17:20 Laura84 skrev (36 minutter siden): Fant dette blant annet på vitamin A: Gravide bør opplyses om at tilskudd av vitamin A i tillegg til høyt inntak av matvarer med mye vitamin A (fra f.eks. lever og tran) kan føre til skade på fosteret.» Men helt enig, blir endel raske løsninger for har ikke så mye overskudd til å lage middager osv, men er vel de overordnede tingene som bør være på plass Men er lett å få dårlig samvittighet når man ser på sosiale medier hvor perfekt alt er. Dette løser seg jo ved å ikke ta tilskudd av vitamin A. Det står ikke her at helt vanlige matvarer med vitamin A skal unngås. Bare ikke ta vitamin A. Anonymkode: c9ee9...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:21 #28 Del Skrevet søndag kl 17:21 Laura84 skrev (35 minutter siden): Det behøver jeg ikke, er vel helt normalt å bli forvirret av alt man leser på nettet. Man vil jo bare det beste for babyen. Hold deg til informasjon Helsenorge, NHI og helsepersonell, så slipper du å bli forvirret:-) Anonymkode: c9ee9...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden Laura84 skrev (14 timer siden): Fant dette blant annet på vitamin A: Gravide bør opplyses om at tilskudd av vitamin A i tillegg til høyt inntak av matvarer med mye vitamin A (fra f.eks. lever og tran) kan føre til skade på fosteret.» Men helt enig, blir endel raske løsninger for har ikke så mye overskudd til å lage middager osv, men er vel de overordnede tingene som bør være på plass Men er lett å få dårlig samvittighet når man ser på sosiale medier hvor perfekt alt er. Du som er 40 år gammel (?) skjønner vel at sosiale medier er et skuespill? Influensere og andre som bruker sosiale medier mye for å vise fram seg selv og familien sin, viser jo bare fram det positive. De lever garantert normale liv med litt dårlige valg innimellom, de også. Anonymkode: e5070...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå