anonymLala Skrevet fredag kl 18:25 #61 Del Skrevet fredag kl 18:25 (endret) Plusset er vel at både du og barn får hverdagsaktivitet. Ser barnefamilier med bil som knapt tør sende ungene ut døra, selv et par km til trening. Og har du først fått bil tror jeg det er veldig vanskelig å skulle tenke seg et liv uten (bare se på svarene her til de med bil vs de uten) Mine foreldre hadde både bil og lappen, men da min far arbeidet mye ble det sykkel/labbing til både skole, barnehage og treninger på andre siden av byen gjennom hele barndommen. Gikk fint da, så bør ikke være så veldig anderledes nå…..men det er det vel, fordi barn på samme alder vi var er mye mindre selvstendige nå enn før. Det eneste jeg husker vi trengte bil til var disse fotballkampene i andre byer i sesongen. Da byttet foreldrene på å samkjøre. Endret fredag kl 18:25 av anonymLala 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:29 #62 Del Skrevet fredag kl 19:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Funker ikke så bra hvis det er mye snø og/eller hålke seks måneder av året, da. Anonymkode: 1e9f4...fbb Vi sykler stort sett hele året. Det er akkurat de dagene når det kommer mye snø at det blir vanskelig, men når det er måkt og strødd går det fint å sykle likevel. Har piggdekk. Anonymkode: b4626...05e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:31 #63 Del Skrevet fredag kl 19:31 Jeg bor i Oslo og tror de fleste jeg kjenner her med barn ikke har bil. Vi sykler. Anonymkode: 4746b...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet fredag kl 19:32 #64 Del Skrevet fredag kl 19:32 Spørs jo på hvor man bor. "Sentrumsnært" kan være så mangt - det kan være både et sted med buss hvert 5. minutt døgnet rundt til sentrum av en av de største byene i landet, eller det kan være et par kilometer fra "sentrum" i bygda med en Joker og en bensinstasjon. Hvis førstnevnte: Null problem. Hvis sistnevnte: Problem. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:45 #65 Del Skrevet fredag kl 19:45 Bor i forstad til metropol. Har lappen, men oftest ikke (av ymse grunder) bil å kjøre i. Det går greit. Sykler, går eller tar offentlig transport. Er ikke så ofte vi må transportere andres barn rundt omkring, men når det har skjedd har vi tatt bussen med barna. Største problem er de barn som blir kjørt overalt, som mener det er urimelig langt å gå mer enn 500 meter. Anonymkode: aad76...379 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:46 #66 Del Skrevet fredag kl 19:46 Enda en egoting ved foreldre som begrenser barna. Gratulerer. Anonymkode: eb13a...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:48 #67 Del Skrevet fredag kl 19:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har man ikke førerkort må man planlegge litt bedre hvor man bor. Jeg bor 100 m unna barnehagen, 600 m unna barneskolen, 400 m unna ungdomsskolen, 400 m unna kjøpesenter. Buss går 50 m unna, hvert 10. minutt. Det tar meg kortere tid å komme på jobb, med offentlig transport, enn med bil. Jeg får levert varer på døra av Oda, Meny og Farmasiet. På 10 år, så er det 3 ganger vi har måtte dra på legevakten. 2 av gangene tok vi drosje, den kommer og raskt da drosjeholdeplassen er 400 m unna. Den siste gangen var det mer akutt med meg, da kom ambulansen. Det hadde ikke vært mulig for meg å kjøre bil da. Og jeg sparer store summer på å ikke ha bil. Anonymkode: 92112...b11 Samme her. Jeg er barnehagelærer, jobber i barnehagen til ungene og ser barnehagen fra terassen vår. Mannen er skolelærer på skolen som barna skal begynne på og fra jobben min så ser vi skolen. Og med alle enveiskjøringer, gateparkeringer, omkjøringer som det er i Oslo, samt dårlig med parkering på legevakta (iallefall den gamle i byen) går det fortere å ta en taxi. I helt akutte situasjoner så er det jo ambulanse som rår. I mindre akutte situasjoner som ved infeksjoner og litt for høy feber som ungene har hatt et par ganger, så har de hatt de like fint innpakka i vognene sine på t-banen som de hadde hatt det i et bilsete uansett. Anonymkode: 70a60...2c1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:00 #68 Del Skrevet fredag kl 20:00 Har barn og er uten lappen, har liksom ikke hatt behov for den. Vi bor veldig sentralt,. 20 minutter å gå til lege som er i en annen bydel men siden vi liker legen så blir vi der. Ellers så er det 15 minutter å gå til barnehage, skole, sykehus. 10 minutter å gå til tog og hovedsentral for buss. 5 minutter å gå til båt, sentrum, fritidsaktiviteter. Vi lever godt uten bil trenger vi hvitevarer så bestiller jeg med levering og da plukker de opp det gamle og. Samme med større møbler. Mat kan man og kjøpe og få kjørt hjem om det trengs. Er det noe krise så er det og mulighet for taxi. Hadde vi hatt bil så hadde den bare blitt brukt til 5-10 minutters turer så det hadde vært en unødvendig kostnad, mye billigere for oss å reise kollektivt de dagene vi er for late til å gå en kilometer eller to. En annen ting er vel at jeg og nå kunne har skyldt manglende lapp på medisinsk tilstand siden jeg har fått noe med synet som gjør at jeg må ta praktisk kjøretest og det gidder jeg ikke spesielt ikke når jeg ikke har motivasjon for å ta lappen når den ikke ville blitt brukt mer enn en gang eller to i året. Barnet mitt får lappen da og det er ikke så lenge til heller så da blir det iallfall meningsløst for en som meg å ta lappen. Anonymkode: f6750...bcc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:09 #69 Del Skrevet fredag kl 20:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og når barna skal på svømmestevne , fotball turneringer, overnatting med speideren , bursdag på lekeland osv da??? Er du den som alltid lar barna sitte på med andre?? Eller er alt dette også 600 meter fra huset ditt isåfall hvor bor du hvilken by? Utrolig det da. Anonymkode: 5d8c2...bc3 Hvis man bor i en storby f.eks Oslo, så er det ikke så langt å reise fra den ene enden til den andre som folk som bor grisgrendt tror. Oslo er faktisk en av de beste byene i Europa når det kommer til kollektiv trafikk.Vi har t-bane, trikk, tog og buss og båt. Det er heller ikke sånn at vi må reise til nabobyen for at barna våre skal delta i turneringer, med mindre de driver med særidrett. I Oslo har vi bydeler og disse bydelene har maaange idrettslag. Disse konkurrerer innad med hverandre og lag fra andre bydeler. Unntaket er enkelte cuper, de kan arrangeres utenfor Oslo, men da typisk steder som Asker, Ski, lørenskog, nittedal etc, og hit går det greit med kollektiv altså. Enkelte strekninger kjører bussen hvert 5 minutt. Og bor du sånn til at du bor i nærheten av en t-bane, tog eller trikke-stasjon som kjører flere linjer så kommer det en sporvogn omtrent annenhvert minutt, det er som rullende fortau. Jeg forstår at det er vanskelig å se for seg når man ikke er vokst opp med det. Men, vi "asfalt" ungene er vandt til det. Så om vi må planlegge litt og kanskje bruke 10 minutter lengre på å reise kollektivt så er ikke det noe problem for oss. Og ja, de fleste bydelene her har enten lekeland, trampoline park, lasertag, bowling, minigolf, klatrepark, kino eller annet for barn, som de pleier og feire bursdager på. Anonymkode: 70a60...2c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:18 #70 Del Skrevet fredag kl 20:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var merkelig. Jeg gjør alt du skriver her pluss har en lederstilling så er vant til å ta styring (pun not intended). Men har fremdeles alltid hatt massiv angst for akkurat dette med å kjøre, spesielt rundkjøringer. Anonymkode: 23482...ad5 Og hvis du har en lederstilling så klarer du nok et par rundkjøringer også. Anonymkode: d3be5...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:21 #71 Del Skrevet fredag kl 20:21 anonymLala skrev (1 time siden): Plusset er vel at både du og barn får hverdagsaktivitet. Ser barnefamilier med bil som knapt tør sende ungene ut døra, selv et par km til trening. Og har du først fått bil tror jeg det er veldig vanskelig å skulle tenke seg et liv uten (bare se på svarene her til de med bil vs de uten) Mine foreldre hadde både bil og lappen, men da min far arbeidet mye ble det sykkel/labbing til både skole, barnehage og treninger på andre siden av byen gjennom hele barndommen. Gikk fint da, så bør ikke være så veldig anderledes nå…..men det er det vel, fordi barn på samme alder vi var er mye mindre selvstendige nå enn før. Det eneste jeg husker vi trengte bil til var disse fotballkampene i andre byer i sesongen. Da byttet foreldrene på å samkjøre. Sant. Veldig mange folk med lappen glemmer at de har bein å gå på og vet ikke hvordan de skal reise kollektivt 😅. Onkel er sånn, nekter å reise kollektivt, kjører absolutt over alt og tar taxi hvis han skal drikke. En gang for sikkert 10 år siden møtte jeg han helt tilfeldig på Nationaltheatret t-bane stasjon. Da hadde han levert bilen sin til service i et verksted på Grønland, så han tenkte å ta banen hjem. Men han skjønte ikke hvordan han skulle få kjøpt seg billett 😆. Så istedet for å spørre noen så vandret han fra Grønland stasjon ned til Nationaltheatret, og gikk innom alle t-bane stasjonene på veien for å se om de gikk ann å kjøpe billett der 🤣 Anonymkode: 70a60...2c1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:43 #72 Del Skrevet fredag kl 20:43 Hadde en periode kun 1 bil mens ungene gikk i bhg og det var 15-20 tunge minutter oppover hjem uten bil. Ungene gikk 1 km til skolen. Til trening kan de delvis ta elspark om de kombinerer det med buss eller tog om været tillater. Det er mellom 15-25 min med bil eller 45 min-1 time med bytting av ulike transportmidler for den ene. Begge spiller kamper som er ferdig 22/22.30 og ikke sjans om at man kan regne med buss, trikk eller tog vil alltid trenge bytte så sent på kvelden og nærmeste på laget bor 20 minutter unna så datteren har aldri blitt kjørt helt hjem av andre, sønnen har noen i nærheten og får sitte på innimellom. Uten bil kunne ikke mine drevet sine idretter. (Bor 3-4 mil utenfor Oslo. Mine to unger har tilsammen spilt 54 serie og Oboscupkamper /NM cupkamper april-november og kun en håndfull vi ikke har kjørt/hentet til. Så hvorfor må ungene så langt ! Det finnes ikke klubbtilbud for begge her vi bor og måtte for ene velge klubb det var mulig å delvis kombinere med offentlig transport til trening, Anonymkode: eb13a...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:50 #73 Del Skrevet fredag kl 20:50 Bor i Oslo, går helt fint. Tar taxi når vi trenger som f.eks. legevakt og lignende. Men her har vi trikk, buss og t bane i nærheten Anonymkode: a101e...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet fredag kl 21:02 #74 Del Skrevet fredag kl 21:02 (endret) . Endret fredag kl 21:17 av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:04 #75 Del Skrevet fredag kl 21:04 Nå er det vanskelig å si hvordan det blir for deg ts. Men bor man sentrumsnært, god kollektiv transport eller sykler så lar det seg løse. jeg har bil og barn. Men foretrekker sykkelen. Barnet spør ofte om vi ikke kan sykle. Jeg har el sykkel og sykkelvogn. Det går overraskende bra vinter som sommer. Finnes selvsagt de dagene hvor det snør nesten oppover. Men alt i alt fungerer det veldig bra med vintersykling. Jeg har også venner med lastesykkel hvor barna sitter i vogna foran. Det å sykle er veldig behagelig, skal aldri undervurdere frisk luft for barn og voksne. I fjor vinter syklet jeg i -28° midt på vinteren. Jeg bor i snørikt område. om du velger å få barn og ikke ha lappen, så kan du fint ta den etterpå hvis du finner ut at det ikke går. Når det kommer til alle som snakker om fotballkamper og lignende, så er det mange år mellom en nyfødt og til de kan begynne å spille fotballkamper. Jeg anbefaler å prøve. Kanskje du liker bilfri tilværelse eller kanskje du finner ut at det ikke går. Anonymkode: 56313...326 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:04 #76 Del Skrevet fredag kl 21:04 Jeg har førerkort men ei stund hadde jeg ikke bil. Bodde så nært barnehagen at jeg gikk dit med barnet. Også gikk jeg/tok bussen på butikken, handlet for flere dager av gangen så jeg slapp mange butikk turer. Går helt fint så lenge det går buss. Anonymkode: 57843...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:08 #77 Del Skrevet fredag kl 21:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. Anonymkode: c2c0f...9cf Har en venninne med 2 barn og en mann som jobber i nordsjøen. Går ikke mye busser og ett stykke å gå med syke barn eller lang tid å vente på taxi ved sykdom/skader. Og styr med å følge til bursdagsbesøk her og der ett stykke unna feks og treninger. Hun tørr ikke å kjøre bil, men det hadde vært så mye lettere for hun enn å være avhengig av andre eller stresse rundt midt på natten feks ved små barn som er syke og må på legevakten.. Anonymkode: 15c8e...efa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet fredag kl 21:18 #78 Del Skrevet fredag kl 21:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Funker ikke så bra hvis det er mye snø og/eller hålke seks måneder av året, da. Anonymkode: 1e9f4...fbb Jo, gjør det ikke selv, men nabofamilien sykler gjennom hele vinteren med piggdekk og kalesje på lastesykkel. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet fredag kl 21:22 #79 Del Skrevet fredag kl 21:22 Vi har bil men bor sentralt i Oslo og hadde egentlig ikke trengt det i det hele tatt. Blant kompisene til ungene er det omtrent 50/50 om folk har bil eller ikke. Alle cuper og stevner folk snakker om er jo innenfor bygrensa og i t bane avstand. Man kan også ta en del taxi for det det koster å ha bil og parkering i en by i måneden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:23 #80 Del Skrevet fredag kl 21:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, vi som alltid "må" kjøre elsker at andre spare masse penger på å ikke ha bil. Anonymkode: f4f7c...6e5 Med dagens priser er det ikke alle som har råd til å ha bil. Men hey, er bare å åpne opp lommeboka det, så slipper du å irritere deg over andre Anonymkode: d598d...0ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå