AnonymBruker Skrevet 4. januar #161 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 18.21): Har man ikke førerkort må man planlegge litt bedre hvor man bor. Jeg bor 100 m unna barnehagen, 600 m unna barneskolen, 400 m unna ungdomsskolen, 400 m unna kjøpesenter. Buss går 50 m unna, hvert 10. minutt. Det tar meg kortere tid å komme på jobb, med offentlig transport, enn med bil. Jeg får levert varer på døra av Oda, Meny og Farmasiet. På 10 år, så er det 3 ganger vi har måtte dra på legevakten. 2 av gangene tok vi drosje, den kommer og raskt da drosjeholdeplassen er 400 m unna. Den siste gangen var det mer akutt med meg, da kom ambulansen. Det hadde ikke vært mulig for meg å kjøre bil da. Og jeg sparer store summer på å ikke ha bil. Anonymkode: 92112...b11 Vet du hvor få steder det er som har buss hvert tiende minutt? Her er det INGEN som leverer mat på døra. Det kan være litt vanskelig å se privilegiene sine selv. Barnehageplass kan man bli tildelt hvor som helst, uavhengig av hvilken barnehage som er nærmest. Anonymkode: 1e9f4...fbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #162 Del Skrevet 4. januar Tre barn. Ingen bil. Barna er 10, 8 og 3. Barnehagen og skolen er i samme gate der vi bor. Min søster bor i andre del av byen og det var altig en fin trilletur på 1,5 timer siden første barnet var født. Så var jeg på besøk i noen timer og trillet tilbake i det barnet skulle ta dagens siste søvn. Fritidsaktiviteter i bysentrum. Vi har sykkel med tilhenger for to barn. Sykler der vi trenger. Vi tilbringer helgene i parker og strandene ved byen der vi kan sykle. Ved ferier i utlandet tar vi Flytoget til Gardermoen og trenger ikke bil. Det jeg savner er mulighet å reise rundt i Norge i ferien. Anonymkode: 530a6...553 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 4. januar #163 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.50): Jeg ville tenkt meg godt om her. Hvis du er redd for å kjøre så er det noe som ligger under og dette kan du godt forsøke å gjøre noe med før du setter barn til verden. Det er alt for mange som har barn som ikke takler helt vanlige ting, som foreldremøter,jobbe, møte på dugnad, kjøre osv Anonymkode: d3be5...fce Kanskje såpass mange at om alle de skulle latt være å få barn ville det blitt veldig mange som ikke fikk barn. Det er ikke lett å gjøre ting riktig. På den ene siden bør man ikke få barn om ikke alt er optimalt på alle områder. På den andre siden mener mange at det nærmest er en plikt å få barn. Frivillig barnløse får mye tyn... Å ikke kjøre bil er virkelig ikke det største problemet når man bor i by. Mange har ikke råd til å ha bil heller. Og her i Oslo legges det jo opp til stadig mindre parkeringsplasser og andre tiltak for at det skal bli minst mulig bilkjøring i byen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #164 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror ikke du bor her hvor jeg bor…….. men noen steder funker det sikkert med piggdekk, for all del. Vet av erfaring at det ikke gjør det her. Anonymkode: 1e9f4...fbb Men altså.. ingen sier at ALLE kan klare seg fint uten bil. Men mange kan det, og da er det rart at så mange nekter for at det kan gå bra. Så klart er mange folk avhengig av bil, men det er likevel veldig mulig for andre å klare seg uten. Anonymkode: b4626...05e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #165 Del Skrevet 4. januar Thyra skrev (16 minutter siden): Og her i Oslo legges det jo opp til stadig mindre parkeringsplasser og andre tiltak for at det skal bli minst mulig bilkjøring i byen. Og i de andre storbyene også, storstilt utbygging av sykkelveier og kollektivnett. Likevel er det tydeligvis de uten bil som er de uansvarlige tullingene🤷♀️ Merkelig fokus! Anonymkode: b4626...05e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #166 Del Skrevet 4. januar Vi bor 2.5 km fra sentrum(butikker, aktiviteter, jobb for den ene). Lege er ca 5 km unna, skole er 5 km unna. Vi har ikke bil, så fs går vi på vinteren og sykler om sommeren. Barna får skoleskyss, da de må ferdes langs trafikkfarlig vei. Går buss 2x pr time i sentrum , men går ned om jeg trenger buss. Er det aktivtet utenom kommunen, pleier vi å sitte på med noen andre(fra sentrum). Jeg tar dugnadsjobbing, kakebaking eller kisokvaktrn for de som en takk. Fungere veldig bra her i allefall. Den ene går til jibb(cav35 min hver vei), den andre går til sentrum og tar toget). Når vi ikke har lappen og bil, så innretter vi liver vårt etter det. Prøver å få store ting levert hjem, hvis ikke bet jeg noen i familien for å hente det. Handler mwd ryggsekk, utrolig hva som får plass i en 60 l sekk😀 Anonymkode: abc13...428 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #167 Del Skrevet 4. januar Thyra skrev (1 time siden): Kanskje såpass mange at om alle de skulle latt være å få barn ville det blitt veldig mange som ikke fikk barn. Det er ikke lett å gjøre ting riktig. På den ene siden bør man ikke få barn om ikke alt er optimalt på alle områder. På den andre siden mener mange at det nærmest er en plikt å få barn. Frivillig barnløse får mye tyn... Å ikke kjøre bil er virkelig ikke det største problemet når man bor i by. Mange har ikke råd til å ha bil heller. Og her i Oslo legges det jo opp til stadig mindre parkeringsplasser og andre tiltak for at det skal bli minst mulig bilkjøring i byen. Det kan fint funke om barna er inaktive og gjør alt lokalt. Min yngste konkurrer i Oslo fotballkrets og det er langt til f.eks Slemmestad fra Høybråten, Årvoll eller mange andre steder. I ungdomsfotballen får du gjerne kampstart kl 20. Du kan ikke legge opp til kollektivtransport så sent og bruke 1,5-2 timer hjem. Spiller du basket er kretsen kan du om du bor i Oslo få kamper i Skien. Spiller du håndball kan du måtte ned til Fredrikstad. Men uten bil velger man nok bort sånt for det passer ikke inn i livsstilen. Anonymkode: eb13a...77a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #168 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan du jo gjerne mene, men ditt liv, dine barns fritidsaktiviteter, avstander dere har, tidsskjema dere har, er ikke likt for alle andre. Det må da gå an å se det. Anonymkode: 8b18d...ab8 Ja? Selvfølgelig mener jeg det, som andre her som mener det motsatte. Jeg må da kunne fortelle hvordan det funker for meg, og forsåvidt alle andre med barn jeg kjenner og som ungene omgås. Det er jo dette tråden tydeligvis handler om. Anonymkode: 951eb...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #169 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bor man f.eks i Oslo er det raskere og enklere med kollektiv enn bil. Naturen er en kort tbanetur unna. Samme med haugevis av aktiviteter og arrangementer. Hadde aldri bruk for bil de årene vi bodde i Oslo. Anonymkode: 8b18d...ab8 Det avhenger helt og holdent av hvor du bor i Oslo. Man kan spare mye tid på å kjøre bil i Oslo versus å bruke kollektivt. Hadde daglig bruk for bil da vi bodde i Oslo. Anonymkode: 951eb...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #170 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kan fint funke om barna er inaktive og gjør alt lokalt. Min yngste konkurrer i Oslo fotballkrets og det er langt til f.eks Slemmestad fra Høybråten, Årvoll eller mange andre steder. I ungdomsfotballen får du gjerne kampstart kl 20. Du kan ikke legge opp til kollektivtransport så sent og bruke 1,5-2 timer hjem. Spiller du basket er kretsen kan du om du bor i Oslo få kamper i Skien. Spiller du håndball kan du måtte ned til Fredrikstad. Men uten bil velger man nok bort sånt for det passer ikke inn i livsstilen. Anonymkode: eb13a...77a Nå tar jo du utgangspunkt i at man bor i Oslo. I mindre byer er ting som regel mer sentrert. Anonymkode: b4626...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #171 Del Skrevet 4. januar Jeg bor sentralt i en liten by, her klarer mange barnefamilier seg uten bil. Bussen til nermeste by går hver halvtime 2 min gange like ved. Anonymkode: b1606...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4. januar #172 Del Skrevet 4. januar Jeg har ikke førerkort grunnet epilepsi. Mannen har førerkort. Vi hadde ikke egen bil de første årene vi var sammen. Det har gått helt fint, selv om det er praktisk med bil. Vi er bosatt i Oslo på en slik måte at det ikke er nødvendig med bil. Jeg har gangavstand til jobb, og nærhet til buss og t-bane fem minutter unna her jeg bor. Jeg har aldri opplevd at det har vært nødvendig med bil. Nå har vi bil, men kun fordi det er praktisk, ikke nødvendig. Mannen kjører, men vi bruker ikke bilen mye. Nå liker vi å kjøre bil bare for å ta noen bilturer, men det er jo ikke noe vi må gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #173 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå tar jo du utgangspunkt i at man bor i Oslo. I mindre byer er ting som regel mer sentrert. Anonymkode: b4626...05e Poenget var at noen sa at man ikke trenger bil i Oslo og da kun om man beveger seg i begrenset område. Jeg bor 3-4 mil unna Oslo. Men om du driver håndball, fotball og basket så kan du ikke så lett ta kollektivtransport når regionene/kretsene er så store. Bor du i Tønsberg og er født 2011/2012 og spiller basket må du til Oslo, Skien, Sandefjord, Asker, Lommedalen (Kongsberg trakk sitt lag) Det er helger. Det er regionale serier i mange idretter og da ikke bare kamper i helgene. Over 2 timer en vei selv i bil har det blitt noen ganger. Anonymkode: eb13a...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #174 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja? Selvfølgelig mener jeg det, som andre her som mener det motsatte. Jeg må da kunne fortelle hvordan det funker for meg, og forsåvidt alle andre med barn jeg kjenner og som ungene omgås. Det er jo dette tråden tydeligvis handler om. Anonymkode: 951eb...640 Jesus.. Anonymkode: 8b18d...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #175 Del Skrevet 4. januar Alt avhenger av alt rundt. Jeg som bor i en bygd uten bussforbindelser (utenom skolebuss 2 ganger i døgnet) hadde slitt uten bil. Bor man i nærheten av "alt" og ett godt kollektivtilbud kan man fint klare seg uten bil. Vil tro det og er enklere å klare seg uten bil om man har små barn. Barnehage i nærheten etc. Verre med ungdommer som skal hit og dit. Man må ikke ha bil for å være en god mamma, men bilen kan gjøre hverdagslogisitkken enklere. Man kan jo prøve å være uten bil, og se det an.. det er jo ikke nå eller aldri. Du kan jo ta lappen når barna er eldre og man ser ett behov. Anonymkode: c8c62...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #176 Del Skrevet 4. januar Jeg mener at det lønner seg å ha lappen uansett når man har barn. Man gjør seg veldig avhengig av andre. Sønnen min spiller fotball, og i år har vi hatt bortekamper på Vollen, Grunerløkka, Røa, Snarøya og Sagene blant annet. Av og til er kampene ferdig kl 22.00. Å skulle ta kollektivt hjem da, hadde fort ført til at man ikke var hjemme før i halv tolv tiden. Det går selvsagt ikke når det er skole dagen etter. Jeg har også bilen full av barn til foreldre som ikke kan kjøre, og dermed baserer seg på at andre stiller opp og tar med seg barna deres. Vi drar også ofte på hytta. Vi har 3 hytter i familien(vet vi er heldige der), og kona jobber i Oslo, så er også avhengig av bil for å komme seg på jobb. Kollektivt blir veldig knotete, med minst tre bytter for å komme seg på jobb. Hadde selv en mor som ikke hadde lappen før jeg var 14 år, og husker stresset på morgenen, hvor hun måtte levere oss i barnehagen 07.30, og så løpe til bussen for å rekke frem til jobb i Oslo kl. 08.00. Eller at vi alltid var avhengig av å få sitte på med andre til bortekamper, eller at jeg ikke kunne øvelseskjøre da jeg ble 16, fordi hun ikke hadde hatt lappen lenge nok, eller at vi alltid var avhengig av besteforeldre for å komme oss på hytta. Selv tok jeg lappen da jeg var 26, mye senere enn mange andre, men likevel to år før jeg fikk barn, og det er jeg veldig glad for i dag. Anonymkode: 0c6e3...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #177 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå var spørsmålet fra TS hvordan det er, ikke om det er mulig. 1) hverdagslogistikken. Det er lite nok tid sammen. Lange nok dager i barnehagen. Det å bruke tid på å forflytte seg må være det mest meningsløse vi gjør. 2) mulighetsrommet det gir. Aktiviteter i naturen utenfor byen, arrangement av alle typer, variasjon i fritidstilbud, mulighet for å besøke venner og familie som ikke bor i bykjernen, og mye mer. Jeg forstår ikke at det går an å argumentere for at man bruker like lite tid som de med bil, og har mulighet til å gjøre akkurat de samme tingene. Men at det er mulig, det tror jeg på, for jeg ser jo at flere gjør det. Anonymkode: 8301c...997 1) Bor i gangavstand til alt. 3 min til skole, 5 min til barnehage og 8 min til jobb fra hjemmet mitt. 2) Helt til det ikke er noe mer natur igjen, fordi at alle skal kjøre overalt. Anonymkode: 70a60...2c1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #178 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan skal du si når de blir tenåringer. Bare ring hvis det er noe vi kommer med en gang?? Anonymkode: e297d...522 Sett deg i en taxi, jeg betaler sier jeg da. Anonymkode: 70a60...2c1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #179 Del Skrevet 5. januar Gift med partner og forelder til barna som har lappen. Jeg har også hatt, men vært uten en lengre periode. Får den snart tilbake 🙏👍 Det har gått overraskende bra uten at jeg har hatt den.. jeg måtte bytte jobb da, men trives godt i ny jobb + bedre lønn👍😀 Partner har kjørt ved behov, ellers har det gått fint å gå/ sykle. Bor i nær avstand til skole/ jobb og butikker 👍 Ellers blir det godt med lappen fremover om kort tid 🙏🙏🙏 Anonymkode: 6e0ba...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #180 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du skal selge doruller/tørkepapir for turnforeningen og skal hente en sekk eller to? Barnet ditt har havnet på fest i en annen bydel og vil bli hentet på natten? Eller barnet blir dårlig på besøk hos noen og må hentes asap? Det er ting som skjer steder der det ikke går kollektivtransport? Min ene går i speideren og rett som det er skal de overnatte i hytter, menighetshus og har oppmøter rundt om kring på steder hvor det ikke alltid går buss. Neste lørdag er det sånn"hele Norge båler dag, oppmøte er et sted du må kjøre til. Anonymkode: d3be5...fce Hvis man skulle krisemaksimere like mye på andre områder i livet, måtte man hver gang ungen skal til skolen, utstyre ryggsekken med sovepose, proviant for de neste 30 dagene og ikke minst gassmaske - i tilfelle det skulle oppstå en krisesituasjon. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spiller du basket er kretsen kan du om du bor i Oslo få kamper i Skien. Spiller du håndball kan du måtte ned til Fredrikstad. Men uten bil velger man nok bort sånt for det passer ikke inn i livsstilen. Anonymkode: eb13a...77a Dessuten skjønner jeg ikke logikken i at miljøpolitikk skal bestå i at man sorterer avfall for harde livet, samtidig som man skal frakte 20 forskjellige barn i 20 forskjellige biler der foreldrene kjører dem i stedet for å bruke én buss til å frakte 20 unger til samme bestemmelsessted, slik man gjorde før i tiden. Anonymkode: 5ba13...dbe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå