Gå til innhold

Realitetssjekk: Hvordan er det å ha barn uten å ha førerkort og bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. 

Anonymkode: c2c0f...9cf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke førerkort fordi jeg er alt for redd for å kjøre bil og jeg lurer på om dere her kan dele deres erfaring med å ha ett barn uten å ha førerkort? Er det overkommelig? Bor i en mellomstor by så det er greit med bussforbindelse så lenge man bor Sentrumsnært. 

Anonymkode: c2c0f...9cf

Planlegger du barn, så bør du planlegge barn etter at du har fått førerkort.

Er du redd for å kjøre bil, så satser du på en stor og trafikksikker bil, for eksempel Volvo, og ikke en mini UP, eller noe annet lite lekebilprodukt. 

Alt går når du må, men å ha barn og så skulle jobbe med førerkort både praktisk og teoretisk det er enda mer arbeidskrevende enn å gjøre ting i motsatt rekkefølge. 

Anonymkode: ef815...65a

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min har 2 barn, er redd for å kjøre(så kan like godt si hun ikke har lappen). Hun tar alltid kollektivtransport, for henne går det helt greit. Vi bor i en liten by

Anonymkode: 1b77b...5d4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå fint, MEN: Du kommer til å bli avhengig av mye hjelp. Det er så viktig å takke ordentlig for denne hjelpen, og ikke ta den for gitt. Når barna skal spille fotballkamper i nabobyen, når de skal ha korpsstevner eller frakte ting, når dere kommer hjem sent fra togstasjon/flyplass osv. Hilsen ei som kjører og henter barn i hele nabolaget for fotballkamper, trening i innendørshaller på andre siden av byen, tar dem med på overnattingscup pga at familien ikke har bil... Hadde jeg fått en takk i ny og ne, en flaske vin eller noe, eller at de i det minste kunne sendt barna sine hjem til oss i god tid, så vi slipper å kjøre ekstra turer på 15 min for å plukke opp ett-to ekstra barn to ganger i uken, i tidsklemma, ville det ha føltes bittelitt bedre, i alle fall.

Anonymkode: f68bf...7ab

• Liker 18
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det bør gå fint, MEN: Du kommer til å bli avhengig av mye hjelp. Det er så viktig å takke ordentlig for denne hjelpen, og ikke ta den for gitt. Når barna skal spille fotballkamper i nabobyen, når de skal ha korpsstevner eller frakte ting, når dere kommer hjem sent fra togstasjon/flyplass osv. Hilsen ei som kjører og henter barn i hele nabolaget for fotballkamper, trening i innendørshaller på andre siden av byen, tar dem med på overnattingscup pga at familien ikke har bil... Hadde jeg fått en takk i ny og ne, en flaske vin eller noe, eller at de i det minste kunne sendt barna sine hjem til oss i god tid, så vi slipper å kjøre ekstra turer på 15 min for å plukke opp ett-to ekstra barn to ganger i uken, i tidsklemma, ville det ha føltes bittelitt bedre, i alle fall.

Anonymkode: f68bf...7ab

Du er uten tvil altfor snill med dem rundt deg, og de rundt deg er lite respektfulle overfor deg. 

Anonymkode: ef815...65a

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tenkt meg godt om her. Hvis du er redd for å kjøre så er det noe som ligger under og dette kan du godt forsøke å gjøre noe med før du setter barn til verden.

Det er alt for mange som har barn som ikke takler helt vanlige ting, som foreldremøter,jobbe, møte på dugnad, kjøre osv

Anonymkode: d3be5...fce

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem! Vi var uten bil frem til jeg var fjorten år, men mamma hadde lappen men ikke bil før det, vi tok buss og tog for å komme oss på ferie, vi handlet og bar varer hjem i ryggsekk eller på sykkel. Jeg gikk til og fra trening, når det var kamper fikk jeg sitte på med treneren. Til og fra skole og venner gikk eller syklet jeg. Når vi skulle lengre avgårde til familie og venner tok vi bussen og så ble vi gjerne hentet om det var dårlige bussforbindelse det siste stykket.

Anonymkode: 9d002...00e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem og har aldri vært avhengig av noe hjelp som det skrives her. Har bodd i både stor og liten by og det har alltid gått helt fint :)

Anonymkode: 71daa...8f6

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var uten førerkort og bil da barna var små, men innså ganske fort at det ble nødvendig med både førerkort og bil. Offentlig transport er både dyrt og upålitelig. I senere tid har det også blitt mer utrygt, her vi bor. 

Anonymkode: 6b2e4...a4b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ville tenkt meg godt om her. Hvis du er redd for å kjøre så er det noe som ligger under og dette kan du godt forsøke å gjøre noe med før du setter barn til verden.

Det er alt for mange som har barn som ikke takler helt vanlige ting, som foreldremøter,jobbe, møte på dugnad, kjøre osv

Tøys. Jeg var redd for å kjøre i mange år, men hadde lappen. Tok opp kjøringen etter nesten 20 år. Men før jeg gjorde det klarte jeg fint å følge opp barna mine og var hverken redd for eller hadde angst rundt noe annet. 

Anonymkode: 8b18d...ab8

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er da ikke noe problem! Vi var uten bil frem til jeg var fjorten år, men mamma hadde lappen men ikke bil før det, vi tok buss og tog for å komme oss på ferie, vi handlet og bar varer hjem i ryggsekk eller på sykkel. Jeg gikk til og fra trening, når det var kamper fikk jeg sitte på med treneren. Til og fra skole og venner gikk eller syklet jeg. Når vi skulle lengre avgårde til familie og venner tok vi bussen og så ble vi gjerne hentet om det var dårlige bussforbindelse det siste stykket.

Det kan godt hende dette stemmer. Det kan også hende at foreldrene til dine venner som gjerne hentet dere det siste stykket, var rimelig irriterte fordi det alltid var de som måtte gjøre det. Poenget mitt er vel at det kan få veldig fint om dere bor rimelig sentralt. Samtidig Jan det hende du blir avhengig av hjelp fra andre eller at det vil begrense ungene dine noe. Vi bor i sen sentrumsnær bydel i en stor by, og kunne kanskje klart oss uten bil. Samtidig spilles fotballkampene til ungene nå etterhvert ganske langt unna (omtrent 1-2 timers kjøring med svært dårlig bussforbindelse og sene kamper), og fritidsaktivitetene er så sene at vi ikke ønsker at de tar buss alene. Dersom du etterhvert må ha en del hjelp til kjøring, tror jeg det er lurt å både vise at du setter pris på det. Og kanskje også tilby noe ekstra hjelp på andre områder.

Anonymkode: 1a73f...a51

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke førerkort av medisinske grunner, og har flere barn. Det går helt fint. Jeg har bodd i by og på mindre steder med variert kollektivtilbud, og har aldri hatt et problem met det. Det krever med planlegging, at man tåler å vente og er litt fleksibel. Det er svært sjeldent jeg har måtte ha kjørehjelp fra andre, kanskje en gang i året. 

Når det kommer til kjøredugnad til fotballkamper og lignende har jeg løst det med å ta på meg mer av annen dugnad. Har aldri opplevd annet enn forståelse for det. Jeg order fukten til alle hjemmekamper, er kampvert, står i kiosken, tar all draktvask og lignende. 

Anonymkode: 00424...927

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan godt hende dette stemmer. Det kan også hende at foreldrene til dine venner som gjerne hentet dere det siste stykket, var rimelig irriterte fordi det alltid var de som måtte gjøre det. Poenget mitt er vel at det kan få veldig fint om dere bor rimelig sentralt. Samtidig Jan det hende du blir avhengig av hjelp fra andre eller at det vil begrense ungene dine noe. Vi bor i sen sentrumsnær bydel i en stor by, og kunne kanskje klart oss uten bil. Samtidig spilles fotballkampene til ungene nå etterhvert ganske langt unna (omtrent 1-2 timers kjøring med svært dårlig bussforbindelse og sene kamper), og fritidsaktivitetene er så sene at vi ikke ønsker at de tar buss alene. Dersom du etterhvert må ha en del hjelp til kjøring, tror jeg det er lurt å både vise at du setter pris på det. Og kanskje også tilby noe ekstra hjelp på andre områder.

Anonymkode: 1a73f...a51

Det var ikke foreldrene til mine venner, men mamma sine venner vi skulle til, og de tilbød seg å hente oss, det var aldri noe vi forventet! Og det var heller ikke alltid det skjedde at vi ble hentet, og irriterte var de aldri fordi vi ikke hadde bil, det vet jeg med sikkerhet. Mine venner bodde i gå- og sykkelavstand, om været var for dårlig tok jeg bussen, var de hos meg gjorde de det samme.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har lappen, men kjøreangst. Det er reelt. Det et forferdelig. Har forsøkt å møte frykten med kjøring, men kroppen er i helspenn etterpå. Ganske jævlig følelse, og da blir det lenge til neste gang. Nesten-ulykke er grunnen

Anonymkode: e8146...389

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi som alltid "må" kjøre elsker at andre spare masse penger på å ikke ha bil.

Anonymkode: f4f7c...6e5

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg gikk det fint. Bor veldig sentralt, med gåavstand til barnehagen.

Begynte dog å savne friheten da barnet var rundt 3 år. Da bet jeg tennene sammen og tok lappen. Er så fint å bare kunne pakke sakene våre å dra på hyttetur e.l, når vi vil. 

Går fint an å ta lappen, etter at du har fått barn. Å ha barn kanskje en større motivasjon til å ta lappen, om du skulle kjenne på lysten.

Anonymkode: 6508e...127

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har ikke lappen, og er alenemor til et barn. Vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt henne og barnet til legevakt, sykehus, legetimer, matbutikken, barnehagen, hentet på jobb etc. Jeg ble rett og slett møkk lei av å hele tiden være sjåfør. Skulle vi noe så måtte jeg selvsagt alltid hente. og ikke får en noe tilbake.

Jeg kunne en periode ikke kjøre bil pga sykdom, og da hørte jeg ikke noe fra henne lengre. Hun har jeg faset ut av livet, lei av å bli brukt. 

Ville prøvd å få kontroll på frykten. Kan være mer trygt å kjøre selv enn å kjøre med andre, da har du kontroll. 

Anonymkode: 602d8...49d

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TS evt vurderer å få barn uten førerkort, betyr da ikke at TS evt vurderer å få barn uten bil og sjåfør i husstanden? Barna skal vel ha en far?

Anonymkode: 82781...940

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt alene og har ikke bil, aldri hatt problemer eller behov for hjelp, det finnes alltid løsninger.
Jobber 100% i tillegg.

Men du må jo ta en vurdering selv først, det avhenge jo hvor du bor i forhold til jobb bl.a.

Anonymkode: 496fb...5c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...