Gå til innhold

All egenkapital spist opp. Kan vi fortsatt kjøpe bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Anonymkode: e8aa6...0c1

Jeg ville heller ha blitt værende og betalt ned alt jeg kunne på lånet, og heller forsøkt senere når forholdene er bedre. 

Anonymkode: d60d1...887

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis har dere ca 0,- i formue og null EK. Hytta - om det er eid av flere teller ikke.

Det er dyrt med "nytt" hus i starten.

Bør ha 2-3 måneders forbruk i bufferkonto før dere kjøper noe som helst.

Anonymkode: 2f7ab...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere selge fritidsboligen?

Anonymkode: 4320a...93c

Nei, det ønsker jeg ikke. Eneste vi har igjen fra foreldrene mine som begge har gått bort, så det vil vi ikke. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da dere som eier hytta selv eller er det veldig mange personer som må godkjenne at hytta brukes ved evt lån? 

Anonymkode: 4320a...93c

Vi eier hytta alene. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo tok variabler som fort kan endre seg: hva dere får for nåværende bolig, og hva drømmehuset reellt sett blir solgt for.

Meglers formening om hva dere kan selge for er jo ren teori. Kommer det to som er veldig interessert, så kan det fort bli budkrig og prisen høyere enn det fornuften tilsier. Enhver som har vært på boligjakt en stund kan bekrefte det....

Og dette drømmehuset - er prisen redusert, økt eller lik som i fjor sommer? De selger jo i samme marked som dere, så hvorfor skal huset selges så mye bedre enn leiligheten dere har?

Men jeg forstår godt at med en slik melding fra megler, så er det vanskelig å by på huset. På den annen side, ingen vet hvordan boligmarkedet er om 1 - 5 år. Så kanskje dette er likså godt tidspunkt som om dere venter? Får dere flere barn, minker jo også de "frie midlene".

Anonymkode: ebcb7...3b2

Planen er flere barn ja. Det er sant at vi kjøper og selger i samme marked, og man kan jo aldri vite hva evt vår bolig ville gått for. De har ikke gått ned noe på prisen, og vi tenkte opprinnelig at vi ikke kom til å kjøpe det til takst. Vi vet at det har vært flere visninger, ingen bud og at de har kjøpt seg nytt hus for 6 mnd siden. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I praksis har dere ca 0,- i formue og null EK. Hytta - om det er eid av flere teller ikke.

Det er dyrt med "nytt" hus i starten.

Bør ha 2-3 måneders forbruk i bufferkonto før dere kjøper noe som helst.

Anonymkode: 2f7ab...190

Vi eier hytta alene. Kontrakten vår går ut på at de andre søsknene mine kan bruke hytta fritt mot at én betaler strømregning hver mnd og én betaler forsikring. Dette fordi vi kjøpte hytta alene, ble solgt innad i familien for 600.000kr pga tvangssalg dessverre. Vi var de eneste som kunne kjøpe den, og den betyr mye for meg og søsknene mine. Eneste vi har igjen etter foreldrene våre. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heihei :) 

Vi kjøpte leilighet for 2,5 år siden. Ønsker nå å selge. Vi kjøpte 300.000kr over takst i et brennhett marked. I dag fått beskjed fra megler at vi antageligvis blir å gå i 0 eller selge med noe tap hvis vi selger nå pga dagens marked…

Situasjonen vår har endret seg siden da, og vi tjener 400.000kr mer i året enn for 2,5 år siden. Jeg tjener 800.000kr i årslønn og samboer 692.000kr i årslønn. Foruten om boliglån har vi billån og studielån. Billån på 422.000kr og studielån på 259.000kr. Har et barn. 

Har en fritidsbolig uten gjeld som vi kan bruke som sikkerhet. Takstert til 1,1 million. Dessverre er jo åpenbart vår egenkapital som vi hadde håpet lå i huset blitt spist opp i dagens marked… 

Vi har til sammen 89.000kr utbetalt per mnd. Venter på tilbakemelding fra bankene, men er nysgjerrig på hva andre ville gjort i vår situasjon. Vi har høye utgifter her vi bor i dag pga høye felleskostnader, men blir fort solgt her da det er ettertraktet å bo her. Et lån uten særlig egenkapital fra vår side vil vi fortsatt kunne tåle, pluss de utgiftene som vil komme ved siden av. Men så spørs det om det er verdt det, eller om vi skal vente 1-2 år. I nåværende bolig har vi regnet at vi kan spare rundt 30-35.000kr i mnd om vi fortsetter å bo her, som sikkert er fin egenkapital om noen år. 

Drømmehuset ble lagt ut for salg i går. Vil på visning, men ønsker ikke å torturere meg selv med å dra om det ikke er noen mulighet for å oppfylle drømmen. Vært til salgs siden i fjor sommer, men ble tatt av markedet da ingen kjøpte det. Vipps så var det ute igjen, med prislapp til 6,2 millioner. Jeg har sett på det huset såå mange ganger. 

Noen umiddelbare tanker eller råd? Jeg er litt lost akkurat nå, det var utrolig kjipt å få vite at all egenkapital var spist opp.

Er bare å hoppe i det å spørre banken om hva dere kan få av lån + evt mellomfinansiering frem til leiligheten er solgt.

Selv hadde jeg solgt leiligheten først også sett på hus mm etterpå. Da det kan ta litt tid å selge leilighet i dagens marked og man godtar mye lavere summer om man står å må betale på 2 boliger vs 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ikke ha 7 000 000kr i lån med en inntekt på 1.4? 

Anonymkode: 2e6e8...e42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, det ønsker jeg ikke. Eneste vi har igjen fra foreldrene mine som begge har gått bort, så det vil vi ikke. TS

Da bør dere heller ikke ta opp lån med pant i den. For hvis økonomien deres går til h da, så ryker familiehytta. 

Anonymkode: 003f4...564

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan jo ikke ha 7 000 000kr i lån med en inntekt på 1.4? 

Anonymkode: 2e6e8...e42

Jeg prøvde Nordeas kalkulator, og fikk opp maks 5,66 millioner i lån. Men da la jeg inn 2 millioner i egenkapital, for å finne ut hva maks betjeningsevne var. Med lavere egenkapital får man mindre. Selv om banken skulle godta pant i hytta, er de langt unna 2 millioner i egenkapital. 
Deres kalkulator tok heller ikke høyde for kostnader knyttet til fritidsbolig, og hvis dere har kredittkort, trekkes rammen på disse fra også. 

Anonymkode: 003f4...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men få nå inn flere takster på nåværende hus da, her vil det jo kunne sprike mellom flere meglere. Forklar situasjonen og få pumpa opp taksten deres! Megler har jo ikke en fasit på prisen uansett. Får dere en taks på 4,5 har dere plutselig en teoretisk egenkapital på 600 000.. det værste som skjer om nåværende hus blir solgt for mindre er jo at dere evt får høyere rente på denne delen av det nye lånet deres. Problem solved. Sist vi solgte satte megler pris basert på teori om hva som til slutt gav høyest salgspris.. litt for høy taks=kanskje bud under takst men muligens fortsatt mer enn man kunna få med en lav takst med salg litt over takst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (28 minutter siden):

Men få nå inn flere takster på nåværende hus da, her vil det jo kunne sprike mellom flere meglere. Forklar situasjonen og få pumpa opp taksten deres! Megler har jo ikke en fasit på prisen uansett. Får dere en taks på 4,5 har dere plutselig en teoretisk egenkapital på 600 000.. det værste som skjer om nåværende hus blir solgt for mindre er jo at dere evt får høyere rente på denne delen av det nye lånet deres. Problem solved. Sist vi solgte satte megler pris basert på teori om hva som til slutt gav høyest salgspris.. litt for høy taks=kanskje bud under takst men muligens fortsatt mer enn man kunna få med en lav takst med salg litt over takst..

Er vel ofte e-takst man får når det handler om refinansiering av lån. Prisantydning fra megler har lite å si. Så vil jo også alle e-takstene vises for nåværende, og eventuell fremtidig bank også.

Anonymkode: ee8b4...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke noe oppspart egenkapital?

Vi er i nesten samme situasjon som dere, men tjener ikke like mye og vi får nok solgt for litt mer enn vi har kjøpt for. Men vi har jo visst at vi vil kjøpe større bolig etterhvert, og spart EK.. 

Anonymkode: fa1b7...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Selg bilen dere ikke trenger.

Anonymkode: db230...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...