Gå til innhold

All egenkapital spist opp. Kan vi fortsatt kjøpe bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvilken bank jobber du i? I banker som samler bank og megler, som feks SpareBank 1, er det helt avgjørende at megler purrer på banken dersom banken er for treig. Ellers kan kunde gå glipp av budrunde, banken gå glipp av et lån, megler gå glipp av et salg.. Det henger jo sammen, man vil jo tilby kunden et helhetlig opplegg. Merkelig at du som finansrådgiver blir forbanna på at noen vil du skal tjene penger 🤔

Anonymkode: 4679a...1c0

Jeg synes ikke det er rart. Med de nye reglene står det sikkert tusenvis av lånesøknader i kø i hver eneste bank, og når alle meglere ringer for å mase så tar det tid fra den faktiske jobben man skal gjøre. Det er jo ikke bare én person som kan gå glipp av en bolig om de ikke skyves frem i køen, det er sikkert flere hundre som står i samme situasjon og vil ha raskt svar.

Anonymkode: 4f620...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere har ikke vurdert en annen løsning: selge leiligheten og kjøpe noe billigere enn dere har i dag? Drømmeboligen kan være så mangt og ikke rent sjelden er det en ide man selger inn for seg selv basert på kultur og andres forventninger.

Det finnes koselige, nær sagt romantiske boliger til langt mindre utenfor urbane strøk. Man kan jobbe mer, springe fortere i hamsterhjulet eller man kan kaste ut den blodsugende banken som over lang tid gjør boligen veldig mye dyrere enn de rundt 4 mill. dere kjøpte den for. Boligen koster rundt det dobbelte med dagens rentenivå og lang nedbetalingstid. Så rundt 8 mill. Neste bolig med maks lån vil kanskje koste rundt 12 mill? Er det verdt det...

Anonymkode: 72896...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken bank jobber du i? I banker som samler bank og megler, som feks SpareBank 1, er det helt avgjørende at megler purrer på banken dersom banken er for treig. Ellers kan kunde gå glipp av budrunde, banken gå glipp av et lån, megler gå glipp av et salg.. Det henger jo sammen, man vil jo tilby kunden et helhetlig opplegg. Merkelig at du som finansrådgiver blir forbanna på at noen vil du skal tjene penger 🤔

Jeg jobber i en bank med meglere ja.

Det er ikke slik at vi sitter og tvinner tomler på jobb. Om en sak haster er vi stort sett allerede i kontakt med kunden som tar kontakt selv, slik hn burde. Megler har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke slik at vi prioriterer saker mer fordi megleren ringer oss. Det er kun støy og hjelper ikke saken. Skal vi i tillegg ha masete meglere på tråden så tar det enda lengre tid for oss å behandle lånesakene.

Det sier jo seg selv. Vi behandler 80 finansieringsbevis per måned per rådgiver. I tillegg holder vi løpende dialog med kundene som er I kjøpsprosess, vi gjør endringer på finansieringsbevisene og vi realiserer finansieringen til de som har kjøpt. Et finansieringsbevis er gyldig i 6 mnd og de fleste snakker med rådgiveren flere ganger før de får kjøpt. Vi har per dags dato 1000 kunder i kø.

Det sier seg selv at telefoner fra meglere i tillegg til alt dette kun er støy. De kundene det haster for legges i hastekø og dialogen taes med dem. Rekker vi det så er det fordi vi ikke har tid, og fordi kundene er for sent ute med å søke.

Så ja, masete meglere er kun irriterende støy som ikke har noe med saken å gjøre. Har ikke kunden finansieringsbevis på plass så har ikke kunden det. Da må hn være ute i bedre tid. Og nei, vi har ikke veldig lang ventetid.

Anonymkode: 69028...ffa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke det er rart. Med de nye reglene står det sikkert tusenvis av lånesøknader i kø i hver eneste bank, og når alle meglere ringer for å mase så tar det tid fra den faktiske jobben man skal gjøre. Det er jo ikke bare én person som kan gå glipp av en bolig om de ikke skyves frem i køen, det er sikkert flere hundre som står i samme situasjon og vil ha raskt svar.

Anonymkode: 4f620...fa8

Du har skjønt det 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 14.50):

Heihei :) 

Vi kjøpte leilighet for 2,5 år siden. Ønsker nå å selge. Vi kjøpte 300.000kr over takst i et brennhett marked. I dag fått beskjed fra megler at vi antageligvis blir å gå i 0 eller selge med noe tap hvis vi selger nå pga dagens marked…

Situasjonen vår har endret seg siden da, og vi tjener 400.000kr mer i året enn for 2,5 år siden. Jeg tjener 800.000kr i årslønn og samboer 692.000kr i årslønn. Foruten om boliglån har vi billån og studielån. Billån på 422.000kr og studielån på 259.000kr. Har et barn. 

Har en fritidsbolig uten gjeld som vi kan bruke som sikkerhet. Takstert til 1,1 million. Dessverre er jo åpenbart vår egenkapital som vi hadde håpet lå i huset blitt spist opp i dagens marked… 

Vi har til sammen 89.000kr utbetalt per mnd. Venter på tilbakemelding fra bankene, men er nysgjerrig på hva andre ville gjort i vår situasjon. Vi har høye utgifter her vi bor i dag pga høye felleskostnader, men blir fort solgt her da det er ettertraktet å bo her. Et lån uten særlig egenkapital fra vår side vil vi fortsatt kunne tåle, pluss de utgiftene som vil komme ved siden av. Men så spørs det om det er verdt det, eller om vi skal vente 1-2 år. I nåværende bolig har vi regnet at vi kan spare rundt 30-35.000kr i mnd om vi fortsetter å bo her, som sikkert er fin egenkapital om noen år. 

Drømmehuset ble lagt ut for salg i går. Vil på visning, men ønsker ikke å torturere meg selv med å dra om det ikke er noen mulighet for å oppfylle drømmen. Vært til salgs siden i fjor sommer, men ble tatt av markedet da ingen kjøpte det. Vipps så var det ute igjen, med prislapp til 6,2 millioner. Jeg har sett på det huset såå mange ganger. 

Noen umiddelbare tanker eller råd? Jeg er litt lost akkurat nå, det var utrolig kjipt å få vite at all egenkapital var spist opp.

Anonymkode: e8aa6...0c1

Vær fornøyd med det dere har. Ellers er jeg redd dere er på vei mot økonomisk ruin.

Anonymkode: 28dfe...cdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.25):

Leiligheten ble kjøpt for 4 millioner og 60.000kr. Idag er lånet på 3,9 millioner. Hva nøyaktig takst er på nå får vi vite på mandag når megler er ferdig. 

Takk for gode tips. Skal absolutt ta dette opp med samboer :) 

TS

Anonymkode: e8aa6...0c1

Jeg forstår ikke denne, dere lånte like mye som leiligheten kostet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber i en bank med meglere ja.

Det er ikke slik at vi sitter og tvinner tomler på jobb. Om en sak haster er vi stort sett allerede i kontakt med kunden som tar kontakt selv, slik hn burde. Megler har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke slik at vi prioriterer saker mer fordi megleren ringer oss. Det er kun støy og hjelper ikke saken. Skal vi i tillegg ha masete meglere på tråden så tar det enda lengre tid for oss å behandle lånesakene.

Det sier jo seg selv. Vi behandler 80 finansieringsbevis per måned per rådgiver. I tillegg holder vi løpende dialog med kundene som er I kjøpsprosess, vi gjør endringer på finansieringsbevisene og vi realiserer finansieringen til de som har kjøpt. Et finansieringsbevis er gyldig i 6 mnd og de fleste snakker med rådgiveren flere ganger før de får kjøpt. Vi har per dags dato 1000 kunder i kø.

Det sier seg selv at telefoner fra meglere i tillegg til alt dette kun er støy. De kundene det haster for legges i hastekø og dialogen taes med dem. Rekker vi det så er det fordi vi ikke har tid, og fordi kundene er for sent ute med å søke.

Så ja, masete meglere er kun irriterende støy som ikke har noe med saken å gjøre. Har ikke kunden finansieringsbevis på plass så har ikke kunden det. Da må hn være ute i bedre tid. Og nei, vi har ikke veldig lang ventetid.

Og samtidig står både finansrådgivere og meglere «frem» og skryter av hvor fantastisk det er å ha bank og megler på samme sted, hvordan én enkelt telefon fra både den ene og den andre fikset både lån og bolig på under en time 🤭 

Som analytiker vil jeg jo og påstå at det å ta en telefon til noen framfor å følge tips-kø på sikt ødelegger datagrunnlaget og gjør at vi aldri får noen bedre løsninger, men det var jo et annet tema 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og samtidig står både finansrådgivere og meglere «frem» og skryter av hvor fantastisk det er å ha bank og megler på samme sted, hvordan én enkelt telefon fra både den ene og den andre fikset både lån og bolig på under en time 🤭 

Som analytiker vil jeg jo og påstå at det å ta en telefon til noen framfor å følge tips-kø på sikt ødelegger datagrunnlaget og gjør at vi aldri får noen bedre løsninger, men det var jo et annet tema 🤭

Okei. Men da sier vi det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg litt forsiktig i dagens marked. Verdensøkonomien ser ikke bra ut og det er en del dårlige tegn. Jeg ville holdt meg i ro og vært avventende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...