Gå til innhold

All egenkapital spist opp. Kan vi fortsatt kjøpe bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 18.01):

Vi eier hytta alene. TS

Anonymkode: e8aa6...0c1

Okei, da kan det hende kan gå sånn akkurat så lenge e-taksten på hytta er 1,1 mill. Leste på den første siden at søsken osv var med på den, men ser nå du bekrefter at det ikke stemmer.

Krysser fingrene for dere, men selg for all del bilen og kjøp noe mer fornuftig...

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 69028...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Agatha skrev (På 3.1.2025 den 20.10):

Men få nå inn flere takster på nåværende hus da, her vil det jo kunne sprike mellom flere meglere. Forklar situasjonen og få pumpa opp taksten deres! Megler har jo ikke en fasit på prisen uansett. Får dere en taks på 4,5 har dere plutselig en teoretisk egenkapital på 600 000.. det værste som skjer om nåværende hus blir solgt for mindre er jo at dere evt får høyere rente på denne delen av det nye lånet deres. Problem solved. Sist vi solgte satte megler pris basert på teori om hva som til slutt gav høyest salgspris.. litt for høy taks=kanskje bud under takst men muligens fortsatt mer enn man kunna få med en lav takst med salg litt over takst..

Altså.... At megler setter takst har ingenting med den faktiske prisen på boligen å gjøre. Og dette sjekker vi som jobber i banken. Det er ofte vi avviser e-takster. Vi har full oversikt over tilsvarende salg i området og når megler utformer en e-takst kommer det automatisk opp advarsler hvis prisen er uforsvarlig høy i forhold til forrige kjøpesum og i forhold til andre tilsvarende boliger i markedet og kommunen generelt.

Så dette er det dummeste rådet jeg har lest.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså.... At megler setter takst har ingenting med den faktiske prisen på boligen å gjøre. Og dette sjekker vi som jobber i banken. Det er ofte vi avviser e-takster. Vi har full oversikt over tilsvarende salg i området og når megler utformer en e-takst kommer det automatisk opp advarsler hvis prisen er uforsvarlig høy i forhold til forrige kjøpesum og i forhold til andre tilsvarende boliger i markedet og kommunen generelt.

Så dette er det dummeste rådet jeg har lest.

Mvh finansrådgiver 

Hmmm vi fikk nærmest "satt" en takst når vi skulla få byggelån, men det er vell en annen sak da.. dette gjorde takstmann i samarbeid med byggherre slik at boligen i teorien ble verdt nok...har dere virkelig oversikt over at et objekt er verdt 4 og ikke 4,5 mill altså? Om man kjøper før man selger?

Anonymkode: a43e3...609

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hmmm vi fikk nærmest "satt" en takst når vi skulla få byggelån, men det er vell en annen sak da.. dette gjorde takstmann i samarbeid med byggherre slik at boligen i teorien ble verdt nok...har dere virkelig oversikt over at et objekt er verdt 4 og ikke 4,5 mill altså? Om man kjøper før man selger?

Anonymkode: a43e3...609

En forhåndstakst er noe annet. Den settes av en takstmann og ikke en megler. Men den taes heller ikke ut av løse lufta, og er ikke det samme som en e-takst.

Ja, det har vi kontroll på. Bankene og meglerne bruker samme system, og alle boliger og salg registreres. Systemet lager områdeanalyser og meglerne må fylle inn standard informasjon om hver bolig. Dermed lager systemene advarsler basert på avvik fra området om det er noe som ikke er innenfor normalen. Man får også advarsler hvis megler endrer på arealet på boligen og hvis liggetiden i området er unormalt høy (at boligene i området ligger lenge på markedet uten salg).

Advarslene kan kommenteres av megleren. Er feks arealet endret siden sist e-takst så kan han forklare at de har bygget på feks. Er verdien unormalt høyere enn sist så kan han skrive at boligen er totalrenovert eller at de har laget utleiedel osv osv. Forklaringer som forsvarer prisøkningen.

Er det ingen åpenbar grunn for advarslene så godkjenner vi ikke e-taksten.

Denne informasjonen henter vi ved å bruke en kode som står på e-taksten, og er mer omfattende enn hva kunden får tilsendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 16.10):

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Er du sikker på at dere får solgt bilen til mer enn lånet?  

Anonymkode: 11513...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk blankt nei, og måtte pent spare i 10 år  fordi prisene (Oslo) steg noe sykt hele tiden. 

Ganske idiotisk, for om vi hadde fått ja ville vi hatt ca 4-5 mill i EK nå. 

Men. Nå har det løsnet litt mer enn de årene vi sparte. 

Men spør. 

Anonymkode: fb6e1...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 16.10):

Ekstrem høy rente, avdragene er på kun 4800kr i mnd - renta på 18000kr i mnd… Fokusert på å betale ned andre ting så derfor ikke betalt høyere sum inn på lånet dessverre. Betalte ned mer i starten før renta skøyt i været. 

Billånet er 1 år gammelt med 0,01% kampanjerente, men vi kan kvitte oss med bilen - svigerfar har 2 biler og vi kan bruke hans bil fritt. 

TS

Men man betaler jo mindre i rente og mer i avdrag om man endrer på varigheten på lånet. Har dere 25 år, så kunne dere endret til 20 år eller 18 år. Hvis dere har så god inntekt at dere klarer å spare 35.000 i mnd. 

Jeg syns jo også at det er merkelig at dere taper så mye på å selge, at nedbetaling over flere år og EK er borte. Boligprisene har jo økt. Har leiligheten tapt seg i verdi? Kanskje dere må økte boligens verdi? Med så god inntekt burde ikke det være problematisk, og utbedre TG3 og TG2 feil som trekker ned. Megler har peiling på dette. Jeg syns likevel det høres rart ut… 

Anonymkode: 68f4a...a0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes generelt bankerne er blevet kolde overfor mennesker. De er blevet maskinelle og tænker kun i profit og tilfredsstille aktionærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forevigt skrev (52 minutter siden):

Synes generelt bankerne er blevet kolde overfor mennesker. De er blevet maskinelle og tænker kun i profit og tilfredsstille aktionærer. 

Ja altså, de driver jo business ikke veldedighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange banker vil ikke ta pant i fritidseiendom da det markedet er veldig følsomt for svingninger i økonomien. Få folk vil/kan kjøpe hytte nå som renta har gått opp, det er bygget mange relativt nye hytter og betjeningsevnen generelt er lavere. Det er også høye krav til ek på lån til fritidsbolig. Så "1.1 sikkerhet/ek i hytta" tviler jeg egentlig litt på at banken er enig i.

Dere bør bli boende, betal ned alt dere kan på bilen (egentlig kjøp en billigere en, sånn at forsikringen etc også er rimeligere) og betal ned alt dere kan på boligen. Og dere må nok selge før dere kan kjøpe mtp betjeningsevnen og litt lav ek så dere ikke taper kapital på en mellomfinansiering

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg søkte lån ville ingen banker ta hytta som sikkerhet for lånet. Det ble ikke regnet som verken egenkapital eller som sikkerhet. Flere banker så på hytta som en risiko pga. vedlikehold og svingninger i markedet.

Jeg ble anbefalt å selge hytta for å frigi midlene og så bruke dem som egenkapital. Det gjorde jeg. 

Anonymkode: 5235f...987

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også nylig vert i banken for å søke lån. Jeg har en veteranbil som er verdt rundt 600k. De regnet ikke bilen som egenkapital eller noen form for sikkerhet, selv om jeg kan få solgt den på dagen om jeg behøver. Den telte faktisk negativt i forhold til utgifter. 

Det er ikke det samme å få lån i banken nå som for bare noen år siden. Når jeg spurte om lån da så svarte banken «ja, hvor mye trenger du da?»

Nå er det nesten umulig i forhold.

Anonymkode: b6788...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (6 timer siden):

Mange banker vil ikke ta pant i fritidseiendom da det markedet er veldig følsomt for svingninger i økonomien. Få folk vil/kan kjøpe hytte nå som renta har gått opp, det er bygget mange relativt nye hytter og betjeningsevnen generelt er lavere. Det er også høye krav til ek på lån til fritidsbolig. Så "1.1 sikkerhet/ek i hytta" tviler jeg egentlig litt på at banken er enig i.

Dere bør bli boende, betal ned alt dere kan på bilen (egentlig kjøp en billigere en, sånn at forsikringen etc også er rimeligere) og betal ned alt dere kan på boligen. Og dere må nok selge før dere kan kjøpe mtp betjeningsevnen og litt lav ek så dere ikke taper kapital på en mellomfinansiering

Null problem å ta sikkerhet i hytta så lenge total verdi er over 90% av belåning og hytta ligger i et område med grei områdescore, noe ingen av oss kan uttale oss om. Det er ikke noen vegring mot å ta sikkerhet i hytta sånn ellers.

Men altså, jeg er enig i at det ikke er en kjempesuksess. Fra meg hadde det blitt nei, men det er neppe noe problem å finne en bank som går for det så lenge de prøver flere.

Mvh finansrådgiver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har også nylig vert i banken for å søke lån. Jeg har en veteranbil som er verdt rundt 600k. De regnet ikke bilen som egenkapital eller noen form for sikkerhet, selv om jeg kan få solgt den på dagen om jeg behøver. Den telte faktisk negativt i forhold til utgifter. 

Det er ikke det samme å få lån i banken nå som for bare noen år siden. Når jeg spurte om lån da så svarte banken «ja, hvor mye trenger du da?»

Nå er det nesten umulig i forhold.

Anonymkode: b6788...033

Herlighet, nei verdi i bil tar vi såklart ikke i sikkerhet.........

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Null problem å ta sikkerhet i hytta så lenge total verdi er over 90% av belåning og hytta ligger i et område med grei områdescore, noe ingen av oss kan uttale oss om. Det er ikke noen vegring mot å ta sikkerhet i hytta sånn ellers.

Men altså, jeg er enig i at det ikke er en kjempesuksess. Fra meg hadde det blitt nei, men det er neppe noe problem å finne en bank som går for det så lenge de prøver flere.

Mvh finansrådgiver 

Ble blanding av 2 setninger der gitt. Så lenge belåningen er under 90% av verdien skulle det såklart stå***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mvh finansrådgiver 

Trodde ikke det var lov å signere med yrkestittel her inne...

Anonymkode: b0cf1...372

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er vel bare i helse-forumet det…? 

Anonymkode: 81037...005

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Joda, så lenge man ikke jobber innen helse og gir råd rundt helse 🤷🏼‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan fikk dere lån med så lite EK (300 000,-?)? 

Anonymkode: 21c11...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 18.18):

Megler har absolutt ingenting med å purre på banken, det er ikke hans sak. De gangene jeg ringes av en megler som maser (åpenbart fordi han selv vil selge og få provisjonen sin) så blir jeg bare forbanna. Det vil høyst sannsynlig bare påvirke saken mer negativt.

Mvh finansrådgiver 

Hvilken bank jobber du i? I banker som samler bank og megler, som feks SpareBank 1, er det helt avgjørende at megler purrer på banken dersom banken er for treig. Ellers kan kunde gå glipp av budrunde, banken gå glipp av et lån, megler gå glipp av et salg.. Det henger jo sammen, man vil jo tilby kunden et helhetlig opplegg. Merkelig at du som finansrådgiver blir forbanna på at noen vil du skal tjene penger 🤔

Anonymkode: 4679a...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...