Gå til innhold

Er dette økonomisk utroskap i forhold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke økonomisk utroskap. Men som samboere bør man bli enige om hvor mye man skal spare til felles sparemål.

Man har ikke opplysningsplikt ovenfor en samboer, men kan bruke egne midler som man selv ønsker uten å fortelle om det. Men dine økonomiske valg viser din prioritering. Du velger prioritere shopping og det å bruke flere tusen på Tisa fremfor å spare til å kjøpe felles bolig med partner. Men det er ditt valg, og så lenge du står for dine valg og prioriteringer så er det helt ok.

Anonymkode: 6d4c6...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei absolutt ikke, med mindre dere har en felles spare-konto med avtale om å sette inn et gitt beløp (men uansett så er det ikke økonomisk utroskap)

Jeg tror for begge parter at det er befriende og kunne ha egen økonomisk frihet, også når man er godt etablerte. Kvinner har jobbet i årevis for økonomisk frihet, så det er et paradoks at du ønsker å innføre et system igjen med gjensidig økonomisk kontroll.

Du sier "shoppe uten å fortelle det" og "ikke fortelle om pengebruken til den andre.", skal du da be om forhånfs akksept/tilatelse av partner til å kjøpe deg et par nye sko, og hva visst han sier nei?

Jeg er mann, og det hadde vært utenkelig for meg og ha et kontrollregime ovenfor partner på hva hun brukte penger på. Nei jeg synes ikke alle kjøpene hun gjør er fornuftig, jeg synes det er ufornuftig å kjøpe dyre hudkremer, og enda flere sko, men det er hennes prioritering. Og det er det samme andre veien, ikke alt jeg kjøper hun synes er fornuftig. Men vi har ihvertfall begge våres frihet, så lenge vi betaler det avtalte til fellesen.

Må legge til at jeg også betaler 85% av felles utgiftene, siden jeg har mye høyere lønn henne, men det er viktig for meg at hun føler økonomisk frihet, tror det er sunt for parforholdet. 

Anonymkode: bc24e...aa5

Det finnes vel like mange fasiter som det finnes par.

Vi har hatt felles økonomi i en årrekke, jeg har tjent mest, han har tjent mest. Men vi har hele tiden fungert som et team som drar lasset sammen.

Jeg har aldri følt noe annet enn økonomisk frihet likevel. Det har aldri vært en uenighet om pengebruk og prioriteringer. 

Det skyldes nok at vi har ganske lik innstilling til ting, er rause ovenfor den andre, og at det alltid har vært romslig. 

Ved dyre innkjøp nevner vi det for den andre, men jeg har aldri opplevd noen annen respons enn "det synes jeg du skal unne deg", uansett om det er veske til 20 000, eller ski til 30 000.  Om partneren hadde ønsket et kontrollbehov over mine prioriteringer, eller hatt en annen innstilling til økonomi, ville jeg ikke vært i forholdet uansett, felles økonomi eller ikke. 

Anonymkode: 69426...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, jeg synes jeg sløser når jeg bor i en by med et helt forjævlig boligmarked og mange på min alder har klart å opparbeide seg det femdoble av hva jeg har klart i egenkapital. Jeg er ikke i nærheten av å ha det min samboer har, men han har fått og arvet kjempemye, så at jeg skulle klare 50% på det er uansett umulig så vi må ha skjevfordelt eierskap i stedet. Men jeg har lite glede i livet mitt utenom samboer, venner og hobbyer/fritidsaktiviteter, grunnet at jeg mistrives sterkt på jobben min om dagen, så det å bruke noen tusenlapper i måneden på Tise gjør at jeg kan kle meg bedre på jobb for å føle meg litt bedre.🥺

Anonymkode: c9afe...355

Du kan med fordel spare penger uansett hvordan utsiktene dine i dag er for en bolig. Du vet ikke hva morgendagen kan bringe.

Anonymkode: 68759...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er samboere uten økonomisk ansvar for den andre, og det går ikke direkte ut over den andre. 

Anonymkode: d5c65...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

Sist år opplevde  jeg noe jeg nesten kan kalle  "økonomisk  utroskap".

Vi har separat  økonomi- deler kun huslån  og betaler mat annenhver gang. Han tjener dobbel så mye som meg.  

Jeg hadde et tøft år med dødsfall i nær familie og måtte bruke  en del penger på dette pluss jeg hadde selv fysiske plager og måtte ut med en del pga behandling. ( klarte meg .ok. har helt " vanlig lønn på 500 000 i året) vi har to barn i småskolen.

Rett før sommeren  fikk jeg nyss i at han drev å kikka på tomter til hytter ( jeg har aldri  vært  så intressert  I å eie noe som brukes så lite ila et år) . Viste seg at han hadde fått forskudd  på over 1 mill av foreldrene  sine) 

Unnlot å si noe til  meg  og barna på over 1 mnd   - ja det er hans penger- hans rett Nei jeg vil ikke ha noen a  de pengene  heller.

Men mener  når man er gift og har barn sammen  så må man diskutere sånt .  Iallfall  når det er så store økonomiske forskjeller.

Anonymkode: 5644e...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel

Sist år opplevde  jeg noe jeg nesten kan kalle  "økonomisk  utroskap".

Vi har separat  økonomi- deler kun huslån  og betaler mat annenhver gang. Han tjener dobbel så mye som meg.  

Jeg hadde et tøft år med dødsfall i nær familie og måtte bruke  en del penger på dette pluss jeg hadde selv fysiske plager og måtte ut med en del pga behandling. ( klarte meg .ok. har helt " vanlig lønn på 500 000 i året) vi har to barn i småskolen.

Rett før sommeren  fikk jeg nyss i at han drev å kikka på tomter til hytter ( jeg har aldri  vært  så intressert  I å eie noe som brukes så lite ila et år) . Viste seg at han hadde fått forskudd  på over 1 mill av foreldrene  sine) 

Unnlot å si noe til  meg  og barna på over 1 mnd   - ja det er hans penger- hans rett Nei jeg vil ikke ha noen a  de pengene  heller.

Men mener  når man er gift og har barn sammen  så må man diskutere sånt .  Iallfall  når det er så store økonomiske forskjeller.

Anonymkode: 5644e...b21

Er initialene hans HM? Hørtes veldig kjent ut…

Anonymkode: c9afe...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...