AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:16 #1 Del Skrevet fredag kl 13:16 Er det økonomisk utroskap når den ene parten i et samboerforhold sløser med egne opptjente penger (ikke kreditt) uten å fortelle alt om pengebruken til den andre, f.eks shopper uten å fortelle om det? Dersom dette ikke går utover den andre bortsett fra at man ikke får spart like mye til fremtidig felles bolig? Anonymkode: c9afe...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet fredag kl 13:19 #2 Del Skrevet fredag kl 13:19 Nei 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:19 #3 Del Skrevet fredag kl 13:19 Nei! Anonymkode: 6fa52...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:20 #4 Del Skrevet fredag kl 13:20 Nei, ikke økonomisk utroskap, man har ikke utnyttet den andre på noen måte. Men ikke noe jeg hadde satt stor pris på heller om man var enige om å jobbe for et felles mål på den måten. Og også noen jeg hadde slitt med å inngå et økonomisk samarbeid med. Anonymkode: 69426...755 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:22 #5 Del Skrevet fredag kl 13:22 Om det er økonomisk utroskap når en part bruker sine egne penger.....? Anonymkode: dd30b...383 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:23 #6 Del Skrevet fredag kl 13:23 Selvfølgelig ikke. Samboere har ingen økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Om de har inngått en avtale om at de hver skal bidra med x antall kroner på et gitt tidspunkt i fremtiden for å kjøpe en felles bolig vil det jo være et avtalebrudd om den ene på det angitte tidspunktet ikke har denne summen, men hvordan hver av dem bruker pengene sine i mellomtiden har den andre ingenting med. Anonymkode: f6c7e...53c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:24 #7 Del Skrevet fredag kl 13:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det økonomisk utroskap når den ene parten i et samboerforhold sløser med egne opptjente penger (ikke kreditt) uten å fortelle alt om pengebruken til den andre, f.eks shopper uten å fortelle om det? Dersom dette ikke går utover den andre bortsett fra at man ikke får spart like mye til fremtidig felles bolig? Anonymkode: c9afe...355 Jeg gjør hva jeg vil med mine penger. Hvis vi har avtalt at vi skal prøve å kjøpe bolig innen 3 år så er det fryktelig dumt om en av partene torpederer det ved å bruke så mye penger at han/hun ikke kan stille med 50% egenkapital. Da ville keg ha spurt om vi hadde samme mål. Anonymkode: 02eed...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:24 #8 Del Skrevet fredag kl 13:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig ikke. Samboere har ingen økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Om de har inngått en avtale om at de hver skal bidra med x antall kroner på et gitt tidspunkt i fremtiden for å kjøpe en felles bolig vil det jo være et avtalebrudd om den ene på det angitte tidspunktet ikke har denne summen, men hvordan hver av dem bruker pengene sine i mellomtiden har den andre ingenting med. Anonymkode: f6c7e...53c Jammen et koselig forhold du er i. Er mannen din enig? Anonymkode: 3d2b7...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:29 #9 Del Skrevet fredag kl 13:29 Hvis det går utover det han/hun skal bidra med til fellesen ja. Om ikke, nei Anonymkode: 0123d...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet fredag kl 14:38 #10 Del Skrevet fredag kl 14:38 Jeg tenker at det er økonomisk uærlighet og avtalebrudd, men det er bare meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:40 #11 Del Skrevet fredag kl 14:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det går utover det han/hun skal bidra med til fellesen ja. Om ikke, nei Anonymkode: 0123d...587 Men løgn er vel uansett ikke ok, mener jeg i alle fall. Når man skal starte et samliv sammen så har man jo rett til å vite hva den andre bruker pengene på. Jeg handler gjerne en del praktiske ting på Temu. Hadde mannen min vært like hysterisk som enkelte her inne burde han jo hatt riktig informasjon til å gå, først som sist. Anonymkode: 69426...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet fredag kl 14:44 #12 Del Skrevet fredag kl 14:44 Nei. Men dere har ikke avtalt sparemål fra inntekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:30 #13 Del Skrevet fredag kl 17:30 Nei absolutt ikke, med mindre dere har en felles spare-konto med avtale om å sette inn et gitt beløp (men uansett så er det ikke økonomisk utroskap) Jeg tror for begge parter at det er befriende og kunne ha egen økonomisk frihet, også når man er godt etablerte. Kvinner har jobbet i årevis for økonomisk frihet, så det er et paradoks at du ønsker å innføre et system igjen med gjensidig økonomisk kontroll. Du sier "shoppe uten å fortelle det" og "ikke fortelle om pengebruken til den andre.", skal du da be om forhånfs akksept/tilatelse av partner til å kjøpe deg et par nye sko, og hva visst han sier nei? Jeg er mann, og det hadde vært utenkelig for meg og ha et kontrollregime ovenfor partner på hva hun brukte penger på. Nei jeg synes ikke alle kjøpene hun gjør er fornuftig, jeg synes det er ufornuftig å kjøpe dyre hudkremer, og enda flere sko, men det er hennes prioritering. Og det er det samme andre veien, ikke alt jeg kjøper hun synes er fornuftig. Men vi har ihvertfall begge våres frihet, så lenge vi betaler det avtalte til fellesen. Må legge til at jeg også betaler 85% av felles utgiftene, siden jeg har mye høyere lønn henne, men det er viktig for meg at hun føler økonomisk frihet, tror det er sunt for parforholdet. Anonymkode: bc24e...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:35 #14 Del Skrevet fredag kl 17:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei absolutt ikke, med mindre dere har en felles spare-konto med avtale om å sette inn et gitt beløp (men uansett så er det ikke økonomisk utroskap) Jeg tror for begge parter at det er befriende og kunne ha egen økonomisk frihet, også når man er godt etablerte. Kvinner har jobbet i årevis for økonomisk frihet, så det er et paradoks at du ønsker å innføre et system igjen med gjensidig økonomisk kontroll. Du sier "shoppe uten å fortelle det" og "ikke fortelle om pengebruken til den andre.", skal du da be om forhånfs akksept/tilatelse av partner til å kjøpe deg et par nye sko, og hva visst han sier nei? Jeg er mann, og det hadde vært utenkelig for meg og ha et kontrollregime ovenfor partner på hva hun brukte penger på. Nei jeg synes ikke alle kjøpene hun gjør er fornuftig, jeg synes det er ufornuftig å kjøpe dyre hudkremer, og enda flere sko, men det er hennes prioritering. Og det er det samme andre veien, ikke alt jeg kjøper hun synes er fornuftig. Men vi har ihvertfall begge våres frihet, så lenge vi betaler det avtalte til fellesen. Må legge til at jeg også betaler 85% av felles utgiftene, siden jeg har mye høyere lønn henne, men det er viktig for meg at hun føler økonomisk frihet, tror det er sunt for parforholdet. Anonymkode: bc24e...aa5 Takk for svar! Dette var veldig nyttig, og godt å vite at du er mann. Jeg tror min samboer tenker slik som du. - TS Anonymkode: c9afe...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:26 #15 Del Skrevet fredag kl 20:26 Det beskriver har da absolutt ingenting med økonomisk å gjøre??? Økonomisk utroskap er å misbruke eller ikke ivareta en annens penger eller eiendeler som man har ansvar for, enten for å tjene på det selv eller for å skade den andre. Litt enkelt forklart. Økonomisk utroskap straffes med inntil seks år i fengsel. Mener du at det at din samboer ikke spør om å få bruke sine egne penger kvalifiserer for fengelsesopphold? Anonymkode: eafc6...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:34 #16 Del Skrevet fredag kl 20:34 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det beskriver har da absolutt ingenting med økonomisk å gjøre??? Økonomisk utroskap er å misbruke eller ikke ivareta en annens penger eller eiendeler som man har ansvar for, enten for å tjene på det selv eller for å skade den andre. Litt enkelt forklart. Økonomisk utroskap straffes med inntil seks år i fengsel. Mener du at det at din samboer ikke spør om å få bruke sine egne penger kvalifiserer for fengelsesopphold? Anonymkode: eafc6...b03 Det er jeg som sløser. - TS Anonymkode: c9afe...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:40 #17 Del Skrevet fredag kl 20:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jeg som sløser. - TS Anonymkode: c9afe...355 Synes du selv du sløser? Det er du uansett i din fulle rett til å gjøre 😊 Anonymkode: eafc6...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:44 #18 Del Skrevet fredag kl 20:44 Men du sløser ikke bort alt du har? Jeg sier heller ikke alt jeg bruker penger på. Ja han synes kanskje jeg har nok vesker. Men han vet at det er noe jeg elsker. Og han vet at jeg kjøper kvalitet når jeg kjøper meg vesker. Men han legger seg ikke borti det. Fordi han vet at det ikke går utover han. Vi betaler våre regninger. Og han vet at jeg klarer å spare i tillegg. Jeg legger meg heller ikke borti det han handler. Han har litt dyr hobby. Kjøper ikke bare for å kjøpe. Når han kjøper nytt så er det fordi det er utslitt det han har fra før. Og det går ikke utover meg. Regningene blir betalt og han sparer han å. Anonymkode: c338c...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:48 #19 Del Skrevet fredag kl 20:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes du selv du sløser? Det er du uansett i din fulle rett til å gjøre 😊 Anonymkode: eafc6...b03 Ja, jeg synes jeg sløser når jeg bor i en by med et helt forjævlig boligmarked og mange på min alder har klart å opparbeide seg det femdoble av hva jeg har klart i egenkapital. Jeg er ikke i nærheten av å ha det min samboer har, men han har fått og arvet kjempemye, så at jeg skulle klare 50% på det er uansett umulig så vi må ha skjevfordelt eierskap i stedet. Men jeg har lite glede i livet mitt utenom samboer, venner og hobbyer/fritidsaktiviteter, grunnet at jeg mistrives sterkt på jobben min om dagen, så det å bruke noen tusenlapper i måneden på Tise gjør at jeg kan kle meg bedre på jobb for å føle meg litt bedre.🥺 Anonymkode: c9afe...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:48 #20 Del Skrevet fredag kl 20:48 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du sløser ikke bort alt du har? Jeg sier heller ikke alt jeg bruker penger på. Ja han synes kanskje jeg har nok vesker. Men han vet at det er noe jeg elsker. Og han vet at jeg kjøper kvalitet når jeg kjøper meg vesker. Men han legger seg ikke borti det. Fordi han vet at det ikke går utover han. Vi betaler våre regninger. Og han vet at jeg klarer å spare i tillegg. Jeg legger meg heller ikke borti det han handler. Han har litt dyr hobby. Kjøper ikke bare for å kjøpe. Når han kjøper nytt så er det fordi det er utslitt det han har fra før. Og det går ikke utover meg. Regningene blir betalt og han sparer han å. Anonymkode: c338c...d8a Takk for fint innspill. Godt å vite at det er innafor å ha litt privatøkonomi☺️ Anonymkode: c9afe...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå