Gå til innhold

Jobbe på sykehus som sykepleierstudent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 1. års sykepleierstudent og prøver å finne ut om hvor jeg vil jobbe i sommer. Har tidligere jobbet på sykehjem, og de siste to årene har jeg jobbet i hjemmetjenesten. I år vurderer jeg å søke sommerjobb på sykehus da jeg ser st. olavs lyser ut flere stillinger for sykepleiestudenter. 

Men jeg er redd for at jeg kan for lite ettersom at jeg da bare har fullført første året. Samtidig tenker jeg at dersom de mener en første års student ikke er kvalifisert for jobben så vil de heller ikke gi jobben til de, og at det derfor ikke er mitt ansvar å vurdere dette. 

Er det noen som har erfaring med å jobbe på sykehus som sykepleierstudent, eller har noen tanker rundt det? 

Anonymkode: 8e476...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sykehuset jeg jobber på tar alltid inn studenter fra alle kull. Det er jo en fenomenal måte å lære på, og sikre sykehuset at de får gode vikarer de kan bruke fremover :)

Anonymkode: b45a1...274

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykehuset jeg jobber på tar alltid inn studenter fra alle kull. Det er jo en fenomenal måte å lære på, og sikre sykehuset at de får gode vikarer de kan bruke fremover :)

Anonymkode: b45a1...274

Ååå, så bra! Jeg ønsker veldig å bytte fra hjemmesykepleien til sykehus akkurat for å kunne lære litt mer. I hjemmesykepleien der jeg jobber nå synes jeg det blir mye av det samme, og jeg ønsker gjerne å få nye utfordringer.

Ser heller ikke at St. Olavs skriver noen sted om krav til sykepleierstudentene hverken om studieår eller erfaring osv., så tenker at dette kan variere fra avdeling til avdeling og at det derfor mest sannsynlig finnes en avdeling der det er mulig for førsteårsstudenter å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er 1. års sykepleierstudent og prøver å finne ut om hvor jeg vil jobbe i sommer. Har tidligere jobbet på sykehjem, og de siste to årene har jeg jobbet i hjemmetjenesten. I år vurderer jeg å søke sommerjobb på sykehus da jeg ser st. olavs lyser ut flere stillinger for sykepleiestudenter. 

Men jeg er redd for at jeg kan for lite ettersom at jeg da bare har fullført første året. Samtidig tenker jeg at dersom de mener en første års student ikke er kvalifisert for jobben så vil de heller ikke gi jobben til de, og at det derfor ikke er mitt ansvar å vurdere dette. 

Er det noen som har erfaring med å jobbe på sykehus som sykepleierstudent, eller har noen tanker rundt det? 

Du får jo bare jobbe som assistent uansett. Du får ingen sykepleiefaglige oppgaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Du får jo bare jobbe som assistent uansett. Du får ingen sykepleiefaglige oppgaver.

Tror faktisk sjansen er større for å gjøre mer spl/helsefag oppgaver i kommunen. På sykehjem får man dele medisin, stelle sår, ta vitalia osv som 2. Års student. På sykehuset er det vel for det meste stell som sykepleier student. 

Anonymkode: 23869...121

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bare å søke. Jeg er sykepleier, og på min arbeidsplass har vi også hatt 1. års-studenter på sommeren. Man skal få opplæring, og er man noenlunde normalt bygd så skal det gå helt greit :) 

Selv spurte jeg om å jobbe på avdelingen jeg fikk praksis på i 2. året, og jobbet der som pleieassistent i 1,5 år, og deretter jobbet der som sykepleier i 6 år.

Bare hopp i det og søk - det verste du kan få er nei :) men det er veldig god læring å jobbe på sykehus. Man får ikke nødvendigvis gjøre så mye kompliserte prosedyrer når man jobber som pleieassistent, men man får mengdetrening i å observere blant annet.

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De vet jo hva dere kan etter førsteåret. Hvis de synes det er for lite, vil de ikke ansette deg. Bare søk! 

Anonymkode: e7664...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt fleire første og andre års studenter på vår avdeling, nevrologisk sengepost. Du går jo som assistent, og får kun gjort assistent oppgåver, og du får opplæring i alt du skal gjere. Søk i vei! Erfaringa er gull verdt 😊

Anonymkode: 939e8...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet på gastrokirurgisk sengepost som 2.årsstudent og følte til tider at jeg kunne alt for lite, og at pasientene fortjente mer kompetent personell enn meg. Jeg hadde gode karakterer og gode tilbakemeldinger fra veiledere i alle praksiser, men følte likevel at jeg skulle vært mer erfaren før jeg begynte der. Nå, etter mange år som sykepleier tenker jeg av og til på om det var noe jeg overså hos pasientene mine. 

Når det er sagt, var det svært lærerikt og spennende. Benytt anledningen som student til å stille «dumme» spørsmål og se på alle prosedyrer du kan. Med en gang du får autorisasjonen forventes det at du står på egne bein.

Anonymkode: 6df0b...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror faktisk sjansen er større for å gjøre mer spl/helsefag oppgaver i kommunen. På sykehjem får man dele medisin, stelle sår, ta vitalia osv som 2. Års student. På sykehuset er det vel for det meste stell som sykepleier student. 

Dette kommer helt an på avdelingen man er på. Men man tar NEWS som assistent på sykehus og, jeg vet også om avdelinger som lærer opp sine egne ekstravakter  til å ta blodprøver, legge inn PVKer etc. Så nei det er slettes ikke bare stell og noen avdelinger har knapt stell i det hele tatt. Jobbet som assistent gjennom bemanning på to sykehus så jeg vet nå litt. :) En av avdelingene jeg har vært på lærte meg til og med opp til å ta EKG, så ja man kan få mye sykepleieting som assistent og. Men det kommer som jeg sier helt an på avdelingen. Medikamenthåndtering gjør dog ingen assistenter på sykehus, det er sant. Og det er kanskje like greit synes jeg, det er et enormt ansvar det med medikamenter jeg ikke akkurat misunner sykepleierne. 

Anonymkode: e237a...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Assistenter tar vitalia og steller sår i kommunen. Dele medisiner gjør assistenter i hjemmesykepleie. Jeg ville gått for sykehus om jeg var ts, det vil være pasienter med komplekse sykdommer som man lærer av. Hun kan også være med på sykepleieoppgaver med en annen sykepleier, om hun ikke får utføre de så lærer man av å se på. Hun vil også lære mye teoretisk som sykdomslære og om systemet. 

Anonymkode: 462c6...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan fikk du jobb i hjemmetjenesten før du begynte på sykepleierutdanningen- hadde du noe annen helserelatert utdanning?  Har en datter som trenger sommerjobb, men hun har kun vgs studiespesialisering og ingen erfaring, så lurte på hvordan du kom inn i hjemmetjenesten i første omgang og hvilke oppgaver du da kunne utføre.

Anonymkode: 09470...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å jobbe på sykehus som 2. års student. Var absolutt mer en bare assistentoppgaver. Jeg sto på og fikk fort mye mer ansvar, og fikk blande antibiotika, gjøre selvstendige observasjoner knytt til komplekse pasienter og jeg lærte utrolig mye. 

Anonymkode: 8412a...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan fikk du jobb i hjemmetjenesten før du begynte på sykepleierutdanningen- hadde du noe annen helserelatert utdanning?  Har en datter som trenger sommerjobb, men hun har kun vgs studiespesialisering og ingen erfaring, så lurte på hvordan du kom inn i hjemmetjenesten i første omgang og hvilke oppgaver du da kunne utføre.

Hun må være over 18 år, ha sertifikat. Hun får lett sommerjobb i hjemmetjenesten, det blir da stell og gi medisiner etter kurs. Hun bør da søke jobb på en enhet hvor det ikke er veldig syke pasienter. 
Der jeg jobber tar vi ikke inn uerfarene assistenter, kun de som studerer sykepleie eller medisin. Grunnet komplekse sykdommer. Men andre steder i kommunen tar inn assistenter, da de har mye mer varierte oppgaver som også assistenter kan utføre :) 

Jeg vil likevel anbefale henne å søke på sykehjem i første omgang, det er ikke bare bare å være helt uerfaren og stå i situasjoner alene. Hun kan være den eneste som ser brukeren på en hel dag, og man som uerfaren oppdager kanskje ikke at noe er galt med brukeren. Eller at man må ringe legevakt da noen er akutt syk. Hun kan også komme hjem å finne en person død, det kan være veldig ubehagelig. På sykehjem er kollegaer i gangen utenfor, man kan også ta med seg en kollega på noe man er litt usikker på. I hjemmetjenesten er du mer overlatt til deg selv, og kollega kan være langt unna før de får kommet å bistått. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun må være over 18 år, ha sertifikat. Hun får lett sommerjobb i hjemmetjenesten, det blir da stell og gi medisiner etter kurs. Hun bør da søke jobb på en enhet hvor det ikke er veldig syke pasienter. 
Der jeg jobber tar vi ikke inn uerfarene assistenter, kun de som studerer sykepleie eller medisin. Grunnet komplekse sykdommer. Men andre steder i kommunen tar inn assistenter, da de har mye mer varierte oppgaver som også assistenter kan utføre :) 

Jeg vil likevel anbefale henne å søke på sykehjem i første omgang, det er ikke bare bare å være helt uerfaren og stå i situasjoner alene. Hun kan være den eneste som ser brukeren på en hel dag, og man som uerfaren oppdager kanskje ikke at noe er galt med brukeren. Eller at man må ringe legevakt da noen er akutt syk. Hun kan også komme hjem å finne en person død, det kan være veldig ubehagelig. På sykehjem er kollegaer i gangen utenfor, man kan også ta med seg en kollega på noe man er litt usikker på. I hjemmetjenesten er du mer overlatt til deg selv, og kollega kan være langt unna før de får kommet å bistått. 

I en del steder i Oslo er ikke sertifikat nødvendig da man har sykler eller går, men da gjerne i  sentrumsnære bydeler. Men i Oslo ser de som oftest etter helsefagarbeidere, sykepleiestudenter, medisinstudenter etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I en del steder i Oslo er ikke sertifikat nødvendig da man har sykler eller går, men da gjerne i  sentrumsnære bydeler. Men i Oslo ser de som oftest etter helsefagarbeidere, sykepleiestudenter, medisinstudenter etc. 

Man kan jo ikke anta at alle bor i Oslo-gryta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for godt svar. Du har helt rett i dine refleksjoner- så hun får kanskje se etter sykehjem. Nå bor vi i Oslogryta som noen nevner ang sertifikat eller ikke ( hun har ikke det) - og jeg har også sett at det søkes etter assistenter helst med helsefaglig utdanning her.  Hun ønsker seg egentlig butikkjobb, men det er mange om beinet, med erfaring.

Takk for svaret igjen og lykke til videre med utdanningen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt å søke! Jobba selv på sykehus under studietiden, og jeg lærte så mye. 
En stor fordel på sykehus er at du alltid har mange gode sykepleiere og helsefagarbeidere rundt deg som du kan spørre med en gang du lurer på noe. 

I tillegg får du trent veldig på observasjoner/klinisk blikk og news. 

Det viktigste du gjør er å være ydmyk. Ikke tro at du kan “alt” om en ting fordi du har lært det på skolen. Og spør om du er usikker på noe (Det sier jeg til alle mine sykepleiestudenter. Selv om det er en selvfølge for de fleste dukker det stadig opp noen besserwissere…) 

Der jeg jobba tok de ikke imot studenter før man hadde fullført 2.året, men hvis det ikke står spesifisert er det bare å søke. 
Arbeidsoppgavene går i hovedsak ut på stell, mat, news/observasjoner, men det er nok også litt individuelt fra sted til sted. Jeg fikk legge veneflon (fordi vi hadde lært om det på skolen + i praksis), koble av infusjoner og sånne småting. Men gi medisiner var det bare sykepleiere som gjorde. 

Masse lykke til, håper du får en spennende sommerjobb! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Datteren min på 18 jobber i hjemmespl. Deler ut medisiner og tar stell. 

Anonymkode: 73ce4...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig lurt å jobbe der du har hatt praksis. Da har du den supre opplæringstiden, du blir godt kjent og du får jobben kastet etter deg. Dette gjorde jeg første og siste pret på sykepleierskolen. Jobber der i mange år når jeg var ferdig utdannet:) 

Anonymkode: 158c8...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...