Gå til innhold

En fritidsaktivitet per unge; er ikke det normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet på 11 har tre fritidsaktiviteter (assistent i ene sporten, så ikke utøver). Andre barnet på 10 har to fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 9113f...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SPOCA skrev (På 4.1.2025 den 0.28):

Ja, det er vanlig med 3-4 aktiviteter. Dessverre, sier jeg, fordi det også går utover skolen. Som kontaktlærer i en andreklasse ser jeg at mange foreldre velger at barna skal på ørten fritidsaktiviteter, som både gjør dem slitne og uopplagte på skolen. I enkelte tilfeller har jeg måtte si i fra, for når poden kommer hjem klokka 21 på kvelden, og de ikke er i seng før klokka 22, og barnet sovner ved pulten (til tross for at mine elever sitter ikke mye stille i løpet av en dag), så er ikke det akkurat grunnlag for læringsglede og læringslyst. 

Så joda, det er overraskende mange som velger at barna sine skal gå på 3-4 aktiviteter i uka. Jeg synes det er altfor mye når de er så små. Spesielt hvis det er ukentlig. Og jeg blir jo oppgitt når jeg får høre "nei, vi velger bort å lese vi, fordi x-antall aktiviteter er viktigere", samtidig som man vet at barnet virkelig trenger å trene på lesingen (nei, det er ikke mye leksefokus hos meg, men det bør leses hjemme i tillegg til på skolen, f.eks at mamma eller pappa leser for barnet ved sengekanten). 

Jeg er ikke lærer, men jeg er helt enig med deg. 

Nå synes jeg man alltid burde gjøre leksene. Men om man først skal nedprioritere noen lekser så er det ekstremt spesielt å nedprioritere lesetrening.   For min del så blir det som om foreldrene ikke brydde seg om barna pusset tennene. 

Anonymkode: 15f8c...472

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kommer sikkert veldig an på hvor mange barn og hva foreldrene har kapasitet til å følge opp i tillegg til jobb, skole/barnehage og husarbeid. Hvis ene er hjemmeværende eller er hjemme noen dager i uka er det sikkert lettere å få til. 

Anonymkode: 9cfd5...f61

Det er faktisk mulig at andre enn foreldrene følger opp barna. Her har vi en tanke uten barn, med spesiell interesse for fritidsaktivitet som hun tar tantebarna med på, og sørger for å følge opp. 
Mange foreldre ville hatt godt av å gi litt slipp. 

Anonymkode: 7cce9...c25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker att jentene mine er med på organiserte aktiviteter. 

Eldste straks 16.år, startet med korps, så på fotball, padling og ski på barneskolen.Hun har prøvd seg på dans med venninner. Nå er det fotball søndag, torsdag, pluss kamper.(Spiller på to lag) Spiller også paintball og det har hun havnet på damelag og ett blanda lag, så der er det trening søndag og tirsdag.

Mellomste straks 14år,startet med taekwondo i første klasse, og korps i andre klasse. Var også med på padling og ski. Spilte en lang periode i band. Nå er hun trener på taekwondo mandag og onsdag, mens hun selv har trening tirsdag, torsdag og fredag.

Minstemor 8år starta på taekwondo i bhg., og har ski og padling vedsiden av. Begynte på fotball i førsteklasse, men holdt bare en sesong før hun syns det var kjedelig. Nå trener hun tirsdag og torsdag.

Vi spiser 4 av 7 middager i uken sammen, vi drar på slalom og langrenn sammen på vinteren, på sommeren er vi mye på fjellturer, bader på stranden og er en familie som ikke ville ha vært foruten aktivitetene 😀 Jeg og mannen benyttet de ledige timene til hverandre, enten en kaffe mens vi venter på en kamp, en hotell natt når barna skal konkurrere. Date night når alle er hjemme og vi kan gå ut. Gruer meg til den dagen de ikke trenger å følges el. 

Tenker att barna må få prøve div aktiviteter og velge selv. Plutselig velger man ikke den aktiviteten som vennen er med på alikavel og det er bare sunt å ta ett valg for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MgV skrev (7 timer siden):

Elsker att jentene mine er med på organiserte aktiviteter. 

Eldste straks 16.år, startet med korps, så på fotball, padling og ski på barneskolen.Hun har prøvd seg på dans med venninner. Nå er det fotball søndag, torsdag, pluss kamper.(Spiller på to lag) Spiller også paintball og det har hun havnet på damelag og ett blanda lag, så der er det trening søndag og tirsdag.

Mellomste straks 14år,startet med taekwondo i første klasse, og korps i andre klasse. Var også med på padling og ski. Spilte en lang periode i band. Nå er hun trener på taekwondo mandag og onsdag, mens hun selv har trening tirsdag, torsdag og fredag.

Minstemor 8år starta på taekwondo i bhg., og har ski og padling vedsiden av. Begynte på fotball i førsteklasse, men holdt bare en sesong før hun syns det var kjedelig. Nå trener hun tirsdag og torsdag.

Vi spiser 4 av 7 middager i uken sammen, vi drar på slalom og langrenn sammen på vinteren, på sommeren er vi mye på fjellturer, bader på stranden og er en familie som ikke ville ha vært foruten aktivitetene 😀 Jeg og mannen benyttet de ledige timene til hverandre, enten en kaffe mens vi venter på en kamp, en hotell natt når barna skal konkurrere. Date night når alle er hjemme og vi kan gå ut. Gruer meg til den dagen de ikke trenger å følges el. 

Tenker att barna må få prøve div aktiviteter og velge selv. Plutselig velger man ikke den aktiviteten som vennen er med på alikavel og det er bare sunt å ta ett valg for seg selv.

De barna dine er jo ganske store da.. 

tenkte mer på småskolealder

Men ja, det jaget der liker man enten , eller så blir det for mye. 

Anonymkode: e58ec...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er faktisk mulig at andre enn foreldrene følger opp barna. Her har vi en tanke uten barn, med spesiell interesse for fritidsaktivitet som hun tar tantebarna med på, og sørger for å følge opp. 
Mange foreldre ville hatt godt av å gi litt slipp. 

Anonymkode: 7cce9...c25

Godt poeng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå synes jeg man alltid burde gjøre leksene. Men om man først skal nedprioritere noen lekser så er det ekstremt spesielt å nedprioritere lesetrening.   For min del så blir det som om foreldrene ikke brydde seg om barna pusset tennene. 

Enig.  
og viktig å signalisere for barna at ikke alt kan være gøy alltid

Blir i fremtiden mange timer med lesing , studering (hvis den veien velges), og da trengs det evnen til å sette seg ned å lese - ikke alltid la seg avlede av alt som er gøy

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og for meg er det like ille med foreldre som nedprioriteres barnas helse ved å legge opp til inaktiv liv uten aktiviteter og påstår de må ha fokus på lekser, men egentlig kun vil ha ungene inn på rommet sitt og ga fri selv.

Anonymkode: 1a2b0...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de fått ha maks to aktiviteter om gangen da de gikk på småskolen, slik at det kun ble to dager med aktivitet i uka, pluss enkelt helger.

13 åringen trener nå kun handball. De har tre faste treninger i uka, og har fått tilbudet om en del ekstra treninger. I tillegg er det en hel del helger som går med til seriekamper og tre helger med turnering. Da er det ikke tid eller ønskelig med mer aktivitet enn denne ene. Håper dog at interessen holder seg, da det er vanskelig å starte med noe nytt som tenåring. 

Anonymkode: 19e9d...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 19.01):

Har du hatt barn som har vært utenfor ??

Anonymkode: d0ce9...b02

Nei - kanskje litt fordi jeg har vært opptatt av at ungene skal være trygge på seg selv og ikke bare dilte etter alle andre?

Endret av Uanonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 15.09):

5-åring er på aktivitet 3 dager i uka.

7-åring er på aktivitrt 4 dager i uka.

Jeg har ingen hobbyer, så jeg følger dem gjerne dit.

Flere aktiviteter er i samme lokale samtidig, så jeg drar med begge.

Anonymkode: 39df4...8fa

Det høres helt sjukt ut.

Anonymkode: 36ab0...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og for meg er det like ille med foreldre som nedprioriteres barnas helse ved å legge opp til inaktiv liv uten aktiviteter og påstår de må ha fokus på lekser, men egentlig kun vil ha ungene inn på rommet sitt og ga fri selv.

Anonymkode: 1a2b0...2c2

Oj.. det hørtes veldig ekstremt ut i ytterpunktet den andre veien. Sikkert mulig å finne en fornuftig mellomting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 10.52):

Kom over denne artiklene fra Aftenposten i dag https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/pPlQgR/hvor-mange-fritidsaktiviteter-boer-barn-ha-i-denne-familien-faar-de-ha-maks-en-aktivitet-i-uken

Si jeg ble litt overrasket. Her har vi tenke at en fritidsaktivitet er mer enn nok for små barn,men i artikkel står de fleste i deres nærmiljø hadde 3-4 aktivitet per barn, + da med all denne utrolige oppfølgingen fra foreldre.. (tilstede på alle fotballtreninger etc..) er det virkelig vanlig med 3-4 aktivitet per barn!!?

Det er fader ikke rart at barna vokser opp til å bli utslitte tenåringer som blir uføre. 

Ja, jeg tror det er en link der.

Anonymkode: fe684...b50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...