Gå til innhold

En fritidsaktivitet per unge; er ikke det normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ikke mer enn en aktivitet pr barn. Jeg jobber turnus og det er ikke greit at mannen skal ha så mye etter jobb. Eldste har fotball 2 ganger i uken pluss kamper og cuper, yngste ville synge i kor. 

Anonymkode: 63be6...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo direkte tragisk hvis barn har blitt så lite selvstendige at hver bidige dag må organiseres av foreldrene. Treffer de ikke venner på egen hånd lenger, eller har hobbyer de kan drive med alene?

Anonymkode: c2611...e3f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner barn som aldri får bli med venner hjem, fordi de har aktiviteter hver dag. Helt tragisk.

Men jeg ser også at i de familiene der de er mest aktive, og mor og far er å hver sin kant med barn hele ettermiddagene (og gjerne helg), der er det ofte skilsmisse i vente... det er en måte å holde sammen på, for de slipper å tilbringe tid sammen.

Anonymkode: 6acbf...48f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo "normalt", som i vanlig, at barn går på én aktivitet, men det er også veldig vanlig at man går på flere. Mye idrett er jo flere ganger i uka, da blir det vanskelig med mange slike aktiviteter, mens timer på kulturskolen er 25 min. en gang i uka (som piano), eller 1,5 timer en ettermiddag (teater, kunst, dans), uten at det er noe som helst utenom, verken helger eller dugnader eller egentrening. Å være med i et lavterskelkor eller speider kan fint kombineres med lagidrett, mens korps og satsning på langrenn kan bli for mye hvis søsken satser på fotball og kunstløp, ishockey og strykerorkester. En aktivitet er ikke det samme som én aktivitet, hvis den ene er et dansekurs én time i uka i 8 uker og den andre aktiviteten er ridning.

Anonymkode: bf2e5...f5b

Helt enig, bortsett fra at piano definitivt krever "egentrening" i form av øving mellom timene, og det samme gjelder sikkert teater. Men det er jo ting som gjøres hjemmefra, så det krever ikke så mye av familien. 

Anonymkode: 2683b...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig i at en aktivitet er nok, men....

Dersom det er en 6-7 åring som er helt gjennomsnittlig mtp aktivitetsnivå bør det være tilstrekkelig, særlig når man legger inn frilek og vennebesøk. 

Med eldre barn tenker jeg det kommer seg litt an på type aktivitet og antal dager det er. Med fotball og håndball er det gjerne 2 treninger pluss kamper. Det blir jo en del etterhvert. 

Dersom man har dans en time, en dag i uka så kan det bli litt lite for enkelte 13åringer. Et musikalsk barn vil kanskje delta på dans, instrument og kor. Hvis alle aktivitetene har øvelse en dag i uka så er det totalt kanskje ikke så mye. For meg som tenåring hadde jeg behov for ingen aktivitet da jeg trengte mye tid til å hvile og dagdrømme😂

Anonymkode: 18c9d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo direkte tragisk hvis barn har blitt så lite selvstendige at hver bidige dag må organiseres av foreldrene. Treffer de ikke venner på egen hånd lenger, eller har hobbyer de kan drive med alene?

Anonymkode: c2611...e3f

Nå tror jeg ikke det er noe fasit på hva som er best for alle barn. Noen barn trives med en løsning og andre barn trives med en annen løsning.

Men som andre har nevnt tidligere så handler det vel også om hva "alle de andre barna gjør". Om alle de andre barna går på mange aktiviteter så blir det fort til at ens egen unge også må gå på de samme aktivitetene for å henge med sosial. 

Selv er jeg mann og har alltid mislikt at som gutt så "må" man spille fotball for å henge med sosialt. Men ikke alle synes fotball er veldig gøy og mange av de som gjør det dårlig i fotball hadde nok fått mer mestringsfølelse om de drev med en annen aktivitet. Men om alle vennene spiller fotball både organisert og på fritiden så går man glipp av mye sosialt om man i stedet bruker tiden på svømming. 

Anonymkode: 15f8c...472

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom over denne artiklene fra Aftenposten i dag https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/pPlQgR/hvor-mange-fritidsaktiviteter-boer-barn-ha-i-denne-familien-faar-de-ha-maks-en-aktivitet-i-uken

Si jeg ble litt overrasket. Her har vi tenke at en fritidsaktivitet er mer enn nok for små barn,men i artikkel står de fleste i deres nærmiljø hadde 3-4 aktivitet per barn, + da med all denne utrolige oppfølgingen fra foreldre.. (tilstede på alle fotballtreninger etc..) er det virkelig vanlig med 3-4 aktivitet per barn!!?

Anonymkode: e58ec...5ea

2 var maks her

Anonymkode: d0ce9...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen har 2 aktiviteter. Den ene krever ingen dugnad men koster litt mer å delta på. Det er ingenting annet å møte opp på enn trening.

Den andre aktiviteten er fotball som krever litt mer, men treninger og kamper er kun i sommerhalvåret her. 

Tenker max 2 aktiviteter holder, eventuelt å fortsette med fotball som kun er sesong ettersom det også er sosialt. Man gjør ungene en bjørnetjeneste ved at det skal skje noe hele tiden, de har godt av å bruke fantasien på å finne på ting selv, leke, kjede seg, slappe av. Vil ikke ungen skal ende opp utbrent som jeg selv ble, da jeg ikke klarte å si nei til ting. 

Anonymkode: 7e6e9...651

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner barn som aldri får bli med venner hjem, fordi de har aktiviteter hver dag. Helt tragisk.

Men jeg ser også at i de familiene der de er mest aktive, og mor og far er å hver sin kant med barn hele ettermiddagene (og gjerne helg), der er det ofte skilsmisse i vente... det er en måte å holde sammen på, for de slipper å tilbringe tid sammen.

Det er jo aktivitetene som er det sosiale nå. Og det er ofte vennebesøk før og etter aktiviteter, da vi samkjører oppfølging med andre. 

Og så ser jeg ikke det behovet for å alltid skrike ut "da må det jo være noe galt!", om andre gjør det ulikt. Nå har vi vært en uke på hytta, bare oss fire. Minimalt med skjerm, skiturer, bålpanne, og brettspill. Og har det fortsatt veldig fint sammen :)

Anonymkode: bf9e0...997

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det var faktisk min tanke også!😅 hvis hele bidige livet handler om barna så 1) ikke rart barn vokser opp og blir litt persilleblad når de oppdager som voksne at ikke hele verden kretser rundt dem 2) har ikke foreldrene et eget liv? Jeg elsker barna mine, jeg er tilhenger av å «leve for dem» og legge i stor grad bort egne behov i de årene de er små/trenger det - men tenker da at voksne virkelig har godt av å ha litt egentid også?!?! Barna har ikke minst godt av å se at voksne har sitt liv og ting de må gjøre også!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at 3-4 er vanlig. Hvis man tillater det som foreldre, har man virkelig bare seg selv å skylde på om man synes ting er slitsomt.

Mine gikk stort sett på 1 aktivitet, den ene hadde i perioder 2. Hadde aldri latt dem gå på mer enn det. De skal ha tid til skole, og kanskje viktigst av alt - fri lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene fått lov å gå på det de selv ønsker. Å begrense til maks en aktivitet er veldig strengt synes jeg, og føler det kun er for foreldrenes del, ikke barna. Da kan de få glipp av mye sosialt. 

Her  har de hatt alt fra 1-4 faste aktiviteter hver uke, fotball/ håndball har vært 2 treninger i uka pluss kamper, de andre kun en gang i uka. (Typ speider, ungdomsklubb osv) Men er ungene slike som ikke tåler så mye aktivitet, justerer man jo selvsagt. Det skal være etter deres ønsker og lystbetont. (Selv om jeg mener barn skal møte opp på treninger/ aktiviteter osv dersom de har meldt seg på) 

(Dette gjelder Barneskolealder og opp.  I barnehagen hadde de to aktiviteter i uka) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke inntrykk av at 3-4 er vanlig. Hvis man tillater det som foreldre, har man virkelig bare seg selv å skylde på om man synes ting er slitsomt.

Mine gikk stort sett på 1 aktivitet, den ene hadde i perioder 2. Hadde aldri latt dem gå på mer enn det. De skal ha tid til skole, og kanskje viktigst av alt - fri lek.

Ja både skole og fri lek er veldig viktig. Ikke minst skole. Virker som det blir litt borte.. 

viktigste for foreldre i Norge later til å være fritidsaktiviter.. handler vel om en redsel for at barna kan bli utenfor også kanskje..🤔 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå tror jeg ikke det er noe fasit på hva som er best for alle barn. Noen barn trives med en løsning og andre barn trives med en annen løsning.

Men som andre har nevnt tidligere så handler det vel også om hva "alle de andre barna gjør". Om alle de andre barna går på mange aktiviteter så blir det fort til at ens egen unge også må gå på de samme aktivitetene for å henge med sosial. 

Selv er jeg mann og har alltid mislikt at som gutt så "må" man spille fotball for å henge med sosialt. Men ikke alle synes fotball er veldig gøy og mange av de som gjør det dårlig i fotball hadde nok fått mer mestringsfølelse om de drev med en annen aktivitet. Men om alle vennene spiller fotball både organisert og på fritiden så går man glipp av mye sosialt om man i stedet bruker tiden på svømming. 

Anonymkode: 15f8c...472

Jeg har en sønn som aldri har spilt fotball, men som aldri har slitt sosialt av den grunn. Selv om en god del gutter i klassen spilte fotball, var det også flere som ikke gjorde det. Han hadde også en bestevenn som spilte fotball, så det er fullt mulig for unger å drive med forskjellige ting. 

Anonymkode: c9ad7...778

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (Akkurat nå):

Her har ungene fått lov å gå på det de selv ønsker. Å begrense til maks en aktivitet er veldig strengt synes jeg, og føler det kun er for foreldrenes del, ikke barna. Da kan de få glipp av mye sosialt. 

Her  har de hatt alt fra 1-4 faste aktiviteter hver uke, fotball/ håndball har vært 2 treninger i uka pluss kamper, de andre kun en gang i uka. (Typ speider, ungdomsklubb osv) Men er ungene slike som ikke tåler så mye aktivitet, justerer man jo selvsagt. Det skal være etter deres ønsker og lystbetont. (Selv om jeg mener barn skal møte opp på treninger/ aktiviteter osv dersom de har meldt seg på) 

(Dette gjelder Barneskolealder og opp.  I barnehagen hadde de to aktiviteter i uka) 

Syns ikke alltid at barn er så gode på å vite når det blir for mye. Er vel voksne som må inn å hjelpe med å regulere dette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja både skole og fri lek er veldig viktig. Ikke minst skole. Virker som det blir litt borte.. 

viktigste for foreldre i Norge later til å være fritidsaktiviter.. handler vel om en redsel for at barna kan bli utenfor også kanskje..🤔 

Norge er jo et idrettsland, bare se på tråden om hvorvidt alle kan stå på slalåm - der skriver flere på ramme alvor at det MÅ alle som har barn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Norge er jo et idrettsland, bare se på tråden om hvorvidt alle kan stå på slalåm - der skriver flere på ramme alvor at det MÅ alle som har barn :ler:

Ja og Norge er ikke minst et svært konformt land. Vi er også flokk-dyr deluxe og livredde for å «havne utenfor det gode selskap», faktisk så mye at vi gjør ting vi ikke egentlig syns er så gøy og passer oss, i frykt for å havne utenfor

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det var faktisk min tanke også!😅 hvis hele bidige livet handler om barna så 1) ikke rart barn vokser opp og blir litt persilleblad når de oppdager som voksne at ikke hele verden kretser rundt dem 2) har ikke foreldrene et eget liv? Jeg elsker barna mine, jeg er tilhenger av å «leve for dem» og legge i stor grad bort egne behov i de årene de er små/trenger det - men tenker da at voksne virkelig har godt av å ha litt egentid også?!?! Barna har ikke minst godt av å se at voksne har sitt liv og ting de må gjøre også!

Men det er jo derfor de fleste som har et godt samarbeid med andre. Det er plass til fire unger per bil. Veldig sosialt for dem og, det er jo ofte en matbit før aktivitet, eller samles etterpå. 

Så har vi fast rutine med felles kveldsmat, slik at familien hver dag får tid sammen, og kan snakke om dagen. Også i helgene prioriteres familietid, og tid rundt bordet, eller på tur. 

Det eneste vi er veldig opptatt av å prioritere lavt er skjerm. Når man kan være sammen med andre, være aktive, eller utvikle ferdigheter, i stedet. 

Anonymkode: bf9e0...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og Norge er ikke minst et svært konformt land. Vi er også flokk-dyr deluxe og livredde for å «havne utenfor det gode selskap», faktisk så mye at vi gjør ting vi ikke egentlig syns er så gøy og passer oss, i frykt for å havne utenfor

Dessverre!

Men jeg kan skrive under på at det er fullt mulig for barn å få en god oppvekst uten både slalåm og 4 fritidsaktiviteter, altså ;) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syns ikke alltid at barn er så gode på å vite når det blir for mye. Er vel voksne som må inn å hjelpe med å regulere dette

Ja, det er jo selvsagt de voksne som må regulere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...