Gå til innhold

Hvilket utstyr trenger man faktisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vogn, seng, bilstol, klær, bleier. Alt annet kan du kjøpe etterhvert ved behov. Vi hadde aldri sånn carrier, men kan jo være kjekt hvis man bor i blokk og må sette fra seg vogna utenfor. 

Vi hadde vugge og skal ha det til nestemann også. Forrige gang lånte vi, denne gangen fant vi en gratis på finn. Vi MÅ ikke ha vugge, man kan bare ha vogna i stua og. Men siden vi fant en gratis så tar vi den. Tar litt mindre plass. 

Bæresele tror jeg mange bruker,  men du MÅ ikke ha det. Det er veldig praktisk, da. Og noen babyer trives bedre i sele enn i vogn. Det finner dere ut av. Vi fikk en bæresele da jeg gikk gravid, og den brukte vi mye. 

Stellebord med matte er praktisk også, men vet om noen som bare legger en kladd, matte eller et håndkle i senga/ på sofaen. Vi har to bad hvor det ene er ganske stort, så vi skaffet oss et stellebord. Også noe vi fikk tak i gratis på Facebook.

Balje er også kjekt å ha. Vi har innebygd i stellebordet, men nå når vi har en ettåring kjøpte vi en balje på IKEA. Baljen på stellebordet er kjekk fordi jeg kunne stå og vaske baby når hun var veldig liten. Vi har bare boblebadekar og den er så upraktisk til småunger, ellers er det jo bare å vaske ungen i vanlig badekar. Mange vasker også ungen i dusjen. 

Så spørs helt hva dere har plass til og hvor "behagelig" du vil ha det. Vi kjøpte også noe etterhvert og noen ting var bomkjøp. Kjøpte f.eks babynest, men fikk ikke bruk for det. Vippestol, peisgrind/ lekegrind kjøpte vi etterhvert. 

Anonymkode: c2165...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva man «må» ha varierer så veldig fra familie til familie, mye er mest praktisk og gjør dagen enklere. 
Ting som er på vår «må» liste ble dette 

- bilstol- vi elsker roterende base, andre ser ikke behovet. Og bilstolpose 

- vogn med det som hører til. 

- vippestol 

- nest frem til baby ble for stor- vi hadde til slutt en liten bedside seng stående i stua som ble brukt til dagdupp LENGE. Den skal vi bruke til lillebror også 

- bedside seng på vårt rom (vi har to fordi vi først kjøpte en, men den passet ikke senga vår så vi fant en annen rimelig).

- sterilisator til flasker med tørkefunksjon (koke flasker gjorde vi vel omtrent en uke før den kom i hus, koking er noe herk

- badebalje

- stellebord, noen vasker bare ungen i vasken, og det funker sikkert fint det å. Vi bruker vel og merke stellebord til alt ungen har av klær også. 

- bæresele ble brukt mye etter hvert

- stellesekk fremfor veske, mye enklere å ha med seg om man ikke bruker vogna, særlig siden vi måtte ha med termos med vann grunnet mme

- kladder, gadd ikke å styre med vask av håndklær osv ved uhell på stellebord. 

- Ellers er det jo vanlige ting som klær osv til babyen.

Du må nesten bare se an hva behovet deres blir. Butikkene er oppe etter fødsel også.

ungen vår HATET sovepose, så den ble ikke brukt. Hun har sovet med babydyne hele veien. 

Anonymkode: 63de9...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle kjempe nyttige svar! 

Ang. vognpose- blir ikke barnet varmt i det om det sitter i en bil med typ 21 grader? (særlig om man fødes på våren). Kan man legge et babyteppe over fanget isteden?

Anonymkode: 3e754...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ang. vognpose- blir ikke barnet varmt i det om det sitter i en bil med typ 21 grader? (særlig om man fødes på våren). Kan man legge et babyteppe over fanget isteden?

Vi brukte ikke bilstolpose. Skal man bare kjapt ut og inn i bilen holder det med et teppe. Selv på vinteren. 

Anonymkode: c2165...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har bare brukt pledd og eventuelt dyne. Min ble født en veldig kald januar, og da brukte vi dyne i tillegg til ullteppe frem til bilen begynte å bli varm. Hadde ikke mulighet til å forvarme bilen pga. gateparkering. 

Anonymkode: 87cc6...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Baby 6 mnd. 

Vi har hatt bruk for 

Klær(ull er gull), gulpekluter, stellematte i silikon(lett å tørke av), babyolje (den fra anglamark med pumpeflaske), ammelys, bæresele. Bilstol om man har bil. Ullteppe.

Baby hatet vogn I starten, men da vi byttet til sittedel ble vogn og vognpose supert. 

Vi har elsket tripp trapp med newborn-setet da baby er veldig nysgjerrig og liker å se på oss spise. 

Vippestol er praktisk for noen. Babynest ble nesten brukt bare første måneden her.

Har ikke hatt bruk for diverse kremer og salver (er ikke sikkert du blir sår selv om du ammer). Våtservietter om man er på farten. Vi har hatt litt glede av reise-stellematte, men vet mange ikke bruker det.

Skjønner ikke greia med bilstolpose. Bruker tynn ulldress og ullteppe over ved behov. 

Baby likte ikke å ligge på ryggen, så gadd aldri kjøpe babygym.

Anonymkode: 99eee...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror det er helt individuelt hva man trenger, så vil anbefale å ikke kjøpe så mye før man ser behovet. 

Najellnestet bruker vi hver eneste dag. Mini sover i det både på dag og natt, han koser seg skikkelig oppi der. 
Andre «unødvendige» ting vi bruker mye er bæresjal, bilstolpose, bedsidecrib og vognvugger.

Vippestolen har han knapt brukt, samme med vuggen vi har i stuen. 

Anonymkode: e180b...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har ikke bilstolposen lukket i bilen, for ja det blir for varmt. Men jeg syns det er praktisk når vi bærer babyen inn og ut. På våren trenger du det ikke. 

Anonymkode: 63de9...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er nok ikke nødvendig på våren. Vi bruker den mye nå på vinteren, åpner den bare opp i bilen. Kjekt å slippe å kle på når vi skal innom butikker eller gå et stykke fra bilen. 

Anonymkode: e180b...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (På 3.1.2025 den 11.20):

Vogn, bilstol, bæresele, seng)( bedside) smokker, flasker, bleier, våtservietter, eventuelt ting til puppene dine ( de vil bli såre) vippe stol. Leke grind

Eventuelt pumpe maskin 

Vippestol og lekegrind er ikke nødvendig i started kitet. Vi hadde begge deler og brukte det minimalt. Butikken er åpen når ungen er eldre også. Den eneste gangen han satt i vippestol var under middagen i dåpen. Da lå kjolen så fint utover og han var en så fin bordpynt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 11.28):

Nå har du allerede vogn, det er jo ikke engang en ting man *må* ha. Bilstol er nødvendig hvis dere kjører bil. 
Litt klær etter hvilken sesong baby blir født i. Bleier (tøy eller engangs). Vaskekluter. 
Bæretøy ville jeg virkelig anbefalt. 
Du trenger ikke mer enn det. 

Anonymkode: e105c...d8c

Dette.

Bortsett fra at jeg ikke brukte vaskekluter heller, men skylte stumpen under rennende vann og rett og slett vasket med hånden.

Anonymkode: 13a9e...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke kjøp for mye! Det dere ser behov for kan kjøpes fortløpende når dere trenger det. 
Hos oss ble vognen aldri brukt, ikke før de begynte i barnehagen og skulle ha med seg sovevogn.

Ting jeg faktisk trengte: Bæresjal, bilstol og bilstolpose, klær for inne og ute, bleier, løs stellematte, badebalje, vaskekluter, salve til babyrumpe, brystpumpe, snørrsuger. 

Ting som var kjekt å ha: Vippestol, babynest, tripptrapp stol med babysete, tykk yogamatte til gulvet, stellebag,
Og selvsagt en seng eller bedside crib hvis du ikke vil samsove. 

Anonymkode: c7f17...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi fikk nettopp våre tredje og har vært gjennom alt av utstyr gjennom årene. Dette er hva jeg mener som er nødvendig og som vi brukte nå siste gangen, resten er solgt.

-Moonboon (eneste måten å få lagt fra seg baby)

- Najell bag (flytter mellom vogn og andre steder. Baby sover fortsatt i den på natta nå 5mnd gammel).

- Elastisk sjal eller bæresele som f.eks ergobaby embrace.

- Vogn

- En god vognpose

- Babybjørn vippestol som står på badet så jeg får gå på do og dusje mens baby sitter trygt

- Spisestol med nyfødtsete så vi kan se på og underholde baby mens vi selv spiser middag.

- En form for seng, vi har aldri hatt noe annet enn bedside crib som kun brukes på kvelden. Sprinkelseng ble tøyoppbevaring

Anonymkode: df9c1...f9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk nettopp våre tredje og har vært gjennom alt av utstyr gjennom årene. Dette er hva jeg mener som er nødvendig og som vi brukte nå siste gangen, resten er solgt.

- Najell bag (flytter mellom vogn og andre steder. Baby sover fortsatt i den på natta nå 5mnd gammel).

- Vogn

- En god vognpose

- Babybjørn vippestol som står på badet så jeg får gå på do og dusje mens baby sitter trygt

- Spisestol med nyfødtsete så vi kan se på og underholde baby mens vi selv spiser middag.

- En form for seng, vi har aldri hatt noe annet enn bedside crib som kun brukes på kvelden. Sprinkelseng ble tøyoppbevaring

Og det eneste av det du ramser opp her som vi hadde bruk for var en bæresele. Kjøpte en på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke mye du trenger i starten. Ungen får mat av puppen, og utover det trenger den bare et lunt sted å sove, varme klær og tørre bleier ved behov. 

Annet du trenger, det finner du ut etterhvert som ungen vokser. Det er ikke mye du MÅ ha, men hvis du tenker at du skal kjøpe alt folk mener kan være kjekt å ha, da må du være millionær, minst. Vil ikke anbefale å høre på alt dette. Start forsiktig og så skaffer du ting etter behov, men ikke før du ser at du faktisk trenger det. Ingen vits i å bruke penger på en masse kjekt-å-ha-ræl som bare blir liggende i skuffen.

Anonymkode: fc659...f6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og det eneste av det du ramser opp her som vi hadde bruk for var en bæresele. Kjøpte en på finn.no.

Men hadde du moonboon med motor og Najellbag? Jeg klarte meg fint uten til de to første, men gud så lettere livet ble når jeg hadde det til tredjemann.

Du må strengt talt ikke ha annet enn klær og bleier, men dette var det som gjorde babytiden lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke mye du trenger i starten. Ungen får mat av puppen, og utover det trenger den bare et lunt sted å sove, varme klær og tørre bleier ved behov. 

Annet du trenger, det finner du ut etterhvert som ungen vokser. Det er ikke mye du MÅ ha, men hvis du tenker at du skal kjøpe alt folk mener kan være kjekt å ha, da må du være millionær, minst. Vil ikke anbefale å høre på alt dette. Start forsiktig og så skaffer du ting etter behov, men ikke før du ser at du faktisk trenger det. Ingen vits i å bruke penger på en masse kjekt-å-ha-ræl som bare blir liggende i skuffen.

Anonymkode: fc659...f6a

Bilstol må man nesten ha om man har bil. Om ikke må man iallefall enten ha vogn eller noen form for bæresjal/sele. Tenker iallefall at på vinteren er vogn gull. Lettere å holde ungen varm under frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

- Vogn

- En god vognpose

Hvor sov babyen etter den ble for stor for bedside crib?

Anonymkode: e61c4...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg ikke kjøpte som jeg angrer på: Et ferdigknyttet bæresjal for nyfødt. Det trenger ikke være dyrt, men er en god avlastning når baby bare vil sove på deg i starten.

Anonymkode: d4bdf...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...