AnonymBruker Skrevet 3. januar #121 Del Skrevet 3. januar Hvorfor har du aldri latt 18 åringen din være hjemme alene en helg? Han er 18 år nå. Han kan bestille seg 4 uker til Ibiza hvis han har lyst. Det er din jobb å gjøre han klar til voksenlivet, det innbefatter å gi ansvar å lære opp. Nå står du i den situasjonen at du har en voksen sønn som ikke har vært hjemme alene en helg... Altså... Anonymkode: 75fcd...3dc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #122 Del Skrevet 3. januar Må være tull dette. Om han har fest eller besøk hva så. Ytterst få som raserer huset. Anonymkode: b4296...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #123 Del Skrevet 3. januar Vel…18 åringen min bor på hybel og klarer seg selv… Anonymkode: 0212d...2ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #124 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor ringte ikke 17 åringen politiet, da det begynte å komme alt for mange folk han ikke kjente? Anonymkode: 63606...5ae Fordi han lå dødrukken og sov. En nabo merket festen og ringte politiet og min tante og onkel. Anonymkode: ed38b...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #125 Del Skrevet 3. januar Få dere komfyrvakt på ovnen. Anonymkode: 045d0...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #126 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi han lå dødrukken og sov. En nabo merket festen og ringte politiet og min tante og onkel. Anonymkode: ed38b...e87 Men hva har det med denne 18 åringen å gjøre? Skal vi droppe å lære ungdommene å kjøre bil og, fordi noen har kræsjet? Eller skal vi forsøke å lære dem å gjøre det de kan for å ta trygge valg, og mer kan vi ikke gjøre? Noen har skadet seg på trampoline og, skal vi droppe å la ungene hoppe? Bade? Grille? Lage mat alene? Sove borte? Være hjemme alene? Håndtere hammer? Klatre i trær? Anonymkode: 75fcd...3dc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #127 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva har det med denne 18 åringen å gjøre? Skal vi droppe å lære ungdommene å kjøre bil og, fordi noen har kræsjet? Eller skal vi forsøke å lære dem å gjøre det de kan for å ta trygge valg, og mer kan vi ikke gjøre? Noen har skadet seg på trampoline og, skal vi droppe å la ungene hoppe? Bade? Grille? Lage mat alene? Sove borte? Være hjemme alene? Håndtere hammer? Klatre i trær? Anonymkode: 75fcd...3dc Nei. Mitt svar var til hun som mente det var synd på mine ungdommer fordi jeg har kamera utenfor dørene mine. Jeg sa det var en ypperlig mulighet til å kunne la ungdommen få være hjemme alene samtidig som at man hadde nogen lunde kontroll over at det ikke ravet inn masse fulle ungdommer inn i huset. Det har faktisk skjedd en gang hjemme hos meg at 16åringen bestemte seg for å ha fest. Det så jeg på kameraet fordi jeg fikk massevis av varsler på tlf. Jeg sjekker det sjeldent når jeg er borte, men når det ble så vanvittig masse så ble jeg mistenksom. Da jeg skjønte at det var fest i huset mitt ringte jeg min bror som bor i samme by. Han dro hjem til meg og fikk kasta ut alle gjestene. Så for meg har det vært en trygghet i tillegg til et hjelpemiddel siden jeg ikke hører. Anonymkode: ed38b...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #128 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi du kverulerer! Å sovne mens man lager mat er ikke vanlig og bør ikke være en bekymring. Disse bekymringene er intet annet enn usunt. En 18-åring skal kunne være alene en helg uten at hus og hjem brenner ned, og hvis det er en frykt så tenker jeg at 18-åring har fått sydd puter under armene altfor lenge og at det er på tide å klippe navlestrengen! Anonymkode: 7c772...bfc Er ikke det noe som skjer mener du? Rart det står i avisene hvert år omtrent da og det selv voksne mennesker Anonymkode: d7ef8...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #129 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vel…18 åringen min bor på hybel og klarer seg selv… Anonymkode: 0212d...2ae Men så fint for ditt barn Anonymkode: d7ef8...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #130 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men så fint for ditt barn Anonymkode: d7ef8...e36 Spydig,ja? Anonymkode: 656be...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #131 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men så fint for ditt barn Anonymkode: d7ef8...e36 Du bør se litt på hvilken oppdragelse du gir ditt barn om det ikke kan bo for seg selv på hybel som 18 åring Anonymkode: 95d18...ef4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 3. januar #132 Del Skrevet 3. januar Den sjansen må du faktisk bare ta. Det du ikke har lært ham eller gjort til nå, det får du faktisk ikke gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #133 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en gutt som bor hjemme, og ble 18 i desember. Han er grei, men jeg stoler ikke helt på han ift festing osv. Mannen vil vi to skal dra bort en helg, men jeg vil ikke la 18-åringen være alene hjemme. Redd for at han er ute altfor sent eller tar med seg en gjeng hjem. Evt steker pizza sent, og sovner. Overtenker jeg eller er det fornuftige innvendinger jeg har? Han har aldri vært alene en helg før, og har veldig lyst selv.. Anonymkode: 920a1...f6b Moren min var som deg TS. Broren min og jeg måtte ha barnevakt(faren vår, foreldrene våre er skilt), når moren vår reiste bort med jobben og på andre ting, helt frem til jeg var 20 og han var 17. Greia var at hun var redd for de tingene som du skriver om(brann, hjemme alene fest osv). Og det var broren min hun var mest bekymret for, da han var typen til å dra huset fullt om hun var borte, og jeg ble da på en måte "straffet" ved å heller ikke få lov å være hjemme alene. Resultatet i dag, over 20 år etter, er at broren min fortsatt bor hjemme, og ikke kommer seg ut av redet, til tross for at moren min vil ha han ut. Men hun ser jo ikke at det er hun som har gjort han en bjørnetjeneste i ungdommen ved å ikke la han bli selvstendig, fordi hun var så redd for at noe skulle gå galt. Jeg har klart meg noe bedre, og har kone, barn og leilighet, men kona mi har måttet lære meg alt når det gjelder husarbeid. Når jeg flyttet hjemmefra som 23-åring kunne jeg ikke koke vann, ikke vaske tøy, ikke re opp senga pluss alt annet elementært som en voksen mann burde kunne... Mine barn skal i hvertfall få lov å være hjemme alene selv om man kanskje er redd for at ting kan skje. Nå er de bare 13 og 9 år, men om er par år vil det i hvertfall være aktuelt for eldstemann, og da må vi jo bare stole på at det går bra. Og i 99% av tilfellene så gjør det jo det, alternativet med en voksen 40-åring på gutterommet er i hvertfall ikke aktuelt. Anonymkode: f7de6...f58 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #134 Del Skrevet 3. januar Hanne67 skrev (3 timer siden): Ja, selvfølgelig. Men med mye rart mente jeg ungdommer som har hjemme alene-fest, med en hel haug med fulle ungdommer som spiller høy musikk, ødelegger inventar og får besøk av politiet. Greit å unngå det liksom. TS sin sønn trenger absolutt ikke å være sånn, men mange ungdommer er det. Ja det er sant,men kan du ikke stole på en myndig person må personen flytte med mindre du vil leve i et fengsel og måtte være hjemme fordi du må "passe" på at huset ditt ikke blir revet ned.... Er personen under 18 har du det ansvaret og må fint holde deg hjemme om du tror ungdommen herjer vilt ,men en myndig person noe annet. Da får den flytte ut. Jeg kunne aldri levd slik. Ikke hatt et sosialt liv fordi jeg må bli hjemme fordi en 18 åring kan finne på å ha ville fester hjemme? Det går ikke. Da må en myndig person ta ansvar for sitt eget liv og flytte. Anonymkode: 45c88...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #135 Del Skrevet 4. januar Han kan reise rundt alene i verden hvis han vil. Jeg flyttet til utlandet alene på den alderen. Du må nok gi mer slipp og la ham bli voksen. Anonymkode: 456de...2e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #136 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts her. Han er langt fra klar til å flytte ut, vi diskuterer jo nå om han kan være hjemme en helg? Antar han vil flytte ut om 2-3 år, som jo er det vanlige i dag?! Anonymkode: 920a1...f6b Her er det vanlig at man flytter på hybel når man begynner på vgs.. Når jeg var 18 hadde jeg samboer, bil og leilighet.. søsknene mine flyttet 10 timer unna hjemme når de var 17😅 Anonymkode: cec11...fe9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #137 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har en gutt som bor hjemme, og ble 18 i desember. Han er grei, men jeg stoler ikke helt på han ift festing osv. Mannen vil vi to skal dra bort en helg, men jeg vil ikke la 18-åringen være alene hjemme. Redd for at han er ute altfor sent eller tar med seg en gjeng hjem. Evt steker pizza sent, og sovner. Overtenker jeg eller er det fornuftige innvendinger jeg har? Han har aldri vært alene en helg før, og har veldig lyst selv.. Anonymkode: 920a1...f6b Dette er trolling, folkens. 😂 Ingen voksne, fornuftige ville spurt om dette. En 18-åring er ikke et barn, men en myndig voksen. Anonymkode: 2bda5...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #138 Del Skrevet 4. januar Dere veit det at 18-åringer er forventet å dø for fedrelandet hvis det blir krig? Drøyt å ikke la dem være aleine hjemme ei helg, da Anonymkode: dc862...c60 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 4. januar #139 Del Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Oi her var det mange perfekte foreldre, uten empati... Jeg har en sønn akkurat som din TS. Jeg kan ikke stole på ham alene hjemme. Og det er fordi han lyver og stjeler og kan finne på å ha fest hjemme. Han Har to eldre søsken som er helt forskjellige. De er selvstendige og til å stole på, og har flyttet hjemmefra. Min 18-åring har nøyaktig samme oppdragelse, men har null boevne. Alle dere perfekte foreldre: Hva vil dere helt konkret råde TS (og meg) til å gjøre ift oppdragelse?? Jeg er 99% sikker på at vi har prøvd det meste... Jeg tror selv at sønnen min må ha en diagnose (ADHD?) men det er jammen meg ikke lett å få noe hjelp fra "systemet". Anonymkode: 9abcf...c58 Det er unormalt at en 18-åring ikke klarer seg alene en helg. At det derimot er noe som gjør at man ikke kan stole på akkurat denne 18-åringen, kan jo ingen andre enn ts selv fikse. Vi andre har jo ungdommer vi KAN stole på. Vi er ikke perfekte, men vi har altså likevel klart noe viktig i oppdragelsen, at vi har ungdom vi ikke trenger å bekymre oss for når vi skal bort ei helg. Hvis du har prøvd det meste, så er det vel ikke KG som er rette plassen å spørre om råd? Vi kjenner ikke ts' sønn eller din sønn. Om ts' sønn har diagnoser, er jo det litt viktig å få med i HI hvert fall. Da hadde hvert fall ikke jeg svart, fordi min ungdom ikke har noen og dermed vil ikke det jeg skriver, gjelde for ts. Endret 4. januar av xQueenKx Korrigering 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #140 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 8.42): Vi har en gutt som bor hjemme, og ble 18 i desember. Han er grei, men jeg stoler ikke helt på han ift festing osv. Mannen vil vi to skal dra bort en helg, men jeg vil ikke la 18-åringen være alene hjemme. Redd for at han er ute altfor sent eller tar med seg en gjeng hjem. Evt steker pizza sent, og sovner. Overtenker jeg eller er det fornuftige innvendinger jeg har? Han har aldri vært alene en helg før, og har veldig lyst selv.. Anonymkode: 920a1...f6b Barn trenger omtanke og foreldre som tar vare på dem; et slikt eksperiment vil kunne føre til uanede konsekvenser. Barn er fortsatt barn, enten de er 6, 18 eller 40, og det er ikke de som har bedt om å bli født; det er en egen trygghet ved å bo hjemme, og strengt tatt er det bedre for 60-årige Olof å bo på gutterommet og koke middag til den 86-årige moren sin enn å måtte flytte ut og møte en kaotisk verden han ikke er moden for. Noen barn blir aldri klare til å flytte ut; dette må man bare akseptere. Det er bare å se på rollefiguren Marve Fleksnes eller Albert & Herbert - hadde flere vært som dem, inkludert Putin eller Donald Trump, hadde det vært mindre krig i verden. Anonymkode: e48ba...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå