Gå til innhold

18-åring alene hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For et idiotisk svar 

Anonymkode: d7ef8...e36

En 18 åring skal fint kunne være hjemme alene uten at foreldrene må detaljstyre hver eneste lille ting.

At ungdom og unge voksne har en velfungerende boevne som inkluderer å kunne være hjemme alene uten foreldre er faktisk ganske viktig for bosituasjonen deres senere i livet. Hvem vil vel bo med en person som har blitt dulla med av mamma og pappa helt til hen flytta for seg selv? Det blir som å ha en unge, ikke en romkamerat eller en samboer.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (11 minutter siden):

En 18 åring skal fint kunne være hjemme alene uten at foreldrene må detaljstyre hver eneste lille ting.

At ungdom og unge voksne har en velfungerende boevne som inkluderer å kunne være hjemme alene uten foreldre er faktisk ganske viktig for bosituasjonen deres senere i livet. Hvem vil vel bo med en person som har blitt dulla med av mamma og pappa helt til hen flytta for seg selv? Det blir som å ha en unge, ikke en romkamerat eller en samboer.

Tull! At man ikke er alene hjemme betyr ikke at man ikke har boevne

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jaja, lykke til med det, a.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og flyttet til utlandet da jeg var 18. Lurer på hva foreldre gjør med barna sine når ungene ikke er kapable å være hjemme alene ei helg når de er myndige. 

Anonymkode: 485e2...3af

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. Han er langt fra klar til å flytte ut, vi diskuterer jo nå om han kan være hjemme en helg? Antar han vil flytte ut om 2-3 år, som jo er det vanlige i dag?!

Anonymkode: 920a1...f6b

Grunnen til at han er langt fra klar til å flytte ut er jo pga din oppdragelse og dulling.. blir litt skremt over at du helt seriøst er bekymret over at han kan være "litt for sent ute" og ikke klarer å steike seg pizza selv.. Håper for guds skyld at du tar til deg alle disse kommentarene, og prøver både for din egen skyld men mest av alt din sønn skyld at du prøver å gjøre han selvstendig.

Det menn i den alderen bør klare selv : rydde etter seg, lage mat, vaske klær, vaske,rydde og støvsuge, skifte på sengen, legge sammen klær. Han burde også klare helt fint og komme seg hjem fra byen selv. Har han fest så er det faktisk hans ansvar, kommer det ut av kontroll så ringer han politiet. 

Min største frykt er at en av mine døtre skal ende opp med en sånn en hvor mor har dukket og dillet med med han gjennom hele oppveksten og voksenlivet.

Endret av avent
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste fikk ikke lov å være alene når han var 18 år. Men det var fordi vi ikke kunne stole på han. Jeg var ikke interessert å komme hjem til et rasert hus. Han flyttet etter hvert inn i bolig med bistand. Min mellomste flyttet ut når han var 17 år. En må se an barna sine. Men det er bekymringsverdig at en 18 åring ikke klarer å være alene. Det er utenfor normalen. 

Anonymkode: 0f35a...a3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva00 skrev (48 minutter siden):

Hvor leser du det fra ts eller mitt innlegg? Jeg kan ikke lese om diagnoser eller psykiske problemer, men alle skjønner jo at når en på 18 år ikke har vært hjemme alene før har en bagasje! 

Dere viser klar nevrotisk tankegang når dere snakker om kameraovervåking ved inngangen for å se hvem og hvor mange som, besøker sønnen. Dere lærer avkommet at man skal være mistenksom og paranoid. Gutten er 18, han bør få ha venner på besøk hvor de drikker seg drita og han roter med jenta han er forelsket i,  uten av nevrotiske foreldre kommer i veien. 

Men det kan jo hende det er for sent. Det kan jo hende han er sosialt klønete på grunnlag av hvordan moren kontrollerer livet hans. At han har null sosial erfaring, og er et par skuffelser unna å bli incel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi her var det mange perfekte foreldre, uten empati...

Jeg har en sønn akkurat som din TS. Jeg kan ikke stole på ham alene hjemme. Og det er fordi han lyver og stjeler og kan finne på å ha fest hjemme. Han Har to eldre søsken som er helt forskjellige. De er selvstendige og til å stole på, og har flyttet hjemmefra. Min 18-åring har nøyaktig samme oppdragelse, men har null boevne. 

Alle dere perfekte foreldre: Hva vil dere helt konkret råde TS (og meg) til å gjøre ift oppdragelse?? Jeg er 99% sikker på at vi har prøvd det meste...

Jeg tror selv at sønnen min må ha en diagnose (ADHD?) men det er jammen meg ikke lett å få noe hjelp fra "systemet".

Anonymkode: 9abcf...c58

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du la 18 åringen få lov å være alene hjemme. Han er voksen nå. Han må lære seg ansvar, og tviler på han river ned hele huset på grunn av festing mens dere er borte. Dette går fint. Dere kan trygt reise bort, slappe av og kose dere, og la en voksen mann på 18 år være hjemme alene en helg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en sønn akkurat som din TS. Jeg kan ikke stole på ham alene hjemme. Og det er fordi han lyver og stjeler og kan finne på å ha fest hjemme.

Uff, tenk om avkommet har fest hjemme. Det er en sjeldenhet som kun de mest belastede barna på skråplanet har. Du burde installere alarm på barskapet hvis du har det. 

Hva var det du gjorde da du var ung egentlig, vokste du opp på kostskole? 

Sitat

De er selvstendige og til å stole på

Det betyr bare at de er flinkere til å lyve deg opp i ansiktet. Og du lar det gå utover yngstemann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (18 minutter siden):

Dere viser klar nevrotisk tankegang når dere snakker om kameraovervåking ved inngangen for å se hvem og hvor mange som, besøker sønnen. Dere lærer avkommet at man skal være mistenksom og paranoid. Gutten er 18, han bør få ha venner på besøk hvor de drikker seg drita og han roter med jenta han er forelsket i,  uten av nevrotiske foreldre kommer i veien. 

Men det kan jo hende det er for sent. Det kan jo hende han er sosialt klønete på grunnlag av hvordan moren kontrollerer livet hans. At han har null sosial erfaring, og er et par skuffelser unna å bli incel. 

Å ha camera ved ringeklokke eller ved huset er blitt ganske vanlig, så du mener da at alle som har det kvalifiserer til en halveis diagnose hos deg?

Om man har barn/ungdommer man ikke kan stole på av ulike grunner så mener jeg at de da kan hjelpe dem å holde seg i «skinnet» uten at man skal kontrollere..man slipper ingen løs i gotteributikken alene første gang..selv om ts sønn er langt over alderen til å klare seg selv,  så har de nok sine grunner til å være bekymret. Grunner verken du eller jeg vet om men bør skjønne ut fra hovedinnlegget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (Akkurat nå):

Å ha camera ved ringeklokke eller ved huset er blitt ganske vanlig, så du mener da at alle som har det kvalifiserer til en halveis diagnose hos deg?

Det er forskjell på å ha kamera, og brukte det aktivt for å overvåke egen sønn. Det skjønner vel til og med du.

Sitat

Om man har barn/ungdommer man ikke kan stole på av ulike grunner så mener jeg at de da kan hjelpe dem å holde seg i «skinnet» uten at man skal kontrollere..man slipper ingen løs i gotteributikken alene første gang

Hvordan har man hjemmealenefest for første gang. Sammen med mor som baker boller? Da er det ingen hjemmealenefest. Ts sier hun ikke kan stole på sønnen. Om sønnen faktisk er til å stole på er noe helt annet. Det virker som om TS ikke stoler på noen, og har et sterkt behov for å kontrollere ander mennesker. Det er ikke sunt for sønnen. 

Sitat

selv om ts sønn er langt over alderen til å klare seg selv,  så har de nok sine grunner til å være bekymret. Grunner verken du eller jeg vet om men bør skjønne ut fra hovedinnlegget. 

Kanskje TS bare er en syklig kontrollerende forelder? Alt tyder jo på det. Et av de mest grelle eksemplene på helikopterforeldre jeg har sett på forumet.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En 18-åring klarer seg alene, men jeg hadde nok vært veldig streng på at festing ikke var tilatt hjemme i deres hus. Sett opp kamera ved inngangsparti og andre ytterdører. 

Anonymkode: 8d973...918

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har en gutt som bor hjemme, og ble 18 i desember. Han er grei, men jeg stoler ikke helt på han ift festing osv. Mannen vil vi to skal dra bort en helg, men jeg vil ikke la 18-åringen være alene hjemme. Redd for at han er ute altfor sent eller tar med seg en gjeng hjem. Evt steker pizza sent, og sovner. Overtenker jeg eller er det fornuftige innvendinger jeg har? Han har aldri vært alene en helg før, og har veldig lyst selv.. 

Anonymkode: 920a1...f6b

Alt dette kan skje, og untatt det med pizzaen er det vel ting en skal oppleve. 

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har satt opp kamera ved inngangsdøren, verandadøren og ved innkjørselen som varsler meg dersom det kommer folk. Jeg har det pga jeg er døv. Men det funker utmerket for å passe på at ungdommene ikke har fest når jeg er borte. 

Skulle de finne på å dekke de til må de til med stige og da mister de alle privilegium, som å få være hjemme alene. 

Får varsel på tlf dersom det kommer folk eller biler foran kamera.

Anonymkode: ed38b...e87

Jeg har også kamera der gangen og litt av stua vises. Skulle komt på det for lenge siden, da hadde det spart meg mye hodebry. 17 åringen min som blir 18 i år er hjemme aleine i lengre perioder pga min jobb. Etter at jeg satte opp kamera har jeg fått et helt nytt liv😅 Det kostet kun 249 kr også😅

Anonymkode: edd9a...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Oi her var det mange perfekte foreldre, uten empati...

Jeg har en sønn akkurat som din TS. Jeg kan ikke stole på ham alene hjemme. Og det er fordi han lyver og stjeler og kan finne på å ha fest hjemme. Han Har to eldre søsken som er helt forskjellige. De er selvstendige og til å stole på, og har flyttet hjemmefra. Min 18-åring har nøyaktig samme oppdragelse, men har null boevne. 

Alle dere perfekte foreldre: Hva vil dere helt konkret råde TS (og meg) til å gjøre ift oppdragelse?? Jeg er 99% sikker på at vi har prøvd det meste...

Jeg tror selv at sønnen min må ha en diagnose (ADHD?) men det er jammen meg ikke lett å få noe hjelp fra "systemet".

Nå har ikke mor informert om noen diagnoser heller ikke at han lyver og stjeler.. men hun er redd han skal være for lenge ute og ikke steike en pizza....

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voldsomt så investert du ble i denne tråden, men ts er fraværende?!. .. Pussig.

Anonymkode: 77e6b...599

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker det samme. Meget mystisk😆

Anonymkode: bc929...4f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (1 time siden):

Jaja, lykke til med det, a.

Null problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pussig at det finnes flere som svarer? Ja vel! Men nei jeg er ikke ts🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...