AnonymBruker Skrevet 2. januar #1 Del Skrevet 2. januar Blir gal. Har kastet bort 2 liter med olje på det. Jeg får den ikke til å bli tjukk. Bruker stavmikser. Noen "idiotsikre" råd? Anonymkode: 812dc...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #2 Del Skrevet 3. januar Blender, og oljen skal inn i veldig tynn stråle og ikke for mye om gangen. Anonymkode: 0cfa0...c6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #3 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Blender, og oljen skal inn i veldig tynn stråle og ikke for mye om gangen. Anonymkode: 0cfa0...c6d Har ikke prøvd med blender, det skal jeg gjøre neste gang. Tusen takk. Hvilken oppskrift bruker du og hvilken olje? Jeg har forsøkt med solsikkeolje. Anonymkode: 812dc...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #4 Del Skrevet 3. januar Jeg heller alle ingridiensene i en smal beholder. Oljen legger seg på toppen. Setter stavmikseren nederst og kjører på max fart. Løfter stavmikseren sakte etterhvert som majonesen tykner i bunn. Perfekt resultat på under 1 minutt hver gang. 2 liter olje? Hvor store porsjoner har du laget? Med 2 dl olje er det nok til minimum 3-4 porsjoner.. Anonymkode: df9e9...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5 Del Skrevet 3. januar IKKE bruk stavmikser, men vanlig gammeldags håndmikser. Hvis du liker smaken: Ha litt dijonsennep oppi bollen sammen med eggeplomme og hvitløk før du begynner å spe med olje, det virker emulgerende og gjør det lettere å lykkes. Spe veldig forsiktig og dråpevis først, og så mer etter hvert når du ser at blandingen er kommet sammen. Hvis det skiller seg: Ta et helt egg i en ny bolle, og spe gradvis med den skilte massen mens håndmikseren går. Da vil blandingen samle seg igjen. Dette er et triks fra en 70-tallskokebok jeg har, komplett med illustrasjonsbilder, og det funker faktisk (jeg har måttet ty til denne løsningen et par ganger). Anonymkode: 81baf...683 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. januar #6 Del Skrevet 3. januar Jeg syns denne oppskriften er god og går alltid ut fra 1 dl olje til 1 eggeplomme. Jeg bruker Vita Hjertego til aioli. Det som er viktig å vite er at om aiolien skiller seg, så er det bare å starte på nytt med en ny eggeplomme som AB over meg forklarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #7 Del Skrevet 3. januar Dette har vært diskutert her inne mange ganger over flere år. Også debatten om stavmikser. Det har kommet frem at det handler om typen/kvalitet på stavmikser. Noen varianter er ikke kraftige nok, og virker bare nedover. Har selv Bamix, og får perfekt resultat hver gang, selv om jeg ikke tempererer ingrediensene en gang. Hiver alt unntatt olje i en smal desilitermåler. Kjører stavmikser på maks, drypper litt olje, går sakte over til en tynn stråle, og så heller jeg bare over resten. Anonymkode: 6623f...f53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #8 Del Skrevet 3. januar jeg får likt resultat om jeg bruker vanlig mikser, stavmikser eller kjøkkenmaskinen om jeg starter med litt olje på egget og så tilfører mens jeg følger med på prosessen ❤️ Anonymkode: 3e999...38c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 3. januar #9 Del Skrevet 3. januar For oss som ikke gidder: Mills, revet hvitløk og en skvett olivenolje 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå