Gå til innhold

Kjærestens stedatter venter barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Jeg har to døtre. Og jeg hadde selvfølgelig ikke være hønemor og presset meg på når mine døtre skulle føde. Det er faktisk et vanlig ønske fra nybakte mødre å få litt ro rundt fødsel og de første dagene, og ikke få foreldrene sittende på nakken fra man er ferdig med siste pressri. Jeg hadde ingen av mine foreldre på sykehuset da jeg fødte mine barn, og syntes det gikk veldig fint. Hadde fått skikkelig klaus av å ha dem rundt meg hele tiden de første dagene.

Jeg hadde heller ikke foreldrene mine på sykehuset da jeg fødte. Det er ikke det som er grunnen til at jeg ikke hadde reist en uke til utlandet. At datteren min ikke ønsker besøk er opp til henne. Jeg har skrevet det før men du holder sikkert ikke orden på hvem som skriver hva; jeg hadde gitt beskjed om at jeg var her på hennes premisser og at hun kunne ringe når som helst og at jeg kom til å stille opp når som helst. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror dette handler om meg jf at du poengterer at du ikke hadde trengt deg på i svaret til min post. Jeg har ikke skrevet noe som helst som kan tyde på at jeg hadde trengt meg på eller at dette handler om at jeg hadde ønsket å se barnebarnet så fort som mulig. Ikke finn på slike motiver når jeg ikke har uttrykt det.

Når noen skal føde eller dø, så er det den personen som gjelder. Andre kommer i annen rekke. Voksne mennesker som ikke skjønner det har ikke noen plass i livet mitt.

Anonymkode: 447b0...94b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Far vil nok kose seg masse på sommerferie, mens hans første barnebarn ligger på intensiven... 

Du har i alle fall sans for dramatikk. Hvor langt nede på pårørendelista tror du en eksstefar er?

1. Mor og far til den nyfødte 2. Mormor og morfar 3. Farmor og farfar. 4. Mormors mann. 5. Onkler og tanter 6. Eksstefar

Noe slikt?

Anonymkode: bbfde...8cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde heller ikke foreldrene mine på sykehuset da jeg fødte. Det er ikke det som er grunnen til at jeg ikke hadde reist en uke til utlandet. At datteren min ikke ønsker besøk er opp til henne. Jeg har skrevet det før men du holder sikkert ikke orden på hvem som skriver hva; jeg hadde gitt beskjed om at jeg var her på hennes premisser og at hun kunne ringe når som helst og at jeg kom til å stille opp når som helst. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror dette handler om meg jf at du poengterer at du ikke hadde trengt deg på i svaret til min post. Jeg har ikke skrevet noe som helst som kan tyde på at jeg hadde trengt meg på eller at dette handler om at jeg hadde ønsket å se barnebarnet så fort som mulig. Ikke finn på slike motiver når jeg ikke har uttrykt det.

Når noen skal føde eller dø, så er det den personen som gjelder. Andre kommer i annen rekke. Voksne mennesker som ikke skjønner det har ikke noen plass i livet mitt.

Anonymkode: 447b0...94b

Gjelder for HVEM? Foreldre? Tanter og onkler? Venninner? Skal hele bygda stå på pinne for vedkommende? Da jeg fødte, så forventet jeg overhodet ikke at jeg "gjaldt" for noen som helst. Mitt barn, mitt ansvar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har i alle fall sans for dramatikk. Hvor langt nede på pårørendelista tror du en eksstefar er?

1. Mor og far til den nyfødte 2. Mormor og morfar 3. Farmor og farfar. 4. Mormors mann. 5. Onkler og tanter 6. Eksstefar

Noe slikt?

Det er vel mor og far til babyen som bestemmer hvem som er nærmest? Blodslekt er ikke alltid førstevalget. Min søster hadde kommet nederst på min liste. En tilfeldig forbipasserende hadde kommet før henne.

Anonymkode: 41c40...873

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han blir ikke bestefar, eller «bestefar». En steforelder betyr absolutt ingen verdens ting. Hele forholdet høres bare merkelig ut, får litt creepy vibes av hele opplegget.

Anonymkode: 10171...b09

Min stefar er tusen ganger mer far enn min biologiske far. Han har mye bedte kontakt med barna mine enn «den ekte» bestefaren. 

At han ikke betyr noe, vet vel ikke du noe om.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså… dere som sier at JEG ville vært der for min datter rett etter fødsel - sammenligner dere virkelig en mors og en stefars rolle som helt likeverdige?

For det første er de fleste kvinner nærmere sin mor enn sin stefar. For det andre så kan man få en helt annen støtte fra en kvinne, som har født selv. Når man sitter der med såre brystvorter ute til lufting mens blodet og barseltårene renner, så kan mor være god å ha. Noen mødre flytter inn noen dager for å hjelpe og avlaste. Har aldri hørt om stefedre som gjør det.

Hvis denne stefaren vil sitte hjemme i hele august for å vente på fødsel, så er jeg litt redd for at han kommer til å bli skuffet over hvor mye tid det settes av til ham. Helt åpenbart at det er for hans egen del, ikke for hennes.

Han vil ikke på tur med TS, så enkelt er det.

Anonymkode: 7430e...1c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har vært med de gangene jeg blir invitert, men er ikke alltid invitert til alle familiesammenkomster. Jeg har sagt flere ganger at jeg gjerne vil bli kjent med stedatteren hans, men han sier bare at det kommer det, litt etter litt. Jeg viser interesse, ønsker de god jul og godt nytt år (til eksen hans også), gratulerer de med dagen og tar initiativ til at vi gjerne skulle vært innom hos den ene og den andre før jul, osv. Jeg har hilst på alle, og vi blir jo sikkert bedre og bedre kjent.

Men en ting er jo å bli kjent med et barn han har fått i et tidligere forhold, et barn som isåfall hadde blitt mitt stebarn. En annen ting er å bli kjent med hans stebarn, for hva blir hans stebarn for meg? 

Anonymkode: d1567...2c5

De blir jo igrunnen ingenting for deg. Hvilken relasjon dere skal utvikle er jo litt opp til henne/«barna «  . Du blir jo hennes eks -stefar sin nye kjæreste . Må jo ikke ha en relasjon i det hele tatt , med mindre det faller seg naturlig . Snakker utifra mine egne barn , med flere eks -stemødre . De viser null interesse for eks -steforelderen sine nye partnere . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (40 minutter siden):

De blir jo igrunnen ingenting for deg. Hvilken relasjon dere skal utvikle er jo litt opp til henne/«barna «  . Du blir jo hennes eks -stefar sin nye kjæreste . Må jo ikke ha en relasjon i det hele tatt , med mindre det faller seg naturlig . Snakker utifra mine egne barn , med flere eks -stemødre . De viser null interesse for eks -steforelderen sine nye partnere . 

Ja det er vanskelig å se for seg hvordan det vil bli. Kjæresten min som er x- stefar, vil nok veldig gjerne være en stor del av livet til både stedatteren og barnet hennes. Han sier selv han skal bli bestefar, og er så stolt og rørt. Det er jo veldig fint det❤️ Men jeg ser ikke min rolle i dette. Kjæresten kommer til å ta del i livet til barnet, passe, hjelpe til, være der osv, og jeg vet ikke min rolle i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer aldri til å prioritere deg, TS. Når han så lett dropper din 40-års tur for å sitte hjemme en hel måned og vente på at stedatter (eller eks-stedatter) skal føde, så kan du være bombesikker på at det alltid kommer til å være noe annet som er viktigere enn deg. Så nå vet du det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Mens mange andre er drittlei det dårlige været i Norge, og ønsker å oppleve noe annet enn +10 grader, svindyre priser og de samme folkene man omgås ellers i året, den lille perioden man har fri fra jobb. Og ja, en rund dag handler faktisk om bursdagsbarnet. For en gangs skyld. Det er ikke din fødsel, det er noen andre sin. Hvor langt uti slekta skal man slippe alt man har og ofre hele sommeren for denne fødselen?

Hva er forskjellen på å reise i september kontra august? Sånn bortsett fra at reisene er mye billigere og det er mindre trangt på flere feriesteder. 

Anonymkode: 3f103...603

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjellen på å reise i september kontra august? Sånn bortsett fra at reisene er mye billigere og det er mindre trangt på flere feriesteder. 

Hun skrev jo i HI at det kun var i august de begge kunne får ferie.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje vi ikke får ferie i september? Og ikke bare kanskje, en ukes ferie i september er umulig for oss begge. Juli også, for den saks skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Saken er at han ikke VIL dra på tur med deg, TS. Dette er bare en unnskyldning.

Tanken slo meg, ja…

Anonymkode: 77783...3fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjæresten har en stedatter fra tidligere ekteskap. De har fortsatt god kontakt selv om det er 10 år siden ekteskapet tok slutt, noe som selvsagt er veldig fint. Hun venter barn i august, og har termin omtrent i midten av måneden. Før vi visste om dette, hadde kjæresten og jeg lagt planer om en ferietur sammen i løpet av august, men nå vil han ikke dra noe sted, siden hun venter baby i august, og siden barnet i praksis kan komme når som helst i august. Jeg blir 40 år i år, så dette skulle liksom være min jubileumstur. Det er bare i august vi kan få til dette pga ferietid for begge to. Er det virkelig så vanskelig å bestille en ukes ferie et sted i løpet av en hel måned, fordi stedatteren venter barn samme måned? Har jeg lov til å bli skuffet her? Jeg kjenner omtrent ikke stedatteren, har bare møtt henne et par ganger, da kjæresten min ikke treffer henne så ofte nå når hun er voksen. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg i denne situasjonen heller, når barnet kommer? Tanker?

Når jeg fikk barn ville jeg ikke planlegge noe annet enn å være med barnefar, barnet og få igang noen rutiner for denne nye tilværelsen. Hadde blitt møkklei at andre folk som mine foreldre, svigers osv stadig ville komme på besøk. Holder å komme å hilse på 1 gang de første 3-4 ukene altså! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste blir vel at dere ikke kan planlegge noe ei helg i tilfelle eksstedatter trenger hjelp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han blir ikke bestefar, eller «bestefar». En steforelder betyr absolutt ingen verdens ting. Hele forholdet høres bare merkelig ut, får litt creepy vibes av hele opplegget.

Anonymkode: 10171...b09

Ditt innlegg er creepy, og sånne innlegg er dessverre nærmest normalen på KG.
Det finnes steforeldre som er mer foreldre enn biologiske foreldre, og det finnes steforeldre som fungerer som "ekstra" foreldre i livet til stebarna. Det er vel ingen som tar skade av å ha for mange trygge voksne i livet. Du burde heller bekymre deg for dem som mangler både foreldre og steforeldre eller andre trygge voksne i livet.

Anonymkode: 1a421...f2b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja det er vanskelig å se for seg hvordan det vil bli. Kjæresten min som er x- stefar, vil nok veldig gjerne være en stor del av livet til både stedatteren og barnet hennes. Han sier selv han skal bli bestefar, og er så stolt og rørt. Det er jo veldig fint det❤️ Men jeg ser ikke min rolle i dette. Kjæresten kommer til å ta del i livet til barnet, passe, hjelpe til, være der osv, og jeg vet ikke min rolle i det.

Veien blir til mens man går 😘. Selv om jeg forstår din skuffelse over at han ikke vil bli med på tur, så må jeg også gi han Kreds for å være så engasjert og interessert som tidligere ste-far. Det må være utrolig godt for eks stedatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier stedattera hans da? Hva trenger hun? Har hun sagt noe om det? 

Anonymkode: 7a8c1...5cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjæresten har en stedatter fra tidligere ekteskap. De har fortsatt god kontakt selv om det er 10 år siden ekteskapet tok slutt, noe som selvsagt er veldig fint. Hun venter barn i august, og har termin omtrent i midten av måneden. Før vi visste om dette, hadde kjæresten og jeg lagt planer om en ferietur sammen i løpet av august, men nå vil han ikke dra noe sted, siden hun venter baby i august, og siden barnet i praksis kan komme når som helst i august. Jeg blir 40 år i år, så dette skulle liksom være min jubileumstur. Det er bare i august vi kan få til dette pga ferietid for begge to. Er det virkelig så vanskelig å bestille en ukes ferie et sted i løpet av en hel måned, fordi stedatteren venter barn samme måned? Har jeg lov til å bli skuffet her? Jeg kjenner omtrent ikke stedatteren, har bare møtt henne et par ganger, da kjæresten min ikke treffer henne så ofte nå når hun er voksen. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg i denne situasjonen heller, når barnet kommer? Tanker?

Jeg skjønner at du er skuffet, men jeg kan også se det fra hans side.

Nå skriver du ikke hvor lenge han har vært stefar for denne kommende moren, men jeg kan av egen erfaring si at jeg skjønner han også.

Jeg var også stefar i mange år. Hun hadde dårlig forhold til sin biologiske far. Når ekteskapet tok slutt hadde jeg vært en farsfigur for henne i 90% av livet hennes. Uansett hvor lite morra synes om det så vil jeg uansett stille opp for henne som om det var mitt biologiske barn når/hvis behovet melder seg. Jeg vet at hun føler det samme. Desverre har morra gjort alt hun kan for at det skal være mest mulig ubehagelig for henne å ha kontakt med meg. Men det var et sidespor.

Oppsummert vil jeg si at alt ut i fra situasjon så kan jeg forstå dere begge. 

Anonymkode: ff64c...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig prioritering av denne fyren. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt tur alene, det er lov. Kanskje det er bedre også. 

Anonymkode: ea6f4...f4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...