AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:31 #21 Del Skrevet fredag kl 07:31 Sukkerfritt godteri og snacks synes jeg ikke er godt. Men når det kommer til brus må jeg ha sukkerfri, takler ikke brus med sukker lenger 😅 sukkerfri saft derimot liker jeg ikke. Anonymkode: 8afd0...4b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:32 #22 Del Skrevet fredag kl 07:32 Ja, tilsvarende som jeg også kan gå for lettere typer av andre matvarer (som rømme og fløte). En gang iblant kan jeg fint drikke brus med sukker, og synes det også er supert, men synes også mye sukkerholdig brus smaker godt. Den usmaken du beskriver er helt ukjent for meg. Skjønner det virker helt utrolig for deg, men for meg er den like fremmed som den er selvfølgelig for deg. Sukkerfrie alternativer har betydelige helsegevinster, i hvert fall vektmessig, og for meg er det et fint alternativ. Synes det er oppriktig godt. Anonymkode: 0ad86...d9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:38 #23 Del Skrevet fredag kl 07:38 Så skal det sies at man jo ser, hver bidige gang det gjøres en blindtest, at de som mener de kjenner så tydelig forskjell ofte bommer som bare det så fort de ikke vet hva de smaker på. Det kan godt hende du (TS) treffer, altså, noen kjenner forskjellen godt uansett forutsetninger og du virker jo ekstra sensibel. Men får man bind for øynene sliter selv mange av dine medpassasjerer på det "sukkerfri brus har ekkel usmak"-toget veldig, samme hvor sikre de er i forkant. Jeg synes ikke Cola og Pepsi smaker likt i det hele tatt, men det er mange enige med meg i og de (vi) driter seg (oss) likevel ut i blindtester. Både på merker og på sukkerholdig/sukkerfri. Sukkerfri brus står for cirka 2/3 av brussalget i Norge nå og rykker mer og mer fra. Klart akkurat de brusavhengige på slanker'n kunne drukket det uansett og bare prøvd å narre seg til å tro det var godt, men så ekstremt stort hadde ikke salget vært hvis det var "en middels erstatning" med "ekkel usmak" som "sitter igjen en dag eller to" og som gir "ufrivillige grimaser". Anonymkode: 0ad86...d9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet fredag kl 07:39 #24 Del Skrevet fredag kl 07:39 Sukkerfri brus og som @Mardina foretrekker jeg Grans Cola X. Drikker ikke saft. Sukkerholdig brus får meg til å føle meg klissete i hendene. Sukkerfrie pastiller og tyggegummi. Sjokolade og smågodt med sukker, så spiser jeg det heller sjeldnere. Her er det konsistens og ikke smak som er avgjørende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:44 #25 Del Skrevet fredag kl 07:44 Enkelte typer brus synes jeg er bedre i sukkerfri variant. Cola light og Solo super er brusfavorittene mine. Cola zero smaker grusomt. Anonymkode: 0338d...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:44 #26 Del Skrevet fredag kl 07:44 Jeg er vel rar, men liker den kunstige smaken jeg. Anonymkode: 7aa6c...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 07:46 #27 Del Skrevet fredag kl 07:46 Noen typer sukkerfri saft, som Fun, kan være godt. Noen typer brus uten sukker kan være OK, som Sprite og andre varianter med sitron. Cola, Pepsi og andre etterligninger av disse er ikke gode uten sukker. Sukkerfritt bakverk/kaker er grusomt - da lar jeg heller være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:51 #28 Del Skrevet fredag kl 07:51 Kun sukkerfritt. Har ikke noe valg pga diabetes 2. Drikker litt sukkerfri brus. Veldig lite sukkerfritt godteri. Savner noen ganger de par glassene med ekte Cola og isbiter som jeg pleide å drikke i uka. Men til de som føler at de er sukkeravhengige vil jeg si at det tar bare to-tre mnd å venne seg av med sukker. Da har kroppen og hjernen skjønt at den ikke får det 🙂. Jeg måtte jo i tillegg slutte med karbohydrater i samme slengen. Så null potetgull, pasta, ris osv. De fleste diabetikere sier at nytt kosthold er innarbeidet etter noen mnd, og at det går helt fint. Anonymkode: 30159...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:57 #29 Del Skrevet fredag kl 07:57 Jeg liker ikke søtt. Spiser ikke godteri, drikker ikke brus, forsyner meg ikke av kake. Men hvis jeg er i en setting der søtt er det eneste alternativet, eller det er forventet sosialt at du deltar, eller at drikken som serveres er brus eller flatt vann. Da velger jeg alternativet som smaker minst søtt - sukkerfritt. Anonymkode: eee20...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:02 #30 Del Skrevet fredag kl 08:02 Jeg tror dette er en genetisk greie som gir forskjellige smaksopplevelser. For meg gir kunstig søtning i drikke en ekkel bismak som blir hengende igjen etterpå. Jeg er temmelig sikker på at de som liker lettbrus rett og slett ikke kjenner denne smaken. For meg er det nesten udrikkelig, og jeg vil mye heller drikke vann. Anonymkode: 7ad81...46c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet fredag kl 08:07 #31 Del Skrevet fredag kl 08:07 Kommer an på, jeg foretrekker smaken på cola zero bedre enn vanlig cola, mens zero/fun light saft smaker 💩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:55 #32 Del Skrevet fredag kl 08:55 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg tror dette er en genetisk greie som gir forskjellige smaksopplevelser. For meg gir kunstig søtning i drikke en ekkel bismak som blir hengende igjen etterpå. Jeg er temmelig sikker på at de som liker lettbrus rett og slett ikke kjenner denne smaken. For meg er det nesten udrikkelig, og jeg vil mye heller drikke vann. Anonymkode: 7ad81...46c Kan kanskje tyde på det, ja. Både jeg og søsteren min føler akkurat det samme om sukkerfritt, og at folk liker det er akkurat like uforståelig for henne. Nå drikker jeg nesten ikke brus i det hele tatt og er enig i at sukkerbrus fort blir for søtt, men jeg mener jo at sukkerfritt også smaker forferdelig søtt? Og surt og bittert i ettersmaken i tillegg 🫠 Så akkurat det argumenter forstår jeg ikke. Vann er den eneste tørstedrikken som duger for min del. Anonymkode: 000e3...dc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:23 #33 Del Skrevet fredag kl 09:23 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan kanskje tyde på det, ja. Både jeg og søsteren min føler akkurat det samme om sukkerfritt, og at folk liker det er akkurat like uforståelig for henne. Nå drikker jeg nesten ikke brus i det hele tatt og er enig i at sukkerbrus fort blir for søtt, men jeg mener jo at sukkerfritt også smaker forferdelig søtt? Og surt og bittert i ettersmaken i tillegg 🫠 Så akkurat det argumenter forstår jeg ikke. Vann er den eneste tørstedrikken som duger for min del. Anonymkode: 000e3...dc7 Nettopp. Jeg synes heller ikke sukkerfritt smaker mindre søtt enn sukkerbrus, den har bare denne andre smaken også. Anonymkode: 7ad81...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:30 #34 Del Skrevet fredag kl 09:30 https://www.phillymag.com/be-well-philly/2013/08/22/study-fake-sweeteners-taste-disgusting-people/ Fant litt info om det her, uten at jeg tar det så seriøst at jeg har giddet å sjekke kildene 😄 Har egentlig frem til nå tenkt at jeg bare er sær siden "alle" andre liker det, så det er jo greit å vite at det kan være genetisk betinget. Har det på samme måte med koriander (som også er nevnt litt i artikkelen), men der føler jeg at jeg har mange flere på laget som ikke liker det enn med sukkerfritt. Anonymkode: 000e3...dc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:38 #35 Del Skrevet fredag kl 09:38 Jeg er ikke veldig glad i sukker/ søtsmak, så jeg velger gjerne det uten og unngår søte ting. Gjelder både bakverk og veldig søtlig frukt/bær Anonymkode: 16252...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet fredag kl 13:49 #36 Del Skrevet fredag kl 13:49 Jeg er glad i sukkerfritt, og drikker ikke brus med sukker. Da kan jeg heller drikke vann. Så viktig er ikke brus for meg, men tar gjerne litt sukkerfritt, det synes jeg er godt. Måtte finne meg litt sukkerfri cola siden jeg så denne tråden 😋 Drikker normalt ikke saft, men om jeg drikker er det sukkerfritt. Plamil har en veldig god espresso-sjokolade med noe kunstig søtning. Den er kjempegod, og blir likt av et familiemedlem som ikke er noe glad i kunstig søtning. Tror ikke jeg har smakt så veldig mange sjokolader ellers uten sukker, men spist noen gode proteinbarer da. Bruker proteinpulver med kunstig søtning også, og synes det er kjempegodt 😋 Spiser jeg pastiller eller halslinser er det også uten tilsatt sukker. Helt bevisst for tennene, da dette gjerne blir spist i mellom ting, eller på kveld/natt og jeg ikke vil gå/ligge og suge på sukker. Jeg tror ikke jeg har noe jeg virkelig ikke liker av sukkerfritt, mer enkelte ting, akkurat som med sukker. Det avhenger mer av smaken ellers, eller annet ved produktet, enn om det er kunstig søtning. Hørt noen snakke om en metallsmak på kunstig søtning, men det er ikke noe som plager meg. Her går det normalt i enten søtning med frukt og bær, og/eller kunstig. Vanlig sukker bruker jeg normalt ikke i min mat. Hver sin lyst da 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:58 #37 Del Skrevet fredag kl 13:58 Min nærmeste referanse her er Cola, som jeg har likt hele livet. Da jeg vokst opp gikk det mest i den med sukker, hatet Tab Xtra som vel var største sukkerfrie den gang. Så drikker man mer sukkerfritt, og blir vant med det. Omstilte meg vel fordi jeg tenkte det var sunnere og ikke bedre. Men til slutt smaker den uten sukker bedre, og da smakker den med sukker for søtt. Det er litt vanesak, for min del i all fall. Som at jeg kan drikke bare svart kaffe en stund, så drikker jeg bare med melk en stund og liker ikke uten melk, også drikker jeg bare espresso eller kruttsterk svart kaffe igjen og synes vanlig svart smaker for tynt. Mine smaksløker omstiller seg. Men hater kaffe med sukker, det elsket jeg jo som ung, da kaffe mocca og den slags. Nå drikker jeg mest cola uten sukker, men en gang iblant kjenner jeg at jeg har lyst på sukker og drikker god gammeldags rød-cola. Men den er ordentlig søt så jeg kunne ikke bare drukket cola med sukker. Så i dag er det for meg som ikke bryr meg om hva jeg stapper i kroppen omtrent (ikke stolt over det altså, men jeg gjør det bare ikke) så er det fremdeles cola zero det går mest i og cola med sukker bare iblant. Anonymkode: 6aa9c...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:03 #38 Del Skrevet fredag kl 14:03 Kunstige søtstoffer smaker helt jævlig, rett og slett. Anonymkode: 45210...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:09 #39 Del Skrevet fredag kl 14:09 Jeg takler ikke drikke brus med sukker. Det er alt for søtt, det er som å drikke sukkerlake. Jeg elsker Pepsi Max, men jeg klarer ikke drikker sukker-varianten. Ikke av noen type brus. Jeg synes juice er alt for søtt også (og det har ofte mer sukker enn brus...) Det er også en bonus at det ikke er tusen kalorier i et glass Pepsi Max, det går helt fint an å drikke uten å legge på seg. Å spise ting med sukker går helt fint, men å drikke sukkerholdige drikker klarer jeg bare ikke. Anonymkode: c60d8...dfa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:17 #40 Del Skrevet fredag kl 14:17 Er som deg, takler ikke sukkerfritt. Spesielt brus, det har en så ekkel bismak at jeg fatter ikke hvordan andre ikke kjenner det. Saft uten sukker kjennes tørr ut, veldig vanskelig å forklare. Har også denne bismaken, men tørrheten er så ekkelt at jeg får ikke til å tenke på noe annet 😅 Jeg må drikke brus med sukker og det er hoveddrikken min. Går i cola, fanta og sprite. Anonymkode: e735b...825 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå