Gå til innhold

Kjæreste av få ord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

got2go skrev (26 minutter siden):

Jeg er oppriktig nyskjerrig: hvorfor ble dere sammen med vedkommende? Han må jo ha vært sånn både i datingstadiet og som nykjærester da dere introduserte han for venner og familie? 

Syns det er rart at dere stiller spørsmål først nå, mange år etterpå?

Det lurer jeg på også. Jeg kan selv være stille leeeenge uten behov for å snakke, og viss min mer sosiale mann hadde hatt problem med det ville jeg likt å vite det før og ikke senere så både jeg og han kunne funnet noen andre! Jeg vil jo ikke være sammen med noen som irriterer seg over meg flere år senere! Og ts sin mann aner jo sikkert ikke at ts går og irriterer seg så mye over han siden hun er med på å få barn og eier bolig med han. Bare skjønner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zidji skrev (8 minutter siden):

Det lurer jeg på også. Jeg kan selv være stille leeeenge uten behov for å snakke, og viss min mer sosiale mann hadde hatt problem med det ville jeg likt å vite det før og ikke senere så både jeg og han kunne funnet noen andre! Jeg vil jo ikke være sammen med noen som irriterer seg over meg flere år senere! Og ts sin mann aner jo sikkert ikke at ts går og irriterer seg så mye over han siden hun er med på å få barn og eier bolig med han. Bare skjønner ikke hvorfor.

Ts her. Her var det mange antakelser😂 Jer har hverken barn eller felles bolig med denne mannen. Dette har heller ingenting å gjøre med at man er stille lenge av gangen å gjøre. Det har å gjøre med hvordan han svarer på det jeg forteller og sier. Les gjerne mer av tråden, så skjønner du det.

Anonymkode: b598f...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. Her var det mange antakelser😂 Jer har hverken barn eller felles bolig med denne mannen. Dette har heller ingenting å gjøre med at man er stille lenge av gangen å gjøre. Det har å gjøre med hvordan han svarer på det jeg forteller og sier. Les gjerne mer av tråden, så skjønner du det.

Han synes kanskje ikke at dine fortellinger er interessante nok. Det kan derfor hende at det er du som bør jobbe med deg selv.

Anonymkode: 5237f...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han synes kanskje ikke at dine fortellinger er interessante nok. Det kan derfor hende at det er du som bør jobbe med deg selv.

Har man valgt en kjæreste så skal man i det minste late som man synes en del av det de sier har verdi. Dette er ikke noe argument. Hvis man ikke lytter til kjæresten sin så opptrer man som en dårlig partner. Har man selv valgt en kjæreste man synes er kjedelig, så får han heller gjøre det slutt. Ellers er det ganske kjedelig med mennesker som ikke gir noe i samtale. Man kan i aller høyeste grad sprite opp samtalen selv hvis man kjeder seg.

Anonymkode: 1a1aa...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har man valgt en kjæreste så skal man i det minste late som man synes en del av det de sier har verdi. Dette er ikke noe argument. Hvis man ikke lytter til kjæresten sin så opptrer man som en dårlig partner. Har man selv valgt en kjæreste man synes er kjedelig, så får han heller gjøre det slutt. Ellers er det ganske kjedelig med mennesker som ikke gir noe i samtale. Man kan i aller høyeste grad sprite opp samtalen selv hvis man kjeder seg.

For mange er "samtale" noe jævla kjedelig. Det er svært sjelden at det kommer noe verdifullt ut av en samtale.

En samtale handler i hovedsak om å booste sitt eget ego, og å forsøke å manipulere de som lytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nok en antakelse. Selvsagt kan noe av det en partner sier være uinteressant, mens andre ting man sier er mer interessant. Det vil alltid gå begge veier i et forhold, men man skal likevel lytte på hverandre og vise interesse for den andres tanker og følelser, for hva som skjer i den andres liv av stort og smått, man skal være hverandres bauta, hverandres trygge havn, hvor man alltid møter støtte og forståelse, interesse og kjærlighet, validering av følelser.. hva har man sammen, hvis man ikke har det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For mange er "samtale" noe jævla kjedelig. Det er svært sjelden at det kommer noe verdifullt ut av en samtale.

En samtale handler i hovedsak om å booste sitt eget ego, og å forsøke å manipulere de som lytter.

Kunne ikke vært mer uenig! Samtaler og god kommunikasjon, og det å møte hverandre på en god måte i samtaler, er noe av det aller viktigste i et forhold for meg. Det sa jeg også til kjæresten min før vi ble sammen, og har sagt det innimellom flere ganger. Så hadde han ikke likt samtaler, kunne han ha snudd ryggen til og gått ut av forholdet. Lurer veldig på hvordan du er i relasjoner, både sammen med kjæreste, venner og familie, når du ikke snakker med folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En samtale baserer seg på språk, noe som er et av menneskets fremste midler for å formidle, forstå, samarbeide, leke seg, presentere visuelle og morsomme ting, lage vitser, lekke forståelse av sin livsverden etc., utveksle informasjon, kort og godt menneskets fremste kommunikasjonsverktøy. De fleste mennesker tenker også dels språklig. Pg du uttrykker dine tanker i språk her.

Hvis man ikke er interessert i språk, regner jeg ned man ikke er så interessert i mennesker, eller at man har dårlig erfaring med å utelukkende få brukt språk mot seg. Men som alle andre bruker også du det, for å formidle mening og ditt syn på ting.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En samtale baserer seg på språk, noe som er et av menneskets fremste midler for å formidle, forstå, samarbeide, leke seg, presentere visuelle og morsomme ting, lage vitser, lekke forståelse av sin livsverden etc., utveksle informasjon, kort og godt menneskets fremste kommunikasjonsverktøy. De fleste mennesker tenker også dels språklig. Pg du uttrykker dine tanker i språk her.

Hvis man ikke er interessert i språk, regner jeg ned man ikke er så interessert i mennesker, eller at man har dårlig erfaring med å utelukkende få brukt språk mot seg. Men som alle andre bruker også du det, for å formidle mening og ditt syn på ting.

Joda, men "samtalene" som beskrives her dreier seg ikke om å forøke å forstå kvantemekanikken.

Det er stort sett vediløst vrøvl om egne følelser og sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Joda, men "samtalene" som beskrives her dreier seg ikke om å forøke å forstå kvantemekanikken.

Du virker litt korttenkt her, og antar mye på eget initiativ. For det første har jeg ikke nevnt noe her om hvilke type samtaler jeg snakker om, det kan være hva som helst, alt fra det dagligdagse til mer dypere temaer; både om egne tanker og følelser, oppdateringer på hvordan han eller jeg har det, hva som har skjedd i løpet av dagen, og helt andre temaer. Det å snakke om egne følelser er forresten ikke «verdiløst vrøvl», samtaler om tanker og følelser er noe av det mest verdifulle vi har i nære relasjoner. Men jeg skjønner at du ikke er den rette å diskutere med om dette, så dette blir det siste jeg har å si til deg😅 Kanskje du endrer mening når du får litt flere år på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Her var det mange antakelser😂 Jer har hverken barn eller felles bolig med denne mannen.

Da blir det jo betraktelig enklere å gjøre det du må gjøre. Når du har kommet dit at du skriver innlegg om det, så har du kommet forbi midten av aksen aksept-forakt, og det går bare èn vei.

Anonymkode: 0d528...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere to har misforstått hva denne tråden dreier seg om.

Jada. tror de fleste har forstått at dette handler kun og deg :) Meg - meg - meg :)

Du har behov for å prate, mens han har behov for å være stille. Din konklusjon er dermed at det er han som tar feil, mens du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, tenkte jeg ikke så mye over dette i starten, når alt var spennende, nytt og flott. Men, jeg stusset over små ting, slik som at jeg syns han satt vel mye på telefon og scrollet. Dumme meg bortforklarte dette med at han var sjenert. 

I de senere år har jeg sagt rett ut at han sitter vel mye på telefon. Da prater jeg om at han enten ser på telefon, TV eller dataskjerm. En av disse tre ser han på til enhver tid. Noen ganger gjerne flere samtidig. Når han pusser tennene om kvelden, holder han telefonen i den andre hånda og scroller samtidig - bare for å vise hvor ekstremt det er...

Nå driter han i at jeg tar det opp. Feks at det virker ugreit at han ligger med headset og mobil hele kvelden i sofa, og da signsliserer at han er utilgjengelig. Da vi spiste middag, ba jeg han ta av headset og ta bort telefon. Han fortsatte bare. Så er jo tydelig at noen antenner er bøyd her.

La også merke til litt underlige sosiale ting. Feks når vi spiste på restaurant og ventet på maten, satt han VERRE enn et småbarn og fiklet på servietter, duken på bordet, blomstervasen, salt og pepper-bøssene, alt. Hodet hans gikk også 360 grader rundt hvor han snudde seg hit og dit etter andre folk. Her sa jeg faktisk rett ut at jeg fant dette flaut, og han har skjerpet seg noe. Ser likevel  fortsatt i dag at det er tilnærmet umulig å ha en dialog med han utendørs, for oppmerksomheten hans går alle veier. Sikkert ADHD, men det er jo ikke han interessert i å gjøre noe med.

Jeg registrerte dette i starten, og vet ikke helt hvorfor jeg valgte å gå videre...

Anonymkode: 15462...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dessverre sånn person. Sier ikke så mye, som regel dama som begynner å prate om noe. Sånn er jeg ute med andre også. Om det ikke er  interessant for meg, så føler jeg kanskje at jeg ikke har så mye å si uansett. Bare prate for å prate er ikke meg. Det snør ute. Hva skal man svare på det. Ja det er vinter så gjør som regel det. 

Anonymkode: 6ee4b...38e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å snakke om egne følelser er ikke vrøvl. Alle mennesker har det, og å ikke og snakke om dem bare fordi man liksom er allergisk eller synes det er femi, blir for dumt. De blir ikke borte likevel. Og følelser er del av hvordan vi mennesker er sammen. I et forhold forvalter man også dels den andres følelser. Man skal se, lytte og støtte, hvis man da har interesse av sin egen kjæreste. Har man like interesser kan man snakke om det i tillegg, men å unngå følelser høres mer ut som en forsvarsmekanisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er dessverre sånn person. Sier ikke så mye, som regel dama som begynner å prate om noe. Sånn er jeg ute med andre også. Om det ikke er  interessant for meg, så føler jeg kanskje at jeg ikke har så mye å si uansett. Bare prate for å prate er ikke meg. Det snør ute. Hva skal man svare på det. Ja det er vinter så gjør som regel det. 

Anonymkode: 6ee4b...38e

Alternativ;

1) ja, det er fint når det snør eller

B) jeg hater snø

2) kult, skal vi gå ut og ake/stå på ski/et eller annet

Bruk litt kreativitet da. Man trenger ikke svare på alt, men hvis man instinktivt avviser alt andre sier som ikke er spørsmål, så bør man ta en runde med seg selv, tenker jeg. De fleste klarer å opparbeide en viss entusiasme for verden eller bare tenke at man ikke skal la andre henge alene med de ordene de har sagt. Jeg gidder i hvert fall ikke bære med folk som ignorerer det jeg sier eller ikke gidder å respondere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada. tror de fleste har forstått at dette handler kun og deg :) Meg - meg - meg :)

Du har behov for å prate, mens han har behov for å være stille. Din konklusjon er dermed at det er han som tar feil, mens du har rett.

Jøye meg🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 21.39):

Tenker «treg med å prosessere», og «blir utilpass» kan passe best her. Det er mye «vet ikke» til svar, eller «muligens», «kanskje», t.o.m ang de enkleste spørsmål som hva vi skal ha til middag om en time, eller om vi skal gå tur om en liten stund osv. og iallefall når det gjelder større ting som skal planlegges lengre frem😅

Du må gjøre han oppmerksom på at du forventer mer tankevirksomhet enn "vet ikke", "kanskje" og at han bare forventer at du skal finne ut av alt uten innspill. Begynn å ta han på det. Svarer han kanskje på å gå tur, spør med en gang hva det kommer an på. Været? Formen? Lengden på turen? Hva bikker over i et ja? Hvis han ikke vet hva han vil ha til middag så er han kanskje ikke sulten så da sier du at da bare lager du deg et speilegg så får han ordne noe til seg selv senere. Gjør det vanskelig for han å hele tiden benytte seg av strategien/coping mekanismen å melde seg ut og overlate all tenking til deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 23.05):

Hva gjør man med en kjæreste som svarer på et minimum når man forteller noe? Altså som bare svarer den ene «obligatoriske» setningen som respons til det man forteller? Jeg har sagt det til han, at han virker uinteressert når jeg forteller noe, men det virker ikke som han klarer å bidra mer i samtaler. Er det mulig å øve seg på sånt? Hvordan gå fram her? Orker jo ikke en kjæreste som ikke bidrar i samtaler når jeg har noe å fortelle? Noen med samme problem?

Da velger du annen du vil leve med. Ikke bruk tiden feil, tiden er så liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være sammensatt det problemet. 

Besitter han mer kunnskap enn snittet? Er han «våken»? 

For våkne kan samtaler med ikke opplyste være en lidelse. De er på ett annet nivå. 

Anonymkode: 48e81...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...