Gå til innhold

Hvor lang tid tok det å venne barnet til å sovne alene (3år)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis hun ikke har sovnet innen 30 minutter så kan du kanskje si, 'ser at du er ikke så trøtt. Du kan "lese"/høre lydbok litt rolig her mens jeg rydder så kommer jeg snart tilbake...' så får hun blad i bildebok/høre på noe mens du rydder litt og prøve igjen litt etter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Himmelen_91 skrev (8 minutter siden):

Legger du barnet kl 19? Jeg ville kanskje bare drøyet til litt seinere uansett 😭 

Tidligst 19.30. Blir det før det så blir det bare tull. Men som sagt 80% av dagene sovner barnet innen 15 min. 

Anonymkode: c5124...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så en video av en pappa som hadde en fin løsning. Anbefaler å se denne videoen https://www.instagram.com/reel/DCzj_0FvRhP/?igsh=MXZkeno0dDA5NTZiZA==

Kort oppsummert, så har han og barnet en avtale om at han skal se til barnet regelmessig i løpet av kvelden. Da slipper ungen å gå ut av rommet for å lete etter foreldrene hele tiden. I starten gikk han ut i veldig korte intervaller (3 min), før han økte de. Men han sjekket fortsatt innom barnet, slik at barnet vet at han er trygg og at pappaen ikke forlater han. Kronglete forklart, anbefaler deg å se videoen 😅 

Virker enkelt, men kanskje det ikke er mer som skal til hos dere også? 🤞

Anonymkode: 863b1...5dd

Lurt. Det vil jeg prøve i morgen.

Kanskje i kombinasjon med lydbok. 

Takk for det eneste tipset i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurt. Det vil jeg prøve i morgen.

Kanskje i kombinasjon med lydbok. 

Takk for det eneste tipset i denne tråden!

Krysser fingrene for deg! 🤞 Har selv en på ett som er i samme gata 🙈 Har tenkt å prøve dette trikset når han blir litt større og vi kan kommunisere litt mer 

Anonymkode: 863b1...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg har eigentlig berre ligget ved siden av mine og sneket meg ut og rydda etterpå. Min 6 åring kjem framleis inn til meg om nettene og vil ha nærhet. 

Eg er overbevist om at mine ikkje har vore klar for å sove for seg sjølv endå. Barn vil instinktivt vere i nærleiken av sine foreldre. Det er svært vanlig blant andre arter også.  

Eg legger alltid barna på rommet sitt men nekte dei ikkje å kome til meg om dei våkner. 

Anonymkode: f25d7...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eg har eigentlig berre ligget ved siden av mine og sneket meg ut og rydda etterpå. Min 6 åring kjem framleis inn til meg om nettene og vil ha nærhet. 

Eg er overbevist om at mine ikkje har vore klar for å sove for seg sjølv endå. Barn vil instinktivt vere i nærleiken av sine foreldre. Det er svært vanlig blant andre arter også.  

Eg legger alltid barna på rommet sitt men nekte dei ikkje å kome til meg om dei våkner. 

Ts her. Sikkert instinktivt, men fortsatt umulig for meg å få til i praksis når barnet er våkent så lenge såpass ofte. 

Vi deler forresten rom og hun sover i min seng hver eneste natt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er vi nok veldig uenige, ja. Jeg hadde aldri greid å gjøre det du har gjort. Fint at tannlegen sa fra. 

Anonymkode: 8d708...de1

AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Det var tannlegen som ga beskjed at vi måtte slutte med smokk altså, hvis ikke hadde hun definitivt fortsatt hatt smokk. Var ikke "klar" i det hele tatt.)

Ts

Det er jo "begrenset" hvor lenge man skal bruke smokk da. Tannlegen anbefaler å slutte med smokk/tåteflaske fordi det kan skade tennene å bruke det for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Millimani skrev (7 minutter siden):

Det er jo "begrenset" hvor lenge man skal bruke smokk da. Tannlegen anbefaler å slutte med smokk/tåteflaske fordi det kan skade tennene å bruke det for lenge. 

Nettopp. Det betyr ikke at barnet er "klar". Det var bare et argument mot at man ikke alltid kan vente på at barnet skal bli "klart" for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her. Sikkert instinktivt, men fortsatt umulig for meg å få til i praksis når barnet er våkent så lenge såpass ofte. 

Vi deler forresten rom og hun sover i min seng hver eneste natt. 

Min søster søvntrente sine barn ved å bruka belønningsystem. Dei fekk klistremerker. Etter 5 stjerner vart det premie. Som kunne bety aktivitet (bake boller o.l). Dei var alle rundt 3 år. 

Ei veninna av meg brukte febers metode men då var barnet veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg deg sammen med barnet, stå opp tidlig og få unna husarbeid da. 
Det har jeg måttet gjøre noen ganger.

Anonymkode: c84fa...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har prøvd mange ganger før, å få barnet til å sovne alene i sin seng. Nå MÅ jeg få det til. Hun er vant til at jeg sitter og holder henne i hånda til hun sovner. Men enkelte dager bruker hun 3 timer på å sovne, og jeg er 100% alene, så det er bare ikke aktuelt å begynne på alt husarbeidet kl 22.30 på kvelden. 

Nå har vi hatt noen kvelder hvor jeg går ut av rommet og følger henne tilbake til senga hver gang hun kommer ut. Har brukt veldig mange timer hver kveld, masse gråting og har fulgt henne tilbake ca 50-100 ganger hver kveld. 

Hvor lang tid tok en slik omvending for dere som har gjort det? Og har dere noen tips for at det skal bli litt mindre leit? 

Det skjedde av seg selv og ikke plutselig og for alltid. Fra fødselen ab bysset jeg i søvn. Deretter ved 1,5 år begynte jeg å legge fra meg barnet før den hadde sovnet helt. Videre satt jeg på gulvet og sang nattasanger inntil det sovnet. Tok et par år.

Sov natta gjennom fra 1,5 år, så selve legginga i 30-60 min  var ikke noe problem for meg slik den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det bli så sykt mye husarbeid egentlig? Hva er det dere driver med om dagene som gjør at du må bruke så mange timer på husarbeid hver dag?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 år. Dvs, alle sovnet da de var ett år. Alle tre.

Anonymkode: 9c919...79b

Oi gud for ett godt tips! Dette hjalp nok TS masse 🤩🤩

Anonymkode: 3e77d...baa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har aldri funka, har prøvd det sikkert 20-30 ganger. 

Husarbeid gjør jeg hele dagen, men vi har kanskje 15 minutter ledig tid i løpet av en vanlig ettermiddag som ikke innebærer matlaging/spising/stell. En del dager prioriterer jeg å spille et spill eller gjøre noe sammen med 3åringen framfor å gjøre husarbeid. Uansett hvor mye jeg gjør før hun legger seg, så er det forsatt masse igjen å gjøre etter at hun legger seg. Bruker vel 2-3 timer hver dag på husarbeid (inkl matlaging).

Ts

Kanskje du må se på dette med husarbeid? 2-3t daglig når dere bare er to er myye. Du kommer til å bli helt utslitt hvis du skal fortsette med det etterhvert som aktiviteter og lekser også kommer inn i bildet. 

Anonymkode: b57e5...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min var 13 før hun sovnet alene.. 

Ekstremt utrygg og sånn var det bare. 
Noen barn trenger mer trygghet og nærhet enn andre. 
Synes det er underlig at mange setter på lydbok og/eller musikk når barn skal sovne. 
Det gjør barnet avhengig av stimuli og dermed avlærer du naturlig innsovning. 

Anonymkode: 75e54...831

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Noen dager sovner hun fort, andre dager kan det ta mange timer. Som regel går det fort. Men det er utrolig stressende å sitte der de dagene det tar mange timer. Derfor er jeg nesten desperat etter å få til dette, for jeg er helt avhengig av å få ordnet alt og gjort husarbeid etter at hun har sovna. 

Ts

Om hun somregel sovner fort, så ser jeg ikke helt problemet?

Alle kan ha dårlige dager/netter innimellom. Jeg tror du må akseptere at en 3 åring vil gå gjennom mye utvikling og inntrykk, som må bearbeides. Det vil komme dager, kvelder og netter som ikke går som planlagt. Mulig hun er ekstra sliten og overtrøtt de kveldene hun ikke faller til ro.

Det må jo være mulig å la husarbeidet ligge en dag? 

Anonymkode: 1ccff...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje du må se på dette med husarbeid? 2-3t daglig når dere bare er to er myye. Du kommer til å bli helt utslitt hvis du skal fortsette med det etterhvert som aktiviteter og lekser også kommer inn i bildet. 

Anonymkode: b57e5...658

Enig, det høres utrolig mye ut.

Anonymkode: 6a1a6...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig, det høres utrolig mye ut.

Anonymkode: 6a1a6...0ce

Er det virkelig så mye med 2-3 t husarbeid hver dag, inkl matlaging? Dere som syns det er mye, er dere alene med barn? Jeg tror de som er 2 kanskje blir blinde for all den doble jobben som gjøres. Én leker med barnet mens den andre lager mat. Én tar kveldsstellet mens den andre rydder etter middag. Det tar lengre tid å lage mat og rydde når 3åringen henger i bena dine. 

Ikke at tråden handler om dette, men jeg tenker det er helt normalt å bruke 2-3 t daglig på husarbeid.  

La meg ta gårdagen som eksempel: 

15 min på morgenen: lage matpakker

45 min: lage middag (som kanskje tar litt lengre tid fordi jeg lar barnet hjelpe meg litt)

Ta ut av oppvaskmaskin: 5 min

Rydde opp etter middag, sette inn i maskin, oppvask: 15 min

Sjekke barnets avføring for mark: 5 minutter

Vaske do, potte og vask: 5 min

Fikse et tett rør: 20 min

Sette på klesvask, henge opp og brette og legge på plass vasken fra i går: 30 min

Henge våt utedress til tørk, tørke sko: noen få min

Koste sand fra gangen og stua: 5 min

Tømme søppel: 5 min

Hente ved fra boden og legge den på plass: 5 min

Generell overflaterydding i hele leiligheten: 10 min

Jeg er dårlig på regning, men det blir vel over 2 timer 😅 det er helt vanlige oppgaver, ikke alle gjøres hver dag, men andre dager gjør jeg andre ting. Kanskje mat-prepper jeg, skifter sengetøy, støvsuger, renser sluk på bad, tømmer filter i oppvaskmaskin/vaskemaskin, bestiller matvarer fra oda, prøver å finne ut hvordan man fikser en ødelagt lampe, baker brød, osv osv. Det er vel ikke så sprøtt om det totalt sett blir 2-3 timer om dagen når man er helt alene med alle oppgaver, og attpåtil at ting tar ekstra lang tid når barnet er våken og krever mye oppmerksomhet. 

Uansett: i dag gikk legginga myyye bedre og raskere enn de andre dagene. Brukte et tips fra noen her, at jeg gikk mye inn og ut av rommet, sa "jeg skal bare sjekke oppvaskmaskinen". Jeg sa også at når hun legger seg ned i senga med hodet på puta, så kommer jeg inn og ser hvordan det går. I dag brukte hun bare 30 minutter på å sovne, mye mindre gråt, og gikk bare ut av senga 4 ganger. Dette går framover! 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en 2 åring som vi frem til nå har sittet inne på rommet med på kvelden. Det har tatt alt fra 30-60 min før hun har sovnet. En kveld ble jeg lei av det, sa at jeg skulle gå å rydde på stua og at jeg skulle komme tilbake. Hun ropte meg inn et par ganger på 15 minutters tid, skjønte nok da at jeg ville komme om hun ropte. Etter det har vi fortsatt med å synge en nattasang eller to, gitt kos og sagt natta. Så det var merkelig enkelt og vi sitter her å lurer på hvorfor vi ikke gjorde det før 😂 hun kan sitte å fjolle litt for seg selv i et kvarters tid, men legger seg så ned og sovner. 

Anonymkode: 5acd7...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ga beskjed om at vi skulle på do, så komme innom og titte. Så sa vi at vi skulle tømme oppvaskmaskinen og sette den på på nytt, og så komme innom. X antall ting som barnet visste at vi måtte gjøre, og som tok veldig begrenset tid. 

Vi var imidlertid såpass "harde" at vi sa at dersom barnet kom ut til oss, så ville vi ikke komme inn og sjekke. Og gjennomførte en håndfull ganger før barnet skjønte at det lønte seg å bli liggende. Vi kom ALLTID innom når vi hadde sagt vi skulle, da - vi kunne ikke "bare gjøre en ekstra ting først", for barnet måtte vite at vi kom når vi var ferdige med det vi hadde sagt.

Still krav til barnet, gjennomfør det du har sagt, men vær også nøye med at barnet kan stole på at du gjør akkurat som du har sagt.

Anonymkode: e69bd...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...