Gå til innhold

Hvor lang tid tok det å venne barnet til å sovne alene (3år)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har prøvd mange ganger før, å få barnet til å sovne alene i sin seng. Nå MÅ jeg få det til. Hun er vant til at jeg sitter og holder henne i hånda til hun sovner. Men enkelte dager bruker hun 3 timer på å sovne, og jeg er 100% alene, så det er bare ikke aktuelt å begynne på alt husarbeidet kl 22.30 på kvelden. 

Nå har vi hatt noen kvelder hvor jeg går ut av rommet og følger henne tilbake til senga hver gang hun kommer ut. Har brukt veldig mange timer hver kveld, masse gråting og har fulgt henne tilbake ca 50-100 ganger hver kveld. 

Hvor lang tid tok en slik omvending for dere som har gjort det? Og har dere noen tips for at det skal bli litt mindre leit? 

Anonymkode: c5124...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med min jente ligger jeg ved siden av og går ut når hun sovner. Kan det fungere bedre? Jeg gjør heller det enn å følge tilbake 550 ganger hver kveld, det orker jeg ikke. Og ja, det ble forsøkt over en lenger periode. For noen funker det, mens andre barn er det samme regla kveld etter kveld. 

Anonymkode: a4851...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med min jente ligger jeg ved siden av og går ut når hun sovner. Kan det fungere bedre? Jeg gjør heller det enn å følge tilbake 550 ganger hver kveld, det orker jeg ikke. Og ja, det ble forsøkt over en lenger periode. For noen funker det, mens andre barn er det samme regla kveld etter kveld. 

Det er jo det jeg har gjort til nå, og det funker ikke når hun bruker 3 timer på å sovne. Jeg har masse å gjøre på kveldstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 år. Dvs, alle sovnet da de var ett år. Alle tre.

Anonymkode: 9c919...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hun dupp på dagen?

Anonymkode: bef4c...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo det jeg har gjort til nå, og det funker ikke når hun bruker 3 timer på å sovne. Jeg har masse å gjøre på kveldstid. 

Det er ikke nødvendigvis noen enkel løsning på det, dessverre. Overgangen fra våken tilstand til søvn kan oppleves utrygg for noen barn, uten at det skyldes noe man som forelder gjør eller ikke gjør. Min eldste sovnet lett som en plett på eget rom før han var 2, minste er en annen type. Så enten må man godta at akkurat nå trenger støtte ved legging, ellers kan man forsøke videre med å følge barnet tilbake til sengen. At man gjør legging til en trygg og god rutine regner jeg med du allerede gjør (ha døren litt oppe, nattlys, bamse etc). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hun dupp på dagen?

Anonymkode: bef4c...0d3

Nei. Noen dager sovner hun fort, andre dager kan det ta mange timer. Som regel går det fort. Men det er utrolig stressende å sitte der de dagene det tar mange timer. Derfor er jeg nesten desperat etter å få til dette, for jeg er helt avhengig av å få ordnet alt og gjort husarbeid etter at hun har sovna. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på 4 som er helt lik. Hvis jeg hadde vært alene ville jeg faktisk lagt barnet i min seng mot at han eller hun la seg der alene. Min hadde antagelig gått med på det, og så hadde jeg fått litt alenetid. 

Det er litt ekkelt å skulle presse dem når de ikke er klare. Min er en litt sånn engstelig type, så det er ikke "bare å være konsekvent". 

Anonymkode: 8d708...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke nødvendigvis noen enkel løsning på det, dessverre. Overgangen fra våken tilstand til søvn kan oppleves utrygg for noen barn, uten at det skyldes noe man som forelder gjør eller ikke gjør. Min eldste sovnet lett som en plett på eget rom før han var 2, minste er en annen type. Så enten må man godta at akkurat nå trenger støtte ved legging, ellers kan man forsøke videre med å følge barnet tilbake til sengen. At man gjør legging til en trygg og god rutine regner jeg med du allerede gjør (ha døren litt oppe, nattlys, bamse etc). 

Ja, vi har hatt helt samme leggerutine i 1-2 år. Døra er så åpen hun vil, og jeg er rett utenfor og hører på rolig musikk, lager litt lyder mens jeg gjør husarbeid. Men jeg føler jeg må bli ganske streng for å få henne til å legge seg i senga igjen. Hun hører ikke på meg om jeg ikke er streng føler jeg...

Når jeg har prøvd å løfte henne tilbake i senga, så har hun bare syns det var gøy. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en på 4 som er helt lik. Hvis jeg hadde vært alene ville jeg faktisk lagt barnet i min seng mot at han eller hun la seg der alene. Min hadde antagelig gått med på det, og så hadde jeg fått litt alenetid. 

Det er litt ekkelt å skulle presse dem når de ikke er klare. Min er en litt sånn engstelig type, så det er ikke "bare å være konsekvent". 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med det der å være "klar" da. Av og til må de bare lære seg ting, etter min mening. F.eks. å slutte med bleie og smokk, slutte å bli bysset i søvn og så videre. Jeg følte ikke at hun var "klar" da vi gjorde dette, for det var utrolig hardt i starten. Ekstremt mye tisseuhell, f eks. Og helt sykt voldsomme protester ved smokkeslutt. Typ gråte til hun kaster opp. (Fikk beskjed av tannlege om å slutte). Men etter en liten stund så gikk det veldig bra med alt vi har prøvd, jeg bare tror ikke at jeg hadde gjort noe av det om jeg skulle vente til hun var "klar" (som i: uten ekstremt mye gråt og sinne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med det der å være "klar" da. Av og til må de bare lære seg ting, etter min mening. F.eks. å slutte med bleie og smokk, slutte å bli bysset i søvn og så videre. Jeg følte ikke at hun var "klar" da vi gjorde dette, for det var utrolig hardt i starten. Ekstremt mye tisseuhell, f eks. Og helt sykt voldsomme protester ved smokkeslutt. Typ gråte til hun kaster opp. (Fikk beskjed av tannlege om å slutte). Men etter en liten stund så gikk det veldig bra med alt vi har prøvd, jeg bare tror ikke at jeg hadde gjort noe av det om jeg skulle vente til hun var "klar" (som i: uten ekstremt mye gråt og sinne)

Da er vi nok veldig uenige, ja. Jeg hadde aldri greid å gjøre det du har gjort. Fint at tannlegen sa fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å sette på rolig musikk og si at jeg bare skulle tømme oppvaskmaskinen foreks. også komme inn igjen, og da sov ungen innen jeg kom tilbake. 
Men du kan gjøre husarbeid før du legger barnet og da. 

Anonymkode: f9508...a0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har ikke barnet på 3,5år vært klar for å legge seg alene enda. Men jeg sitter på rommet og det tar toppen 10min. Vanligvis bare 5 min, så det er veldig levelig. 
men når vi har spist, vært på badet, lest en passe lang bok i senga og pratet litt. Så er jeg kjempe kjedelig. Jeg svarer ikke på unødvendig spørsmål. Sier bare det er natta. Så sitter jeg der på en stol. Mer jeg gjør meg interessant ved å svare på spørsmål eller invitere til samtale jo lengre tid tar leggingen. En 3åring er stor nok til at leggerutinene kan forklares. Jeg har bært tilbake x antall ganger i seng. Men det gjelder å holde seg konsekvent.

har du prøvd å legge barnet tidligere eller senere? Jeg vil anbefale å legge tidligere i første omgang, det kan hende barnet er så slitent at det ikke greier å roe seg for kvelden.

Anonymkode: c5efd...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er vi nok veldig uenige, ja. Jeg hadde aldri greid å gjøre det du har gjort. Fint at tannlegen sa fra. 

Så du ville byssa barnet til det var mange år gammelt? Jeg byssa henne til hun var over 1 år. Det er jo ikke fysisk mulig å fortsette med det etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har ikke barnet på 3,5år vært klar for å legge seg alene enda. Men jeg sitter på rommet og det tar toppen 10min. Vanligvis bare 5 min, så det er veldig levelig. 
men når vi har spist, vært på badet, lest en passe lang bok i senga og pratet litt. Så er jeg kjempe kjedelig. Jeg svarer ikke på unødvendig spørsmål. Sier bare det er natta. Så sitter jeg der på en stol. Mer jeg gjør meg interessant ved å svare på spørsmål eller invitere til samtale jo lengre tid tar leggingen. En 3åring er stor nok til at leggerutinene kan forklares. Jeg har bært tilbake x antall ganger i seng. Men det gjelder å holde seg konsekvent.

har du prøvd å legge barnet tidligere eller senere? Jeg vil anbefale å legge tidligere i første omgang, det kan hende barnet er så slitent at det ikke greier å roe seg for kvelden.

Anonymkode: c5efd...971

Jeg har prøvd alt sånt, ja. Barnet blir bare i ekstremt tullehumør om jeg sitter der. 

Jeg bruker vanligvis å holde i hånda, og nesten overse/være ekstremt kjedelig som du sier. Men noen ganger tar det rett og slett mange timer å sovne (selv om det som oftest tar bare 10-15 minutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg begynte å sette på rolig musikk og si at jeg bare skulle tømme oppvaskmaskinen foreks. også komme inn igjen, og da sov ungen innen jeg kom tilbake. 
Men du kan gjøre husarbeid før du legger barnet og da. 

Anonymkode: f9508...a0f

Det har aldri funka, har prøvd det sikkert 20-30 ganger. 

Husarbeid gjør jeg hele dagen, men vi har kanskje 15 minutter ledig tid i løpet av en vanlig ettermiddag som ikke innebærer matlaging/spising/stell. En del dager prioriterer jeg å spille et spill eller gjøre noe sammen med 3åringen framfor å gjøre husarbeid. Uansett hvor mye jeg gjør før hun legger seg, så er det forsatt masse igjen å gjøre etter at hun legger seg. Bruker vel 2-3 timer hver dag på husarbeid (inkl matlaging).

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

(Det var tannlegen som ga beskjed at vi måtte slutte med smokk altså, hvis ikke hadde hun definitivt fortsatt hatt smokk. Var ikke "klar" i det hele tatt.)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her funket det å sette på lydbok 😊

Anonymkode: de9ce...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du barnet kl 19? Jeg ville kanskje bare drøyet til litt seinere uansett 😭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så en video av en pappa som hadde en fin løsning. Anbefaler å se denne videoen https://www.instagram.com/reel/DCzj_0FvRhP/?igsh=MXZkeno0dDA5NTZiZA==

Kort oppsummert, så har han og barnet en avtale om at han skal se til barnet regelmessig i løpet av kvelden. Da slipper ungen å gå ut av rommet for å lete etter foreldrene hele tiden. I starten gikk han ut i veldig korte intervaller (3 min), før han økte de. Men han sjekket fortsatt innom barnet, slik at barnet vet at han er trygg og at pappaen ikke forlater han. Kronglete forklart, anbefaler deg å se videoen 😅 

Virker enkelt, men kanskje det ikke er mer som skal til hos dere også? 🤞

Anonymkode: 863b1...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...