Gå til innhold

Å få prøve Aduvanz tidlig i stedet for å bruke mye tid på Ritalin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det vil vel de aller fleste. Men vi må alle igjennom den samme utprøvingen i samme rekkefølge. Så en når ikke fortere frem i køen, men du kan lyve/overdrive hva du kjenner på. Vet mange sikkert steiler når jeg sier dette😱

Når dette er sagt, så vet jeg om mange, både kvinner og menn som forteller om gode erfaringer med Ritalin også. Så det er absolutt verdt å gi det en sjanse tenker jeg.

Anonymkode: edb5d...ef0

Pass deg for å oppfordre folk til å lyve om symptomene sine. 

Helsevesenet pusher ikke Ritalin først for å være kjipe mot folk, men fordi det faktisk er en veldig god medisin for mange. Selv bruker jeg Aduvanz, etter å ha forsøkt Ritalin, men det var ikke en jævlig opplevelse å prøve ut. Det bare fungerer bedre for meg med Aduvanz. Bestevenninna mi er motsatt, hun elsker Ritalin. Vi er ulike vi mennesker. 

Anonymkode: c871b...407

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min opplevelse er at det er like mange som foretrekker Ritalin over Aduvanze, som motsatt. 

Ritalin er billigere, og du bør prøve den først. Den er mye mer forsket på, vi vet langtidseffektene av den, og det er billigere for staten (som betyr at vi kan behandle flere totalt sett.) Funker den ikke godt/godt nok får du prøve noe annet, men veldig veldig mange er godt fornøyde med Ritalin! Det er ikke en dårlig medisin, eller noe man "tar til takke med." 

Om noen får en billigere eller en dyrere medisin har ingen påvirkning på hvor mange som får behandling eller påvirker at noen står utenfor behandling fordi pengene er brukt opp, slik jeg tolker deg. 
For oss som bruker medisiner til flere millioner i året, på statens regning, så skulle tatt seg ut at noen ikke fikk den medisinen de trenger fordi penger og mengde spiller en rolle. 

Anonymkode: 4d7d9...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen får en billigere eller en dyrere medisin har ingen påvirkning på hvor mange som får behandling eller påvirker at noen står utenfor behandling fordi pengene er brukt opp, slik jeg tolker deg. 
For oss som bruker medisiner til flere millioner i året, på statens regning, så skulle tatt seg ut at noen ikke fikk den medisinen de trenger fordi penger og mengde spiller en rolle. 

Jo, det gjør det. Hvis alle skal ha den dyreste versjonen av alle medisiner, så går en større del av budsjettposten dit. Alle skal få medisinene de trenger, men det er en grunn til at apoteket tilbyr billigste variant på frikort også, med mindre det er grunner som tilsier annet. 

Det et noen kan få medisiner til flere millioner i året er nettopp fordi mange andre får det billigste alternativet som er funksjonelt for dem hvis det fungerer tilfredsstillende. 

Hvis du ikke tror at penger spiller en rolle, i det store løp, så har du ikke helt forståelse for landets økonomi. Hvor tror du pengene går fra? Hvem fordeler kaka? Hvis alle skal ha det dyreste, i stedet for at de som ikke får hjelp av det billige får det, hvor kommer alle disse pengene fra? Det trykkes ikke opp mer, så da må noe annet vike. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så er man heldig hvis man er i den 50/50 kategorien som liker Ritalin best. Den varer kortere enn Aduvanz, slik at den kan doseres flere ganger om dagen uten å ødelegge nattesøvn, og er mye enklere å tilpasse både syklus (for kvinner) og ulike dagsplaner. Man kan ta påfyll forholdsvis sent på dagen om man skal noe ekstra, uten å få natta ødelagt. Aduvanz er vanskeligere slik. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hørte en adhd podcast om ei som havna på akutten med høyt blodtrykk/hjerteflimmer etter Ritalin utprøving. Det var i løpet av første dagen med utprøving. Hun fikk gå rett over på Aduvanse etter dette for å si det slik.

Jeg tror jeg ville vært ærlig om symptomene, men heller smurt på litt drama og ubehag enn underdrevet ihvertfall.

Jeg har adhd selv, men ikke begynt utprøving av medisiner jeg heller enda. Syns det er ekkelt alt det ubehaget jeg hører mange forteller om Ritalin. Skjønner derimot de må gjøre det på denne måten for at det ikke skal bli for dyrt for pengekassa til staten. Ikke minst mtp hvor mange flere som får adhd diagnosen nå. Og veldig typisk at Ritalin er en adhd medisin utviklet for menn med adhd. *kvinnehelse* er jo en uting for samfunnet. Altfor dyrt🙄

Selv har jeg faktisk gått så langt i tankebanene at jeg har vurdert å lyve om jeg skulle få svært fæle bivirkninger av Ritalin som er uutholdelige. Usikker på hvor lenge man må holde ut ved evt bivirkninger før en får prøve ny type medisin, men 1-2 uker i helvete høres for mye ut av et kort liv for meg😅

Jeg er uansett av en oppfatning at det blir dyrere for samfunnet å ha mange udiagnostiserte adhd kandidate rundt i samfunnet, enn medisinerte personer med adhd. Samme hvilken pris på medisinen.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og det vil vel de aller fleste. Men vi må alle igjennom den samme utprøvingen i samme rekkefølge. Så en når ikke fortere frem i køen, men du kan lyve/overdrive hva du kjenner på. Vet mange sikkert steiler når jeg sier dette😱

Når dette er sagt, så vet jeg om mange, både kvinner og menn som forteller om gode erfaringer med Ritalin også. Så det er absolutt verdt å gi det en sjanse tenker jeg.

Takk. Jeg har ikke tenkt til å lyve. For det er ikke så farlig for meg å prøve Ritalin først.  Men jeg er enig i dette poenget ditt med kvinnehelse og at det er underprioritert. 

Skjønner de som lyver. Men jeg er ikke redd for å prøve Ritalin og jeg har også gått på en del smeller i livet ved å lyve så jeg er veldig opptatt av å ikke lyve. 

TS

Anonymkode: 23988...fea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kvinner med ADHD.

Meld deg inn i kvinner med ADHD på facebook, så ser du at det er ganske 50/50. 

Takk, jeg skal melde meg inn i den gruppen. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, jeg skal melde meg inn i den gruppen. 

TS

Velkommen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aduvanz først da jeg fikk diagnosen. Men jeg fikk ekle bivirkningener så da gikk jeg over på ritalin. Opplever den som mye mer effektiv, og jeg er kvinne med typisk kvinneadhd. 

Anonymkode: 81479...99c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Leser du på felleskatalogen så ser du at det handler om langt mer enn pris. https://www.felleskatalogen.no/medisin/aduvanz-takeda-643161

Som pasient er det ikke særlig smart å ville teste ut medisin med høy risiko for både bivirkninger og annet, dersom du kan klare deg med noe enklere og på noen enklere, her Ritalin, kan få den effekten du trenger for å ha det bra. 
Tenk deg at du utsetter kroppen din for en risiko for å pådra deg andre problemer, bare fordi du ikke vil bruke tid på å prøve å komme i mål med Ritalin. 
Dette blir nesten som å tisse i buksen for å holde varmen. Da er du varm inntil tisset blir kaldt nedover beina, og når det da blir kaldt, så blir det innmariens kaldt. I fall du ikke forstår utrykket…

Ja, jeg har hørt uttrykket "tisse i buksen for å holde seg varm" før.  Selv om jeg ikke er enig i bruken av det uttrykket i denne konteksten. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk aduvanz først da jeg fikk diagnosen. Men jeg fikk ekle bivirkningener så da gikk jeg over på ritalin. Opplever den som mye mer effektiv, og jeg er kvinne med typisk kvinneadhd. 

Takk! Hvorfor fikk du prøve Aduvanz først?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hvorfor fikk du prøve Aduvanz først?

TS

Det var bare det legen foreslo. Stilte ingen spørsmål ved det, kjente ikke til alt dette før jeg fikk diagnosen og hadde ikke lest noe om verken adhd eller medisiner før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var bare det legen foreslo. Stilte ingen spørsmål ved det, kjente ikke til alt dette før jeg fikk diagnosen og hadde ikke lest noe om verken adhd eller medisiner før. 

Skjønner! Får håpe legen min er som din. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner! Får håpe legen min er som din. 

TS

Dette var en gammel psykiater på smestad, dersom du trenger tips til lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk aduvanz. Har ikke prøvd ritalin. Jeg fikk spørsmål om jeg opplevde symptomene mine verst på jobb, eller om det var etter jobb også. Jeg svarte at jeg sleit hele dagen. Dermed fikk jeg aduvanz.

Anonymkode: caac8...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var en gammel psykiater på smestad, dersom du trenger tips til lege. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk aduvanz. Har ikke prøvd ritalin. Jeg fikk spørsmål om jeg opplevde symptomene mine verst på jobb, eller om det var etter jobb også. Jeg svarte at jeg sleit hele dagen. Dermed fikk jeg aduvanz.

Anonymkode: caac8...525

Takk til begge. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har fått ADHD-diagnosen og har begynt å prøve Ritalin. Slik jeg har forstått det så testes Ritalin først fordi det er billigst for staten, mens Aduvanz   oftere er effektivt for kvinner. 

Er det noe man kan si til psykiateren for å få prøve Aduvanz  tidlig i stedet for å bruke mye tid på å teste ut Ritalin? 

Det er DPS-psykiater. Jeg vet ikke om de er mer opptatt av kostnadene enn psykiaterne som jobber i det private. 

Fikk det etter to uker på Ritalin. Bare ba om å få prøve noe annet pga bivirkning

Anonymkode: e8ef3...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare for å presisere. jeg har ikke tenkt til å lyve om symptomer eller lignende. jeg lurte bare på om man kunne si noe sånt som "Kan vi tese ut Aduvanz først når det som regel er mest effektivt hos kvinner, fremfor å bruke mye tid på Ritalin kun fordi det er billigst". 

TS

Håper du ikke er deprimert, da skal du absolutt ikke ta Ritalin. Det ble jeg fortalt av min lege som er virkelig god på feltet. Ellers er både Elvanse og Attentin de mest brukt nå tror jeg. Man må uansett sette seg inn i ting som f.eks at effekten blir dårligere om man kombinerer medisinen med koffein osv. 

Anonymkode: 9cfe5...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min opplevelse er at det er like mange som foretrekker Ritalin over Aduvanze, som motsatt. 

Ritalin er billigere, og du bør prøve den først. Den er mye mer forsket på, vi vet langtidseffektene av den, og det er billigere for staten (som betyr at vi kan behandle flere totalt sett.) Funker den ikke godt/godt nok får du prøve noe annet, men veldig veldig mange er godt fornøyde med Ritalin! Det er ikke en dårlig medisin, eller noe man "tar til takke med." 

Dette er jo feil. I omgangskretsen vår har vi 4 med adhd. Mange av disse igjen har venner og familie med diagnosen. Ingen har blitt stående på ritalin. Er Attentin, dextro, Elvanse eller aduvanze. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når det er sagt, så er man heldig hvis man er i den 50/50 kategorien som liker Ritalin best. Den varer kortere enn Aduvanz, slik at den kan doseres flere ganger om dagen uten å ødelegge nattesøvn, og er mye enklere å tilpasse både syklus (for kvinner) og ulike dagsplaner. Man kan ta påfyll forholdsvis sent på dagen om man skal noe ekstra, uten å få natta ødelagt. Aduvanz er vanskeligere slik. 

Man får ikke nattesøvnen ødelagt av aduvanze. Her tas den kl.8 og varer maks 10t. Tror det påstås virketid opp mot 13t men det varierer veldig, aldri opplevd. Om du har ok cypr opptak skal du fint greie deg på aduvanze. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år på lav dose Ritalin her, funker kjempebra! Har ingen bivirkninger, også glad for å bruke en medisin som har vært med i langtidsstudier med bra resultat. (Enn å utsette meg selv som en prøvekanin på enkelte medikamenter) men viktig å finne noe som funker for deg! 

Anonymkode: 1d7c1...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...