AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:03 #1 Del Skrevet torsdag kl 19:03 Hei. Jeg har fått ADHD-diagnosen og har begynt å prøve Ritalin. Slik jeg har forstått det så testes Ritalin først fordi det er billigst for staten, mens Aduvanz oftere er effektivt for kvinner. Er det noe man kan si til psykiateren for å få prøve Aduvanz tidlig i stedet for å bruke mye tid på å teste ut Ritalin? Det er DPS-psykiater. Jeg vet ikke om de er mer opptatt av kostnadene enn psykiaterne som jobber i det private. Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:07 #2 Del Skrevet torsdag kl 19:07 Bare for å presisere. jeg har ikke tenkt til å lyve om symptomer eller lignende. jeg lurte bare på om man kunne si noe sånt som "Kan vi tese ut Aduvanz først når det som regel er mest effektivt hos kvinner, fremfor å bruke mye tid på Ritalin kun fordi det er billigst". TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:10 #3 Del Skrevet torsdag kl 19:10 Nei Anonymkode: f0561...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:10 #4 Del Skrevet torsdag kl 19:10 Du kan spørre. Men det er ikke den enkelte lege som bestemmer dette, det er bestemt fra høyere hold, og jeg vil tro at legen må følge de føringer som blir gitt. Ta Ritalinen, test det til neste time, list alle de kjipe bivirkningene du opplever og så får du sikkert noe nytt. Anonymkode: 36db4...d1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:14 #5 Del Skrevet torsdag kl 19:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei Anonymkode: f0561...2e5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan spørre. Men det er ikke den enkelte lege som bestemmer dette, det er bestemt fra høyere hold, og jeg vil tro at legen må følge de føringer som blir gitt. Ta Ritalinen, test det til neste time, list alle de kjipe bivirkningene du opplever og så får du sikkert noe nytt. Anonymkode: 36db4...d1e Takk. Jeg var ikke klar over at det ble godkjent fra høyere hold. Nå er det ikke verdens undergang å prøve Ritalin. Jeg ville bare spare tid ved å teste ut hva som oftest er mest effektivt. TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:15 #6 Del Skrevet torsdag kl 19:15 Hva er grunnen til at du ikke vil ta Ritalin? Flere responderer jo greit på Ritalin fremfor andre alternativ, og motsatt. Hvorfor ikke teste det videre og se hvordan det går? Anonymkode: f41dd...e3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:17 #7 Del Skrevet torsdag kl 19:17 Ritalin fungerer jo også bra for mange, så det kan jo godt hende du har god effekt. Anonymkode: fa703...d1b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:17 #8 Del Skrevet torsdag kl 19:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er grunnen til at du ikke vil ta Ritalin? Flere responderer jo greit på Ritalin fremfor andre alternativ, og motsatt. Hvorfor ikke teste det videre og se hvordan det går? Anonymkode: f41dd...e3a Som pasient er det mest rasjonelt å ville teste ut medisinen som statistisk sett har høyest sjanse for å hjelpe. Men som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke verdens undergang å teste ut Ritalin først. TS Anonymkode: 23988...fea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:22 #9 Del Skrevet torsdag kl 19:22 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Jeg har fått ADHD-diagnosen og har begynt å prøve Ritalin. Slik jeg har forstått det så testes Ritalin først fordi det er billigst for staten, mens Aduvanz oftere er effektivt for kvinner. Er det noe man kan si til psykiateren for å få prøve Aduvanz tidlig i stedet for å bruke mye tid på å teste ut Ritalin? Det er DPS-psykiater. Jeg vet ikke om de er mer opptatt av kostnadene enn psykiaterne som jobber i det private. Anonymkode: 23988...fea Ja, drit i den møkka ritalin hvis du kan unngå. Si du vil prøve aduvanz Anonymkode: 83c57...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:55 #10 Del Skrevet torsdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, drit i den møkka ritalin hvis du kan unngå. Si du vil prøve aduvanz Anonymkode: 83c57...605 Jeg skal i hvert fall spørre. Så får vi se hva som skjer. TS Anonymkode: 23988...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:47 #11 Del Skrevet torsdag kl 21:47 Jeg spurte, hadde testet litt via venner før jeg fikk i utredning som jeg fortalte psykiater. Svaret var at jeg måtte teste ritalin først uansett, stod på det i 1,5 mnd før jeg fikk bytte Anonymkode: b9661...f1e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:03 #12 Del Skrevet torsdag kl 23:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spurte, hadde testet litt via venner før jeg fikk i utredning som jeg fortalte psykiater. Svaret var at jeg måtte teste ritalin først uansett, stod på det i 1,5 mnd før jeg fikk bytte Anonymkode: b9661...f1e Takk! TS Anonymkode: 23988...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:13 #13 Del Skrevet torsdag kl 23:13 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har fått ADHD-diagnosen og har begynt å prøve Ritalin. Slik jeg har forstått det så testes Ritalin først fordi det er billigst for staten, mens Aduvanz oftere er effektivt for kvinner. Er det noe man kan si til psykiateren for å få prøve Aduvanz tidlig i stedet for å bruke mye tid på å teste ut Ritalin? Det er DPS-psykiater. Jeg vet ikke om de er mer opptatt av kostnadene enn psykiaterne som jobber i det private. Anonymkode: 23988...fea Leser du på felleskatalogen så ser du at det handler om langt mer enn pris. https://www.felleskatalogen.no/medisin/aduvanz-takeda-643161 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som pasient er det mest rasjonelt å ville teste ut medisinen som statistisk sett har høyest sjanse for å hjelpe. Men som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke verdens undergang å teste ut Ritalin først. TS Anonymkode: 23988...fea Som pasient er det ikke særlig smart å ville teste ut medisin med høy risiko for både bivirkninger og annet, dersom du kan klare deg med noe enklere og på noen enklere, her Ritalin, kan få den effekten du trenger for å ha det bra. Tenk deg at du utsetter kroppen din for en risiko for å pådra deg andre problemer, bare fordi du ikke vil bruke tid på å prøve å komme i mål med Ritalin. Dette blir nesten som å tisse i buksen for å holde varmen. Da er du varm inntil tisset blir kaldt nedover beina, og når det da blir kaldt, så blir det innmariens kaldt. I fall du ikke forstår utrykket… Anonymkode: 4d7d9...c85 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:19 #14 Del Skrevet torsdag kl 23:19 Min opplevelse er at det er like mange som foretrekker Ritalin over Aduvanze, som motsatt. Ritalin er billigere, og du bør prøve den først. Den er mye mer forsket på, vi vet langtidseffektene av den, og det er billigere for staten (som betyr at vi kan behandle flere totalt sett.) Funker den ikke godt/godt nok får du prøve noe annet, men veldig veldig mange er godt fornøyde med Ritalin! Det er ikke en dårlig medisin, eller noe man "tar til takke med." Anonymkode: c871b...407 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:29 #15 Del Skrevet torsdag kl 23:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min opplevelse er at det er like mange som foretrekker Ritalin over Aduvanze, som motsatt. Anonymkode: c871b...407 Skriver du nå generelt om de som har ADHD eller om kvinner med ADHD? Det jeg har lest er at kvinner med ADHD pleier å foretrekke Aduvanz. TS Anonymkode: 23988...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:30 #16 Del Skrevet torsdag kl 23:30 Hørte en adhd podcast om ei som havna på akutten med høyt blodtrykk/hjerteflimmer etter Ritalin utprøving. Det var i løpet av første dagen med utprøving. Hun fikk gå rett over på Aduvanse etter dette for å si det slik. Jeg tror jeg ville vært ærlig om symptomene, men heller smurt på litt drama og ubehag enn underdrevet ihvertfall. Jeg har adhd selv, men ikke begynt utprøving av medisiner jeg heller enda. Syns det er ekkelt alt det ubehaget jeg hører mange forteller om Ritalin. Skjønner derimot de må gjøre det på denne måten for at det ikke skal bli for dyrt for pengekassa til staten. Ikke minst mtp hvor mange flere som får adhd diagnosen nå. Og veldig typisk at Ritalin er en adhd medisin utviklet for menn med adhd. *kvinnehelse* er jo en uting for samfunnet. Altfor dyrt🙄 Selv har jeg faktisk gått så langt i tankebanene at jeg har vurdert å lyve om jeg skulle få svært fæle bivirkninger av Ritalin som er uutholdelige. Usikker på hvor lenge man må holde ut ved evt bivirkninger før en får prøve ny type medisin, men 1-2 uker i helvete høres for mye ut av et kort liv for meg😅 Jeg er uansett av en oppfatning at det blir dyrere for samfunnet å ha mange udiagnostiserte adhd kandidate rundt i samfunnet, enn medisinerte personer med adhd. Samme hvilken pris på medisinen. Anonymkode: edb5d...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:33 #17 Del Skrevet torsdag kl 23:33 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leser du på felleskatalogen så ser du at det handler om langt mer enn pris. https://www.felleskatalogen.no/medisin/aduvanz-takeda-643161 Som pasient er det ikke særlig smart å ville teste ut medisin med høy risiko for både bivirkninger og annet, dersom du kan klare deg med noe enklere og på noen enklere, her Ritalin, kan få den effekten du trenger for å ha det bra. Tenk deg at du utsetter kroppen din for en risiko for å pådra deg andre problemer, bare fordi du ikke vil bruke tid på å prøve å komme i mål med Ritalin. Dette blir nesten som å tisse i buksen for å holde varmen. Da er du varm inntil tisset blir kaldt nedover beina, og når det da blir kaldt, så blir det innmariens kaldt. I fall du ikke forstår utrykket… Anonymkode: 4d7d9...c85 Ritalin er ubrukelig. Komme i mål med ritalin, ha ha. Tror du det er en antibiotika kur. Den kan fungere bra et halvt år, så går virkningen fortere og fortere ut, selv om den skal vare lenger. Du MÅ ikke begynne på Ritalin, jeg hadde prøvd Ritalin på en annen dps flere år tidligere, men slutta da virkningen ble kortere og kortere i løpet av dagen. Havnet også i en livskrise så fikk ikke lov og bli satt på andre medisiner før den var over. Gikk 5 år, jeg hadde flyttet til en annen del av landet, dpsen der jeg hadde bodd før fant ikke igjen papirene mine, så jeg måtte begynne helt på scratch igjen. Men 0 bevis for at jeg hadde vært på den andre dps fikk jeg begynne rett på aduvanze. Anonymkode: 83c57...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:34 #18 Del Skrevet torsdag kl 23:34 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skriver du nå generelt om de som har ADHD eller om kvinner med ADHD? Det jeg har lest er at kvinner med ADHD pleier å foretrekke Aduvanz. TS Anonymkode: 23988...fea Kvinner med ADHD. Meld deg inn i kvinner med ADHD på facebook, så ser du at det er ganske 50/50. Anonymkode: c871b...407 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:36 #19 Del Skrevet torsdag kl 23:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hørte en adhd podcast om ei som havna på akutten med høyt blodtrykk/hjerteflimmer etter Ritalin utprøving. Det var i løpet av første dagen med utprøving. Hun fikk gå rett over på Aduvanse etter dette for å si det slik. Jeg tror jeg ville vært ærlig om symptomene, men heller smurt på litt drama og ubehag enn underdrevet ihvertfall. Jeg har adhd selv, men ikke begynt utprøving av medisiner jeg heller enda. Syns det er ekkelt alt det ubehaget jeg hører mange forteller om Ritalin. Skjønner derimot de må gjøre det på denne måten for at det ikke skal bli for dyrt for pengekassa til staten. Ikke minst mtp hvor mange flere som får adhd diagnosen nå. Og veldig typisk at Ritalin er en adhd medisin utviklet for menn med adhd. *kvinnehelse* er jo en uting for samfunnet. Altfor dyrt🙄 Selv har jeg faktisk gått så langt i tankebanene at jeg har vurdert å lyve om jeg skulle få svært fæle bivirkninger av Ritalin som er uutholdelige. Usikker på hvor lenge man må holde ut ved evt bivirkninger før en får prøve ny type medisin, men 1-2 uker i helvete høres for mye ut av et kort liv for meg😅 Jeg er uansett av en oppfatning at det blir dyrere for samfunnet å ha mange udiagnostiserte adhd kandidate rundt i samfunnet, enn medisinerte personer med adhd. Samme hvilken pris på medisinen. Anonymkode: edb5d...ef0 Hva gjør du da, dersom du har svartmalt Ritalin- men faktisk ikke liker Aduvanz? Så viser det seg at Ritalin hadde vært gull for deg? Hvordan forklarer du at du vil prøve den igjen, så jævlig som den visstnok var? Den eneste du lurer er deg selv. Anonymkode: c871b...407 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:36 #20 Del Skrevet torsdag kl 23:36 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville bare spare tid ved å teste ut hva som oftest er mest effektivt. Og det vil vel de aller fleste. Men vi må alle igjennom den samme utprøvingen i samme rekkefølge. Så en når ikke fortere frem i køen, men du kan lyve/overdrive hva du kjenner på. Vet mange sikkert steiler når jeg sier dette😱 Når dette er sagt, så vet jeg om mange, både kvinner og menn som forteller om gode erfaringer med Ritalin også. Så det er absolutt verdt å gi det en sjanse tenker jeg. Anonymkode: edb5d...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå