Gå til innhold

Hun gir meg gaver som jeg har sagt jeg ikke vil ha

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 22.31):

Jeg tok ikke referansen, men vil gjerne høre om den 🤭

Anonymkode: 08442...326

Er fra serien friends. Joey og chandler rakk ikke julegave innkjøp for alt av butikker var stengt, så de dro innom en bensinstasjon og kjøpte all slags rask som de gav til vennene dine i julegaver

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 21.59):

Mangen utakknemmelige folk her..

Anonymkode: dc85c...756

Hvordan er det utakknemlig å ikke bli glad for å få noe man spesifikt har sagt man ikke ønsker seg? 

Anonymkode: 7d3f3...d0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslå at dere slutter å gi hverandre gaver?

Hvis hun ellers er en god venn, ville jeg bare oversett det. Gitt bort gavene til andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 21.56):

Spesielt svigermor gir oss ofte "gaver" i hverdagen med tilhørende "forslag" om hvordan vi kan bruke/plassere gaven, samtidig som hun har kjøpt ting til seg selv. Kjøper hun lyngplanter som hun plasserer ved inngangsdøren, får vi også samme antall med "Jeg kjøpte noen slike til dere, som dere kan ha på trappa. Jeg har nettopp gjort det hos meg, så da tenkte jeg at dere også måtte få." Om vi ikke umiddelbart og gledesstrålende takker og skynder oss å følge "forslaget", blir hun furten. (Mannen klarer å la være å bry seg om "forslagene" og eventuell furting, jeg blir stresset og liker ikke å få "gavene" fordi jeg merker forventningen om takksigelser og umiddelbar oppfølging av nevnte instruks, nei jeg mener forslag.) Hun tenker tydeligvis at hun er snill som kjøper til sønn og svigerdatter også i stedet for bare til seg selv. Jeg føler at gavene blir invaderende og manipulerende. Når det følger med en forventning/betingelse/forpliktelse for bruken, er det ikke lenger en gave i mine øyne.

Dette skjønner jeg godt må føles invaderende. Jeg pleide også å få slike gaver fra min svigermor, f.eks ampler med lys til hengeplanter, som jeg synes er helt grusomt. Fikk også tips om hvor de kunne henge. Jeg hadde de oppe en stund, så tok jeg dem ned og ga blaffen i om hun så det.  Hun ble sikkert fornærmet, men ga iallfall ikke uttrykk for det.  
Min mor er også sånn, som kan kjøpe det hun liker til både meg og mine søstre. Jeg har sagt klart fra til henne, og hun har sluttet å kjøpe til meg 😀

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 19.28):

"ja, du sa du ikke ville ha det, men...". Jeg vet hun ikke mener noe vondt med det, men jeg synes det er utrolig merkelig, og det oppleves egentlig ganske respektløst. Hva synes du? Har du opplevd det samme?

Har du prøvd å spørre henne: hvorfor kjøper du noe som du vet jeg ikke vil ha?

Anonymkode: e623b...425

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ja, du sa du ikke ville ha det, men...".

da sier du "men hva? Du tenkte du bare ville kjøpe dette fordi...?" 

og så lar du det henge i luften - lenge.. Da er det slutt på gaver og slikt tøys.. HVorfor skal du være redd for å såre hennes følelser når hun ikke bryr seg en døyt om det du tenker? 

Anonymkode: 67090...553

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men hva da?" lurer jeg på da. Sier hun noe om grunnen til at hun gir ting du har sagt at du ikke vil ha, eller blir det men'et bare hengende i lufta?

For egen del kan jeg ikke si å ha fått ting jeg har sagt at jeg ikke vil ha. Men eksen ville tydeligvis dele fotograferingslidenskapen sin med meg, for et år kjøpte han et digitalkamera til meg. Jeg tok aldri bilder selv, hadde aldri ytret ønske om å begynne med det heller, og var egentlig bare høflig interessert når han viste meg bilder han har tatt og sånt. Og både svigermor og svigerinnen min gir ofte i gaver samme type ting som de liker å få selv. Ett år var svoger i området(han bor lenger unna) samtidig med at jeg hadde bursdag og inviterte til familieselskap. Påsken var ikke langt unna, og han hadde nok ikke rukket å ordne gave før han dro. Jeg fikk et rør med små påskekyllinger, tydelig kjøpt på bensinstasjon. "Det er ikke mye, men det er tanken som teller", sa han da han overrakk gaven. 

- Man kan si hva man vil om at det er tanken bak som teller, vær takknemlig for å få gaver i det hele tatt, og alt det der. Samtidig syns jeg at "tanken som teller" blir litt misbrukt når det kommer til hva man velger å gi. Ref ovennevnte eksempel med påskepynt; det var så tydelig at det var i siste liten og bare for å ha noe å gi. Altså ingen tanke i det hele tatt, utover fasaden utad. Jeg hadde syns det var bedre om han ikke hadde med seg gave.

Spesielt svigermor gir oss ofte "gaver" i hverdagen med tilhørende "forslag" om hvordan vi kan bruke/plassere gaven, samtidig som hun har kjøpt ting til seg selv. Kjøper hun lyngplanter som hun plasserer ved inngangsdøren, får vi også samme antall med "Jeg kjøpte noen slike til dere, som dere kan ha på trappa. Jeg har nettopp gjort det hos meg, så da tenkte jeg at dere også måtte få." Om vi ikke umiddelbart og gledesstrålende takker og skynder oss å følge "forslaget", blir hun furten. (Mannen klarer å la være å bry seg om "forslagene" og eventuell furting, jeg blir stresset og liker ikke å få "gavene" fordi jeg merker forventningen om takksigelser og umiddelbar oppfølging av nevnte instruks, nei jeg mener forslag.) Hun tenker tydeligvis at hun er snill som kjøper til sønn og svigerdatter også i stedet for bare til seg selv. Jeg føler at gavene blir invaderende og manipulerende. Når det følger med en forventning/betingelse/forpliktelse for bruken, er det ikke lenger en gave i mine øyne.

Enig i dette med "tanken som teller". Synes det er rart med disse som spør hva man ønsker seg, og så velger å gi noe helt annet. Hvis det ikke er mulig å gi det man ønsker seg, vil jeg heller ha noe praktisk og "kjedelig" som jeg faktisk kan bruke (håndklær, sjokolade, kaffe eller noe), enn noe juggel eller tull som aldri vil bli brukt. 

Anonymkode: 471b9...298

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (8 timer siden):

Jeg fikk en rødrutet flanelsskjort en gang, den gikk i søppla uten å vert åpnet.

Sånn jeg har forstått det, må det ha vært utrolig provoserende og sårende.

Anonymkode: 13c77...d63

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer veldig an på hva gaven er, ts? Er det f eks noe spiselig, kan hun ha oppfattet «ikke gi meg sjokolade, jeg kan ikke ha det i hus» som litt spøkefullt og tenker at du kan vel unne deg litt til jul.

Anonymkode: 9864a...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sagt ifra, for det er respektløst ja 

Anonymkode: cda0a...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en venninne som til jul og bursdager rett som det er gir meg gaver som jeg har sagt klart i fra om at jeg ikke vil ha. Og hun har oppfattet at jeg har sagt det, for når jeg pakker opp sier hun gjerne "ja, du sa du ikke ville ha det, men...". Jeg vet hun ikke mener noe vondt med det, men jeg synes det er utrolig merkelig, og det oppleves egentlig ganske respektløst. Hva synes du? Har du opplevd det samme?

Anonymkode: 201fd...718

Så grusomt av henne assa!! Hvor gammel er dere egentlig? 14 år? Man kjøper da faen ikke gaver til venninner i voksen alder. 

Anonymkode: fb225...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste steg må være at du sier at dere slutter å gi gave til hverandre. Det er faktisk bedre å ikke få gave enn å få noe man ikke ønsker seg. Da slipper du også oppgaven med å finne noe til henne, både jobben og pengene blir da spart. Vinn-vinn for ts. 

Anonymkode: e623b...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 21.59):

Mangen utakknemmelige folk her..

Anonymkode: dc85c...756

det er ikke utakknemlig å ikke bli glad over å få noe mottaker vet man ikke blir glad for, fordi man har fortalt dem at man ikke vil ha det. Blir du glad og takknemlig om du får en innepakket neve grus? Eller en ponni du ikke ønsket deg og som nå vil koste deg 6000 i måneden i oppstalling og du må i stallen og møkke hver dag? 

Anonymkode: 312ef...f96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Man kan si hva man vil om at det er tanken bak som teller, vær takknemlig for å få gaver i det hele tatt, og alt det der. Samtidig syns jeg at "tanken som teller" blir litt misbrukt når det kommer til hva man velger å gi.

Så enig!

"Det er tanken som teller" kan man bruke om man har lagt mye tid og omtenksomhet i gaven, men så ble det ikke helt rett eller passet ikke likevel, tross god innsats. 

Ikke om rask kjøpt på bensinstasjonen med null tanker bak 😂

Anonymkode: f5f1c...223

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 13.26):

Enig i dette med "tanken som teller". Synes det er rart med disse som spør hva man ønsker seg, og så velger å gi noe helt annet. Hvis det ikke er mulig å gi det man ønsker seg, vil jeg heller ha noe praktisk og "kjedelig" som jeg faktisk kan bruke (håndklær, sjokolade, kaffe eller noe), enn noe juggel eller tull som aldri vil bli brukt. 

Anonymkode: 471b9...298

En ting er å finne på noe annet det det som står på ønskelista, noe annet, og ille, er å gi noe mottaker har spesifisert at hun ikke ønsker seg.

Anonymkode: 137cf...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 6.1.2025 den 12.32):

Er fra serien friends. Joey og chandler rakk ikke julegave innkjøp for alt av butikker var stengt, så de dro innom en bensinstasjon og kjøpte all slags rask som de gav til vennene dine i julegaver

Åjaa! Den passet godt til situasjonen her ja, absolutt! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (På 6.1.2025 den 12.46):

Foreslå at dere slutter å gi hverandre gaver?

Ja jeg har foreslått det, men det er så forferdelig viktig for henne å gi gaver så det går hun ikke med på.

AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 16.42):

Jeg ville sagt ifra, for det er respektløst ja 

Da blir hun så forferdelig skuffet og lei seg, og det synes jeg jo ikke er noe hyggelig, så da bare smiler jeg og takker.

LiseTV skrev (På 6.1.2025 den 13.27):

Jeg fikk en rødrutet flanelsskjort en gang, den gikk i søppla uten å vert åpnet.

Er det ting jeg kan gi bort til Fretex f.eks, så gjør jeg det, men det er ting som har havnet i søpla også.

AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 16.46):

Så grusomt av henne assa!! Hvor gammel er dere egentlig? 14 år? Man kjøper da faen ikke gaver til venninner i voksen alder. 

Anonymkode: fb225...774

Hvor gammel er du da? Ikke gammel nok til å ha lært deg folkeskikk tydeligvis.

Anonymkode: 201fd...718

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor starte tråden hvis du ikke har tenkt å gjøre noe med det, TS?

Anonymkode: 7d3f3...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...