Gå til innhold

Lavere egenkapitalkrav = høyere boligpriser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om det nye reduserte egenkapitalskravet kommer til å øke boligprisene? Hva tror dere? Blir det vanskeligere å få lån?

Anonymkode: f3ef3...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. de som kun kommer inn med mindre egenkapital byr neppe på de fleste boligene, kanskje de aller billigeste får mer kamp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan vel fort skje det - i pressområder. Flere om beinet osv… det gjelder jo alle prisklasser.

Anonymkode: b552a...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke nødvendigvis. Kravet til egenandel er en inngang til lån av en viss størrelse, men det sier egentlig kun noe om hvor mye du har (dvs klart å spare/arve/fått i gave/verdiøkning på eiendeler etc), og ikke noe om hva du løpende kan betale inn i renter og avdrag. 

Egenandelen hjelper deg altså kun et stykke på vei. Har du 500 000 kan du i teorien låne 4 500 000, men det kan likevel hende at du ikke får låne mer enn 1 500 000 pga inntekten din, antall barn osv. 

Anonymkode: 487eb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, spesielt boliger i prisklassen for førstegangskjøpende par.

f eks kjøpte jeg og samboer vår første bolig i 2023. Den kostet 4 mill og vi hadde da 15% ek, altså 600 000. Samlet inntekt på 1.3 og studiegjeld på 700 000 den gang kunne vi maks ha lånt 5.8 mill.

hadde ek kravet vært 10%, ville de 600’ vi hadde vært nok til en bolig til 6 mill og vi ville fortsatt hatt lån under 5xinntekt.

Anonymkode: 5a11d...101

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i situasjonen mye EK og liten inntekt og er overlykkelig over at jeg kom meg inn på boligmarkedet før endringen. Tror vi vil se mye hissigere budrunder nå etter dette kravet i pressområder.  Så kan det være det roer seg ned, men tror det vil bli et halvår nå hvor veldig mange vil inn samtidig. Veldig glad jeg slipper å være i budrunder mot par som sikkert har minst det dobbelte sommeg i inntekt.

Anonymkode: 65f61...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kravet om ek ned til 10% hurra 

Uka etter

Boliger opp 20% i 2025.

Anonymkode: d641a...d11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tja, spesielt boliger i prisklassen for førstegangskjøpende par.

f eks kjøpte jeg og samboer vår første bolig i 2023. Den kostet 4 mill og vi hadde da 15% ek, altså 600 000. Samlet inntekt på 1.3 og studiegjeld på 700 000 den gang kunne vi maks ha lånt 5.8 mill.

hadde ek kravet vært 10%, ville de 600’ vi hadde vært nok til en bolig til 6 mill og vi ville fortsatt hatt lån under 5xinntekt.

Anonymkode: 5a11d...101

Det tror jeg også. Førstegangs-boliger kan fort bli dyrere, for for en del er egenkapitalen begrensingen, ikke inntekten. 

Anonymkode: f98e4...709

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det

Blitt et altfor stort gap mellom lønnsvekst og boligprisvekst siste 10-15år. Mye av grunnen er at det i en lang periode var gratis å låne penger

Typisk 1.gangs bolig kostet 2-3 årslønner før, nå koster den samme boligen 5 ganger lønn for en enslig så man er fortsatt avhengig av egenkapital

Anonymkode: 48341...681

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større etterspørsel gir alltid høyere priser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig vil det øke prisene for en del boliger. Det er vel ikke noe noen innen faget er usikre på heller, egentlig? Det er den store bivirkningen alle er helt åpne om.

For de som har vært begrenset av evnen sin til å betjene et lån hjelper dette ingenting. For de som til nå har vært begrenset av egenkapital fremfor inntekt - da særlig unge par med høyere utdannelse (aka. mindre egenkapital, men ikke lave inntekter) - vil det nå bli enklere. Så f.eks. mindre leiligheter i Oslo sentrum vil åpenbart bli dyrere av dette.

Anonymkode: 2bca8...15f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...