Gå til innhold

Innafor å la 6 (snart 7-åring) være litt alene etter skolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har en gutt på 6, snart syv som ønsker en fast tid å gå hjem fra AKS. Vi bor vegg i vegg med skolen og han begynte derfor kort tid (etter eget ønske) etter skolestart å gå til og fra skolen selv. Nå sender jeg melding til Aks når jeg er hjemme og han kan gå, men han ønsker selv å gå hjem 15.30 hver dag. Vi er dog hjemme alt mellom 15.30 og 16.00. Så kan potensielt bli 20-30 minutter alene hjemme etter skolen. Han har smartklokke og kan ringe hvis det er noe. Gutten ønsker dette selv og jeg syns egentlig det er greit. Han er enn så lenge en trygg og pliktoppfyllende gutt. Så ikke redd for at han skal finne på noe tull de minuttene han er alene. Er dog litt bekymret for hva andre foreldre tenker når han forteller at han er litt alene. Så hva tenker dere om å la en 1-klassing være noen minutter alene etter skolen?

Anonymkode: e4f13...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke problemet. 30 min på ettermiddagen er ikke lenge

Anonymkode: c6e73...680

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min alene synes jeg høres helt greit ut. Jeg begynte å la mine unger være hjemme i korte perioder (f.eks. mens jeg var på butikken) da de var rundt 6 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da helt fint. Min seksåring er rundt 15 min alene mens jeg er på butikken nå. Får ikke gå hjem alene enda pga skolevei, men hadde vi bodd rett ved skolen hadde hun fint kunne vært alene den tiden til jeg kom hjem. 

Anonymkode: e5a74...798

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NEI!

Anonymkode: 5e16b...655

Hvorfor ikke? 😅 det er jo ikke snakk om mange timer. 

Jeg tok vanlig rutebuss hjem fra skolen dager jeg sluttet tidlig. Trivdes ikke på SFO så jeg var hjemme alene i opp til 2 timer fra jeg var 5 og et halvt. 

Anonymkode: 34095...e28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. 6 åringen her er alene når jeg henter minsten i bhg og trives fint med det. Så lenge han selv vil så kjør på. 

Anonymkode: 3324e...dd0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit for de seksåringene som er klar for det og synes det er greit. De fleste startet på sfo her, men ikke alle gikk på sfo ut første klasse. Med smartklokke er det null stress. Min fikk ikke ha med besøk hjem når hun var uten voksne da, for da kunne jeg ikke stole på at hun ikke lot seg overtale til noe tull. 

Anonymkode: 0a4b6...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

NEI!

Fordi? Det er vanlig at de som ikke er på sfo går hjem/tar skolebuss og er alene en stund fra første/andre kl. her. Synes det er rart at du ikke gidder skrive hvorfor. 

Anonymkode: 0a4b6...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteklassingen her er alene ca 30min hver ettermiddag. Avtale om at lekser skal gjøres og så får han se på tv til vi er hjemme. Null stress

Anonymkode: 5c9f0...85d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det greit når han vil det selv! Drit i hva andre foreldre syns! Det er du som bestemmer hva som er greit for DIN unge!

Anonymkode: c1219...0bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 åringen min kunne fint gjort det. Hun har vært alene hjemme mens jeg har trillet lillesøsteren i søvn ute siden hun var 5 og synes det har vært greit. Hun har også vært alene når jeg er på butikken hvis hun ikke ville være med, og har gått på butikken alene for å handle noe vi plutselig manglet til middagen. Hun vokser veldig på å få gjøre sånne ting. Skikkelig stolt av seg selv.

Hvis han har lyst er det jo bare å kjøre på. 

Anonymkode: f5be1...0e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene hver dag etter skolen, lenger enn det og. 
Mine hadde fått lov så lenge de som du sier ønsker det selv og er modne nok til å vite at hvis brannalarmen går så må de ut foreks. 

Anonymkode: c3d65...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NEI!

Hva begrunner du svaret ditt med? Han har jo mobilklokke, han bor rett ved skolen og ikke minst så har han LYST, noe som er ganske bra! Det er alt for mange unger i dag som ikke tørr å være alene!

Anonymkode: c1219...0bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt helt ok om ungen er trygg og moden for å være alene hjemme. mi slutta på morgen-sfo etter jul i 1.kl. og var da alene fra 7 til 7.45 når måtte gå. På fredager gikk hun hjem fra skolen kl. 14 og vi var hjemme i 15 tiden. 

husk at før fantes ikke sfo og vi var alle "nøkkelbarn" og da og uten telefon/klokker etc 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

Vi har en gutt på 6, snart syv som ønsker en fast tid å gå hjem fra AKS. Vi bor vegg i vegg med skolen og han begynte derfor kort tid (etter eget ønske) etter skolestart å gå til og fra skolen selv. Nå sender jeg melding til Aks når jeg er hjemme og han kan gå, men han ønsker selv å gå hjem 15.30 hver dag. Vi er dog hjemme alt mellom 15.30 og 16.00. Så kan potensielt bli 20-30 minutter alene hjemme etter skolen. Han har smartklokke og kan ringe hvis det er noe. Gutten ønsker dette selv og jeg syns egentlig det er greit. Han er enn så lenge en trygg og pliktoppfyllende gutt. Så ikke redd for at han skal finne på noe tull de minuttene han er alene. Er dog litt bekymret for hva andre foreldre tenker når han forteller at han er litt alene. Så hva tenker dere om å la en 1-klassing være noen minutter alene etter skolen?

Anonymkode: e4f13...ca4

Så klart er det greit.

Anonymkode: e6a08...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...