Gå til innhold

Hvordan forberede seg på praksis på legevakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var et skremmende symtom,  godt synlig og intense smerter så jeg ble REDD og ringte etter veiledning, altså 7 min av tid.

Høres helt malplassert ut, men jeg jobber hardt i min jobb for andre menneskers beste, jeg hadde aldri oppført meg slik og etterspør faktisk mer empati der ute.

I tillegg betaler jeg nesten halve lønnen min i skatt, jeg kunne kjøpt privat helseforsikring, gjør det virkelig noe når man må be legevakten om veiledning en lørdag?

Gjør det virkelig noe?

Anonymkode: 1f5a2...287

Det er fremdeles irrelevant at han fikk en kreftdiagnose uken etterpå. At du har privat helseforsikring vil dessverre ikke hjelpe verken faren din, onkelen din eller ungene dine da de også måtte hatt privat helseforsikring. Det er nok heller ikke noen storstilt finansiering av helsevesenet med skatten din.

Avhengig av smertene kan det godt ha vært relevant å ringe legevakten, gitt at du fikk den tilbakemeldingen du angivelig fikk var det nok ikke det. Det var vel heller smerter forbundet med en allerede avklart diagnose som er under aktiv behandling. Det er verdt å huske at all den tid du tulleringer til legevakten kommer ikke de med reelle problemer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig syns at du fikk kjekt, men kreftutedning tar man ikke hos legevakten. Med mindre det er noe skutt som må gjøres noe med der og da er ikke de rett sted. 

Anonymkode: 5285b...330

De visste jo ikke at det var kreft? 

Anonymkode: ec66f...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg har: Vær ydmyk og husk at du ikke er lege. Symptomer kan fort være mer alvorlige enn du tror. Legevakter, poliklinikker og andre steder hvor sykepleiere har en viss beslutningsmyndighet ser ut til å tiltrekke seg en del veldig bitchy og sjefete sykepleiere. Ikke bli den sykepleieren som bjeffer til redde mennesker fordi du har makten til det. Og som det skrives, vær oppmerksom på de stille som venter tålmodig i time etter time. Det er som regel ikke den hoiende rusmisbrukeren som det haster verst med. 

Anonymkode: b4760...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 17.26):

Jeg ble skjelt ut over telefon fra en sykepleier på legevakten i Bergen, jeg var veldig urolig for " noe synlig, skremmende" symtom på min far, og ringte for veiledning.

Fikk skikkelig kjeft for at jeg ringte dem en lørdag og det var kaos der..............................😳😢

Uken etter fikk han en alvorlig kreftdiagnose, og heldigvis får vi hjelp nå.

Anonymkode: 1f5a2...287

Du burde sende en klage. Selv om de har mye og gjøre, skal ikke innringer bli behandlet sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på news, pevs, symptomer på sepsis, abcde, medisinsk indeks, legevaktindeks, vanlige plager og sykdommer hos barn etc. 

Ikke vær redd for å spørre hvis du lurer på noe. Du får nok en spennende praksis😊 

Anonymkode: 5f3ea...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig, jeg var også i praksis på legevakt da jeg var sykepleierstudent!

Det som er viktig å huske på er at det vil komme inn alle slags folk i alle slags aldre med all verden med problemer. Vi fikk alt fra gravide som ikke hadde kjent liv på en stund til folk som hadde blitt bitt av kjæledyret til mennesker med symptom på hjerteinfarkt. Vi fikk inn folk som såg helt ok ut første sekund, til å bli akutt dårlige neste. Vi måtte tenke fort, legge inn veneflon raskt og effektivt, ta blodgass og blodprøver, samt ta news. Dette fikk jeg være med på og det var veldig artig. Legevakten hadde også kad-senger. Var alt ifra overgrepsofre til rusavhengige til kreftpasienter som var der, samt alt annet. De dårligeste eller de med demens ble sendt på sykehus. 

Det var mye kommunikasjon med pasient, pårørende, ambulansen og sykehuset. Det var svært lærerikt og veldig moro! Jeg fikk også være med på utrykninger. 

Anonymkode: 61286...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...