Gå til innhold

Hva er forskjell på sosionom og psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er gjennom DPS. Min psykolog skulle i permisjon, så måtte vente i 10 måneder før jeg fikk en ny psykolog. Jeg ble i utgangspunktet lovet at jeg skulle få ny etter par måneder. Så etter 4 måneder, så sendte jeg purring ved hjelp av legen. Så tok det et halvt år før jeg endelig fikk en ny behandler. Hun er sosionom. Jeg la frem hvordan det hadde gått, og om mine problemer og hva mine forventninger er nå. Så sier henne at henne ikke kan hjelpe meg med det, så jeg skal få en som er psykolog nå, men må nok vente igjen. (Dette er nok også min feil, da jeg ikke sa alt på en gang hos legen, men jeg var inne i systemet så trodde ting ville gå litt fortere bare jeg kom inn i dps systemet igjen). 

Hva er forskjell på sosionom og psykolog? altså deres arbeidsoppgaver med mennesker i dps

Anonymkode: d5317...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosionomens spesialitet er å navigere systemer som NAV, kommunen osv. og hjelpe folk med praktiske ting, søknader, når det gjelder sosiale, økonomiske og juridiske spørsmål.

Når jeg gikk på DPS hos en psykiater fikk jeg litt ekstrarådgivning av sosionomen deres når det så ut som om jeg kom til å bli arbeidsledig. Hun fortalte meg da om ulike tiltak som kunne være aktuelle for meg, for eksempel IPS (individuell jobbstøtte). Siden jeg bare hadde det ene møtet med henne er mine erfaringer litt begrenset. Håper du får bedre svar av noen andre som har mer erfaring enn meg med sosionom på DPS.

Det aller beste ville kanskje vært om du spurte henne direkte hva du kan forvente og hva hun kan hjelpe deg med. :) 

Anonymkode: 9284b...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sosionomens spesialitet er å navigere systemer som NAV, kommunen osv. og hjelpe folk med praktiske ting, søknader, når det gjelder sosiale, økonomiske og juridiske spørsmål.

Når jeg gikk på DPS hos en psykiater fikk jeg litt ekstrarådgivning av sosionomen deres når det så ut som om jeg kom til å bli arbeidsledig. Hun fortalte meg da om ulike tiltak som kunne være aktuelle for meg, for eksempel IPS (individuell jobbstøtte). Siden jeg bare hadde det ene møtet med henne er mine erfaringer litt begrenset. Håper du får bedre svar av noen andre som har mer erfaring enn meg med sosionom på DPS.

Det aller beste ville kanskje vært om du spurte henne direkte hva du kan forvente og hva hun kan hjelpe deg med. :) 

Da er det egentlig veldig rart jeg fikk en sosionom med tanker på at jeg har traumer som krever behandling. Noe min tidligere psykolog egentlig burde tatt mer på alvor da vi også snakket om det. Så da kan man jo lure på om det ble lest i mine journaler før jeg fikk utdelt en ny terapeut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sosionom kan også jobbe klinisk, altså utøve samtaleterapi med pasienter (det kalles klinisk sosionom).

Anonymkode: 9dfc1...11c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En sosionom kan også jobbe klinisk, altså utøve samtaleterapi med pasienter (det kalles klinisk sosionom).

Anonymkode: 9dfc1...11c

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke bare det du sier. Min mor var klinisk sosionom og jobbet med å utrede og behandle psykoselidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En er utdannet med kompetanse innenfor psykologi og mental helse, og kan jobbe med å hjelpe mennesker å forbedre livene sine eller forske på psykisk helse eller adferdpsykologi m.m. Den andre (sosionomen) jobber i kommunen. 

Anonymkode: 2c1ea...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Feil! En sosionom som jobber på Dps jobber der som terapeut.

Anonymkode: d4c78...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...