AnonymBruker Skrevet 8. januar #41 Del Skrevet 8. januar lajlaj skrev (1 time siden): Hva mener du HATT dårlig hørsel? Hørsel ble testet med nyfødtappart som slo normalt ut, vi opplevde at hun ikke hørte oss. Tok mer omfattende test privat, viste seg hun hørte dårlig. Klippet tungebåndet og da kom det store mengder gammelt blod og ørevoks ut av ørene fordi drenasjonen ble som normal når tungen fikk lagt seg riktig i munnen. Tok da ny test etter noen måneder og viste at hun bare var potte tett av all voks så hun fikk normal score. Dette var da hun var 3 år. Så nå er hørselen normal og vært siden 3 år, men frem til 3 år har hun da altså hørt dårlig. Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #42 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har 2 gutter som var sent ute med språket. Gikk hos logoped lenge, og vi trente mye. Begge har gjort det innmari bra på skolen med kun topp karakterer (går vgs nå). Ingen diagnoser i det hele tatt, bare sen rett og slett🙂 Anonymkode: fdaa9...65f Takk som deler❤️ Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #43 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sa omtrent bare "pappa" da han var 18 måneder, nærmere 2 år før han kunne si "mamma" og andre enkeltord. Språket kom seg veldig i 3-års alderen. Slet litt med uttale av enkeltlyder en stund, men også det gikk over. 8 år nå og under utredning for ADHD. Språket er ikke et problem i dag, tvert imot så er han ganske skarpformulert. Han leser og skriver innenfor normalen også, men sliter likevel på skolen da han ikke har tålmodighet til noe av det. Er litt typisk "hyperfokusert", f.eks. veldig god i sjakk for alderen, men eier ikke konsentrasjon for det han ikke interesserer seg for. Nå i ettertid så tenker jeg at den sene språkutviklingen kan ha vært et fortegn på ADHD. Litt sånn "jeg har det for travelt med mine interesser til å følge andre sine Anonymkode: bce2c...3dd Takk som deler❤️ kjenner meg veldig igjen her. Og språk og adhd henger veldig sammen. Nina baurmgartner har en artikkel om dette. Og det er egentlig en veldig godt forklaring det du skriver med hyperfokus også. Det er veldig vondt å ikke ha den konsentrasjonen for man vil men det går bare ikke og man blir frustrert. Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #44 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Gutten min var "sent ute" språklig, såpass at barnehagen var bekymret. Han hadde noen få ord rundt 1-årsalderen, men derfra så lærte han et ord i måneden, og kommuniserte omtrent utelukkende med kroppsspråk, så da han var 2 år hadde han et ordforråd på under 20 ord og veldig utydelig uttale. Ble sendt til hørselsjekk der alt så bra ut, så han fikk spesialpedagog og mye tilrettelegging i barnehagen. Nå har han fylt 5 år og ligger fremdeles bak de andre barna språkmessig, men kan kommunisere i setninger i det minste - men på den andre siden kan han å lese, og han kan omtrent hele mattepensum opp til 3./4.-klasse (pluss og minus med tosifrede tall, multiplikasjon opp til 10-gangen, etc). Tror barnehagen/spesialpedagogen hinter om en diagnose i retning mild autisme, men de har ikke sagt det med ord enda. Vi har møter med PPT annenhver måned, så regner med at de kommer frem til noe før skolestart. Anonymkode: 446fb...b36 Takk som deler❤️ Så godt han får hjelp og virker som han er veldig god i matte da. Bra han klarer å kommunisere. Bra dere har tett oppfølging. Har noen av dere autisme eller kjenner dere igjen i han?❤️ Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #45 Del Skrevet 8. januar Jeg selv var veldig sen med å prate. Ble tatt med til diverse folk, noe som ikke hjalp. Plutselig begynte jeg bare å prate og da snakket jeg helt perfekt Så det er ikke alltid det trenger å ligge en diagnose bak Men de i barnehagen er nok obs på henne og jobber med det. Det at hun har klippet tungebåndet og hører dårlig kan jo også være en av grunnene Her ville jeg hatt en tett og god dialog med barnehagen Anonymkode: 9c890...e27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #46 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sa omtrent bare "pappa" da han var 18 måneder, nærmere 2 år før han kunne si "mamma" og andre enkeltord. Språket kom seg veldig i 3-års alderen. Slet litt med uttale av enkeltlyder en stund, men også det gikk over. 8 år nå og under utredning for ADHD. Språket er ikke et problem i dag, tvert imot så er han ganske skarpformulert. Han leser og skriver innenfor normalen også, men sliter likevel på skolen da han ikke har tålmodighet til noe av det. Er litt typisk "hyperfokusert", f.eks. veldig god i sjakk for alderen, men eier ikke konsentrasjon for det han ikke interesserer seg for. Nå i ettertid så tenker jeg at den sene språkutviklingen kan ha vært et fortegn på ADHD. Litt sånn "jeg har det for travelt med mine interesser til å følge andre sine Anonymkode: bce2c...3dd Hvordan var han som liten? Overganger, følelser? Her er vi sensitive på overganger og blir veldig fort lei seg, men stort sett blid og lett å få i godt humør. Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #47 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg selv var veldig sen med å prate. Ble tatt med til diverse folk, noe som ikke hjalp. Plutselig begynte jeg bare å prate og da snakket jeg helt perfekt Så det er ikke alltid det trenger å ligge en diagnose bak Men de i barnehagen er nok obs på henne og jobber med det. Det at hun har klippet tungebåndet og hører dårlig kan jo også være en av grunnene Her ville jeg hatt en tett og god dialog med barnehagen Anonymkode: 9c890...e27 Takk som deler❤️ har tett dialog med bhg og følges opp av spesped som er veldig flink med henne. Jeg har tatt henne med til alle mulig leger og spesialister og ingen har vært bekymret fordi hun har slitt med hørsel og tungebånd, men er nevnt de mistenker adhd, dysleksi og noe språkproblemer. Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #48 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk som deler❤️. Kjenner igjen mange av symptomene. Hvordan var han som liten? Ble han ofte frustrert om han ikke ble forstått osv? Anonymkode: e7ade...c3f Ja, kunne bli veldig sint og frustrert når han ikke ble forstått. Det har han heldigvis vokst av seg, men han kan fortsatt slite med irritasjon over seg selv hvis han leter etter riktig ord og formulering. Han har også hele tiden vært ganske usikker på alt han ikke har vært helt trygg på. Hvis barna for eksempel skal leke en ny og kjent lek, vil han ofte stå på sidelinjen for å observere en stund før han tør å bli med. Vil forsikre seg om at han har forstått alle regler. Dette kan bety at han ikke rekker å bli med i leken før de andre barna er ferdige og har gått videre. Dette er en av grunnene til at han har assistent i skolen. En voksen som kan hjelpe han og tilpasse informasjonen slik at han får meg seg alt. Sliter med lesing og skriving også, da han sannsynligvis har dysleksi som tilleggsdiagnose. Er veldig god i matematikk. Er sterk visuelt og har god logisk sans. Er en racer i sjakk for eksempel. Anonymkode: 87c13...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #49 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, kunne bli veldig sint og frustrert når han ikke ble forstått. Det har han heldigvis vokst av seg, men han kan fortsatt slite med irritasjon over seg selv hvis han leter etter riktig ord og formulering. Han har også hele tiden vært ganske usikker på alt han ikke har vært helt trygg på. Hvis barna for eksempel skal leke en ny og kjent lek, vil han ofte stå på sidelinjen for å observere en stund før han tør å bli med. Vil forsikre seg om at han har forstått alle regler. Dette kan bety at han ikke rekker å bli med i leken før de andre barna er ferdige og har gått videre. Dette er en av grunnene til at han har assistent i skolen. En voksen som kan hjelpe han og tilpasse informasjonen slik at han får meg seg alt. Sliter med lesing og skriving også, da han sannsynligvis har dysleksi som tilleggsdiagnose. Er veldig god i matematikk. Er sterk visuelt og har god logisk sans. Er en racer i sjakk for eksempel. Anonymkode: 87c13...34c Får frysninger og lyst til å gi han en klem. Kjenner veldig godt igjen her til min. Så godt han har assistent. Er veldig vanskelig å sette seg inn i regler med lek osv med adhd. Sterkt visuelt er typisk dysleksi og god i matte. Mannen min har adhd og dysleksi og han er skremmende flink med tall, han ser svaret men klarer ikke sette opp stykket😅 Jenta mi og løser puslespill til 5/6 år og er veldig rask på logiske løsninger og ser ting ikke jeg gjør. Dette sier logopeden er typisk for dysleksi. ADHD og dysleksi går ofte hånd i hanske. Har noen av dere foreldre adhd/dysleksi? Anonymkode: e7ade...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 9. januar #50 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Klippet tungebåndet og da kom det store mengder gammelt blod og ørevoks ut av ørene fordi drenasjonen ble som normal når tungen fikk lagt seg riktig i munnen. Oi! Shit! Men dette løser seg gjerne med tid. Om hun har hørt dårlig. må hun ta igjen det hun. har "mistet". AnonymBruker skrev (22 timer siden): Får frysninger og lyst til å gi han en klem. Kjenner veldig godt igjen her til min. Så godt han har assistent. Er veldig vanskelig å sette seg inn i regler med lek osv med adhd. Sterkt visuelt er typisk dysleksi og god i matte. Mannen min har adhd og dysleksi og han er skremmende flink med tall, han ser svaret men klarer ikke sette opp stykket😅 Jenta mi og løser puslespill til 5/6 år og er veldig rask på logiske løsninger og ser ting ikke jeg gjør. Dette sier logopeden er typisk for dysleksi. ADHD og dysleksi går ofte hånd i hanske. Har noen av dere foreldre adhd/dysleksi? Anonymkode: e7ade...c3f Drit i diagnoseopplegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå