Gå til innhold

Har du kommet inn på studier på grunn av realkompetansen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 18.30):

På mitt studieprogram har vi sluttet med det, pga veldig dårlige erfaringer med de studentene (dropper ut, veldig lavt faglig nivå). Men det er sikkert noen unntak der også. Problemet er vel todelt: Det er en grunn til at de ikke har studiekompetanse i utgangspunktet, og det er heller ikke sånn at fagene man tar på vgs er helt bortkastet, selv om noen ser ut til å tro det. Erfaring med yrkeslivet dekker ikke alle ferdigheter man trenger som student. 
En annen ulempe er at det kan være veldig uforutsigbart om man kommer inn eller ikke. 
Men hvis studieprogrammet tillater det, er det jo bare å søke. Men hvis du mangler bare 1-2 fag for å få studiekompetanse, ville jeg heller satset på det. Det gir større forutsigbarhet.

Anonymkode: c2092...622

Hvilket studie er det?

Hos oss på barnevernspedagog utdanning her jeg går, er det de med realkompetanse som gjør det best. Men hos oss har vi da bakgrunn fra barnehager, skoler, institusjoner osv.

Anonymkode: 000e8...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 13.15):

Hva slags studie var det? Hva måtte dokumenteres før du kom inn?

Anonymkode: 27e18...849

Jeg studerte først økonomi og markedsføring, deretter tok jeg en samfunnsvitenskapelig master. Det eneste jeg dokumenterte var engelsk og matte (1P) fra VGS.

Anonymkode: c2fb7...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 15.32):

Men det er jo ikke realkompetanse, og dermed helt irrelevant for det ts spør om.

Anonymkode: 9e9e9...cba

Ts synes det er et interessant innspill. så fortell gjerne mer om det!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts synes det er et interessant innspill. så fortell gjerne mer om det!

ts

Altså ALT du trenger å vite står jo på Samordne Opptak sine sider, klarer du ikke å lese der? 23/5 er et velkjent og veldefinert løp inn i høyere utdanning for de uten vanlig studiekompetanse, og helt uten synsefaktoren realkompetanse baserer seg på. Hvis ikke du klarer å lese deg opp på SO har du ikke lesekompeansen som trengs for høyre utdanning

Anonymkode: 9e9e9...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sykepleierutdannelsen med realkompetanse. Her, i Bergen, har de egne klasser for det, og man søker via jobben. Akkurat hvordan det fungerer vet jeg egentlig ikke, jeg fikk bare beskjed om å søke av leder.

Anonymkode: da937...e98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...