Gå til innhold

Ny lov gjelder fra i år, forbud mot å kaste tekstiler

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Vær sikker på at du leverer riktig hvis du har tenkt å bidra til tekstilinnsamling, slik at du ikke bidrar til merarbeid eller potensielt reduserer kvalitet på eller ødelegger andre leverte tekstiler. Du kan lese de ulike aktørenes egne oppfordringer på nettsidene deres:

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 12.55):

Og HVORDAN skal de gjøre det, da? Ta opp en restavfallspose mens de står der med bilen, og begynne å grave nedi den, med kamera på, slik at de kan dokumentere?

Anonymkode: b7300...119

Jeg mente det ikke bokstavelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 13.55):

Dette er jo ekstra festlig når folk handler dårlige plastklær fra Temu. De er jo helt ubrukelige til gjenbruk.
Det burde være mer fokus på hva man kjøper og tar inn i huset, lenge før det blir til søppel.

Anonymkode: 16d33...508

Ja og det burde ikke vært lov å produsere unødvendig søppel. Siste sengetøyet jeg kjøpte var pakket inn i en tøypose. Så unødvendig. Ikke en pose som kan brukes til noe heller, da det bare er en slags lomme. 

Anonymkode: f6c96...11e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

image.jpeg.473d86cf775e4eaca9f2379554f9cad6.jpegimage.jpeg.473d86cf775e4eaca9f2379554f9cad6.jpeg

Anonymkode: 06e0b...32f

Dette hadde jeg likt å få ved våre nedgravde dunker men da kommer det nok klager fra de som bruker å parkere der i fb med forsamlingshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

image.jpeg.473d86cf775e4eaca9f2379554f9cad6.jpegimage.jpeg.473d86cf775e4eaca9f2379554f9cad6.jpeg

Hvis det kommer sånne innen gangavstand skal jeg bruke dem. 

Anonymkode: efd18...310

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Bra! Sett i gang å utfordre kommune-politikere. Hvis de skjønner at mange vil ha et etterspurt og populært tiltak som sparer miljøet, vil jeg gjerne se det partiet som sier nei til et slikt tiltak. Burde ikke koste all verden med noen få klesbokser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men kjære dere, det er ikke snakk om ubrukelige eller ikke. Om du bruker plagget 1 eller 40 ganger, så ender det opp til slutt som miljø-fientlig problemavfall. Derfor er de ALDRI bedre valg en naturlig materialer.

Nei sånn er det ikke. 

Om en jakke i syntetisk materiale kan brukes 600 ganger mens en bomullsjakke bare kan brukes 10 ganger og du derfor må kjøpe 60 stykker så er miljøbelastningen av den bomullsjakka ganske enorm. Å produsere bomull er i seg selv svært miljøfiendtlig. Du kan ikke bare se på avfallet som genereres, men produksjonen og mengden avfall. Det er bedre om én jakke havner i avfallet etter 600 gangers bruk enn om du har 60 jakker i avfallet etter 600 gangers bruk. 

Anonymkode: 4ef07...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei sånn er det ikke. 

Om en jakke i syntetisk materiale kan brukes 600 ganger mens en bomullsjakke bare kan brukes 10 ganger og du derfor må kjøpe 60 stykker så er miljøbelastningen av den bomullsjakka ganske enorm. Å produsere bomull er i seg selv svært miljøfiendtlig. Du kan ikke bare se på avfallet som genereres, men produksjonen og mengden avfall. Det er bedre om én jakke havner i avfallet etter 600 gangers bruk enn om du har 60 jakker i avfallet etter 600 gangers bruk. 

Nytter jo ikke å diskutere med folk som ikke forstår bedre en deg. Først: den nylon-jakka di. Er du på byen eller trikken, hva som helst. Hvis noen kommer borti jakka di med en sigarett-glo, hva skjer da? Din påstand om 600 gangers bruk på slike jakker er like fjollete tull som at jeg må kjøpe 60 jakker i bomull. Det er kanskje 120 dager i året med bruk for vinterjakke, og du bruker ikke den samme jakka hver eneste dag uten unntak? Da må du gå i den samme samfulle jakka hver dag i 6-7 vintre for å komme opp i 600 ganger. Hva tror du dine venninner sier om at du bruker den samme hver dag i syv år? Har aldri sagt at jeg skal kjøpe jakke i bomull, og jeg eier ingen heller. Men det går an å tenke seg ull for eksempel? Og ulljakka mi havner aldri i kategori problemavfall slik som ditt syntetiske problemplagg. Skulle vert miljøavgift for å kjøpe den i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man ønsker å resirkulere større plagg, fordi de ødelegger anleggene. Det er greit å gjenvinne tekstiler også. Siden Fretex allerede sliter med klesmengden, spørs det hvor lenge dette kan vare.

Skitne sokker jeg bruker til eklere søl (f.eks menstruasjon) og skitne truser vil jeg nok egentlig fremdeles foretrukket å kaste i restavfall, om det så er ulovlig.

Anonymkode: 0a5d7...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da mange i Trondheim som ikke har eget til matavfall?? Jeg blir like overrasket hver gang jeg besøker venninner i Trondheim og de sier at kommunen ikke sorterer matavfall? 

I Trondheim kommune sorterer de fleste nå matavfall, de begynte i 2023 og tar område for område. De aller fleste skal nå ha fått en liten grønn bøtte og kan gå på enhver matbutikk og be om flere poser. Så det kommer nok hos venninna di og, eventuelt så har det alt skjedd hun har bare ikke fått det med seg 😊

Anonymkode: d6d6e...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 12.16):

Jeg kaster kanskje en truse hvert 3.år, skal jeg samle opp små truser i 30 år for å kunne levere 10 stk da, mener du??? Hadde vært noe annet om jeg var feit og brukte xxxl, men mine truser er bitte små og i str XXS. Orker ikke ha en pose med slitte truser stående i 30 år ass. Så tror neppe de små truser er noe problem :P Alt annet leveres til gjenvinning, jeg kildesorterer alt riktig og leverer alle klær unntatt truser til Fretex. Så jeg er nok flinkere enn deg der, gitt, frøken nesevis ;) 😂

Anonymkode: 3d80e...f2b

3 år....de trusene har det vært mye mus i🤭

Anonymkode: 48edf...c8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må bare le av kravstore byfolk! Hvor mange tror du har slike returpunkt i gåavstand? Skulle vi nekte å sortere hvis vi ikke fikk slik i gåavstand så hadde det blitt masse slike rundt om. 

Anonymkode: 7df3e...ce8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytter jo ikke å diskutere med folk som ikke forstår bedre en deg. Først: den nylon-jakka di. Er du på byen eller trikken, hva som helst. Hvis noen kommer borti jakka di med en sigarett-glo, hva skjer da? Din påstand om 600 gangers bruk på slike jakker er like fjollete tull som at jeg må kjøpe 60 jakker i bomull. Det er kanskje 120 dager i året med bruk for vinterjakke, og du bruker ikke den samme jakka hver eneste dag uten unntak? Da må du gå i den samme samfulle jakka hver dag i 6-7 vintre for å komme opp i 600 ganger. Hva tror du dine venninner sier om at du bruker den samme hver dag i syv år? Har aldri sagt at jeg skal kjøpe jakke i bomull, og jeg eier ingen heller. Men det går an å tenke seg ull for eksempel? Og ulljakka mi havner aldri i kategori problemavfall slik som ditt syntetiske problemplagg. Skulle vert miljøavgift for å kjøpe den i tillegg.

Er du 12 år og fra vestlandet eller? Jeg har vinterjakkevær halve året takk, og hvorfor skulle vennene mine bry seg om at jeg bruker jakka flere år? Selvfølgelig bruker jeg en god jakke i mange år, det er jo derfor jeg betaler for kvalitet. 

Du kommer ingen vei med en ulljakke på Finnmarksvidda nei, sorry. 

Men vestlendingene bruker vel forsåvidt syntetiske jakker de også, er dårlig med regntøy i ull gitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du 12 år og fra vestlandet eller? Jeg har vinterjakkevær halve året takk, og hvorfor skulle vennene mine bry seg om at jeg bruker jakka flere år? Selvfølgelig bruker jeg en god jakke i mange år, det er jo derfor jeg betaler for kvalitet. 

Du kommer ingen vei med en ulljakke på Finnmarksvidda nei, sorry. 

Men vestlendingene bruker vel forsåvidt syntetiske jakker de også, er dårlig med regntøy i ull gitt. 

Herregud, lurer på hvem som er yngst her jeg? Bor nesten lengst syd i landet, og regner langt mindre her en på vestlandet, så har du den. Jeg går sjelden ut når det regner uansett, ulljakka er helt toppers fra november til ca midt i mars. Sjelden vi har skiføre her. Var det flere tullete påstander tatt ut av løse lufta, eller skal vi kanskje slutte her? Vi kan jo for øvrig vedde på hvem som er eldst, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bra! Sett i gang å utfordre kommune-politikere. Hvis de skjønner at mange vil ha et etterspurt og populært tiltak som sparer miljøet, vil jeg gjerne se det partiet som sier nei til et slikt tiltak. Burde ikke koste all verden med noen få klesbokser.

Det er ikke snakk om noen få, de må være over alt hvor folk bor hvis folk skal bruke dem. Hvor stor skulle liksom den containeren vært hvis en hel by skulle bruke den samme. Her hvor jeg bor har alle blokkene hver sine bokser til papir og restavfall, og de er nesten alltid stappfulle. Og nei du, jeg kommer ikke til å utfordre kommunepolitikere. Når det har kommet påbud om å kaste dem på bestemte steder, må de selv både skaffe slike steder, og informere om hvor de er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke snakk om noen få, de må være over alt hvor folk bor hvis folk skal bruke dem. Hvor stor skulle liksom den containeren vært hvis en hel by skulle bruke den samme. Her hvor jeg bor har alle blokkene hver sine bokser til papir og restavfall, og de er nesten alltid stappfulle. Og nei du, jeg kommer ikke til å utfordre kommunepolitikere. Når det har kommet påbud om å kaste dem på bestemte steder, må de selv både skaffe slike steder, og informere om hvor de er.

Ja, så klart, nå bor ikke jeg i Oslo da, men i en mindre kommune, og da holder det med noen få bokser, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, så klart, nå bor ikke jeg i Oslo da, men i en mindre kommune, og da holder det med noen få bokser, ikke sant?

Kommer an på hvor langt unna folk boksene er, hvor mange mennesker som bor der, hvor ofte boksene tømmes osv. Alt dette må på plass når man først har innført forbud mot å kaste det i restavfall. Samt informasjon om hvor, når og hvordan, siden det er lite informasjon å finne om dette. Dette burde jo vært i orden før forbudet trådte i kraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å kaste klærne som skal kastes i donasjon. Hvorfor skal de ikke ha gjenvinning for klær? 

Huff, har tøy å kaste nå etter å ha ryddet. Noe er brukbart, noe er absolutt ikke det. 

Anonymkode: f3bf6...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (På 2.1.2025 den 10.15):

Dette har jo vært oppfordring til å IKKE kaste tekstil i søpla lenge. Fretex tar i mot ødelagt klær, gjør de ikke?

Nei, de ønsker bare hele tekstiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer an på hvor langt unna folk boksene er, hvor mange mennesker som bor der, hvor ofte boksene tømmes osv. Alt dette må på plass når man først har innført forbud mot å kaste det i restavfall. Samt informasjon om hvor, når og hvordan, siden det er lite informasjon å finne om dette. Dette burde jo vært i orden før forbudet trådte i kraft.

Ja, det kan vi være enige om. Men alle nye "systemer" har behov for justeringer, så kanskje de finner ut at de bør se nøyere på avstander til der folk bor, og sette ut flere bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...